Millä koulutuksella ja mitä työtä teette te, joilla on yli 3000 euron palkka?
Olen tuplamaisteri, enkä pääse millään urallani eteenpäin. Junnaan suorittavissa töissä, eikä mikään asiantuntijan paikka aukea minulle. Ikää on jo kohta 40v ja pelkään, että jään tällaiseksi ylipalkatuksi assistentiksi lopun iäksi.
Uranvaihto pohdinnassa.
Nimi. Humanisti
Kommentit (128)
Neljännen vuoden oikeustieteen opiskelija oman alan harjoittelijana. Taustalla ei muita koulutuksia. Tosin tiedostan, kuinka onnekas olen, koska pääsin työpaikkaani ilman suhteita tai suosittelijoita ja tiedän, että jotkin työkokemusta epätoivoisesti haluavat alan opiskelijat ovat tarjoutuneet tekemään työpaikassani töitä jopa ilmaiseksi eivätkä silti päässeet edes haastatteluun. Pomoni ei tarjonnut ko. palkkaa alkuun, vaan sitä on nostettu kahdesti pyynnöstäni. Jos en olisi pyytänyt, palkka olisi yhä lähempänä kahta tonnia.
Insinööri kunnalla, aloituspalkka ilman työkokemusta oli 3550e. 5 vuoden jälkeen 3900e.
Projektipäällikkö olen, myös asiantuntijaroolissa omalla erityisosaamisalallani. Koulutuksena FT luonnontieteiden puolelta.
Automyyjä / tradenomi. Keskimääräinen ansio 4200 euroa.
Hallinto-assari, tradenomin papereilla. Pääkaupunkiseudulla, joten ei siitä 3100 paljon käteen jää asumiskulujen jälkeen
FT, tekninen johtaja, vuosiansio 2020 80000 EUR + patenttirahat. Töissä start-up -yrityksessä
Sosiaalityöntekijä lastensuojelussa 3750e
Lämpimät onnitteluni ansioituneesta tuttavapiiristäsi. Eihän vaan mitään ketään ansioitunutta jäänyt mainitsematta?
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti asiantuntijatyössä kuntayhtymällä. Työkokemusta n. 7 vuotta. Mieheni on tradenomitutkinnolla valtion virastossa asiantuntijana, hän on ollut kyseisessä virastossa kohta kuusi vuotta ja nykyisissä tehtävissä kolme. Hänen työpaikallaan on kyllä myös maistereita, jotka ovat alemmissa viroissa huonommalla palkalla, pelkkä tutkinto ei siis riitä.
Lisäksi tuttavapiiristä löytyy myymäläpäällikkö (toimipaikkakoulutettu, ylin tutkinto taitaa olla ylioppilas), koulukuraattori (sosiaalityöntekijä), kätilö (kolmivuorotyö), it-alan maisteri, ktm tutkinnolla muutama, useampi DI, proviisoreja, ainakin yksi toinen farmaseutti, ison viraston johtoasemassa oleva (tohtori), lääkäreitä, amk-insinöörejä muutaman vuoden työkokemuksella.
Ei 3000e kuukausipalkka ole kovinkaan suuri, mutta harva siihen suoraan koulun penkiltä pääsee.
Lämpimät onnitteluni ansioituneesta tuttavapiiristäsi. Eihän vaan mitään ketään ansioitunutta jäänyt mainitsematta?
Järjestelmäasiantuntija. Ei koulutusta (paitsi lyhyt kurssi), 4000€/kk.
Merkonomi, palkka 6000 €/kk, liiketoiminnan kehitystehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyyjä. Ylioppilas. Brutto 2900-3300 kuussa. Tosin työ on niin raskasta henkisesti että hakisin kevään yhteishaussa opiskelemaan jos vaan keksikin että mitä.
Missä päivätyössä voisi saada min 2300 bruttona toisen asteen koulutuksella, onko sellaista työtä olemassakaan?
Nainen28
No esim. kaivinkonekuskina saa kuulemma helposti 18€öh ilman mitään koulutusta, tekee päälle kolme tonnia kuussa. Luokkahitsaajana enemmänkin.
Diplomi-insinööri teknologiateollisuudessa ja aika todella paljon parempi palkka kuin 3000 e/kk. Suoraan koulusta näihin hommiin 25 vuotiaana ja parin vuoden päästä 40 vuotiaana sijoitusten avulla taloudellinen riippumattomuus saavutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vävy tekee koodaushommia ylioppilaspohjalta. 21v ja 3400€/kk.
Mies tekee koodaushommia teekkaripohjalta. 52v ja 10060€/kk.
Mutta et sinä/tyttäresi/joku nainen?
Mun elämä on mennyt vituiksi, oon nyt ADHD-tutkimuksissa, kuten tytärkin. Tytär opiskelee ja koodaa osa-aikaisesti. Hänellä kokoaikatyön kuukausipalkka on 2800€, joten häntä en tullut maininneeksi.
Itse olen päätynyt aikuisena suoritetun AMK-tutkinnon jälkeen työhön, johon ei vaadita koulutusta, kun en muuallekaan ole kelvannut. Tienaan noin 2600€, eli ei tässäkään mitään mainitsemisen arvoista.
Joulupukki 🎅 , mutta palkka yli 3000€ vain joulukuussa, tosin ei nyt koronajouluna
Ylioppilas. Terminaalityöntekijänä isossa logistiikkayrityksessä. Vuorolisineen palkka on noin 3000 euroa. Mahdollisuus tehdä ylitöitä silloin tällöin. Viime vuonna tulot olivat 42 000 euroa.
Nettopalkkani on normaalisti noin 2100 euroa. Vuonna 2005 aloitin osakesäästämisen. 16 vuoden sijoittamisen jälkeen salkun arvo on 150 000 euroa. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Salkkuni varat ovat peräisin palkkatuloista.
Alapeukkuja näköjään tulee jos joku on matalakouluttautunut, mutta päässyt hyviin tuloihin :D
Katkerat ikiopiskelijat eivät näköjään tajua, että joskus käytännön kokemus on arvokkaampaa kuin ikuisuuden alaa opiskellut, mutta ei ikinä alaa tehnyt.
Tottakai ne lasketaan ellei haluta antaa palkasta vääristävää kuvaa. Eri aloilla kun nämä "haittakorvaukset" ovat kovin eri suuruisia suhteessa palkkaan vaikka "haitta" on sama. Esim. Tehyläiset saavat yötyöstä 30-45% korvausta, kun taas joillakin varhaisjakelijoilla tms. korvaus voi olla 10% peruspalkan päälle.
Vähän sama kun myyntimies ei laskisi 5000€ myyntibonuksiaan palkkaasa vaan ilmoittaisi vain 2000€ "peruspalkan".