Kävisikö sinulle paikallinen työehdoista sopiminen työpaikalla?
Kommentit (27)
Me ollaan iso lääkealan toimija ja meillä on aina menty minimillä. Monesti liitto puuttunut toimintaan. Ei käy, enkä näkisi että muutos hyödyttäisi ikinä työntekjöitä. Nyt jo saa sopia paremmista ehdoista. Tuo heikentäisi vaan työntekijöiden tilannetta niillä firmoilla/aloilla, missä mennään tällä minimillä.
No meidän alalla ei ole työehtosopimusta, eli joo, työehdot sovitaan paikallisesti.
Sopii ja niin meillä tehdäänkin. Ei ole aavistustakaan, mikä olisi ylempänä toimihenkilönä taulukkopalkkani, jos sellaista edes on. Siitä olen varma, että saan huomattavasti enemmän. Enkä ole ikinä kuullut, että työehtosopimuksessa puhuttaisiin urakkapalkasta.
Pörssiyhtiöiden orjia ollaan..
Teettävät mitä haluavat...
Tämä tietenkin työntekijä puolta koskee, ei työnantajan puolta, jossa kaikki edut ja elämä on ihanaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi nytkin maksaa enemmän palkkaa ja korotuksia kuin työehtosopimus. Tekevätkö runsain määrin näin?
Olin työpaikassa, jossa lomat saattoi sopia sujuvasti vaikka edellisellä viikolla. Sitten saatii työkaveriksi todellinen AY-aktivisti ja sen jälkeen kesälomat piti olla listalla huhtikuun lopussa, lomia ei enää saanut vaihtaa tarpeen mukaan ja samalla poistui mahdollisuus pitää keskellä viikkoa palkaton vapaa ja kuitata se seuraavalla viikolla pidentämällä päiviä. Ehei, kaikki työajan jälkeiset tunnit piti tehdä ylityönä ja siihenhän tarvitaan työnantajan ylityömääräys, jota taas ei työnantajana kannata antaa kuin pakosta. Eli kiitos AY-jyrän meillä joustot väheni ja osalla palkka pieneni (lapsen käyttäminen terapiassa ei enää onnistunut kuin ennen).
Höpö höpö. Vahvistettua lomia, vapaita ym saa vaihtaa, jos se sopii molemmille osapuolille.
Ei saa tuosta vain. Työnantajan tulee ilmoittaa 2 vko aikaisemmin, perjantaina ei voi pomolle sanoa, että maanantaina aion olla lomalla.
Joo työnantajan tulee ilmoittaa kaksi viikkoa etukäteen jos haluaa siirtää loman ajankohtaa. Riippuu tietenkin firmasta miten muuten toimitaan. Itse halusin kerran siirtää kesäloman alkua, koska tiettyjen hommien tekemiseen arvioimani aika ei olisi riittänyt (itsestäni riippumattomista syistä) saada hommat tehtyä enne lomaa. Ilmoitusluontoinen asia, ei edes palkkikseen muutettu loma-aikaa. Koskaan en ole varsinaisesti joutunut palaamaan töihin kesken lomien kokonaan mutta joskus pomo on pyytänyt tekemään jotain kuten täydentämään tai kommentoimaan jotain tekemäänsä tms. Mulle nää ei ole niin isoja asioita ettenkö voisi lomalla paria tuntia käyttää, toki vasta kun olen koneen äärellä. Mutta toimii vain silloin kun joustoa on molempiin suuntiin. Ja toistaiseksi tästä firmasta on löytynyt.
Työmyyrä kirjoitti:
Sopii ja niin meillä tehdäänkin. Ei ole aavistustakaan, mikä olisi ylempänä toimihenkilönä taulukkopalkkani, jos sellaista edes on. Siitä olen varma, että saan huomattavasti enemmän. Enkä ole ikinä kuullut, että työehtosopimuksessa puhuttaisiin urakkapalkasta.
Olet ilmeisesti jotain kouluja käynyt jos olet ylempi toimihenkilö, mutta selvästikkään sinulla ei ole mitään käsitystä siitä mistä asioista työehtosopimuksessa on sovittu. Se ei todellakaan ole mikään läpyskä josta näkee taulukkopalkan vaan siellä on kaikki muut työehdot. Luultavasti sinuakin joku ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksista koskee. Kannattaa joskus vilkaista.
T:ylempi toimihenkilö itsekin
Ei saa tuosta vain. Työnantajan tulee ilmoittaa 2 vko aikaisemmin, perjantaina ei voi pomolle sanoa, että maanantaina aion olla lomalla.