Kerrotaan omia maskinkäytön esteitä?
A-studion innoittamana. Minun este on pääkipu ja huonovointisuus maskista. Käytän kangasmaskia, kun on pakko. Vajaan tunnin pystyn pitämään. Muut kuin kankaiset maskit haisevat.
Minä välttelen ihmisiä. Miksi minun pitäisi sairastuttaa itseni käydessäni pikaisesti kaupassa, kun muut ihmiset riekkuvat pitkin kuntosaleja, ravintoloita ja työpaikkoja?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Jos 15 min kaupassakäynti maski päällä saa teidät pyörtyilemään, panikoimaan, saamaan migreenin ja tukehtumaan, kuulutte saattohoitoon eikä ulos ihmisten ilmoille.
Samaa olin tulossa sanomaan. Kuvitelkaa jos maamme kymmenettuhannet hoitajat ja lääkärit alkaisivat myös itkeä kuinka rillit menevät huuruun maskin kanssa ja olen raskaanakin byäää.
Maski haittaa juomista ja tupakointia.
Vierailija kirjoitti:
Jos 15 min kaupassakäynti maski päällä saa teidät pyörtyilemään, panikoimaan, saamaan migreenin ja tukehtumaan, kuulutte saattohoitoon eikä ulos ihmisten ilmoille.
Töissä maskipakko 8h. Työmatkat julkisilla 1h/suunta. Vielä pitäisi kauppaan mennä..
10h kun hengität maskin kanssa niin kyllä se 15min alkaa vaikuttamaan. Poltan ihan juuri kaikki maskit, suostu enää kauaa tätä pelleilyä katsomaan.
Käytän maskia ilman minkäänlaista ongelmaa. Vaikka mulla on migreeni, paniikkihäiriö, astma, matala hb ja verenpaine ja oon raskaana.
Kankaisen maskin pitäminen yskittää ja hengästyttää. Töissä potilaiden kanssa pitää käyttää kirurgista maskia (niistäkin osa yskittää), niin en viitsi enää vapaa-aikaani sillä pilata. Sitäpaitsi, kun nekin saavat koronatartunnan, jotka viimeisen päälle yrittävät sitä välttää, niin miksi käyttäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun maskittomuuden syy on yksinkertaisesti se, etten halua olla osa tätä älyttömyyttä. Missää ikinä ei maskien tehoa ole todistettu. Löytyy lukemattomia tutkimuksia, joiden tuloksena on se, ettei maskeista ole hyötyä hengitystieinfektioiden ehkäisyssä - näihin perustui myös Suomen kanta keväällä. Vaan liekö lähetysvät vaalit, vai kyvyttömyys tehdä mitään muuta, niin maskeista tuli joku ihmeellinen graalin malja tähän koronatouhuun.
Maskeista ei ole hyötyä. Ei edes siellä leikkaussaleissa (tämäkin on tutkimuksin todettu). Miksi niitä siis pitäisi pitää?
Miksi niitä on vuosisatoja käytetty leikkaussaleissa, jos niistä ei olisi mitään hyötyä siellä?
Tätä ovat monet kirurgitkin ihmetelleet. Kyse lienee perinteestä ja siitä, ettei kukaan uskalla niiden poistoakaan suositella.
Tutkimusnäyttö ei tosiaan mitenkään tue niiden hyödyillisyyttä:
Unmasking the surgeons: the evidence base behind the use of facemasks in surgery (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4480558/)
Is Routine Use of a Face Mask Necessary in the Operating Room?
(https://pubs.asahq.org/anesthesiology/article/113/6/1447/9572/Is-Routin…)
Naked Surgeons? The Debate About What to Wear in the Operating Room
(https://academic.oup.com/cid/article/65/9/1589/3858163)
Kaikissa noissa päädytään samaan: Maskit eivät tutkimusnäytön valossa vaikuta mitenkään leikkaussalien infektioihin. Itseasiassa pieni (tilastollisesti merkityksetön) ero näkyy sen hyväksi, että jättämällä maskit pois, voidaan infektioiden määrää pienentää.
shield facea just just pystyy käyttää noita vaippamaskeja en käytä ja en suostu käyttää
En saa henkeä. Minulle riittävä syy olla käyttämättä. Kyllä ihmisellä on oikeus hengittää vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun maskittomuuden syy on yksinkertaisesti se, etten halua olla osa tätä älyttömyyttä. Missää ikinä ei maskien tehoa ole todistettu. Löytyy lukemattomia tutkimuksia, joiden tuloksena on se, ettei maskeista ole hyötyä hengitystieinfektioiden ehkäisyssä - näihin perustui myös Suomen kanta keväällä. Vaan liekö lähetysvät vaalit, vai kyvyttömyys tehdä mitään muuta, niin maskeista tuli joku ihmeellinen graalin malja tähän koronatouhuun.
Maskeista ei ole hyötyä. Ei edes siellä leikkaussaleissa (tämäkin on tutkimuksin todettu). Miksi niitä siis pitäisi pitää?
Miksi niitä on vuosisatoja käytetty leikkaussaleissa, jos niistä ei olisi mitään hyötyä siellä?
Tätä ovat monet kirurgitkin ihmetelleet. Kyse lienee perinteestä ja siitä, ettei kukaan uskalla niiden poistoakaan suositella.
Tutkimusnäyttö ei tosiaan mitenkään tue niiden hyödyillisyyttä:
Unmasking the surgeons: the evidence base behind the use of facemasks in surgery (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4480558/)
Is Routine Use of a Face Mask Necessary in the Operating Room?
(https://pubs.asahq.org/anesthesiology/article/113/6/1447/9572/Is-Routin…)
Naked Surgeons? The Debate About What to Wear in the Operating Room
(https://academic.oup.com/cid/article/65/9/1589/3858163)
Kaikissa noissa päädytään samaan: Maskit eivät tutkimusnäytön valossa vaikuta mitenkään leikkaussalien infektioihin. Itseasiassa pieni (tilastollisesti merkityksetön) ero näkyy sen hyväksi, että jättämällä maskit pois, voidaan infektioiden määrää pienentää.
miks mikään lehti ei tartu tällaseen? nuohan on ihan oikeita tutkimuksia eikä mitään huuhaa juttuja??
Mulla on yksinkertaisesti mennyt motivaatio tähän maskipelleilyyn enkä edes usko koko rätin tarpeellisuuteen.
Keväällä sanoivat, ettei maskista ole hyötyä, vaan jopa haittaa. Hyvin tukahdutettiin koko tauti lähes kokonaan ihan muilla keinoin, toisin kuin ne maat jotka ottivat maskipakon käyttöön, tautimääriin ei ole vaikuttanut laskevasti yhtään missään.
Kesän lopulla kertoivat, ettei maskeja suositeltu koska niitä ei olisi riittänyt kuitenkaan ja suomalaiset ei olisi suostuneet kesällä niitä pitämäänkään.
Syksyn edetessä alettiinkin yhtäkkiä suosittelemaan, maskien käyttö yleistyi mutta tartunnat ei vähentyneet siltikään.
Ikäraja 15 vuotta oli perusteltu ihan järkevästi mutta laskettiin 12 vuoteen.
Lapset maskeissa kouluihin ja aikuiset töihin, samalla keksittiin että ne joilla on maski, ei lasketa altistuneiksi jos ympärillä joku sairastunut. Vielä hetki sitten muistuteltiin ettei se maski suojaa itseä, mutta näemmä sekin on kääntynyt nurinpäin. Tällä keksinnöllä vähenee kouluissa ja työpaikoilla karanteenit eli rahaan tämäkin maskipäätös liittyy.
Nyt viimeisimpänä keksivät että kangasmaski ei olekaan hyvä. Vähävaraisille jaettiin niitä aiemmin kunnissa kovaan ääneen. Nyt vaihtamaan kirurginmaskeihin, koska roskaa ei riittävästi ole ja jonkun bisneksen se pitää tässäkin tilanteessa pyöriä.
Kuljen ilman, hengitän raikasta ilmaa ilman vastusta ja hiilidioksidikuormaa.
Turvavälit pidän kun se on mahdollista ja käsihygieniasta ym huolehdin kyllä.
Ne on vähän tyhmän näkösiä, en kehtaa käyttää.
Käytän maskia ja parempi olisi sinunkin käyttää!
En viitsisi esiintyä vuoroin maksittomana ja vuoroin koppa naamassa. Mieluummin jommin kummin. Siksi meilelläni ilman. Olen yksinäinen ja muinoin pilkkiailtu ja maksi saisi minut tuntemaan itseni taas sellaiseksi 7-luokkalaiseksi jonka seurassa hihitellään kaulukseen ja kuiskitaan korviin
Koska Suomessa riittä happea ympäri vuosokauden kaikille hengittäväisille, uskallan nykästä raitista ilmaa keuhkoon aina kun hengityttää
Vierailija kirjoitti:
Käytän maskia ja parempi olisi sinunkin käyttää!
Luota nyt ihmeessä siihen omaasi. Se voi loukkaantua jos et usko sen voivat suojata sinua vapaahengittäjiltä
Olen puhetyössä ja maskeista irtoaa nöyhtää, joka ärsyttää kurkkua. Visiiri taas heijastaa oman äänen korviin ja korvat kipeytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Q anon sanoo, ettei koronaa ole ja eliitti vain haluaa alistaa ihmiset maskilla. Siksi en käytä!
Uskotko tuota typerää liikettä? Aika aivotonta touhua.
Ä ä l i ö, oletko kuullut sairauksista? Esim. keuhkoahtauma tekee hengittämisen vaikeaksi jo ilman mitään rättejä suun ja nenän edessä.