Suomen autokanta vanhenee
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomen-autokanta-vanhenee-nyt-poikk…
Ja miksikäs ei vanhenisi kun suomessa autoilu on koko ajan muuttumassa vain kalliimmaksi.
Autovero pois niin autokanta uudistuisi nopeasti.
Kommentit (99)
Suomalaiset kilpailee puolalaisten ja slovakkien kanssa Saksan käytetyistä autoista. Sellaista se on.
Uusien autojen vero olisi poistettu aikapäiviä sitten, jos OIKEASTI ilmastoasiat kiinnostaisivat ja liikenteen päästöt huolettaisivat. Nykyinen öky-diesel-maasturikaan ei saastuta kuin 5% siitä määrästä mitä joku 20v sitten ekologisena mainostettu pikku Toyota saastutti. Suurin ekoteko liikenteessä olisi siis saada autokanta männävuosilta tähän päivään.
Mutta eihän se nyt tietenkään sovi. Ratkaisuhan olisi ”liian kiva” noin kaiken kaikkiaan. Ihmiset eivät joutuisikaan kurjistamaan elintasoaan, vaan päinvastoin. Ja kaiken lisäksi kateus. Mitä siitäkin nyt tulisi, jos kaiken maailman yrityspomot saisivat Teslansa ja Audi e-Tron sähkömaasturinsa halvemmalla?! Johan siitä yhdelle jos toiselle demarille tulisi paha mieli ja niskat kipeeksi.
Parasta siis jatkaa vain valitulla tiellä, eli marmattaa siitä miksei kihtijärveläinen neljän lapsen äiti voi viedä lapsiaan päiväkotiin kunnan bussilla aamuisin. Mitä sitten että se vie aikaa, energiaa ja on sairaan työlästä... elämän pitääkin olla vähän kurjaa. Ei sitä muuten täällä opita olemaan. Kärsi, kärsi - sitä kirkkaamman kruunun saat.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka autovero poistuisi ei minulla eikä useimmilla tuntemillani ihmisillä olisi silti koskaan varaa uuteen autoon. Jos jollain on varaa ostaa uusi auto, on varaa maksaa myös vero. Maksetaan sitä kaikesta muustakin vero, rakenna vaikka jotakin niin joka lankun pätkästä 24%.
Unohditko polttoaineveron? Yli 70% bensan hinnasta veroa, ja senkun nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka autovero poistuisi ei minulla eikä useimmilla tuntemillani ihmisillä olisi silti koskaan varaa uuteen autoon. Jos jollain on varaa ostaa uusi auto, on varaa maksaa myös vero. Maksetaan sitä kaikesta muustakin vero, rakenna vaikka jotakin niin joka lankun pätkästä 24%.
Ei ne työttömät ilman veroja pyöri.
Vierailija kirjoitti:
Uusien autojen vero olisi poistettu aikapäiviä sitten, jos OIKEASTI ilmastoasiat kiinnostaisivat ja liikenteen päästöt huolettaisivat. Nykyinen öky-diesel-maasturikaan ei saastuta kuin 5% siitä määrästä mitä joku 20v sitten ekologisena mainostettu pikku Toyota saastutti. Suurin ekoteko liikenteessä olisi siis saada autokanta männävuosilta tähän päivään.
Mutta eihän se nyt tietenkään sovi. Ratkaisuhan olisi ”liian kiva” noin kaiken kaikkiaan. Ihmiset eivät joutuisikaan kurjistamaan elintasoaan, vaan päinvastoin. Ja kaiken lisäksi kateus. Mitä siitäkin nyt tulisi, jos kaiken maailman yrityspomot saisivat Teslansa ja Audi e-Tron sähkömaasturinsa halvemmalla?! Johan siitä yhdelle jos toiselle demarille tulisi paha mieli ja niskat kipeeksi.
Parasta siis jatkaa vain valitulla tiellä, eli marmattaa siitä miksei kihtijärveläinen neljän lapsen äiti voi viedä lapsiaan päiväkotiin kunnan bussilla aamuisin. Mitä sitten että se vie aikaa, energiaa ja on sairaan työlästä... elämän pitääkin olla vähän kurjaa. Ei sitä muuten täällä opita olemaan. Kärsi, kärsi - sitä kirkkaamman kruunun saat.
Se kuvastaa asiain tilaa hienosti, että ainoa, jolla on varaa lentää yksityislentokoneella, on syytettynä huumekaupoista.
Linja-autokantaa taas uudistetaan keinotekoisesti kilpailutusten tiukoilla vaatimuksilla. Alle 15-vuotiaitakin busseja romutetaan, jotta tilalle saadaan esimerkiksi 25% vähemmän päästöjä tuottavia busseja (suurin osa uusista ei ole sähköbusseja). Uuden bussin valmistamisesta jäävät päästöt unohdetaan, sillä ne jäävät pääosin Puolaan ja muihin halpamaihin. Vanhankin bussin päästötasoa voitaisiin parantaa jälkikäsittelylaitteilla, mutta esimerkiksi Oulun ja Kuopion määräykset kieltävät tämän.
Niin. Ysäriautot ovat vielä ajossa, koska ovat niin kestäviä. Tulee joskus vielä ikävä niitä.
Politiikka on sitten eri juttu. Autonvalmistajat ovat jo päätöksensä tehneet.
Mihin me autoa tarvitaan?
Täällä helsingin kantakaupungissa on hyvin toimiva julkinen liikenne.
Autoveroa ja polttoaineveroa(oli sitten bensa, diesel, sähkö, kaasu, vety tai mikätahansa) ja autovakuutusveroa voisi mun puolesta yksityisautoilussa nostaa vaikka 500%
Vierailija kirjoitti:
Minä enkä mun kaverit tunneta yhtään homoa, tummaihoista ruotsalaista tai hivin saanutta.
Valitettavasti väitetään, että tästä huolimatta heitä maailmassa on.
Kumma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset kilpailee puolalaisten ja slovakkien kanssa Saksan käytetyistä autoista. Sellaista se on.
Eikä tässä vielä kaikki! Kun autosta on jäljellä suurinpiirtein runko ja moottori, ne viedään jatkokäyttöön afrikkalaisille lajitovereille. Päästöt puolittuu! Eiku...
Oikea syy miksi autokanta ei uudistu on raha.
Jos valtio poistaisi autoveron ja vähentäisi polttoaineveroa niin valtio tienaisi vähemmän veroja.
Oliko se 8 vai 9 miljardia jota valtio kerää autoilulla vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne työttömät ilman veroja pyöri.
Eikä mikään muukaan, veroilla yhteiskunta toimii. Antaa vaan autoilla veron olla kun on tärkeämmissäkin tuotteissa.
Vierailija kirjoitti:
Oikea syy miksi autokanta ei uudistu on raha.
Jos valtio poistaisi autoveron ja vähentäisi polttoaineveroa niin valtio tienaisi vähemmän veroja.
Oliko se 8 vai 9 miljardia jota valtio kerää autoilulla vuodessa.
Ja 10% tästä käytetään autoilijoiden hyväksi.
Lopuilla ostetaan afrikan sarvesta tulleille nahkasohvia.
Fakta.
Ukko38 kirjoitti:
Mihin me autoa tarvitaan?
Täällä helsingin kantakaupungissa on hyvin toimiva julkinen liikenne.
Autoveroa ja polttoaineveroa(oli sitten bensa, diesel, sähkö, kaasu, vety tai mikätahansa) ja autovakuutusveroa voisi mun puolesta yksityisautoilussa nostaa vaikka 500%
Sun maitolitralle ja sianpotkalle tullee aika suolainen hinta. Eikä se Kälviän kuljetus ay pysty enää tuomaan sitä sulle.
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä enkä mun kaverit tunneta yhtään homoa, tummaihoista ruotsalaista tai hivin saanutta.
Valitettavasti väitetään, että tästä huolimatta heitä maailmassa on.Kumma juttu.
Ei kyse ollutkaan siitä onko vai ei, vaan siitä että auton ei tarvitse olla pyhä lehmä ilman veroja, maksetaan verot kaikesta muustakin mitä ostetaan, myös palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tuskin kukaan ajaa 20v vanhalla ruostekasalla omasta tahdostaan. Autokanta uusiutuu sillä että lasketaan veroja.
Meillä kaksi autoa, kummatkin 90 luvulta. Ovat halpoja pitää ( vakuutukset), eikä arvokaan enää laske. Lisäksi varaosat edullisia ja korjaukset pystyt tekemään itse.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa saaste mitä autot ilmakehään työntää on äärimmäisen myrkyllinen ilmastonmuutoksen aiheuttava hiilidioksidi ja sen määrä riippuu ainoastaan polttoaineen kulutuksesta. Kulutus ei ole 20 vuoteen juurikaan laskenut kun moottoritekniikka ei ole kehittynyt, eikä siis ole päästötkään.
Ihan sama. Itsellä ajossa 60- ja 80-luvun autot. Uudempia en edes halua.