Mitä hyvä yleissivistys merkitsee
Milloin ihminen omaa hyvän yleissivistyksen ja mitä se merkitsee? Koetko itse olevasi sivistynyt ja ajatteletko sen olevan tärkeää?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole peruskoulun lisäksi mitään koulutusta mutta väittäisin omaavani hyvän yleissivistyksen, koska luen paljon (lehtiä, kirjoja, uutisia..) ja haluan tietää mitä maailmalla tapahtuu. Osaan keskustella monista asioista (mm historiasta ja politiikasta) ja olen kiinnostunut monista jutuista, lisäksi etsin jatkuvasti tietoa uusista, kiinnostavista asioista. En kuitenkaan väitä olevani älykäs, mutta tiedonjanoni on loputon ja haluan olla perillä asioista jotta olisi jotain keskusteltavaa ihmisten kanssa.
Tiedonjano ja halu olla perillä asioista on oleellinen osa älyä. Ja keskustelu niistä ihmisten kanssa on myös osa älyä, se sosiaalinen puoli.
T. ope evp
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole peruskoulun lisäksi mitään koulutusta mutta väittäisin omaavani hyvän yleissivistyksen, koska luen paljon (lehtiä, kirjoja, uutisia..) ja haluan tietää mitä maailmalla tapahtuu. Osaan keskustella monista asioista (mm historiasta ja politiikasta) ja olen kiinnostunut monista jutuista, lisäksi etsin jatkuvasti tietoa uusista, kiinnostavista asioista. En kuitenkaan väitä olevani älykäs, mutta tiedonjanoni on loputon ja haluan olla perillä asioista jotta olisi jotain keskusteltavaa ihmisten kanssa.
Epäilenpä. Olet voinut omaksua hassuja detaljeja mutta et kokonaisuuksia kouluttamattomana.
Tietämättömyys luo tuollaisia^ ajatuksia. Koulutus ei takaa hyvää yleissivistystä, miten tuollainen harha on mahdollista? Viisas ja sivistynyt ihminen ei lauo typeryyksiä.
T. ope evp
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilenpä. Olet voinut omaksua hassuja detaljeja mutta et kokonaisuuksia kouluttamattomana.
Tunnen montakin maisteria, joilla se tieto keskittyy pääosin omaan alaansa. Ei heidän kanssaan voi keskustella paljoa mistään kun eivät osaa tai muista juttuja esim historiasta tai ihan nykypäivän politiikasta. Pelkkä syvällinen tieto rajatusta aiheesta ei ole yleissivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa saadaan hyvä yleissivistys ja sitä voi täydentää myöhemmin.
Lukion anti on kuitenkin hyvin vaatimaton.
Riippuu myös omasta harrastuneisuudesta, kuinka opit menevät päähän ja pysyvät siellä.
- on tää sun asunto aika spartalainen.
-?????
-siis askeettinen
-???
-siis karu ja yksinkertainen.
Yleissivistystä on tietää laajasti asioista pintapuolisesti. Esim. rakennustyylien pääpiirteet (osaa erottaa ne toisistaan) ja suurpiirteiset vuosituhannet. Sen sijaan nippelitieto ei ole yleissivistystä, esim. talvisodan tarkat päivämäärät. Sen sijaan miksi ja millä vuosikymmenellä se sodittiin on yleissivistystä.
Yleissivistyksen laajuus on ihan jokäpäiväinen asia. Esim. uutisia (muita kuin viihde- ja urheilu-uutisia) lukiessa osaa heti yhdistää syy-seuraussuhteet johonkin aikaisempaan tapahtumaan, tai vaikka kaupungilla kävellessä osaa kertoa vanhan rakennuksen tyylisuunnan pelkästä ulkonäöstä.
Hyvä yleissivistys saadaan kun seurataan maailman menoa, on myös medialukutaitoa, eikä sorruta uskomaan jonkin suljetun porukan juttuja tosiasioina. Faktat pitää tarkistaa, soopaa puhumalla ei pitkälle pötki. Lukio ainakin ennen antoi hyvän pohjan yleissivistykselle mitä myöhemmin on helppo laajentaa niin halutessaan. Tosiaan kaikkea kannattaa seurata, varsinkin päivän politiikkaa. Ymmärtää myös se että täällä poistellaan tiettyjä ketjuja, ja se ei kuulu sivistyneeseen käytökseen.
Siitä on iloa ainoastaan itselle. Suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta mikään muu kuin oma pieni elinpiiri, jossa pyöritään koko elämä. Niinpä yleissivistyskin jää kehittymättä, kun kiinnostusta ei vain ole. Sanalla sanoen juntteus vallitsee ja lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä koulutusta tarvita kokonaisuuksien hahmottamiseen. Riittää, että on tarpeeksi älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on iloa ainoastaan itselle. Suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta mikään muu kuin oma pieni elinpiiri, jossa pyöritään koko elämä. Niinpä yleissivistyskin jää kehittymättä, kun kiinnostusta ei vain ole. Sanalla sanoen juntteus vallitsee ja lisääntyy.
Tuo on kyllä varsin totta.
Ollaan vain omissa facebook-ryhmissä tai muussa omassa kuplassa, eikä tiedetä mitään mitä muualla tapahtuu. Ja pahinta on ettei se edes kiinnosta. Välillä ihmettelee miten joku onnistuu olemaan todella tietämätön mutta nykyajan vehkeillä se onnistuu. Otetaan vastaan vain sitä mikä itselle on mieluisinta, eletään kuulokkeet korvilla, känny kädessä.
Aikoinaan erään työpaikkani reissumyyntimiehet ottivat meikäläisen (tuotekehitysinssi) mukaan reissuille "koska sulla on hyvä yleissivistys ja osaat iskeä hauskaa tarinaa".
Jepjep, hyvä yleissivistys viimeistään lentokoneessa luetusta matkaoppaasta ja netistä tsekattuna kohteen "tee-ja-älä-tee"-säännöt. Mutta näemmä meni myyntijepeille ja "yhteistyökumppaneille" läpi kerta toisensa jälkeen.
Siinä vaiheessa, jos ihminen sairastuu Alzheimerin tautiin, nousee yleissivistyksen merkitys arvoon arvaamattomaan. Ihminen, jolla on käytössä yksi sana merkitsemään tiettyä asiaa ja ihminen, jolla on hallussa 10 synonyymia ovat täysin eri asemassa. Myös keskusteluyhteys säilyy kauemmin, kun on mistä ammentaa.
Et siis pärjännyt koulussa ja syytät siitä muita