Muistellaan Tiimaria
Tiimarissa tuli käytyä usein. Vihkot, kynät yms. tuli aina ostettua sieltä. Lapsena saatoimme viettää pitkät ajat valitsemassa tarra-arkkeja niistä rullista, joita Tiimarissa oli. Mutta oli siellä aivan outoa krääsääkin. Omituisia posliinihahmoja ja rumia astioita. Mutta sitten Tiimari koitti alkaa myymään "tasokkaampia" tavaroita ja hinnat nousivat. Lopulta koko firma meni konkurssiin.
Mitä outoja esineitä muistatte nähneenne alkuaikojen Tiimareissa?
Kommentit (370)
Konkurssin yhteydessä sieltä sai ostaa tavaraa 5e / täysi iso muovipussi. Ostin kolme muovipussillista Halloween-kamaa, niistä riitti jaettavaksi koko suvun lapsiperheille, ja ollaankin saatu ihan mahtavia kauhukekkereitä niillä aikaiseksi jo monta vuotta :D
Yksi ystävistäni muisteli, että Tiimarissa olisi ollut myynnissä irtokarkkeja, mutta itse en tällaista muista.
Ostin sieltä hyvät kupit opiskelun alkuaikoina 90-luvulla. Yksi niistä on vieläkin jäljellä maalla. Ei mitään vikaa.
Se oli mun lempparikauppa. Minulla on vieläkin käytössä tusseja ja kyniä mitä sieltä hamstrasin. Tiger on ihan ok, mutta ei läheskään niin kiva.
Voi ihana Tiimari ♥
Tiger ei kyllä korvaa, on erilaista krääsää.
Ihmeellistä sinänsä, että se edes konkkaan meni? Kyllä tänne Tiimarin kokoinen aukko jäi.
Lapsena se oli mun paratiisi, jossa olisin voinut viettää tuntikausia. Kynät, vihot, kirjepaperit ja eritoten tarrat! Arvokkaimpia olivat kiiltävät tai nukkapintaiset eläinhahmotarrat ja niitä sitten koulussa vaihdeltiin ja ihasteltiin.
Rakkaus toimistotarvikkeisiin ja tarroihin on säilynyt nelikymppiseksi asti. Edelleen ostan mieluusti esim. söpöjä tarroja Tigeristä tai Suomalaisesta ja koristelen niillä kalenteriani tai onnittelukortteja.
Kävin ensimmäisenä opiskeluvuonna Tiimarissa ostamassa juomalasit, joissa oli kissan kuvat. Paikka meni konkurssiin vähän sen jälkeen. Valitettavasti kaikki lasit ovat hajonneet tai hukkuneet vuosien varrella. Ne oli loppujen lopuksi aika rumat, mutta nostalgia.
Onko teillä edelleen samanlainen into ostaa uusia kyniä ja vihkoja? Mulla on, vaikka en ihan yhtä usein sitä toteutakaan, mutta aika usein kirjakaupasta lähtee pari kynää mukaan, vaikka en todellakaan tarvitse uusia. Ne on vain jotenkin niin ihania edelleen.
Tiimari oli ihana! Lapsena tykkäsin aina käydä ostamassa Tiimarista kivoja magneetteja mummon kanssa. Eipä meillä muita erikoiskauppoja kylillä ollutkaan 🙂
Oi tiimari! Jyväskyläläisiä jos on palstalla (tarpeeksi vanhoja) niin muistanette VANHAN tiimarin, tunnelmallinen pieni ”loukko”, kolmessa kerroksessa (ja yksi välikerros välissä). Ylin kerros oli posliiniesineitä ja astioita, katutasossa kynttilät ja rihkamat, välitaso alapuolella oli paperitavaraa ja kellarissa oli divari, eli siis käytettyjä lehtiä ja harlekiinikirjoja. Mahtavuutta!
Juuri siinä ”paperiosastolla” oli noita huopapintaisia tarroj, isot rullat ja niistä repäistiin aina pieni arkki, maksoi markan.
Ihania paperikkoja (nykyteinit: nämä olivat ns kirjeenvaihtopakkauksia missä kirjepaperi, kuori, ja kynäkin joskus mukana samassa), tuoksukyniä ja tuoksukumeja.
Tuoksukumeja keräiltiin ja vaihdeltiin kasarilla, ja tiimarissa oli mm mansikanhajuisia kumeja myynnissä.
Tuolla oli upea tunnelma, vanha kivitalo, portaita, ahtaat tilat, ”paperikaupan tuoksu”. Olen pari kertaa nähnyt unta tuosta ja muistin unessa kaikki yksityiskohdat. Kunpa näkisin vielä tuon edes unessa! Paras paikka ikinä.
T. 46v täti
Jonain vuonna oli kauhea hitti sellaiset pehmotontut joita sai Tiimarista monen kokoisena.
Tiimari oli ihana! Lapsena oli kova juttu erityisesti geelikynät! Ja kirjepaperit!
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä edelleen samanlainen into ostaa uusia kyniä ja vihkoja? Mulla on, vaikka en ihan yhtä usein sitä toteutakaan, mutta aika usein kirjakaupasta lähtee pari kynää mukaan, vaikka en todellakaan tarvitse uusia. Ne on vain jotenkin niin ihania edelleen.
No on. Erona se, että ennen ostelu oli hallinnassa kun sille oli oma aika ja paikka. Nyt niitä jää käteen clas ohlsonista, lidlistä, prismasta, jne...
Vierailija kirjoitti:
Oi tiimari! Jyväskyläläisiä jos on palstalla (tarpeeksi vanhoja) niin muistanette VANHAN tiimarin, tunnelmallinen pieni ”loukko”, kolmessa kerroksessa (ja yksi välikerros välissä). Ylin kerros oli posliiniesineitä ja astioita, katutasossa kynttilät ja rihkamat, välitaso alapuolella oli paperitavaraa ja kellarissa oli divari, eli siis käytettyjä lehtiä ja harlekiinikirjoja. Mahtavuutta!
Juuri siinä ”paperiosastolla” oli noita huopapintaisia tarroj, isot rullat ja niistä repäistiin aina pieni arkki, maksoi markan.
Ihania paperikkoja (nykyteinit: nämä olivat ns kirjeenvaihtopakkauksia missä kirjepaperi, kuori, ja kynäkin joskus mukana samassa), tuoksukyniä ja tuoksukumeja.
Tuoksukumeja keräiltiin ja vaihdeltiin kasarilla, ja tiimarissa oli mm mansikanhajuisia kumeja myynnissä.Tuolla oli upea tunnelma, vanha kivitalo, portaita, ahtaat tilat, ”paperikaupan tuoksu”. Olen pari kertaa nähnyt unta tuosta ja muistin unessa kaikki yksityiskohdat. Kunpa näkisin vielä tuon edes unessa! Paras paikka ikinä.
T. 46v täti
Voi kuulostaa ihanalta😍 missä tuo oli? Itse olen 35v ja minulle oikea Tiimari on se mikä oli suurinpiirtein nykyisen henkkamaukan kohdalla jos en ihan väärin muista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Ja sitten kun löydän hyvän kynän tai kynämerkin, niin hamstrailen niitä ja olen tosi tarkka, ettei kukaan lainaile ja jätä palauttamatta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on. Erona se, että ennen ostelu oli hallinnassa kun sille oli oma aika ja paikka. Nyt niitä jää käteen clas ohlsonista, lidlistä, prismasta, jne...
Ihan sama juttu! Vaikka menisin Biltemaan miehen kanssa ostamaan sille jotain ruuvia tai mutteria, niin kynäpaketin kanssa sieltä aina marssitaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama juttu! Vaikka menisin Biltemaan miehen kanssa ostamaan sille jotain ruuvia tai mutteria, niin kynäpaketin kanssa sieltä aina marssitaan ulos.
Mä niin samaistun tähän! Mutta toisaalta olen ostanut Biltemasta edulliset, mutta yllättävän laadukkaat glitterkynät.
Tärkeimpiä olivat juuri nuo vihkot ja kynät. Niitä ostettiin joka reissulla, vaikka tarvetta ei olisi ollut. Koulun alkaessa syksyllä käytiin hakemassa uusi penaali. Ostin myös paljon tarroja ja kiiltokuvia. Niitä sitten vaihdeltiin kavereiden kanssa. Aivan erityisen paljon ostin kirjepaperi+kirjekuori-settejä, koska minulla oli todella paljon kirjekavereita, niin kuin tuolloin oli tapana. En ostanut mitään tuoksupapereita, vaikka jotkut kaverit niistä tykkäsivät. Mulle tuli niistä paha olo. Joskus ostettiin myös ns. ystäväkirjoja, joita annettiin kavereille, ja he liimasivat omalle sivulleen koulukuvan ja vastasivat kysymyksiin. Ne olivat tyyliin, silmien väri, hiusten väri, harrastukset, mitä kouluainetta inhoat, mikä sinusta tulee isona. Lopussa oli kohta, johon sai kirjoittaa jotain omasta päästä. Monet kirjoittivat lorun, kuten "kun kirppu puree sinua, niin muista silloin minua" jne.