Millä koulutuksella ja mitä työtä teette te, joilla on yli 3000 euron palkka?
Olen tuplamaisteri, enkä pääse millään urallani eteenpäin. Junnaan suorittavissa töissä, eikä mikään asiantuntijan paikka aukea minulle. Ikää on jo kohta 40v ja pelkään, että jään tällaiseksi ylipalkatuksi assistentiksi lopun iäksi.
Uranvaihto pohdinnassa.
Nimi. Humanisti
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyyjä. Ylioppilas. Brutto 2900-3300 kuussa. Tosin työ on niin raskasta henkisesti että hakisin kevään yhteishaussa opiskelemaan jos vaan keksikin että mitä.
Missä päivätyössä voisi saada min 2300 bruttona toisen asteen koulutuksella, onko sellaista työtä olemassakaan?
Nainen28
Putkiasentaja, sähköasentaja, koneenasentaja. Kaikki +3000 euroo ilman urakoitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja. 2 vuorotyö. Palkka 3250 e / kk
Jännä. Mulla on ensihoitaja AMK -laput ja kk-palkkani toisiksi korkeimmalla ikälisällä pelastuslaitoksella oli ~2660 e/kk. Vuorolisät, kuten edelliselle kommentoin, ovat haittoja paskoista työajoista/viikonlopuista/jne. Ei niitä kuulu laskea palkkaan. Tolla logiikalla tienasin (kahdella duunilla) yli 4 tonnia kuussa. Ja sehän on hoitajalle aivan utopiaa.
Vuorolisät ja muut lisät ovat verotettavaa ansiotuloa ja lasketaan aina mukaan palkkoihin. On erikoista että Suomessa ilmeisesti vain hoitoalalla ei lasketa vuorolisiä palkaksi, muilla aloilla ne lasketaan. Eipä ihme että hoitoalan palkat näyttävät pieniltä, mitä ne eivät todellisuudessa ole. Erikoista kuitenkin että hoitajien mielestä muilla aloilla vuorolisät ehdottomasti ovat palkkaa ja sitten hoitajat vertailevat omaa peruspalkkaansa jonkun muun alan palkkaan, jossa on mukana Vuorolisät, ja itketään miten pieni on hoitajan liksa.
Sori hoitsut, mut ette tarvii euroakaan lisää.
tradenomi ja viestintäasiantuntija julkisella sektorilla, 4700 €/kk
Vierailija kirjoitti:
3001e palkka on iha huono jos asuu Helsingissä. 3000e palkka Joensuussa vastaa 4000e palkkaa Helsingissä halvempien asumiskustannusten vuoksi.
Tämä on yleinen harhaluulo. Vuokrissa ei ole niin valtava eroa 15-25% eli yksinasuvalla tyyliin 100-300€. Omistusasunnossa on (paljon) enemmän eroa, mutta sen voi ottaa Helsingissä sijoituksena, kun taas pikkukaupungissa asunnon arvo todennäköisemmin laskee kuin nousee.
Helsingissä pärjää ilman autoa, jolla säästää tuon vuokran erotuksen heti takaisin keskimääräisellä suomalaisella 12,5-vuotiaalla autolla autoiltaessa. Helsingissä kunnallisveroprosentti on 2-3%-yks pienempi kuin maakunnissa eli tuollaisesta 3-4 tonnin palkasta jää 50-100€ enemmän käteen kuussa. Monet palvelut on myös Helsingissä halvempia esim. julkisessa terveydenhoidossa ei vastaanottomaksuja, muualla yleisesti yli 20€/kerta.
Olen sairaanhoitaja ja todellakin lasken lisät osaksi palkkaani, nehän ovat hyvin olennainen osa palkkaani. Kaikki eivät edes pidä lisiä haittakorvauksena, sillä kaikki eivät edes halua tehdä töitä ma-pe klo 8-16
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja ja todellakin lasken lisät osaksi palkkaani, nehän ovat hyvin olennainen osa palkkaani. Kaikki eivät edes pidä lisiä haittakorvauksena, sillä kaikki eivät edes halua tehdä töitä ma-pe klo 8-16
Toki ymmärrän joidenkin kirjoittajien pointin. Onhan ne periaatteessa "haittalisiä", kuitenkin oleellinen osa palkkaa.
Teollisuudessa tuotantomestari vuorotyö
Peruspalkka 3700, vuositulot lisineen 71ke.
Ylioppilas. Työn ohessa alan koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien ja opettajien kohdalla on luvallista ilmoittaa vain peruspalkka, vaikka käytännössä kukaan ei pelkkää peruspalkkaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri 👍🏼
Osa vuorotyöläisistä on sellaisia, etteivät millään haluaisi tehdä aamuvuoroja ollenkaan. Ihmiset on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja isohkon kaupungin keskussairaalassa, 2-vuorotyö.
Laskit ilmeisesti vuorolisät mukaan palkkaan? Ne ovat haittakorvauksia.
Haittaa mistä? Olen kunnalla virkamiehenä kuukausipalkalla. Päiväni venyvät iltakokousten ja iltatilaisuuksien takia usein iltayhdeksään, töihin on siis tultu aamukahdeksaan. Kuukausipalkka ei siitä muutu. Ei niistä saa mitään lisiä tai ylityökorvauksia. Palkka 4800 vastuullisesta päällikkötehtävästä.
Mies on levyseppähitsaaja yksityisessä firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja. 2 vuorotyö. Palkka 3250 e / kk
Jännä. Mulla on ensihoitaja AMK -laput ja kk-palkkani toisiksi korkeimmalla ikälisällä pelastuslaitoksella oli ~2660 e/kk. Vuorolisät, kuten edelliselle kommentoin, ovat haittoja paskoista työajoista/viikonlopuista/jne. Ei niitä kuulu laskea palkkaan. Tolla logiikalla tienasin (kahdella duunilla) yli 4 tonnia kuussa. Ja sehän on hoitajalle aivan utopiaa.
Vuorolisät ja muut lisät ovat verotettavaa ansiotuloa ja lasketaan aina mukaan palkkoihin. On erikoista että Suomessa ilmeisesti vain hoitoalalla ei lasketa vuorolisiä palkaksi, muilla aloilla ne lasketaan. Eipä ihme että hoitoalan palkat näyttävät pieniltä, mitä ne eivät todellisuudessa ole. Erikoista kuitenkin että hoitajien mielestä muilla aloilla vuorolisät ehdottomasti ovat palkkaa ja sitten hoitajat vertailevat omaa peruspalkkaansa jonkun muun alan palkkaan, jossa on mukana Vuorolisät, ja itketään miten pieni on hoitajan liksa.
Sori hoitsut, mut ette tarvii euroakaan lisää.
Meinasin kirjoittaa, että lue ittes alalle ja tee sitä sitten vaikka pari vuotta, esim. ambulanssissa. Jos olet edelleen sitä mieltä, että se palkka on kohdillaan, niin olen ihmeissäni. Mut enhän minä tosissani voi kenellekään suositella hoitoalaa etkä sinä ole niin tyhmä, että sellaista menisit tekemään.
4 vuotta ammattisurkeessa, 240 opintopistettä, mokaat ja joku kuolee tai vammautuu: ~2290-2575 e/kk ja lisät. Ei tää nyt ihan saatana linjassa ole.
Tuplamaisteri minäkin, nyt kylläkin työtön, mutta viimeksi olin määräaikaisessa työsuhteessa kehityspäällikkönä IT-alalla pirkanmaalaisessa alle 100 hengen firmassa. Palkka 3 500 e/kk + joitakin satasia bonareita per vuosi.
Allekirjoitan tuntemuksesi uralla etenemisen tökkimisestä korkeasta koulutuksesta huolimatta. Olen ollut nyt 7 kk työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittaa mistä? Olen kunnalla virkamiehenä kuukausipalkalla. Päiväni venyvät iltakokousten ja iltatilaisuuksien takia usein iltayhdeksään, töihin on siis tultu aamukahdeksaan. Kuukausipalkka ei siitä muutu. Ei niistä saa mitään lisiä tai ylityökorvauksia. Palkka 4800 vastuullisesta päällikkötehtävästä.
Ei noin isoon palkkaan mitään lisiä tarvitakaan. Suurin osa kuntien hommista on ihan höpötöitä ja tekijät poliittisin ja sukulaisperustein palkattuja siskonkumminkaimoja. Kun sellainen höpötekijä jää pitkälle saikulle, kukaan ei edes huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on usein noissa vastuullisissa päällikkötehtävissä juurikin mainitsemallasi tavalla. Myös virkamieskunnan ulkopuolella.
KTM, puhelinmyyjä pankissa, vuodessa 70,000-80,000€
Yrittäjä, media-ala, AMK. 6työntekijää Suomessa. Ennen Koronaa n. 10500€/kk viimeisen vuoden ajan n. 7700€/kk.