Kun katson tytärtäni ja hänen ystäviään mietin, että kyllä nykyteinit on upeita! Ei lähdetä ulos oranssissa meikkivoiteessa ja hiusväriä otsassa :D
Tytär on nyt 14 ja kun vertaa siihen, miltä itse näytin 14vuotiaana.. uh
Kommentit (56)
Mä muistan kanssa tuon hiusvärin otsassa. Ja korvissa. Sen annettiin vaan kulua pois. Ja kaulassa piti olla fritsuliina oli niitä fritsuja tai ei. Meikkivoide ostettiin ymmärtämättä mitään mistään ihon sävyistä. Ripsiä ei taivutettu.
T. vm81
Olenko mä poikkeus, kun ei mulla ollut nuorena, 80-luvun lopussa hiusväriä otsalla eikä oranssia nypittyä naamaa?
Ihan yhtä hölmöjä nykynuoret ovat ulkonäkönsä suhteen kuin entisaikojenkin nuoret. Tällä vuosituhannella on nähty palkkikulmakarvat joka toisen tytön otsassa, rappuharjamaiset tekoripset roikkumassa yläluomissa, stringit ja liivinnarut näkyvillä, nilkat paljaina pakkasessa ja farkut niin riekaleina, että tuskin päällä pysyvät. Hiusmuotikin on sama roikkuva keskijakausmalli kuin 70-luvulla. Ehkei tosiaan hiusväri ole otsassa nykyneidoilla, mutta ei se ole sielläkään, missä sen periaatteessa pitäisi olla, eli monen sentin likaisen näköistä tyvikasvua peittämässä.
Olisi kiva tietää, mitä seuraavien vuosikymmenien nuoret keskivät, kun melkein kaikki, mitä ja miten ihmiskropalle voi tehdä, on jo tehty. Vatsaimplantit ja hampaiden puuttuminen muoti-ilmiöinä ovat vielä käyttämättä.
Aloitus ei kerro mistään muusta kuin siitä, että ap ei katsonut oman ystäväpiirinsä ulkopuolelle. Minä olin yläasteella 80-luvulla, ja jotkut Dingo-fanit meikkasivat paljon. Muut eivät juuri ollenkaan.
Oma 13 v ei meikkaa mutta halusi pinkit hiukset, käytiin sitten kampaajalla ottamassa väriä latvoihin. Olen iloinen ettei salaa alkanut värjäillä kotona/kaverin luona, kuten minä aikoinaan! Kaverin kellarissa (kylppäri oli siellä) kuparinpunaiset mömmöt päähän ja äitini sai lähes sydärin, kun porkkana saapui kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään näkee tosi harvoin aknea nuorisolla. Ennen tuntu että se oli enemmän sääntö kun poikkeus.
Aknea on nykyisin ihan yhtä paljon kuin ennenkin. On vaan enemmän rahaa käydä ihotautilääkärillä ja hoitaa akne pois (usein lääkkeillä) ennen kuin se ehtii pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret ovat todella kauniita.
Ja se itsevarmuus... osaavat ajatella itse... eivät suostu ottamaan tosissaan kaikkia naista alentavia kauneusihanteita niin kuin ennen...
Hah. Nykyäänhän niitä ihanteita ja ulkonäköpaineita vasta onkin. Tärkeää aikuisten tukea sitä itsetuntoa ja opettaa että sen tulee perustua ensisijaisesti muille kuin ulkoisille asioille.
Vierailija kirjoitti:
Ripsiä ei taivutettu.
T. vm81
Miksi pitäisikään?
Minä olin teininä se outolintu, joka ei värjännyt paksuja luonnonvaaleita hiuksiaan (äiti tasoitti latvat) enkä ikinä meikannut. Kulmia nypin joskus. Minua vähän kiusattiinkin silloin. Katselin teiniaikaisia kuviani ja olin kyllä varsin freesin näköinen nuorinainen, kuten ne muutama muukin, jotka eivät meikanneet (lokinpaskat silmäkulmissa, oudosti piirretyt kulmat, oranssi naama ja nudehuulet). Nykyisin aikuisena arkena en tee muuta, kuin laitan vähän ripsaria ja siistin kulmat. Juhliin saatan meikata enemmän.
Minä melkein ilahduin kun näin yhtenä päivänä ylipainoisen teinitytön jolla oli suttuiset mustat kajalit silmien ympärillä ja kaljulta näyttävä juurikasvu rasvaisessa mustassa tukassa, oli raikas tuulahdus suoraan ysäriltä. Viivakulmat vaan puuttui ja bandana kaulan ympäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio on nykyään paljon tervellisempi ja monipuolisempi. Syödään vihanneksia, pehmeitä rasvoja, vitamiineja, proteiineja.
Ihmiset olivat harmaita ja sairaan näköisiä ennen vanhaa. Nämä 60 vuotiaat kertovat kuinka ennen vanhaa ei syöty mitään tervellistä. Perunaa ja makkaraa. Näkyi naamasta. Tummat silmän aluset, hoikkuus, harmaa iho.
Kyllä monen nuoren ruokavalio ja muut elämäntavat ovat kaukana terveellisestä. Ja ennenkin on syöty terveellisesti, lisäksi saatiin usein liikuntaa enemmän jo työssä.
Nuoret on kyllä todella tyylikkäitä, pakko myöntää. Toki vastapainona on se osasto, jolla on huulitäytteet ja räikeät meikit. Nykyään sosiaaliluokan voikin päätellä ulkonäöstä suhteellisen helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ripsiä ei taivutettu.
T. vm81
Miksi pitäisikään?
Koska se näyttää paremmalta, jos ripset eivät ole luonnostaan kaarevat. Suorissa ripsissä ripsivärikään ei näytä juuri miltään.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret on kyllä todella tyylikkäitä, pakko myöntää. Toki vastapainona on se osasto, jolla on huulitäytteet ja räikeät meikit. Nykyään sosiaaliluokan voikin päätellä ulkonäöstä suhteellisen helposti.
Ovat oman aikansa lissuja/pissiksiä. Silloisella ylä-asteella edellämainitut halusi aina näyttää joltain Demin/Cosmon muijalta.
Samaa mieltä itsekin! Muistelen kauhulla omia teinimeikkejä ja hiusvärikokeiluja. Oli kaikenlaista kouvolatukkaa. Olin tietysti vähän ernukin joten erilaiset tyylit miellytti, mutta kyllä aina ihailin silloinkin sellaista model lookia, jossa on luonnollinen hiusväri ja ei meikkiä. Nykyään olenkin oma itseni tuolta osin. Kiva että nykyään on muotia tuo, koska silloin kun itse lakkasin värjäämästä hiuksia tuntui että se trendi ei ollut vielä ihan tullut Suomeen ja pidettiin hiirenä, lestana tms. Vaikka omat idolit on ehkä enemmän siellä catwalkeilla tyylin suhteen.
Itse vm. -81 ja ei meillä pikkukaupungissa juuri kukaan meikannut yläasteella (paitsi discoon). Lukiossakin oli varmaan puolet meikittömiä.
Nyt yläkouluikäisillä tuntuu ulkonäkö olevan koko ajan mielessä. Omakin teini on hurjan ulkonäkökeskeinen. Hoitaa ihoaan tarkasti, jatkuvasti joku kuorinta- tai naamiosessio meneillään. Iho onkin sitten hienossa kunnossa toisin kuin minulla siinä iässä, kun hädin tuskin pesin vedellä päivittäin. Vaatteet pitäisi olla ihan viimisen päälle ja haaveilee hiuksista, joista saa maksaa kampaajalla varmaan 150€ joka toinen kuukausi (joo ei onnistu, onneksi myös kotivärjäys kuitenkin kelpaa).
Nyt tuntuvat kuitenkin olevan toistensa klooneja, melkein kaikilla on samanlaiset vaatteet ja hiukset. Mutta massaan on helppo sulautua.
Nykyään sosiaalinen luokka paistaa ulkonäöstä. Ylipaino, huonot hampaat, selvästi kotona värjätyt hiukset, lävistykset ja rööki suussa kertoo selvästi että kunnollisia harrastuksia ei ole eikä vanhempia paljon muu kiinnosta, kuin rahan nyhtäminen sossusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ripsiä ei taivutettu.
T. vm81
Miksi pitäisikään?
Koska se näyttää paremmalta, jos ripset eivät ole luonnostaan kaarevat. Suorissa ripsissä ripsivärikään ei näytä juuri miltään.
Mielipiteitä, mielipiteitä.
Jonkun toisen mielestä jättitekoripset ja turbohuulet näyttävät parhaimmilta.
Oma tyttöni värjäsi ilman lupaa hiuksensa kun kielsin, sanoin että 12vee on liian nuori ihan sama, vaikka Saran (nimi muutettu, bestis) äiti antaakin Saran värjätä. Typy osti sitten sinimustan hiusvärin ja sotki mattonsakin sillä kun sähelsi huoneessaan värituubien kanssa.
En tiedä kuinka hehkeää sekään oli kaivaa ennen ja jälkeen koulun koko meikki arsenaali esiin vieläpä jossain bussissa tai junassa.
Yhdessä vaiheessa melkein kaikilla näkyi mustat hiukset. 😂