Miksi viemäri ei vedä ja vesi jää pintaa kelluun moniksi tunneiksi?
Kommentit (72)
Kuinka sattuikaan sopivasti! Juuri eilen itse avasin kylppärin hajulukon ja kaivoin sieltä vauvan pään kokoisen karvapallon pois. :) Haisee edelleen nenässä se viemärin haju. Viemäri ei enää vetänyt vaikka viikko sitten pesin ja kaivoin sieltä hiukset pois. Ollaan asuttu tässä vuokra-asunnossa joku puoltoista vuotta enkä ole ikinä avannut hajulukkoa, koska siinä on ruuvi, mikä pitää avata ja on vetänyt hyvin tähän asti, kun on vaan kerännyt hiukset aina suihkun pesun yhteydestä sieltä pois. Ne siis jää ihan siihen hajulukon päälle palleroksi, niin ne saa kerättyä ilman hajulukon irrotusta. Nyt oli kuitenkin pakko poistaa se hajulukko, kun ei muu auttanut. Ei ollut vissiin edellinen sitä ihan hetkeen irrottanut... En tiedä miksi se hajulukko pitää olla kiinni ruuvilla, että on tosi työläs irrottaa. Ehkä sitä nyt ei onneksi minun tarvitse enää irrottaa, kun ei tässä enää niin montaa vuotta toivottavasti asuta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi osa kommenteista on hirveän ilkeitä? Jos itse olisin esimerkiksi ensimmäisessä omassa kodissani asuva 18-v. teini, en todennäköisesti tietäisi mitä tuollaiselle ongelmalle pitäisi tehdä.
Onneksi täällä on asiallisia vastauksiakin.
Eiköhän koko ketju ole vitsi. Teini tai vastaava ei tule Vauva-lehden foorumille tuollaista kysymään, vaan googlaa uskottavan vastauksen sekunneissa. Ellei soita vanhemmilleen kysyäkseen apuja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi osa kommenteista on hirveän ilkeitä? Jos itse olisin esimerkiksi ensimmäisessä omassa kodissani asuva 18-v. teini, en todennäköisesti tietäisi mitä tuollaiselle ongelmalle pitäisi tehdä.
Kyllä mä 18-vuotiaana tiesin että lavuaarin hajulukko tulee putsata säännöllisesti. Kotona opetettiin. Oma lapsi osaa tämän myös,koska hänelle on se opetettu. Osaa siis avata, putsata ja kiinnittää osat takaisin tiiviisti ja joka hankkia sopivan tiivisteen rautakaupasta jos tarvis. Ap on uusauton.
Vierailija kirjoitti:
Kiehauta vedenkeittimellä vettä ja kaada kerralla kaikki lavuaariin. Toista muutama kerta. Alkaa pikku hiljaa vetää kyllä.
En omista vedenkeitintä..?
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia vanhempien tulee näyttää muksuille, että mikä on hajulukko, miten suihkun viemäristä saa ongittua sen hiustupon pois jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa vain sitä, ettå sun vanhemmatkin ovat/olivat uusavuttomia. Kyllä tällaiset tavalliset arkipäivän asiat normaalisti kotona opetetaan.
Pahinta mitä elämässä voi kohdata, ei suinkaan ole uusavuttomuus, vaan asennevamma, pahansuopaisuus ja ilkeys. Se ei lähde pesemällään pois. Toisin kuin uusavuttomuus, kysyjä voi aina oppia.
Ja jos ap. asuu kerros- tai rivitalossa, soita talohuololle, ainakin jos uusi talo, sillä nykyisin hajulukkoa ei pitäisi puhdistaa itse, vaan se kuuluu talohuollon tehtäviin ja on luvan varaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia vanhempien tulee näyttää muksuille, että mikä on hajulukko, miten suihkun viemäristä saa ongittua sen hiustupon pois jne.
Hiustupot voi yrittää ottaa lavuaarin sihdistä yläkautta pois, mutta hajulukkoon ei pidä koskea, sillä nykyisen se kuuluu kiinteistöhuollon tehtäväksi, vahinkojen välttämiseksi. Jos sattuu vahinko, vakuutukset eivät korvaa asukkaalle itselleen, eikä taloyhtiölle. Ja tämä perustuu ihan as oy lainsäädäntöön.
Vierailija kirjoitti:
Teille ilkeilijöille. Vastaatteko livenäkin ihmisille yhtä törkeästi. Tai jos oma läheisenne soittaa teidän mielestä helppoa asiaa. Tyhmiä kysymyksiä ei ole, mutta tyhmiä vastauksia sitäkin enemmän. Itse olen nainen, ja sellainen henkinen blondi. Kyllä minulla menee aivot mutkalle, jos kyseessä olisi sellainen n.s. "miesten työ". Eikö teitä yhtään hävetä?
Minä en ole vastannut, mutta eipäole vastannut aloittajakaan, kun häneltä on kysytty mikä viemäri on tukossa? Vessa, vessan pesuallas, suihkun viemäri vai keittiön allas?
As. Oy
"Hajulukon puhdistamisvastuun siirtäminen yhtiölle on järkevää seuraavista syistä: Lavuaarin tukkeutuminen johtaa pahimmassa tapauksessa ylivuotoon ja vesivahinkoon. Hajulukon puhdistaminen aika ajoin on siksi tärkeää.
– Toimenpide on, hajulukon mallista riippuen, monille asukkaille hankala ja työkaluja vaativa, jolloin puhdistaminen saattaa jäädä tekemättä. Myös virheellisesti takaisin paikoilleen kootun hajulukon tiivisteet ja liitännät voivat jäädä vuotamaan, mikä myös johtaa vesivahinkoon. Näiden riskien torjumiseksi on perusteltua, että yhtiö huolehtii myös hajulukon puhdistamisesta osana yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvaa vesi- ja viemärijohtojärjestelmää, Pujals huomauttaa."
Mene ny hyvä ihminen kysymään joltain persvakoäijältä neuvoa. Huom, ei miltään hippijolpilta, se ei tiedä edes mikä on viemäri.
Hae viemärinavausrakeita. Kauho vedet pois altaasta ja laita rakeita ohjeen mukainen määrä. Jokusen minuutin päästä vetää taas. Rakeet hajottaa hiukset ym sonnan mitä siellä viemärissä on. Mitkään soodat, etikat ja kiehuvat vedet ei sitä todellakaan tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa vain sitä, ettå sun vanhemmatkin ovat/olivat uusavuttomia. Kyllä tällaiset tavalliset arkipäivän asiat normaalisti kotona opetetaan.
Etpä näytä itsekkään tietävän, muuta kuin haukkua ja arvostella muita.
Nykyään taloyhtiön asukkailla ei ole mitään asiaa puhdistamaan lavuaarin putkia ja hajulukkoja, ne kuuluvat talohuollolle.
Meillä taloyhtiössä tuli tiedote siitä jo 5v sitten ja kiellettiin itse puhdistaminen. Jos joku tekee, niin on myös korvausvelvollinen, jos vahinkoa sattuu. Ja sitäpaitsi, puhdistuksen yhteydessä pitäisi vaihtaa myös uudet ja asianmukaiset tiivisteet, määräajoin, joita saa vain erikoisliikkeestä.
Meillä taloyhtiössä naapurin isäntä oli pari vuotta sitten puhdistanut hajulukon ja tehnyt "putkitöitä" ja sen jälkeen naapuriin oli tullut vessanpöntön jätökset ulos naapurin lattiakaivosta.
Tosiaan, asukkailla ei ole mitään asiaa ruveta puhdistamaan viemäriä, vaan se kuuluu huoltofirmalle.
Jos kyseessä vessan lavuaari niin hajulukko lavuaarin alla pitää avata ja sieltä tyhjentää hiukset ja muu roska (joudun tekemään parin kuukauden välein koska pyykkikone tyhjenee samaa kautta ja ilmeisesti se tukkii hajulukkoa), sen jälkeen hajulukko tiukasti kiinni ja voit laittaa vielä perään hiuksia syövyttävää viemärinavaajaa.
Jos kyseessä suihkun lattiakaivo, ota kansi pois ja kaiva vaikka muovipussi käden suojana se karvatukos sieltä pois ja suihkuta vettä kovalla paineella. Tarvittaessa hiuksia syövyttävää viemärinavaajaa.
Jos kyseessä keittiön lavuaari niin viemärinavaajaa vaan sinne.
Uusissa taloissa voi myös esim saunan lattiakaivossa olla rakennusjätettä joka näyttää kalata mutta on vaan jotain mössöä. Se pitää käsin kaivella pois sieltä.
Oli aikaisemmin hyvin pitkät hiukset joten olen joutunut viemäriä putsaamaan todella usein ja edellisten vuokralaisten jäljiltä on usein todella tukossa viemärit kun eivät osaa putsata.
Jos ei näillä aukea niin yhteys huoltoon mutta nää ei yleensä kuulu huollon hommiin.
Osta pilssivesipumppu tai äyskäri ja hoitele vedet vessanpyttyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikista tärkein, se Kodin Putkimies tai muu putkenavaajaliuos pitää jättää vaikuttamaan moneksi tunniksi (tietysti niin että hanaa ei käytetä sinä aikana). Itse laitan sitä puoli pulloa illalla, annan vaikuttaa yön yli, ja varmasti on tukokset auenneet aamulla. Ja aamulla ensimmäiseksi kannattaa bideellä kovalla paineella suihkuttaa sitä viemäriä kuumalla vedellä. Toiminut joka ikinen kerta tukoksen suuruudesta riippumatta.
Lisäys vielä, olen käyttänyt tätä kikkaa vain vessan viemäreihin, nuo avaajat ovat sellaisia myrkkyjä, että keittiön viemäreihin en ole niitä halunnut laittaa.
On toki tappavaa myrkkyä, mutta myrkyllisyys perustuu emäksisyyteen.
Lipeäähän se tökötti on.
Laimennettuna häviää vaarallisuus.
Eli turha pelätä viemärinavausainetta.
Itse toki omakotitalossa käytän hajulukon auki kun lakkaa vetämästä ja ei pumpulla tokene.
Vessan lavuaarissa toki helposti ongelma johtuu hiuksista sihdissä ja on helposti autettu.
Vierailija kirjoitti:
Hae viemärinavausrakeita. Kauho vedet pois altaasta ja laita rakeita ohjeen mukainen määrä. Jokusen minuutin päästä vetää taas. Rakeet hajottaa hiukset ym sonnan mitä siellä viemärissä on. Mitkään soodat, etikat ja kiehuvat vedet ei sitä todellakaan tee.
Ei näitä!!! Ne sulattavat myös putket, ne kun ovat nykyisin muovia. Rakeet ovat tarkoitettuja vähän järeämmille putkille kuin kotitalouden putket. Pirkan tms viemärinavausneste eli ns Kodin Putkimies riittää. Jos ei riitä, sitten yhteys talohuoltoon.
Lisäys vielä, olen käyttänyt tätä kikkaa vain vessan viemäreihin, nuo avaajat ovat sellaisia myrkkyjä, että keittiön viemäreihin en ole niitä halunnut laittaa.