Mitä hyvä yleissivistys merkitsee
Milloin ihminen omaa hyvän yleissivistyksen ja mitä se merkitsee? Koetko itse olevasi sivistynyt ja ajatteletko sen olevan tärkeää?
Kommentit (32)
Kyllä koen. Sivistyneen ihmisen kanssa pystyy juttelemaan aiheesta kuin aiheesta. Keskustelu on vaikeaa, kun toisella osapuolella ei ole käsitystä lainkaan monista relevanteista asioista tai kykyä ymmärtää esim. syy ja seuraussuhteita. Katson, että minulla on hyvä yleissivistys. Olen historian maisteri.
Lukiossa saadaan hyvä yleissivistys ja sitä voi täydentää myöhemmin.
Yleissivistys on tietämystä, kiinnostusta asioista laidasta laitaan. Yhteiskunnallisista asioista, politiikasta ym. Ei ole minkään asian asiantuntija, mutta laajasti kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Lukion anti on kuitenkin hyvin vaatimaton.
Jos nainen tietää jääkiekkojoukkueet niin on yleissivistynyt.
Ihmiset jotka eniten käyttää sanaa "yleissivistys" eivät ole sivistyneitä vaan ovat palanneet viidakkoon ja käyttäytyvät sen mukaisesti. Eli sana "yleissivistys" tarkoittaa vain yritystä peitellä omaa junttiuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka eniten käyttää sanaa "yleissivistys" eivät ole sivistyneitä vaan ovat palanneet viidakkoon ja käyttäytyvät sen mukaisesti. Eli sana "yleissivistys" tarkoittaa vain yritystä peitellä omaa junttiuttaan.
Voisitko hieman avata tätä käsitystäsi?
Vierailija kirjoitti:
Koulunsa aloittavilla paljon lukeneilla lapsilla on jo melko hyvä yleissivistys (riippuu toki siitä, mitä lukee).
Lukiosta ei saa mitään, jos lukeminen ei kiinnosta. Ja jos se ei kiinnosta, miten kuvittelet "täydennyksen" tapahtuvan?
T. ope evp
Hyvä yleissivistys on sitä, että katsoo päivittäin Salkkarit, uskoo tuntevansa Vain Elämää-esiintyjät ja pitää Jenni Pääskysaaren ohjelmassa nähtyä älykkyyden merkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulunsa aloittavilla paljon lukeneilla lapsilla on jo melko hyvä yleissivistys (riippuu toki siitä, mitä lukee).
Lukiosta ei saa mitään, jos lukeminen ei kiinnosta. Ja jos se ei kiinnosta, miten kuvittelet "täydennyksen" tapahtuvan?
T. ope evp
Mäkään en sanoisi, että lukiosta automaattisesti saisi hyvän yleissivistyksen, mutta mun mielestä lukion oppimäärä tarjoaa ihan hyvän pohjan sivistyksen hankkimiselle. Siellä pääsee suuntautumaan siihen, mikä kiinnostaa, mutta kuitenkin se tarjoaa perusteet kaikista aineista.
Jos omaa hyvät käytöstavat, osaa toimia yhteiskunnassa, lienee yleissivistys kohdillaan. Ja jos osaa vielä keskustella jouhevasti muistakin kuin itseään kiinnostavista asioista 👍
Vierailija kirjoitti:
Jos omaa hyvät käytöstavat, osaa toimia yhteiskunnassa, lienee yleissivistys kohdillaan. Ja jos osaa vielä keskustella jouhevasti muistakin kuin itseään kiinnostavista asioista 👍
Hyvät käytöstavat ovat sosiaalista älykkyyttä, jota aina vain harvemmalta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. ope evp
Mäkään en sanoisi, että lukiosta automaattisesti saisi hyvän yleissivistyksen, mutta mun mielestä lukion oppimäärä tarjoaa ihan hyvän pohjan sivistyksen hankkimiselle. Siellä pääsee suuntautumaan siihen, mikä kiinnostaa, mutta kuitenkin se tarjoaa perusteet kaikista aineista.
Kyllä, pohjan se tarjoaa, mutta pointtini on siinä, että kiinnostus lukemiseen on avain hyvään yleissivistykseen. Lukiosta pääsee läpi ilmankin kiinnostusta lukemiseen ja jos/kun sitä ei ole, lukio ei tarjoa, eikä tuota hyvää yleissivistystä, vaan vain kapea-alaisen suuntautumisen siihen, mikä kiinnostaa. Tämä ilmiö näkyy jo koko yhteiskunnassa, jos on kyky tehdä havaintoja. Ja sekin kyky on osa yleissivistystä. Ilman laaja-alaista lukemista ei kehity yleissivistystä ja lukeminen on ainoa keino hankkia sitä.
T. ope evp
Mulla ei ole peruskoulun lisäksi mitään koulutusta mutta väittäisin omaavani hyvän yleissivistyksen, koska luen paljon (lehtiä, kirjoja, uutisia..) ja haluan tietää mitä maailmalla tapahtuu. Osaan keskustella monista asioista (mm historiasta ja politiikasta) ja olen kiinnostunut monista jutuista, lisäksi etsin jatkuvasti tietoa uusista, kiinnostavista asioista. En kuitenkaan väitä olevani älykäs, mutta tiedonjanoni on loputon ja haluan olla perillä asioista jotta olisi jotain keskusteltavaa ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät käytöstavat ovat sosiaalista älykkyyttä, jota aina vain harvemmalta löytyy.
Sivistyneet ihmiset eivät käyttäydy huonosti. Se on osa juuri sitä yleissivistystä, mikä on katoamassa. Röyhkeys ja töykeys lisääntyy, kun sivistys vähenee. Mitä me voimme juuri nyt havaita yhteiskunnasta? Aivan.
T. ope evp
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole peruskoulun lisäksi mitään koulutusta mutta väittäisin omaavani hyvän yleissivistyksen, koska luen paljon (lehtiä, kirjoja, uutisia..) ja haluan tietää mitä maailmalla tapahtuu. Osaan keskustella monista asioista (mm historiasta ja politiikasta) ja olen kiinnostunut monista jutuista, lisäksi etsin jatkuvasti tietoa uusista, kiinnostavista asioista. En kuitenkaan väitä olevani älykäs, mutta tiedonjanoni on loputon ja haluan olla perillä asioista jotta olisi jotain keskusteltavaa ihmisten kanssa.
Epäilenpä. Olet voinut omaksua hassuja detaljeja mutta et kokonaisuuksia kouluttamattomana.
En tiedä, mitä pitää sisällään hyvä yleissivistys, mutta psykologisten testien mukaan minulla on sellainen. Tiedän yhtä ja toista vähän sieltä sun täältä, mutta en perinpohjin oikein mistään.
Yleissivistys on minulle se, että pärjään elämässä, pystyn hoitaamaan asiot kotona, töissä ja muut tarvittavat asiat mitä elämä tuo eteen. Ei moni yleistietoa omistava ihminen ole sivistynyt. Olen työpaikalla huomannut, että osa koulutetuista ei ymmärrä tavallisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä pitää sisällään hyvä yleissivistys, mutta psykologisten testien mukaan minulla on sellainen. Tiedän yhtä ja toista vähän sieltä sun täältä, mutta en perinpohjin oikein mistään.
Testissä kysymyksinä oli esimerkiksi "Mitä tarkoittaa arkaainen?" "Nimeä suomalainen säveltäjä/runoilija/kirjailija." yms.
Mulle se merkitsee sitä, että kun kohtaan uuden asian, mun on helppo sijoittaa se edellisten asioiden joukkoon ja muodostaa kokonaisuus. Koen yleissivistyksen olevan tärkeää itseni kannalta (ja työni kannalta se on myös välttämätöntä), mutta yhteiskunta taas laajemmin ei tällä hetkellä arvosta yleissivistystä.