Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten elatusmaksut menevät silloin, jos etävanhempi maksaa kaikki lapsen menot?

Vierailija
01.02.2021 |

Siis kaikki harrastukset, vaatteet, hankinnat, yms. ja jos lapsi vieläpä on pääosin etävanhemman luona? Eli lähivanhemmalle tulee lapsesta paljon vähemmän kuluja, tai joidenkin kuukausien aikana ei ollenkaan (paitsi se, että hän asuu kaksiossa eikä yksiössä).

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa lähivanhemmuus kannattaisi vaihtaa, eikö?

Vierailija
2/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai, mutta tähän ratkaisuun on päädytty sen vuoksi, että etävanhempikin saisi kaksion, kun ei halua asua yksiössä, ja myös lapsen käyminen hänen luonaan olisi hankalaa yksiössä asuessa, kun kyseessä on jo esiteini-ikäinen. Tähän asti se on ollut minulle ok, koska omat tuloni ovat olleet niin pienet, etten ole joutunut maksamaan elatusmaksua (ja itselläni on oma asunto, eli vastaavaa ongelmaa ei ole). Mutta tänä vuonna kun tuloni ovat nousseet, saattaa käydä niin, että laskelmien mukaan minulle saattaisi tulla elatusmaksuja jopa yli 200 euroa. Tässä sitten taas on se ongelma, että jos maksan elatusmaksuja lähivanhemmalle, tippuvat omat tuloni niin, etten pysty enää maksamaan esim. lapsen harrastuskuluja tms. Ja lähivanhempi taas ei voi niitä maksaa, koska hän saa toimeentulotukea ja elatusmaksut vaan vähentävät hänen tulojaan, eli jos maksan hänelle elatusmaksua, laskee lapsen elintaso sen seurauksena.

Meillä on ihan hyvät välit lähivanhemman kanssa - pelkään siis lähinnä, että ongelma tulee lastenvalvojan kanssa. Hän kun tulkitsee minut koko ajan pelkäksi etävanhemmaksi ja elatusvelvolliseksi, vaikka lapsen arkitodellisuudessa olen käytännössä lähi ja pääasiallinen elättäjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs lähi tietää, että tulot nousevat, ellet itse kerro?

Jos lähi vie asian lastenvalvojalle, niin sovit, ettet maksa mitään muuta.

Vierailija
4/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotiedoista näkee. Meidän täytyy joka vuosi uusia elatussopimus sen vuoksi, koska se on pienten tulojen vuoksi tehty nollasopimuksena.

Vierailija
5/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verotiedoista näkee. Meidän täytyy joka vuosi uusia elatussopimus sen vuoksi, koska se on pienten tulojen vuoksi tehty nollasopimuksena.

Ja siis lisään vielä, että ongelma ei ole lapsen lähivanhempi, vaan lastenvalvoja ja kaavamainen laskutapa elatusmaksuissa. Elatusmaksuissa etävanhempi mielletään aina vanhemmaksi, joka ei osallistu lapsen elatukseen, ja oletetaan lähivanhemman vastaavan kaikista lapsen kuluista.

Vierailija
6/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän sovitte niistä elareista itse siellä lastenvalvojalla. Lastenvalvoja ei niistä päätä, ainoastaan vahvistaa teidän tekemänne sopimuksen. Kuullostaa sille, että kummallakaan ei oikein ole mitään tuloja, joten turha noista riitelemään alkaa. 

Vierailija
7/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne lastenvalvojalle ole mikään pakko mennä. Voitte keskenänne sopia nämä asiat. Lisäksi lakihan muuttui pari vuotta sitten. Myös lähi voi olla elatusmaksajan roolissa. Jos lastenvalvoja ei siitä tiedä niin hän ei ole tehtäviensä tasalla.

Vierailija
8/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarit voi sopia ilman lastenvalvojaa, näin meilläkin mies hoitaa asiat exän kanssa. Sopimus on tehty, mutta ihan itse. Lastenvalvoja ei ole mikään pakko, eikä päätä mitään.

Vierailija
9/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne lastenvalvojalle ole pakko mennä. Ellei sitten kela pakota, niin kai voi käydä. 

Vierailija
10/10 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai, mutta tähän ratkaisuun on päädytty sen vuoksi, että etävanhempikin saisi kaksion, kun ei halua asua yksiössä, ja myös lapsen käyminen hänen luonaan olisi hankalaa yksiössä asuessa, kun kyseessä on jo esiteini-ikäinen. Tähän asti se on ollut minulle ok, koska omat tuloni ovat olleet niin pienet, etten ole joutunut maksamaan elatusmaksua (ja itselläni on oma asunto, eli vastaavaa ongelmaa ei ole). Mutta tänä vuonna kun tuloni ovat nousseet, saattaa käydä niin, että laskelmien mukaan minulle saattaisi tulla elatusmaksuja jopa yli 200 euroa. Tässä sitten taas on se ongelma, että jos maksan elatusmaksuja lähivanhemmalle, tippuvat omat tuloni niin, etten pysty enää maksamaan esim. lapsen harrastuskuluja tms. Ja lähivanhempi taas ei voi niitä maksaa, koska hän saa toimeentulotukea ja elatusmaksut vaan vähentävät hänen tulojaan, eli jos maksan hänelle elatusmaksua, laskee lapsen elintaso sen seurauksena.

Meillä on ihan hyvät välit lähivanhemman kanssa - pelkään siis lähinnä, että ongelma tulee lastenvalvojan kanssa. Hän kun tulkitsee minut koko ajan pelkäksi etävanhemmaksi ja elatusvelvolliseksi, vaikka lapsen arkitodellisuudessa olen käytännössä lähi ja pääasiallinen elättäjä.

En tajua tästä selityksestä yhtään mitään. Miksi juuri etävanhempi haluaa kaksion, mutta lähivanhempi ei? Ja miten tämä kuvio nyt mahdollisti sen kaksion? 

Ja tuo elatuskikkailu ei vaikuta oikein millään tavalla. Sama raha sillä lapsella on käytettävissä niihin harrastuksiin, maksoi se etä sen elareina tai suoraan harrastusmaksuina. Sehän on täysin teidän sovittavissa, miten paljon elatusmaksua maksatte ja kenelle. Vain jos ette pääse niistä sopuun, otetaan mukaan ne laskelmat. Jos lapset ovat sinulla kuitenkin enemmän ja maksat kulutkin enimmäkseen, miksi ihmeessä maksat vielä elareita? Ei se ole mikään automaatio, että etä maksaa elareita.