Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemusasiantuntija on kirosana ammattipiireissä

Vierailija
03.02.2021 |

Heti kun joku sanoo "kokemusasiantuntija", alkaa silmien pyörittely ja ilmaan puhaltelu ammattihenkilökunnan taholta.

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7

Vierailija kirjoitti:

^ tämä on munkin kokpemus näistä asiantuntijoista. Kokemusasiantuntijalla pitäisi mielestäni olla oma "kokemus" jo takana päin ja tällä hetkellä omat asiat kunnossa. Silti tuntemani kaksi kokemusasiantuntijaa elävät sitä omaa helvettiään ja yrittävät vielä auttaa muita. Toinen narkomaani, joka näennäisesti kuivilla, mutta aina välillä hakeutuu korvaushoitoon uudelleen, että pääsee pirikoukusta eroon, toinen skitsofreenikko, joka ainakin viimeksi tavatessani näytti aika huonokuntoiselta.

Vai onko kokemusasiantuntijan tarkoituskin olla edelleen keskellä sitä omaa sairauttaan?

Tämä on mielestäni usein se ongelma erityisesti päihdehoidossa. Päihdeongelmasta toipuminen on niin pitkä prosessi, että on todella riskinä, että kokemusasiantuntija on itsekin sairas.

Toinen haaste on myös aiemmin mainittu, että kokemusasiantuntija yleistää oman kokemuksen kaikkien kokemukseksi. Ylipäätään hirvittävä negatiivisuudessa rypeminen ja kaiken/kaikkien haukkuminen on vaarana vähän kaikenlaisessa vertaistuessa.

Paljon vertaistukea kokeneena sanoisin, että yleensä kaikki henkilöt siinä tietävät olevansa "sairaita" ja myös toisten olevan "sairaita". Ja vertaistuessa tulee esiin negatiivisia asioita ja helpottaa suuresti, kun toisillakin on negatiivisia asioita. Usein joka paikassa joutuu olemaan niin positiivinen ja kannustetaan vain siihen. Jos sanot tyhmän negatiivisen asian, niin vertaistuessa toisilla on usein sama tyhmä asia olemassa. Muualla se tyhmä asia kuitataan tyhmäksi, jota ei kannata ajatella. Vertaistuessa saa juuri olla kaikki yhdessä negatiivisia ja se luo oikeaa positiivisuutta ja oikeasti tien pois negatiivisuudesta.

No mitäpä minä tiedän, koska olen vain kokemusasiantuntija tässä asiassa.

Aivan. Minäkin olen kokenut paljon vertaistukea, koska mm. minun lapset ovat sairastuneet psyykkisesti. Minun kokemus taas on se, että vertaistuessa jumitutaan negatiivisuuteen ja erityisesti toisten ihmisten (ammattilaiset ja muut) virheisiin. Omia virheitä sitten onkin huomattavasti vähemmän. Toki olen myös hyötynyt vertaistuesta, mutta tuo jatkuva itsensä ulkopuolelta vikojen etsiminen ärsyttää minua.

Vierailija
82/82 |
09.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenko viikon koulutus mahtaa tämä kokemusasiantuntija olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla