Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nykään enää kellään ihanteena, että lapsesta (erityisesti tytöstä) kasvatetaan hyvin kiltti?

Vierailija
02.02.2021 |

En kysy tätä siksi, että sen edes pitäisikään olla mikään tavoite, mutta ei siitä ole kovin kauaa, kun itse olin lapsi, niin kyllä se oli meillä tärkeää että oli "kiltti tyttö" ja piti olla nätisti ja hillitysti ja aina osata käyttäytyä hyvin. Ja tuli välillä ihan remmiäkin siitä, jos oli käyttäynyt huonosti. Ja huonosti ei tarkoittanut mitään koiran kiduttamista vaan että oli vaikka kiukutellut kaupassa tai kyläreissulla.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa vielä, onko oikeasti niin että se "jännä tyttöys" on nykyään enemmänkin ihanne? -ap

Vierailija
2/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa vielä, onko oikeasti niin että se "jännä tyttöys" on nykyään enemmänkin ihanne? -ap

Huoh, tuo ei sitten ollut oikean ap:n kommentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se edelleen ihanne: toiset huomioiva, hyvin käyttäytyvä ja jämäkkä, jonka yli ei kävellä. Eikö tuo ole aika yleismaailmallinen hyvän ihmisen ihanne?

Monet ei noudata sitä, koska onhan se tosi vaativa tavoite, kasvattaa lapsesta tuollainen.

Vierailija
4/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ihmettä, nykyäänhän lapset kasvatetaan vapaasti ja ne elävät jossain pumpulimaailmassa missä kaikki on vain kivaa koko ajan.

Vierailija
5/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta pääministeri ainesta niiden pitäisi olla viimeistään 16-vuotiaana. Vähempään emme tyydy.

Vierailija
6/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin haluan että lapseni ovat kilttejä, empaattisia, hyväkäytöksisiä ja ahkeria koulussa.

Se ei poissulje sitä että ovat rohkeita ja päämäärätietoisia, päinvastoin!

Minulle olisi taas kauhistus rääväsuinen, omahyväinen ja sivistymätön ei-kiltti tyttö tai poika..

Vierailija
7/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jos joskus saan lapsen (vaikeaa kilttimiehenä), kasvatan sellaiseksi ettei ole mikään kynnysmatto. Käytöstavat toki pitää olla muttei mikään ylikiltti tossukka kuten itsestä kasvatettiin.

Vierailija
8/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia tällaisista kurittamalla kilteiksi pakotetuista tytöistä mahtaa tulla isona?

Vierailija
9/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltti on vähän epämääräinen termi ja minulle tulee siitä mieleen, että kilteillä on halu miellyttää muita ja ovat sen takia helposti vietävissä. Eivät kyseenalaista asioita ja laittavat muiden tarpeet omiensa edelle. Ja itse en halua kasvattaa lapsiani tuohon.

Tärkeämpää minusta on opettaa lapset kunnioittamaan itseään ja muita. Hyvät käytöstavat kuuluvat tuohon tietenkin myös.

Vierailija
10/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiltti on vähän epämääräinen termi ja minulle tulee siitä mieleen, että kilteillä on halu miellyttää muita ja ovat sen takia helposti vietävissä. Eivät kyseenalaista asioita ja laittavat muiden tarpeet omiensa edelle. Ja itse en halua kasvattaa lapsiani tuohon.

Tärkeämpää minusta on opettaa lapset kunnioittamaan itseään ja muita. Hyvät käytöstavat kuuluvat tuohon tietenkin myös.

Aikuisen kohdalla varmaankin tarkoittaa tuota ensin mainitsemaasi ja lasten kohdalla enemmän sitä, että tottelee ja käyttäytyy hyvin.

Vierailija
11/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajia. Vastaus sille että mitä tuli kurittamalla kilteiksi kasvatetuista tytöistä.

Vierailija
12/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei.

Kiltti ja hyvin käyttäytyvä eivät ole synonyymejä.

Minusta (41v) kasvatettiin kiltti. Siis muille alistuva, muita miellyttävä...en osaa kyseenalaistaa mitään. Ei siis opetettu ajattelemaan itse.

Tänä päivänäkin uskon 100% mitä muut sanoo. Vasta jälkeenpäin (puhutaan viikoista ja kuukausista), saatan hoksata että "nyt ne kyllä vedätti pahemman kerran...".

Vierailija
13/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajia. Vastaus sille että mitä tuli kurittamalla kilteiksi kasvatetuista tytöistä.

Omakohtainen kokemus?

Vierailija
14/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä että nähdään, että juuri tytöistä pitää kasvattaa kilttejä. Ja sitten ihmetellään, miksi johtoasemissa on suurin osa miehiä. Kuspää ei pidä olla mutta johtaja ei voi myös vain vältellä konflikteja ja yrittää miellyttää muita. Voiko kiltti olla myös jämäkkä?

Taidettiin poikien touhujakin katsoa enemmän läpi sormien. Ei taatusti pojille tullut seuraamuksia sellaisesta kun ap:lle.

Vierailija
15/33 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on sairaita ja epävakaita, päihde ym vanhempia, joiden takia voi tulla kiintymyssuhdehäiriö.

Vierailija
16/33 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa edelleen mielellään laitetaan tytöt kilteiksi pikkuapulaisiksi passaamaan opettajaa ja poikia.

Heidän odotetaan joustavan, unohtavan omat tarpeensa ja olevan näkymättömiä.

Tästä on monta tutkimustakin.

Vierailija
17/33 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen pitää olla kilttejä, mutta pojat on poikia. Luulen, että edelleen monet ajattelee näin.

Vierailija
18/33 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ysärin loppupuoliskon lapsi ja kyllä meillä ainakin piti olla kilttinä. Kasvatus oli vähän ristiriitaista, kun aina käskettiin, että "pidä puolesi koulussa! Ei saa antaa muiden aina päättää, ei saa olla liian kiltti." Silti kotona piti aina olla kiltti, vastaan ei saanut sanoa ja jos tuli itku epäreilusta kohtelusta, niin oli vaikea mukula. Varsinkaan isä ei kestänyt mitään näkyvämpiä tunteita.

Olen nyt 24 ja opettelen pitämään rajoistani kiinni. On ollut yllätys huomata, että esimerkiksi töissä työkaverit eivät pidäkään pahana, jos esitän mielipiteeni tai teen jonkin asian omalla tavallani, vaikka toisella olisi toisenlainen tapa.

Vierailija
19/33 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä että nähdään, että juuri tytöistä pitää kasvattaa kilttejä. Ja sitten ihmetellään, miksi johtoasemissa on suurin osa miehiä. Kuspää ei pidä olla mutta johtaja ei voi myös vain vältellä konflikteja ja yrittää miellyttää muita. Voiko kiltti olla myös jämäkkä?

Taidettiin poikien touhujakin katsoa enemmän läpi sormien. Ei taatusti pojille tullut seuraamuksia sellaisesta kun ap:lle.

Jep, pojissa myös arvostettiin tietynlaista oman pään pitämistä ja tytöillä se oli kurittomuutta, piti alistua.

Vierailija
20/33 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni silloin on vanhempana onnistunut, kun lapsesta tulee moraalinen, hyväkäytöksinen ja empaattinen eli "kiltti" tai ehkä oikeammin hyvä ihminen. Tämä hyvien ihmisten joukko kuitenkin joutuu sitten kodin ulkopuolella ongelmaisten, itsekkäiden ja häiriintyneiden vanhempien tuotosten joukkoon. Näille ihmisille ainoa arvo on oma etu ja itsekkyys, valehtelu on toinen luonto, rajojen venyttäminen ja manipulointi arkipäivää ja kotona alistettuina he ovat oppineet nauttimaan pienestä sadismista päästyään vihdoin itse sen toteuttajan valta-asemaan.

Silti mikään ei korvaa onnellista lapsuutta. Muistan millainen shokki oli "mennä maailmaan" ja ymmärtää, että suurimpaan osaan ihmisistä ei voi luottaa, kuten omiin vanhempiinsa saattoi luottaa. He varastavat, valehtelevat, pettävät, satuttavat jne. Silti en vaihtaisi mihinkään sitä turvallista ja rakkaudellista perusluottamusta, jonka "kiltit" vanhemmat ovat antaneet. Kaikki hyvä itää siitä. Vaikka maailmassa on pahaa, voi tavallaan yhä olla sydämessään hyvässä paikassa. Mikään maailman valtarakenteissa eteneminen, mitkään viekkaudella saadut voitot, mikään itselle alistettu armeija ei korvaa saatua rakkautta.