NYT kananatta hankkia ikioma koronavirus KUNTOSALILTA: "virus on jäänyt huonosti desinfioidun kuntosalilaitteen pinnalle"
artuntoja on tullut kuntoilijoille, joiden salikäynneissä oli tartuntataudeista vastaava lääkärin mukaan ”monen tunnin väli” ja jotka eivät muutoin ole olleet missään tekemisissä keskenään.
" Ei kai siinä paljon muuta vaihtoehtoja ole kuin että virus on jäänyt huonosti desinfioidun kuntosalilaitteen pinnalle."
Ei muuta kuin salille, korona kaupan päälle!
Kommentit (13)
Tuleeko se korona muka mun salivaatteiden ja ihon läpi kroppaan? En oikein usko. Itse käytän koko käden peittäviä hanskoja salilla enkä nuole mitään pintoja siellä. Voisiko joku vedenottopiste tms olla saastunut? En asu Jyväskylässä kuitenkaan, joten en tiedä onko ko. salilla joku juomapiste. Omalla salillani on, niin ajattelin tätä. Itse täytän vesipullon kotona.
Kuntosalilla käyninen on siis suurempi perusoikeus kuin vakavan tartuntataudin välttäminen ja kuntosalien sulkeminen! Hallitus vatumoi vieläkin tartuntatautilain muutoksen kanssa, jolla nuo saisi suljettua heti.
Kannattaa itse desifioida se kuntosalilaite, ennen kuin koskee siihen ja sitten tietysti oman käytön jälkeen taas. Käsidesiä käsiin välillä ja viimeiseksi kun lähtee ovesta ulos. Josnon ovi, jonka saa työntämällä auki, kannattaa tehdä se vaikka kyynärpäällä eikä kädellä ovenkahvasta.
Olen itsekin nähnyt piittaamattomia, jotka ei pyyhi laitteita käytön jälkeen vaikka puhdistusaineita on ihan joka paikassa.
Tämähän pätee sitten ihan joka paikkaan, missä johonkin koskee. Ei se kuntosalilaite ole mikään erityinen koronankerääjä-pinta
Muuntovirukset voivat tarttua ilmateitse. Eli ei ole tuuletettu tilaa tarpeeksi ja juuri jumpatessa huohotetaan runsaasti virusta ilmaan. Tai sitten salilla on töissä henkilö, jolla on tartunta tai jopa muuntovirus. Pukeutumistiloja pitäisi epäillä ensimmäiseksi. Siivooja?
En ole koskaan nähnyt kenelläkään koko käden peittäviä hanskoja salilla. Kyllä siellä useimmat ihan kädet paljaana menee ja sillä samalla kädellä mm. pyyhitään silmään valuvat hiet pois. Paljon todennäköisempi tarttumisreitti tämä on kuin joku vesipiste.
Kuka hullu menee näinä aikoina kuntosalille? Käykää mieluummin hiihtämässä ja hakatkaa klapeja. Ei edes maksa mitään ja kunto kasvaa paremmin :D
https://www.jarvenpaa.fi/a/keusote-tiedottaa-crossfit-saleilla-tuusulas…
Näköjään monet hullut menevät. Hieman ihmetyttää, miksei näitä uutisoida isommin, kun ravintola-altistuksista (ihan aiheesta) kuitenkin kerrotaan. 23 jatkotartuuntaa ei ole ihna mitätön määr ja kertoo, miten riskialtista homma on, jos joukkoon saattuu se yksikin oireeton tai omasta mielestään oireeton tartuttaja.
"CrossFit-salilla Järvenpäässä on tapahtunut jatkotartuntoja koronavirukselle, liittyen jo aikaisemmin ilmoitettuun joukkoaltistumiseen. Järvenpään ja Tuusulan CrossFit-salilla viikoilla 3 ja 4 asioineet ovat voineet altistua koronavirukselle.
Positiivisia jatkotartuntoja on yhteensä 23, ja altistuneita reilu 100."
Salihenkilökunnat, ilmanvaihto, siivoojat, yms? Siis tuossa jyväskylän tapauksessa.
Höpönlöpö näitä vouhotuksia. Oisko tyyppi hakenut ihan prismasta raejuustoa ja paskapaperia ja ottanut sieltä koronan mukaan. Sitten salille.
Eihän se niin ole, että koko maailma on koronaton, mutta virus väijyy kuntosalin ja ravintolan ovenkahvassa päästäkseen sisään leviämään. Kyllä sen viruksen jokainen poimii ihan kauppareissulta ennen salia ja sitten tämä mielisairas vouhotus, että "salilta tuli, oikein oudosti kaksi eri ketjua".
Älkää nyt viitsikö ihan pöljiä olla.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt kenelläkään koko käden peittäviä hanskoja salilla. Kyllä siellä useimmat ihan kädet paljaana menee ja sillä samalla kädellä mm. pyyhitään silmään valuvat hiet pois. Paljon todennäköisempi tarttumisreitti tämä on kuin joku vesipiste.
No ihan itseään saa sitten syyttää, jos näinä aikoina klähmii naamaansa likaisilla käsillä oli sitten kuntosalilla, kaupassa tai missä tahansa. Itse ajattelin, että urheiluhanskat ovat helppo ja halpa varotoimi. Mutta suurin osa omankin salin porukasta on paljain käsin ilman treenipyyhettä, vaikka sekin on ”pakollinen”, jengi ei vaan välitä. Eivät kaikki pyyhi niitä laitteitakaan, vaikka desinfiointiainetta ja kertakäyttöpyyhkeitä on joka puolella. Minkäs teet...
Koulun tietokoneet, joita käyttää useampi eri luokka, miten ne desinfioidaan?
äiti