Eikö olisikin ihanan stressitön viikko, jos lapsi saisi jäädä kotiin opiskelemaan?
Jos siis annettaisiin kaikille halukkaille etäkoulua? Ei tarvitsisi pelätä, että lapsi tartuttaa muun perheen oltuaan 1000 oppilaan koulussa, jossa on aina välillä todettu koronatartuntoja?
Kommentit (16)
No ei tämä kotona opettaminen tämäkään stressitöntä ole. Mun ekaluokkalainen siis on ollut kotiopetuksessa huhtikuusta asti. Välillä menee hyvin ja välillä taas riidellään ja väännetään. Kaiken olen saanut opetettua ja enemmänkin, mitä koulussa olisi opetusta saanut, mutta stressitöntä tämä ei ole.
Tietysti ei tarvitse pelätä, että lapsi jää äidittömäksi, että sikäli helpompaa. Jos olisin kouluun laittanut, niin olisi saanut koko ajan pelätä kuolemaa. Että loppuviimein paljon parempi näin, mutta opettajaksi ryhtyminen on vaatinut minulta paljon henkistä kasvua kyllä.
Stressitöntä olisi kahden vanhimman lapsen kohdalla, joilla koulu sujuu mukisematta. Sen sijaan kuopus on toisenlainen ja rakastaa ylipäätään sosiaalisia kontakteja. Hän tylsistyy, hermostuu ja kaipaa seuraa paljon enemmän kuin kaksi vanhinta.
En pelkää koronaa. Minulle nyt on oikeastaan aivan sama, saako lapseni sen koulusta vai ei. Ehkä lapsille olisi jopa hyvä sairastaa se alta pois, jos se vähentää vanhempana sairastetun koronan vakavuutta.
Vierailija kirjoitti:
No ei tämä kotona opettaminen tämäkään stressitöntä ole. Mun ekaluokkalainen siis on ollut kotiopetuksessa huhtikuusta asti. Välillä menee hyvin ja välillä taas riidellään ja väännetään. Kaiken olen saanut opetettua ja enemmänkin, mitä koulussa olisi opetusta saanut, mutta stressitöntä tämä ei ole.
Tietysti ei tarvitse pelätä, että lapsi jää äidittömäksi, että sikäli helpompaa. Jos olisin kouluun laittanut, niin olisi saanut koko ajan pelätä kuolemaa. Että loppuviimein paljon parempi näin, mutta opettajaksi ryhtyminen on vaatinut minulta paljon henkistä kasvua kyllä.
Ettekö saa etäopetusta riskiryhmään kuulumisen perusteella? On epäreilua, kun sitä ei kaikki halukkaat saa, kun lopulta ei voi tietää varmaksi, että kenet korona sairastuttaa vakavammin. Vaikka etäopetusta saisikin, niin vanhemmille jää suuri vastuu valvoa.
ap
Ei todellakaan olisi. Mä teen töitä kotona. Viime keväänä jouduin jäämään työmarkkinatuelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö saa etäopetusta riskiryhmään kuulumisen perusteella? On epäreilua, kun sitä ei kaikki halukkaat saa, kun lopulta ei voi tietää varmaksi, että kenet korona sairastuttaa vakavammin. Vaikka etäopetusta saisikin, niin vanhemmille jää suuri vastuu valvoa.
ap
Olen eri, mutta ei ekaluokkalainen hyödy etäopetuksesta juurikaan. Opettelevat vasta kirjoittamaan ja lukemaan, kädestä pitäen se on opetettava. Mulla oli viime keväänä ekaluokkalainen etäkoulussa, ja opettaja lähetti tehtävät vanhemmille Wilmaan. Kyllä siinä omat työt stressasi, kun kaikki aika meni ekaluokkalaisen opettamiseen, vaikka sillon keväällä osasi jo lukea ja kirjoittaa. Mutta itsenäiseen opiskeluun ei kyennyt yhtään. Kaikki tehtiin yhdessä askartelusta ja käsitöistä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olen eri, mutta ei ekaluokkalainen hyödy etäopetuksesta juurikaan. Opettelevat vasta kirjoittamaan ja lukemaan, kädestä pitäen se on opetettava. Mulla oli viime keväänä ekaluokkalainen etäkoulussa, ja opettaja lähetti tehtävät vanhemmille Wilmaan. Kyllä siinä omat työt stressasi, kun kaikki aika meni ekaluokkalaisen opettamiseen, vaikka sillon keväällä osasi jo lukea ja kirjoittaa. Mutta itsenäiseen opiskeluun ei kyennyt yhtään. Kaikki tehtiin yhdessä askartelusta ja käsitöistä lähtien.
Meilläkin tehtävät tulivat Wilmaan. Ei ollut varsinaista etäopetusta. Lapseni ei ole kauhean omatoiminen ja aloitekykyinen, joten mun piti koko ajan olla mukana tehtävien teossa. Lisäksi päiväkoti-ikäinen lapsi vaati oman osansa. Että tosi stressitöntä varmasti juu, jos ei tarvitse miettiä töitä ja toimeentuloa.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä hyvin, mene, jos on ollut huhtikuusta asti kotiopetuksessa, ja edelleen on ekaluokalla. Nyt alkaisi olla viimeinen aika saada se ekaluokka pakettiin ja siirrettyä lapsi toiselle luokalle, jos siis aloitti sen ekaluokan alusta silloin huhtikuussa.
Ei todellakaan olisi. Nyt jo tuskaa, kun kaksi aikuista joutuu tekemään etänä töitä kodissa, jota ei millään muotoa ole suunniteltu työntekoon.
Ap on hyvä ja ottaa lapsensa kotikouluun, jos normikoulu pelottaa. Olisi kohtuutonta lisätä opettajien työtaakkaa sillä, että järjestettäisiin hysteerikoille erikseen etäkoulua silloin kuin heitä huvittaa.
Harva noin paljon tartuntaa pelkää. Paitsi palstalla näitä etäkouluhuuteluita näkee.
Miettikää nyt vähän opettajien työkuormaa! Ei opettajan tarvitse tehdä kaksinkertaista työtä ja suunnitella opetusta SEKÄ lähi- että etäopetukseen. Jompikumpi. Lähiopetuksessa on paljon laajemmat mahdollisuudet tehdä ja näyttää asioita.
Ei etäopetus ole vain tietokoneen välityksellä sitä samaa opetusta mitä luokassa on. Todellakaan.
Ei todellakaan ole stressitöntä. Minulla omat opiskelut ovat jääneet käytännössä tauolle, kun ekaluokkalainen jäi etäopetukseen.
Lapsi osaa kyllä tehdä matematiikankirjasta kellotehtävät, mutta käytännön kyky hahmottaa kellonaikoja on olematon, joten minun pitää huolehtia, että hän on oikeaan aikaan ja oikealla meet-tunnilla. Ruoka pitää tehdä ajallaan, jotta lapsen ei tarvitse mennä etätunnille nälkäisenä. (Koululounaat saadaan vasta huomenna iltapäivällä, eli viikko etäopetuksen alkamisen jälkeen.) Pientä pitää myös patistaa ja tsempata tekemään koulutehtäviään. Koko ajan on pidettävä silmällä, että hommat edistyvät, eikä tauot veny kohtuuttoman pitkiksi.
Mutta hyvin tämä on lähtenyt käyntiin verrattuna viime kevääseen, jolloin minulla nuorin etäkoululainen oli toisella luokalla. Nyt on sentään opettajille annettu selkeä ohjeistus, miten homma pitää hoitaa.
Yläkoululainen, jolla on nyt tämän lukuvuoden ensimmäinen etäpäivä, hoitaa koulunkäyntinsä itsenäisesti. Toki ruoka pitää hänellekin laittaa.
Minulla on siis 4 peruskoululaista, joista nuorin ja vanhin on tällä hetkellä etäopetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt vähän opettajien työkuormaa! Ei opettajan tarvitse tehdä kaksinkertaista työtä ja suunnitella opetusta SEKÄ lähi- että etäopetukseen. Jompikumpi. Lähiopetuksessa on paljon laajemmat mahdollisuudet tehdä ja näyttää asioita.
Ei etäopetus ole vain tietokoneen välityksellä sitä samaa opetusta mitä luokassa on. Todellakaan.
Jos luokasta on osa oppilaista etäopetuksessa (karanteenissa) ja osa lähiopetuksessa, kyllä opettajan pitää hoitaa molemmat. Tämä tilanne oli oman lapseni luokalla viikko sitten. Nyt on koko luokka + opettaja + koulunkäyntiavustaja karanteenissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luokasta on osa oppilaista etäopetuksessa (karanteenissa) ja osa lähiopetuksessa, kyllä opettajan pitää hoitaa molemmat. Tämä tilanne oli oman lapseni luokalla viikko sitten. Nyt on koko luokka + opettaja + koulunkäyntiavustaja karanteenissa.
Karanteeni on eri asia kuin "otan lapseni etäopetukseen, koska olen hysteerinen ja minua pelottaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä hyvin, mene, jos on ollut huhtikuusta asti kotiopetuksessa, ja edelleen on ekaluokalla. Nyt alkaisi olla viimeinen aika saada se ekaluokka pakettiin ja siirrettyä lapsi toiselle luokalle, jos siis aloitti sen ekaluokan alusta silloin huhtikuussa.
Keväällä oli siis esikoulussa. Meillä päin esikoulu on jo koulussa ja varsinainen ”koulunaloitus” on siinä eskarin alussa. Eihän se virallinen koulun aloitus ole, mutta käytännössö kuitenkin.
Ja etäopetuksesta ei ekaluokkalainen hyödy, kyllä se on itse opetettava. Mutta kun olen työkyvyttömuuseläkkeellä, niin periaatteessa onnistuu. Ongelma on tietysti se, että siihen on syynsä miksi olen työkyvyttömyyseläkkeellä kuten siihenkin, miksi siihen koronaan luultavasti kuolisin, niin en toki ole työkuntoinen. Jotenkin kuitenkin olen toistaiseksi jaksanut opettaa. Mitään kontakteja ei ole ulkomaailmaan, mies on etätyössä, ruoka tulee kauppakassissa ja missään ei käydä. Onhan tämä erilaista elämää, mutta en valita niin kauan kun saan olla lapseni tukena tässä maailmassa.
Aah, kyllä!