Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsoin tuota Haluatko miljonääriksi- visaa ja ihmettelen miten korkeankin koulutuksen omaavilla on niin paska yleissivistys

Vierailija
02.02.2021 |

Eikö lukiossa enää opeteta mitään perusteita? Esimerkiksi yksi lakimies ei tiennyt normaalia latinankielistä lentävää lausetta, minkä nyt luulisi oppivan Aku Ankastakin. Muutenkin varsinkin nuoremmat tuntuvat olevan ihan kujalla perusasioista, vaikka ovat hyvissä ammateissa tai opiskelevat korkeakouluissa.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tietyt asiat vaan pitää tietää, myötähäpeä on huipussaan kun ei tiedetä esim. jotain näistä:

- minä vuonna Suomi itsenäistyi

- milloin oli talvisota

- kuka oli presidentti Urho Kekkosen jälkeen

Eihän meillä edes köyhyystutkija tiennyt, että 90-luvun laman aikaan ei valtio meinannut saada lainaa mistään :) 

Josssakin visassa kysyttiin, että milloin talvisota päättyi. Ja joku ilopilleri vastasi että 60-luvulla. Okei, ehkä kaikki ei niitä vuosilukuja muista mutta kai nyt perkele jonkin verran pitäisi osata päätelläkin. Sitä isompi synti mitä enemmän koulutusta ja kyllä minä vaadin, että ylioppilaslakin eteen pitää tietää historian perusteet.

Vierailija
42/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkö takia maksatte veroja, että voidaan opiskella latinaa tietovisoja varten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tietyt asiat vaan pitää tietää, myötähäpeä on huipussaan kun ei tiedetä esim. jotain näistä:

- milloin oli talvisota

Eihän meillä edes köyhyystutkija tiennyt, että 90-luvun laman aikaan ei valtio meinannut saada lainaa mistään :) 

Enpä nyt tiedä, onko tuo yhden sodan ajanjakso niin tärkeä tieto. Yhtä hyvin sitten myös sisällis- ja jatkosota pitäisi tietää.

Ja miksi juuri Kekkosen jälkeen, eikä Rytin tai Svinhufvudin?

Mitä sinä nillität koko ajan? Et tiennyt sitä latinan lentävää lausetta, ok, mutta älä nyt kiukuttele siitä meille.

Vierailija
44/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän yksi kilpailija tiennyt edes onko tradenomi vai kauppatieteiden maisteri.

Itse en tiedä olenko lähi- vai sairaanhoitaja, mutta siellä vaan muiden mukana mennään!

Vierailija
45/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ikinä meinaa muistaa kuinka monta sinfoniaa Sibelius on säveltänyt, tuo on minusta yleissivista jos mikä.

Tai se, että osaa sanoa mistä vaikkapa Mikael Agricola tai Axel Gallen-Kallela ovat kuuluisia

Kuuluisat taiteilijat ja kirjailijat pitää minusta tietää

Tai, että osaa kirjoittaa Akseli Gallen-Kallelan nimen oikein?

Vierailija
46/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- milloin oli talvisota

Enpä nyt tiedä, onko tuo yhden sodan ajanjakso niin tärkeä tieto. Yhtä hyvin sitten myös sisällis- ja jatkosota pitäisi tietää.

Niin, alussahan sanottiin ESIMERKIKSI..... 

Vierailija
47/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- milloin oli talvisota

Mitä sinä nillität koko ajan? Et tiennyt sitä latinan lentävää lausetta, ok, mutta älä nyt kiukuttele siitä meille.

Täytyyhän sitä vähän vääntää, jos ihmisarvo mitataan nippelitiedossa.

Vierailija
48/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- milloin oli talvisota

Niin, alussahan sanottiin ESIMERKIKSI..... 

Olisi siis voinut sanoa, että yleissivistykseen kuuluu tietää Suomen sodat ja presidentit. Ja väitän kyllä, ettei teistä kuin muutama osaa näitä ulkomuistista.

Vierailija
49/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eihä me nuoret tiietä mistää mitää. :)

Vierailija
50/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustiedot historiasta ja eri alojen suurimmista merkkihenkilöistä kuuluu yleissivistykseen. Mutta sitten kun mennään yhtään syvemmälle eri alojen sisällä, niin ei voi kaikkea tietoa olla, jos ei harrasta alaa.

Klassisesta musiikista ja kirjallisuudesta voidaan hyvin keskustella, mitkä on ne kirjailijat mitkä pitäisi tietää. Itselleni suurin osa kirjallisuuden Nobel voittajista on täysin vieraita, moni varmaan osaa luetella heistä ison osan.

Yleissivistystä on minusta myös se, että osaa erottaa valeuutisen, jos se on tasoa, että "poliitikko X on pe do fii li" ja kirjoittajana joku epämääräinen taho.

Vierailija
51/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä lukiossa tai yliopistossa opeteta myöskään sitä kuka teki jalkapallon EM-kisoissa viimeisen maalin vuonna -87

Ei tietenkään, sillä vuonna -87 ei pelattu jalkapallon EM-kisoja.

Vierailija
52/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että jännityksellä on aika iso rooli tässä. Helppo se on siellä kotisohvalla huudella vastauksia, mutta että yleisön edessä, valojen loistaessa nassuun ja kameroiden kuvatessa.

Itse en tiedä saisinko edes omaa nimeäni oikein siinä tilanteessa.

Itse olen ollut monissa tietokilpailuissa 90-luvun puolivälistä aina n. vuoteen 2008. Noppapotista alkaen Laatuaikaan. Palkintojakin on tullut lukuisia. Ei ole kyllä yhtään jännittänyt. Itse ajattelen sen johtuvan siitä, että olin työssä asiakaspalvelussa. Eli olin tottunut olemaan esillä.

Vierailija
53/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä lause oli?

Joku perus, tyyliin mitä "Alea iacta est" tarkoittaa tm. Sitten vaihtoehdot. Katsoin ohimennen.

-ohis

Mikä sitten on perus? "Veni, vidi, vici" on jollekin perus, "In vino veritas" joillekin ja kenties "Ancilla, face mea laganum" osalle.

No kyllä tuo nyt olisi pitänyt tietää jos on ylioppilas. Itsekin tiesin, vaikka olen pelkkä sähköasentaja.

Mikä on muuten latinaksi: "sähköt on asennettu"? Voisin briljeerata seuraavalle asiakkaalle!

Romanes eunt domus

Tuo, jos mikä, kuuluu yleissivistykseen.

Vierailija
54/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä lukiossa tai yliopistossa opeteta myöskään sitä kuka teki jalkapallon EM-kisoissa viimeisen maalin vuonna -87

Ei tietenkään, sillä vuonna -87 ei pelattu jalkapallon EM-kisoja.

Pelattiinpas, Norjassa.

Norja - Ruotsi finaali päättyi 2 - 1 ja viimeisen maalin teki Ruotsin Lena Videkull.

Vierailija
55/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on Suomen po. ohjelmasta jota se apina juontaa, niin ei voi katsoa, koska apina.

Vierailija
56/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes poikkeuksetta pääsisin kymppitonniin asti, ilman oljenkorsia.

Vierailija
57/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi sukupolvi ei ole lukenut sanomalehtiä. Sanomalehdistä karttui lapsesta asti yleistietoa meille, ketkä vartuimme ennen nettiaikaa. Netissä on valtavasti kaikkea turhuutta, joka kilpailee huomiosta asiatiedon kanssa ja sitten nykyään on tämä minä-minä- eli somekulttuuri, jolloin fokus on itsessä eikä ympäröivässä maailmassa.

Vierailija
58/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes poikkeuksetta pääsisin kymppitonniin asti, ilman oljenkorsia.

Kotisohvalta on helppo huudella. Kokeilepa yleisön ja kameroiden edessä.

Vierailija
59/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkari on oikea tietopankki.

Aikoinaan jossain tietokilpailussa kysyttiin jotain outoa sanaa, siis mitä ko sana tarkoittaa.

6 v poikani sanoi, että se on lintu.

En ollut ikinä kuullutkaan, mutta poika sanoi, että Akkarissa oli🤣.

Se oli oikeasti joku sukupuuttoon kuollut lintu Etelä-Amerikassa.

En kyllä muista sitä lintua enää.

Vierailija
60/61 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- milloin oli talvisota

Josssakin visassa kysyttiin, että milloin talvisota päättyi. Ja joku ilopilleri vastasi että 60-luvulla. Okei, ehkä kaikki ei niitä vuosilukuja muista mutta kai nyt perkele jonkin verran pitäisi osata päätelläkin. Sitä isompi synti mitä enemmän koulutusta ja kyllä minä vaadin, että ylioppilaslakin eteen pitää tietää historian perusteet.

Varmaan luulevat, että heidän 60-luvulla syntyneet vanhempansa ovat eläneet sodan keskellä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän