Muistellaan Tiimaria
Tiimarissa tuli käytyä usein. Vihkot, kynät yms. tuli aina ostettua sieltä. Lapsena saatoimme viettää pitkät ajat valitsemassa tarra-arkkeja niistä rullista, joita Tiimarissa oli. Mutta oli siellä aivan outoa krääsääkin. Omituisia posliinihahmoja ja rumia astioita. Mutta sitten Tiimari koitti alkaa myymään "tasokkaampia" tavaroita ja hinnat nousivat. Lopulta koko firma meni konkurssiin.
Mitä outoja esineitä muistatte nähneenne alkuaikojen Tiimareissa?
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Tiimari meni konkkaan kun omistaja vaihtui. Entinen omistaja sanoi suoraan että vikaan meni siinä kun se rupesi erikoistumaan kausituotteisiin. Eli sieltä ei saanut enää samaa krääsää kuin ennen. Tuotevalikoima siis meni yksipuoliseksi. Minäkin huomasin saman.
Näinhän se oli. Yrittivät muuttaa konseptia sisustusliikkeksi ja unohtivat tärkeimmän asiakaskuntansa (tytöt ja askartelijat). Oli ihan kamalaa myydä ei-oota, koska esim. pääsiäisenä höyhenet loppuivat varastossa ja lisää ei saatu tilattua.
Johdon toiminta oli myös ihan järkyttävää loppuaikoina.
IltaSanomien juttu Tiimarista (6.2.2025)
Vierailija kirjoitti:
IltaSanomien juttu Tiimarista (6.2.2025)
IS Extra
Vierailija kirjoitti:
Tiimari videoita:
:)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vielä tallella Tiimarista aikoinaan ostetut:
-Punottu vaaleansininen rottinkinen säilytysrasia (noin 15x15cm)
-3 kpl keraamista koristekoiraa, jotka ovat eri asennoissa,
-Ruskea lasinen paperipaino (kuplia näkyy sisällä) Oli viimeinen kappale myynnissä.
On varmaan muitakin jossain :)
Sitten on myös tallessa Tiimarista ostettu sellainen punainen puinen säilytyslaatikko kannella, jossa saranat (Mitat 22,5 x 13,5 x 10,5 cm)
Kiva pikku säilytyslaatikko :)
Onko muilla jotain tallessa?
"Nelikymppiset säilövät yhä Tiimarista ostettua pikkutavaraa omalla rahalla ostaminen tuo lapselle iloa, sanoo tutkija"
Tuossa myös pieni video Tiimarista.
Vierailija kirjoitti:
"Nelikymppiset säilövät yhä Tiimarista ostettua pikkutavaraa omalla rahalla ostaminen tuo lapselle iloa, sanoo tutkija"
Tuossa myös pieni video Tiimarista.
Siellä kommenttiosiossa myös muistoja.
Tiimarista blogi:
Tiimarin vihreä logo 🤩
https://i.media.fi/incoming/2015/09/07/1293915.jpg/alternates/FREE_1440…
Tiimarissa oli 90-luvun alussa myynnissä söpöjä pehmopossuja. Oli iso emopossu🐖 jolla oli mahapussukassa kuusi pikkupossua🐷! Vieläkin on possuperhe tallessa.
Mä löysin joku vuosi sitten kirpparilta semmoisen Tiimari-säkin tms. muistaako kukaan? Läpinäkyvässä muovipussissa oli tyyliin suttupaperia, kyniä, liimaa, jotain muovista roinaa yms. Oli avaamaton, mutta ikävä kyllä aika jo syönyt esim. teipit ja liimat. Tavaroiden tyylin perusteella varmaan 90-luvulta :D Oli pakko ostaa, kun muistan miten innoissani olin lapsena kun sain semmoisen. Esittelin löytöni omille lapsille riemuissani, sain hyvin hämmentyneitä katseita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä edelleen samanlainen into ostaa uusia kyniä ja vihkoja? Mulla on, vaikka en ihan yhtä usein sitä toteutakaan, mutta aika usein kirjakaupasta lähtee pari kynää mukaan, vaikka en todellakaan tarvitse uusia. Ne on vain jotenkin niin ihania edelleen.
No on. Erona se, että ennen ostelu oli hallinnassa kun sille oli oma aika ja paikka. Nyt niitä jää käteen clas ohlsonista, lidlistä, prismasta, jne...
Ihan sama juttu! Vaikka menisin Biltemaan miehen kanssa ostamaan sille jotain ruuvia tai mutteria, niin kynäpaketin kanssa sieltä aina marssitaan ulos.
Ja muistilappuja :D
Suomen viimeinen Tiimari lopetetaan.
"Tiimari on lahjamaa josta pukki paljon saa pajastansa puuttuvaa joulun toivetavaraa" - Menikö mainosluritus oikein?
Olen syntynyt 80-luvun puolivälissä, ja Tiimari kuului olennaisesti omaan ysärilapsuuteen.
Tiimarissa oli parasta se, ettei koskaan oikeastaan tiennyt, mitä sieltä löytää. Liikkeissä oli myös kaikissa vähän erilaiset valikoimat. Ei sellaista ole esimerkiksi nykypäivän Tigerissa, joissa on kaikissa myymälöissä samat tavarat.
Tiimarissa käynti oli perinne, joka kuului koulun alkuun. Elokuussa minä ja veljeni kävimme valitsemassa kynät ja kumit, sekä joskus uuden penaalinkin. Muistan, kun veli valitsi ekalle luokalle mennessään kansiota muistuttavan penaalin, joka avattiin vetoketjulla ja johon kynät ja kumit kiinnitettiin kuminauhalenkeillä. Minulla oli ekaluokalla Tiimarista ostettu pinkki kasettisoittimen muotoinen penaali, jossa oli nappuloiden ja kasettipesän tilalla erilaisia lokeroita ja sisäänrakennettu terotin. Tokaluokalla minulla oli hedelmäpeliautomaatin muotoinen terotin, jonka rullat pyörivät kun sivussa olevasta pienestä vivusta painoi. Yhtenä vuonna taas oli neonvihreään läpinäkyvään purnukkaan pakattuja värikkäitä minikokoisia pyyhekumeja. Minua vähän harmitti, että koulussa piti käyttää tylsiä sinisiä ja harmahtavia vihkoja, eikä Tiimarin värikkäitä.
Entä muistatteko sellaiset lyijytäytekynät, joihin ei laitettu sisälle tavallisia "lyijytikkuja", vaan lyijy oli kiinni muovisessa pidikkeessä, joita oli useita pötkössä kynän sisällä. Kun lyijy kului, kynään vaihdettiin uusi kärki. Tiimarissa oli usein tällaisia kyniä myynnissä. Minulla oli keltainen, jonka varressa oli kukkia ja päässä läpinäkyvä puolipallo, jonka sisällä oli lasihelmiä.
Tiimarista haettiin myös lahjat kaverien synttäreille. Usein ne olivat posliiniesineitä. Minulla oli monta posliinista kukkakoria. Vieläkin on tallessa pikkuruinen kukkakori, jossa on kaksi vaaleanpunaista ruusua, sekä niin ikään kukkasin koristeltu pieni posliininen korurasia. Ne ovat osana lapsuuden esinekokoelmaa.
Äitini haki Tiimarista yksivärisiä korttipohjia ja kirjekuoria, joita myytiin kaikissa sateenkaaren väreissä. Ne olivat lokerikossa jaoteltuina värien mukaan. Joulukortteja haettiin myös aina Tiimarista, ja siellä oli jokin 10 korttia hintaan 10 mk-tyyppinen tarjous.
Kontulassa ostarin seinässä on vieläkin Tiimari kyltti. Sinne voi tehdä pyhiinvaelluksen
Kyllä tuli näpisteltyä Tiimarista. Kynät, viivottimet, pyyhkärit. 🏴
Eipä ole ikävä. Temu-tason krääsäkauppa. Muoviripeloa joka tarkoitukseen.