Toimeentulotuesta kysymys
Jos edelliseltä kuukaudelta on jäänyt toimeentulotukirahaa esim 200e tilille niin vaikuttaako tämä summa seuraavan kuukauden tukeen?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Reagoin aina vatsallani vastoinkäymisiin. Nyt minulla alkoi jatkuvat ilmavaivat. Peppuni rutisee pitkäkestoisesti ja kovaan ääneen. Pyllystä purkautuu todella pahan hajuista kaasua kovalla paineella. Mikä auttaisi tähän vaivaan?
Ap
Suosittelen hakeutumaan lääkäriin
-oikea ap
Vaikuttaa se koska ne on säästöjä. Minä olin työkokeilussa josta sain 9 euroa päivässä. Säästin 2 kk rahat eli 400 euroa ja minä en sitten saanutkaan toimeentulotukea koska oli säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta.
T. Kelassa töissä
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa se koska ne on säästöjä. Minä olin työkokeilussa josta sain 9 euroa päivässä. Säästin 2 kk rahat eli 400 euroa ja minä en sitten saanutkaan toimeentulotukea koska oli säästöjä.
Mutta eikö nuo sinun säästämät rahat ole työttömyysrahoja, ei toimeentulotuesta tulleita. Vai vaikuttaako ne siis joka tapauksessa
-ap
Mäkään en saa toimeentulotukea koska säästöjä eläkepäiviä varten. Kitkuttelen 800 eurolla kuussa. Säästöihini en kajoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta.
T. Kelassa töissä
Et ole Kelassa töissä, ja kyllä vaikuttaa. Mahdolliset säästöt on nostettava käteiseksi.
Kaikki vaikuttaa. Oli jäänyt tilille 60e kuun lopussa ja tämä otettiin huomioon seuraavassa kuussa. Toimeentulotuesta ei ole tarkoitus jäädä mitään ja jopa parempi jos näkevät että tili tyhjä jo viikkoa ennen kuun vaihdetta. Jos säästää haluaa niin tosiaankin se 200e käteisenä ulos. Eivät tule tarkastamaan onko käteisvaroja, vielä.
Joskus mietin milloin keksitään se että henkilön omaisuus katsotaan ennenkuin saa toimeentulotukea. Monella on satojen eurojen kännykät sekä tuhannen eurojen laitteet kotonaan. Kai joskus tulee laki milloin ne pitää ensin myydä jotta on oikeus toimeentulotukeen.
Ap kyllä vaikuttaa. Pahat ihmiset yrittävät vähentää tukeasi muuta väittämällä. Tarvitset säästöpossun.
Vierailija kirjoitti:
Kaunis nainen tuli kadulla yhtäkkiä pieremään eteeni. Hän käski minun haistella hänen farkkupeppuaan. No tein työtä käskettyä ja painoin naamani hänen pepulleen. Nainen päästeli pitkiä oikein pahanhajuisia rutisevia pieruja suoraan naamaani. Minä kiltisti imppasin nuo polttavat päästöt. Oli kyllä erikoinen kokemus. Haluaisin kokea sen uudestaan. Eihän tämä pierujen imppaaminen vaan vähennä toimeentulotukeani?Ap
Luultavasti vähentää
200e ei ole mikään säästö. Jollain sinun pitää elääkin se aika kun odotat päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kaunis nainen tuli kadulla yhtäkkiä pieremään eteeni. Hän käski minun haistella hänen farkkupeppuaan. No tein työtä käskettyä ja painoin naamani hänen pepulleen. Nainen päästeli pitkiä oikein pahanhajuisia rutisevia pieruja suoraan naamaani. Minä kiltisti imppasin nuo polttavat päästöt. Oli kyllä erikoinen kokemus. Haluaisin kokea sen uudestaan. Eihän tämä pierujen imppaaminen vaan vähennä toimeentulotukeani?Ap
Ärsyttääkö töihin meno aamulla? Onko kuinka aikainen herätys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta.
T. Kelassa töissä
Et ole Kelassa töissä, ja kyllä vaikuttaa. Mahdolliset säästöt on nostettava käteiseksi.
200 euroa tilillä ei todellakaan vaikuta. Tiliä ei tarvitse eikä ole suotavaakaan vetää täysin nollille. Vähäistä, tavanomaiseen elämään tarvittavaa, käyttötilillä olevaa tilivaraa ei huomioida käytettävissä olevana varallisuutensa. Tämä lukee myös etuusohjeessa, joten voit sen ihan itse sieltä tarkistaa. 200 euron tilivarat ei vaikuta mihinkään. T. Edelleen Kelassa töissä
Masentaa tämä köyhyys. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Ap
Vierailija kirjoitti:
Masentaa tämä köyhyys. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Ap
Toivon sinulle kovasti voimia<3
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tässä keskustelussa paljon kokemuksia ja vertaistukea https://www.vauva.fi/keskustelu/5121795/traumat-ovat-pilanneet-elamassa…
Toivottavasti tuolta löytyy sitä vertaistukea:)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta.
T. Kelassa töissä
Muutenkin kaikki ylimääräinen aina käteisenä. Pelaa pitkävedot kaverin tililtä. Näin voitot sinne ja kässinä ulos. Ei näy omissa tiliooteissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta.
T. Kelassa töissä
Vaikuttaa, jos tilin saldo ylittää 1000€. Ylittävä osa katsotaan käytettävissä oleviksi varoiksi, lähteestä riippumatta.
Kelalla on tässäkin harkintavaltaa mutta tällaista tulkintaa nyt käytetään, koska tästä on KHO:n päätös.
T. Ennen Kelalla töissä.
Minulle yksi sosiaalialan työntekijä sanoi, että kahdeksankymmentä euroa saa olla tilillä säästöjä, niin ei vaikuta. Mietin vain, että mistäköhän tuo kahdeksankymmentä olisi repäisty? Miksei esimerkiksi viisikymmentä tai vaikkapa sataseitsemänkymmentä?
Ei vaikuta.
T. Kelassa töissä