Menin sitten ostamaan Tirlittan -kirjan...
Alakoulussa sitä oli pakko lukea. Inhosin kirjaa yli kaiken ja nyt 40 vuotta myöhemmin meinaan kokeilla, että onko reaktio sama...
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Muistan vaan laulun: "Tirlittan meni torille, Tirlittan varasti. Tirlittan vietiin vankilaan, Tirlittan karkasi."
Ja eikö se loppunut että ”tirlittan juoksi satamaan, tirlittan upposi”
Nyt siis MUNKIN pitää lähtee ostamaan tuo kirja. Kiitti vaan ap :)
Vierailija kirjoitti:
Mikä vitttu on tirlittan?
N26
No se on juuri se, käytetään myös nimeä piirakka, pipari.
Vierailija kirjoitti:
Tirlittan oli yksi lapsuuden suuria suosikkejani. Luin monia kertoja! Yllättävää, kuinka moni ei ole pitänyt.
Minusta myös oli aivan ihana. Sirkusta en ollut nähnytkään ja muutenkin kaikenlaista eksotiikkaa.
Surullinen, jännittävä ja onnellinen loppu. Mitä muuta sadussa täytyy olla?
Vierailija kirjoitti:
Muistan vaan laulun: "Tirlittan meni torille, Tirlittan varasti. Tirlittan vietiin vankilaan, Tirlittan karkasi."
Tirlittan on siis syrjäytynyt taparikollinen joka tarvotsee hoitoa, vankilaa ja lastenkotia sekä lasun apuja.
Niijoo ja 20 milliä velkaa ulosottoon korkoineen teoistaan. Korvaa vahinkosi!
Puhumattakaan että varmaan rikkoi lakia työskennellessä sirkuksessa alle 15v vanhana, rikkoi työaikalakia ja oli petturi kun ei kuulunut trapetsiessintyjien liittoon tai noudattanu tessejä.
Minä inhosin Tirlittania pienenä, syytä en tiedä. Luin minä kirjan läpi, mutta en vain innostunut. Nyt verestin vähän muistikuvia, ja onhan tämä näyttelijä aivan ihana. Seitkytluku tulvii mieleen. :D
Täytyypä itsekin hankkia luettavaksi! Muistan hämärästi että koulussa luin tätä ehkä 1. tai 2. luokalla, mutta että siinä oli jotakin, jota en oikein ymmärtänyt ja kirja jäi vaivaamaan mieltä. En oikein osannut hahmottaa sitä maailmaa tai aikakautta tai jotain. Mutta en ole aikuisiällä kirjaan törmännyt, olisi hauska tarkistaa, mikä siinä oli niin outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tirlittan syttyi palamaan, tuli persiissä lensi Kanadaan, luuvaloon kuoli paksu täti, palohaavat kauan mäti...
Jaana Saarinen ja Elsa Turakainen, jollen väärin muista.
Vierailija kirjoitti:
Oliko Tirlittan se riehuva mustalaistyttö?
Se oli Katitshi se.
Vierailija kirjoitti:
Minä inhosin Tirlittania pienenä, syytä en tiedä. Luin minä kirjan läpi, mutta en vain innostunut. Nyt verestin vähän muistikuvia, ja onhan tämä näyttelijä aivan ihana. Seitkytluku tulvii mieleen. :D
Jaana Saarinen on sittemmin ammattinäyttelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaana Saarinen on sittemmin ammattinäyttelijä.
Kyllä hänet tunnistaa erikoisista, kauniista kasvoista. Piti ottaa selvää, minkä ikäinen hän oli tuossa elokuvassa, kun oli niin luonteva puheessaan: 14-vuotias.
Se oli kyllä jotenkin tosi ahdistava ja hirveä.
Joskus 50-luvun loppupuolella tehdyssä elokuvassa esitti Tirlittania 11-vuotias Tarja Airaksinen. Suloinen tyttö. Netissä löytyy kuvia tytöstä ja elokuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vitttu on tirlittan?
N26
Yleissivistykseen kuuluisi tietää
Niin varmaan joillain kuuskymppisillä
Vierailija kirjoitti:
Se oli kyllä jotenkin tosi ahdistava ja hirveä.
Kaipa se kirja olisi silloin koululaisena menetellyt, mutta ne lukuläksykuulustelut näytelmäkuvaelmamuodossa koko luokan edessä eivät ainakaan edesauttaneet kyseisen epistolan arvostusta silmissäni. Näin meidän maalaiskoulussa 1980-luvun alkuhämärissä.
Tirlittan lensi kanavaan, Tirlittan upposi, Tirlittan nousi pinnalle, Tirlittan hengitti,
Kuuntelin tätä aikanaan , kun olin sairaalasa aivokalvontulehduken vuoksi. Minusta oli outo ja vähän pelottava. Kuuntelen ehkä taas.
Tirlittan meni torille, Tirlittan varasti. Tämä on jäänyt mieleen☺️
Oliko tämä se, jossa joku mätänevä mummeli makasi sängyssä ja muurahaiset ym.hyönteiset söivät kalmoa? Vai sekoitanko sittenkin johonkin muuhun kauheaan kirjaan?
Vierailija kirjoitti:
Tirlittan meni torille, Tirlittan varasti. Tämä on jäänyt mieleen☺️
Ja tuota piti lausua karmealla maneerilla 2. tavua painottaen:
Tir-
LITtan meni torilletir-
LITtan varasTI..
(vedä henkeä) Tir-
LITtan joutui vankilaantir-
LITtan karkaSI.
Yleissivistykseen kuuluisi tietää