Voiko etävanhempi vaatia että lähivanhemman tulot tarkistetaan elatusmaksuasioihin liittyen?
Etävanhempi ei haluaisi maksaa niin paljoa elatusmaksuja, joten nyt haluaisi että minunkin tuloni jotenkin tarkistettaisiin ja katsottaisiin elatusmaksut uudelleen?? Miten minun tuloni liittyvät elatusmaksun määrään kun hän ne elatusmaksut maksaa?
Kommentit (9)
Eikös elatusmaksuja määriteltäessä oteta huomioon molempien vanhempien tulotaso. Tottakai lähivanhemmankin tulot tulee huomioida, jotta etävanhemmalle osataan määritellä oikean suuruinen elatusmaksun määrä. Jos lähivänhemmat tulot ovat 0€/kk niin silloinhan etävanhemmalla on suurempi elatusvastuu, kin tilanteessa että lähivanhemman tulot olisivat vaikka 3000€/kk.
Toinen tekee kuitenkin kaiken työn lapsen eteen ja antaa aikansa.
Vierailija kirjoitti:
No antaa lapset etävanhemmalle niin ei ole sitä kauheaa työtä ja ajanmenoa. Olen kuvitellut, että vanhemmat haluaa lapsensa itselleen koska rakastavat niitä ja tykkäävät olla niiden kanssa, ei siksi että saisivat mahdollisimman paljon rahaa toiselta tästä työstä ja ajasta.
Tottakai lähivanhemman tulotkin vaikuttaa, kyseessähän on lapsen elatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No antaa lapset etävanhemmalle niin ei ole sitä kauheaa työtä ja ajanmenoa. Olen kuvitellut, että vanhemmat haluaa lapsensa itselleen koska rakastavat niitä ja tykkäävät olla niiden kanssa, ei siksi että saisivat mahdollisimman paljon rahaa toiselta tästä työstä ja ajasta.
Tämä! Monet vanhemmat tuntuvat suhtautuvan lapsiinsa kuin rasitteena ja työnä josta pitäisi saada ikäänkuin ”palkkaa”. En ymmärrä...
Pointtihan siinä lapsen elatuksessa on, että katsotaan sellainen summa, jota MOLEMMAT maksavat yhtä paljon. Eihän se tietenkään niin mene, että vain etävanhempi maksaisi lapsen elatuksen ja toinen hoitaa. Lähivanhempi saa kuitenkin lapsilisän yh-korotuksineen. Kai sitä voi ajatella jonkinlaisena "palkkana" siitä, että on sen lapsen kanssa enemmän.
No jos se etävanhempi on mies, niin ei voi vaatia!
Molemmilla on velvollisuus ilmoittaa mikäli tuloissa/menoissa tapahtuu olennainen muutos. Olennainen muutos on meidän lastenvalvojan mielestä 15% muutos suuntaan tai toiseen. Toki kyllähän kaikki yh:t itkee sitä jos tulot tippuu, mutta se piilotetaan jos tulot nousee..
Liittyy tietysti molempien tulot. Kummalla isommat tulot niin sillä päävastuu. Meilläkin tietyssä vaiheessa minun osuus oli 80% lähivanhempana. Sain silloin elatusta exältä vain 71€/lapsi, kun tuloni olivat isommat.