Minkä takia jotkut todella lahjakkaat ihmiset saattavat vaikuttaa jotenkin jäljeenjääneiltä?
Siis ihminen, joka on tosi menestynyt ja lahjakas jollain erityisellä alalla, saattaa toisaalta olla sosiaalisesti tms todella kömpelö ja jopa vähän jälkeenjäänyt.
Kommentit (39)
No minä tiedostan olevani sosiaalisesti kömpelö ja koska tiedostan tämän asian olen entistä kömpelömpi. Häpeän sitä ja sen vuoksi jos pitää sos tilanteessa avata suunsa takeltelen asiani ulos nolosti. Voin vaikka aloittaa jonkin lauseen, mutta sitten tekeekin mieli perääntyä, ja kun lähden perääntymään ja ajattelemaan uudelleen mitä olen sanomassa, niin kuulostan tyhmältä. Sitten vain lopetan puhumisen
Vierailija kirjoitti:
Liian lukeneet ei tajua normi elämästä mitään. Terveisin heidän kanssaan joka päivä tekemisissä oleva aulapalveluhenkilö.
Nuo ovat tuskin älykkäitä. Heillä on vaan niin hyvät istumalihakset, jotta ovat jaksaneet lukea lukemasta päästyäänkin. Siinä on sitten se normaali elämä unohtunut.
Vierailija kirjoitti:
Monella korkean älykkyysosamäärän omaavalla ei ole eritysen kehittynyt tunneäly.
Ja perustat tämän väitteen mihin?
Viesti nro 5 on ainoa, mikä vaikuttaa oikeasti älykkää viestiltä, ja samalla onkin parhaiten koko kysymykseen vastaava. Muuten nuo sepustukset ovat tuommoisia keskinkertaisten mammojen itserakkaita lätinöitä.
Nerouden ja hulluuden rajapinta on liukuva.
Veljeni kohta 40-vuotias ja vaikuttaa ihan lapselta. Hän syö aamuisin muroja pyjamassa ja katsoo piirettyjä. Hän ostelee leluja ja pelejä itselleen ja on esim. todella innokas pokemon go:n harrastaja. Hän innostuu asioista kuin lapsi ja on kaikin puolin henkisesti kuin 8-vuotias. Hän on ihmisten kanssa todella kömpelö ja ujo. Jos johonkin pitäisi verrata, niin tulee ekana mieleen se "Jack" elokuva, missä Robin Williams(?) esitti lasta aikuisen kropassa. Vaikuttaa siis todella jälkeenjäänneeltä. Mutta vastapainona hän soittaa useaa instrumenttia ja osaa säveltää sekä sanoittaa kappaleita. Hän myös osaa piirtää, maalata ja tekee todella hienoja digitaalisia teoksia piirtopöydällä. Hän on todella perillä monesta tieteen, taiteen ja tekniikan alasta ja hänen kanssaan voi käytännössä puhua mistä vain, koska hän tuntuu tietävän kaikesta vähintään jotakin. Vaikka olen tuntenut hänet koko ikäni, niin silti aina hämmästyn miten paljon hänellä on syvää ymmärtämistä niin monista asioista, koska se kuilu käyttäytymisen ja taitojen välillä on absurdi.
Vierailija kirjoitti:
Todella lahjakas ihminen on lahjakas vain omalla pienen pienellä erikoisosaamisalallaan.
Sen asian ulkopuolella voi olla hyvin keskikertaiset tai jopa heikot taidot ja tiedot.
Useimpien em. ihmisten päässä ei suinkaan liiku valtavasti tietoa ja uusia ideoita, vaan saattavat jyystää
vajavaisessa mielessään miten saisi kattilaan vettä siirrettyä hanasta ja mitä sille sitten pitäisi tehdä.
Toisaalta huippuälykkäät supernerot kuten minä, olemme oivaltaneet ettei mikään ole eristyksissä mistään.
Kaikki on yhtä.
Siksi ei voida oikeastaan puhua erikoisosaamisesta tai omasta alasta.
Joku huippujalkapalloilija kuten Maradona oppi myös puhumaan satoja kieliä, koska jalkapallo on tiedettä johon liittyy kaikki.
Kielet, fysiikka... Ihan kaikki yhtyy kaikkeen.
Siksi on rajallista keskittyä vain omaan "osa-alueeseensa".
Jalkapallo on politiikkaa ja tähtitiedettä. Kaikki on kaikkea. Tämän vain supernerot tunnustaa.
Olin neljä kun tajusin tämän kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella lahjakas ihminen on lahjakas vain omalla pienen pienellä erikoisosaamisalallaan.
Sen asian ulkopuolella voi olla hyvin keskikertaiset tai jopa heikot taidot ja tiedot.
Useimpien em. ihmisten päässä ei suinkaan liiku valtavasti tietoa ja uusia ideoita, vaan saattavat jyystää
vajavaisessa mielessään miten saisi kattilaan vettä siirrettyä hanasta ja mitä sille sitten pitäisi tehdä.
Toisaalta huippuälykkäät supernerot kuten minä, olemme oivaltaneet ettei mikään ole eristyksissä mistään.
Kaikki on yhtä.
Joku huippujalkapalloilija kuten Maradona oppi myös puhumaan satoja kieliä, koska jalkapallo on tiedettä johon liittyy kaikki.
Jalkapallo on politiikkaa ja tähtitiedettä. Kaikki on kaikkea. Tämän vain supernerot tunnustaa.
Jep, tämä näkyy myös siinä kuinka esim. musiikki on matematiikkaa, ja älykkäämpi oppii kaiken nopeammin, sekös vasta vähemmän älykkäitä kirpaiseekin kun monimuotoisen älykkyyden teoria olikin potaskaa, eikä olekaan sellaista kuin tunteellisesti älykkäämpi tai visuaalisesti älykkäämpi. Kyse on hankituista taidoista vain niissäkin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Olin neljä kun tajusin tämän kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on yhtä.
Jep, tämä näkyy myös siinä kuinka esim. musiikki on matematiikkaa, ja älykkäämpi oppii kaiken nopeammin, sekös vasta vähemmän älykkäitä kirpaiseekin kun monimuotoisen älykkyyden teoria olikin potaskaa, eikä olekaan sellaista kuin tunteellisesti älykkäämpi tai visuaalisesti älykkäämpi. Kyse on hankituista taidoista vain niissäkin asioissa.
Näin on. Se tunne on oikeastaan kateus, joka heitä kirpaisee.
Osa tuntee itsensä vihaiseksi ja haluaa satuttaa älykästä.
Ainoastaan siitä syystä ettei tajua älykkään saaneen älykkyyden synnynlahjana.
Hän on syytön älykkyyteensä.
Siksi itse olen älykkäänä lähettänyt lukuisia kirjeitä päättäjille ja ehdottanut että älykkäitä voitaisi tasa-arvon nimissä verottaa hieman kovemmin. Myös oppilaitosten testit ja pääsykokeet voisivat olla älykkäille vaikeampia. Tällä tavoin saataisi katkeruutta vähennettyä.
Ei se ole kenenkään etu, että yhteiskunta on älykkäille helpompi.
Siinä kiusaantuu, kun muut näkevät elämässään niin paljon tuskaa ja kateutta meikäläisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon itse just tuollainen että voin vaikuttaa tyhmältä tai oudolta muille. En ole ikinä hetkeäkään ajattelematta, olen lievästi autistinen mensalainen monilahjakkuus joka pursuaa ideoita. Lentelen omissa suunnitelmissani, visioissani ja kuvitelmissani, en ole niin hetkessä mukana.
Sama täällä. Asperger-diagnoosi tulossa. Opiskelen juuri Taideyliopistossa. Ihan sama mitä muut minusta ajattelevat. Tiedän olevani älykäs.
Se on niin somaa kun jokainen assi luulee olevansa jokin poikkeusyksilö. Tosiasiassa jokainen on samanlainen rajoittunut ja rasittava pökiö😀
Totta. Tunnistan.
Vierailija kirjoitti:
Se on niin somaa kun jokainen assi luulee olevansa jokin poikkeusyksilö. Tosiasiassa jokainen on samanlainen rajoittunut ja rasittava pökiö😀
Mutta periaatteessa lamauttavaa kun tämä poikkeusyksilö sitten todistaakin kriisitilanteissa olevansa se ykkönen ja muut ovat jälkeläisiä siellä perässä.
Että, että, että...
Tässäpä tämä lyhykäisyydessään sitten olikin.
Opin jo pienenä koululaisena, että minun täytyy piilottaa älykkyyteni, jotta minua ei kiusattaisi.
Työni puolesta tunnen paljon superneroja.
Ap on oikeassa. Sellaisia Mr Bean tyylisiä ihmisiä hyvässä hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Liian lukeneet ei tajua normi elämästä mitään. Terveisin heidän kanssaan joka päivä tekemisissä oleva aulapalveluhenkilö.
Älykkyys ei riipu lukeneisuudesta.
Olen juuri tuollainen, eli testien mukaan älykäs, mutta minusta saa ensinäkemältä hyvin yksinkertaisen käsityksen.
Olen erittäin hajamielinen, ja minun on vaikea keskittyä mihinkään. Siksi olen kadulla liikkuessani yleinen vaara ihmisille.
Vähän kuin Hessu Hopo.
Ovat todella lahjakkaita ja kiinnostuneita siitä yhdestä asiasta, ja koko elämä rakentuu sen ympärille, että saavat tehdä ja tutkia tätä asiaa. Mikään muu heitä ei sitten kiinnostakaan, ja siksipä he eivät kehity muilla alueilla.
Vierailija kirjoitti:
Ovat todella lahjakkaita ja kiinnostuneita siitä yhdestä asiasta, ja koko elämä rakentuu sen ympärille, että saavat tehdä ja tutkia tätä asiaa. Mikään muu heitä ei sitten kiinnostakaan, ja siksipä he eivät kehity muilla alueilla.
Noinhan sitä voi ajatella jos näkee asiat palasina elämässään.
Asioita pilkotaan erilaisiin paloihin oppimisen helpottamiseksi.
Kuitenkin kokonaiskuva pitäisi aina nähdä.
Esimerkiksi joku kieli ei ole pelkästään kieli, vaan kokonainen kultuuri ja historia.
Siihen sisältyy myös muut tieteet.
Monet ovat sitä mieltä että koulujen eri aineet tulisi tukea toisiaan. Vaikka niin että joku laskutoimitus käytäisiin läpi ja kerrottaisi sen historia ja vaikutus nykyaikaan.
Esimerkkinä voitaisi myös pohtia käsiaseiden kehitystä ja miettiä saivatko naiset ja lapset enemmän oikeuksia samoihin aikoihin tai jälkeen.
Käsiaseethan mahdollistavat vallankumouksia ihan erilaisessa mittakaavassa. Niitä voi helposti käyttää mutkin kuin miehet.
Lisääntyikö lasten ja naisten oikeudet samoihin aikoihin?
Yliarvostat sosiaalisuutta ja lokeroit ihmisiä. Et ole lainkaan niin ihmisläheinen kuin kuvittelet ehkä olevasi...