Mikä elokuva on jäänyt ensimmäisenä mieleesi?
Mulla kotimaisista Milka – elokuva tabuista ja ulkomaalaisista Kissaihmiset.
Kommentit (13)
Ensimmäisenä? Voiko tuota muistaa edes. No ainakin raakuudella lapsen näkökulmasta mieleenpainuvin oli se 1978 tehty Ruohometsän kansa. Kamalaa katsottavaa mutta jostain syystä katsoin sen kokonaan.
Näin sen ekan kerran n.8-9 vuotiaana ja nykyisin olen 30 enkä ole halunnut nähdä sitä enää sen jälkeen.
Vuoden 1979 The Amityville Horror, jonka näin ihan liian nuorena. Muistan yhä, kuinka isäni katsoessa ko. leffaa kurkin tv-tuolin takaa ja pelotti niin p*rkeleesti, mutta silti oli pakko katsoa. 🙄😀
Ei varmastikaan ollut ensimmäinen näkemäni elokuva, mutta tuo tilanne on piirtynyt elävänä mieleen. Näin leffan seuraavan kerran lähes 20 vuotta myöhemmin, mutta muistin tietyt kohtaukset hyvin, joten jotain siitä itse kuvastakin tarttui.
Disneyn Ariel ja Oliver, niistä on selkeät muistot lapsuudesta.
Joku Viu-hah-hahtaja kun tuli ensimmäisiä kertoja televisiosta ja olihan olevinaan hieno elokuva. Hassuja setiä.
Mut on viety katsomaan Kuningas, jolla ei ollut sydäntä pienenä. En muista siitä mitään, muistan vain tuon, että tosiaan vietiin ihan leffateatteriin katsomaan.
Paremmin muistan sen, kun 6-vuotiaana Sound of music oli jossakin leffateatterissa esityksessä ja äiti vei katsomaan sitä. Hän kuiskutteli minulle sitten mitä siinä tapahtui, kun en osannut lukea tekstejä. Tykkäsin elokuvasta valtavasti.
Tuo aloittajan mainitseman Kissaihmiset-elokuvan muistan myös hämärästi, että se esitettiin 80-luvulla telkkarissa. Silloin olin jo kouluikäinen.
Jäänyt mieleen eli edes joku muistikuva? Paluu tulevaisuuteen 3 ehkä?
Tarzan Viidakon valtias, jossa oli pääosassa Johnny Weissmuller. Näin sen 70-luvulla elokuvateatterin sunnuntain päivänäytöksessä, joita suunnattiin lapsille ja nuorille. Lippu maksoi 5 markkaa.
Loirin Pojat-leffaa katselin myös tvstä isän kanssa noin 5-vuotiaana, loppu oli kamala kun Loiri yrittää juosta äidin junaa kiinni kaatuen raiteelle. #8
Taisin olla 5-vuotias kun näin kaverin kanssa Uinu, uinu lemmikkini salaa. Tämä kohtaus jätti elin ikäiset traumat...
Ensimmäisiä aikuisten elokuvia, jotka katsoin kokonaan, olivat Timantit ovat ikuisia ja Kadonneen aarteen metsästäjät.
Lapsena 80-luvun puolivälissä näin koulumatkakiusaamisesta kertovan kotimaisen lastenelokuvan Kalpeat naamat (1978). Se teki vaikutuksen.
Joskus 12-vuotiaana katsoin perheeni kanssa Hitchcockin elokuvan Vertigo, jonka loppu järkytti minua ja ajattelin elokuvaa pitkään. Se on edelleen lempielokuvani.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/