On taas niin first world problems tällä mielipidekirjottajalla hesarissa
Lukijan mielipide | Emme tyttäreni kanssa varmaankaan ole ainoita, joita nenän kautta otettava koronavirustesti pelottaa: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007773165.html?share=5e6a6e813a232f…
Siis miten voi Aikuinen Korkeakoulutettu ihminen pelätä tota testiä ja tosissaan kuvitella jotain korona koirilla testaamista laajemminkin? Täytyy olla todella helppo elämä takana jos tällainen huolettaa ja hei oikeesti, se tikun tökkäys ei kauaa kestä ja kipu on todella vähäinen. Ja sit tää, lapsenikin pelkää. No kai nyt kun lietsotaan äidin toimesta pelkoa.
Kommentit (75)
>ylpeilee koronatestissä käymisellään
#vainlammasjutut
Ihan hyvä avaus.
Ihmiset menisivät testeihin matalammalla kynnyksellä jos testi otettaisi suusta.
Nenänielunäytteenotto voi olla hyvinkin kivulias, se vaihtelee paljon. Mun kokemukset on tällaiset. Yhdellä kerralla se oli täysin kivuton, kolme kertaa se on sattunut, kahdella niistä kerroista se sattui paljon. Niistä yksi kerta oli sellainen että sain migreenin pian sen jälkeen ja nenäontelossa tuntui seuraavaan päivään asti. Ero johtuu varmaan näytteenottajan taidoista, jos tikun työntää yläviistoon niin se menee väärään rööriin.
Vierailija kirjoitti:
>ylpeilee koronatestissä käymisellään
#vainlammasjutut
Typerä persu.
Vanha kunnon klassikko: kun joku asia tuntuu minusta epämiellyttävältä, se on muutettava vaikka miljoona muuta kestäisi sen valittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vanha kunnon klassikko: kun joku asia tuntuu minusta epämiellyttävältä, se on muutettava vaikka miljoona muuta kestäisi sen valittamatta.
Sama pätee toiseen suuntaan: koska joku asia ei tunnu minusta kivuliaalta, ei se voi tuntua kenestäkään muustakaan tai jos tuntuu, vikaa on korkeintaan päässä.
Ei se varmaan sattuis yhtään kellekkään jos ois tikku joka on myös hyvin taipuisa,mutta riittävä jäykkyys että saa työnnettyä syvälle. Menis onteloiden? läpi sujahtaen.
Vierailija kirjoitti:
No samaisessa lehdessä joku halusi suoraa junanrataa Poriin... %aitaa olla melkoinen metropoli, kun tarvitsee uuden radan, vaikka nykyinenkin yhteys on jo varsin hyvä.
Mitä sitä päällystämään enää uudelleen niitä teitä siellä Hesan lähellä, kun ne vanhatkin ovat varsin hyviä?
Kun rahaa pitäisi käyttää muihin kun pääkaupnkiseutulaisiin, niin kaikki on aina turhaa. Seuraavan 20 vuoden ajan voitaisiin siellä investoiminen lopettaa kokonaan, koska seillä pääkaupunkiseudulla kaikki on oikeasti jo varsin hyvin.
Suomi on suuri maa ja silti kaikki on keskitetty 2% alueesta.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Noita vaihtoehtoisia testejä tuolle nenätestille kun kerran on olemassa. Ihan vaikka syljestä. Miksei näille pelkääjille tehdä niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No samaisessa lehdessä joku halusi suoraa junanrataa Poriin... %aitaa olla melkoinen metropoli, kun tarvitsee uuden radan, vaikka nykyinenkin yhteys on jo varsin hyvä.
Niin eihän sinne ole suoraa maantietäkään kun ei olisi käyttöä.
Mistä sinä sen tiedät, ettei olisi käyttöä? Ehkä olisi paljonkin, jos sellainen olisi.
Miksi piti avauksen otsikkoon kirjoittaa osa englanniksi,nää on niin...typeriä. Kaikki sekavat suomea savoa ja englantia on niin...Sama kuin kaikki kaupat sun muut pitää olla englanniksi. Miksi ei suomenkieli kelpaa! On niinkuin ennewwanhaan kielivihan aikaan,nyt vaan inhotaan englannin sotkemista joka asiaan,jees jees! jeespokspallinaamajakkarakasvo
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö olla viivasuora vai saako se kulkea kaarevan maapallon pintaa pitkin?
Toisaalta nythän ne on tuuppaamassa väkisin jotain hiton oikorataa porvoosta kouvolaan (molemmat tunnettuja miljoonametropoleja) jotta itäsuomen junamatkustajat säästää ehkä 10 minuuttia matka-ajassa verrattuna lahden radan parannusvaihtoehtoihin.
Vierailija kirjoitti:
No, mutta nythän äidin ja tyttären ei tarvii enää pelätä nenän kautta otettavaa koronatestiä, kun kiinalaiset on keksineet vaihtoehtoisen tavan eli perseestä otettavan testin. Helpottavaa, eikö?
Näinpä! Jospa pian tää korkeakoulutettu vellihousu voi sitten ajella drive-in -testiin ja pyllistää. Vai onkohan sekin sitten äärimmäisen epämiellyttävää? Vai peräti seksuaalista väkivaltaa?
Vierailija kirjoitti:
Morjens. Mun lapselta on otettu ja sano että tuntui vähemmän kuin verikoe. Inhottavalta vaan. Aikuisen velvollisuus on kannustaa lasta ei jakaa omia pelkojaan.
Minä sanoin omalle lapselleni sen, mitä olin lukenut lehdestä: että testi ei satu, mutta tuntuu hetken aikaa vähän epämiellyttävältä. Ja että sen kestää kyllä ja se on pian ohi. Ja että on todella tärkeää, että käydään testissä. Tsemppasin, kannustin ja olin positiivinen.
Lopputulos oli se, että lapsi huusi suoraa huutoa, koska testi olikin todella kivulias, ja itse katsoin tyrmistyneenä vieressä, koska olin todellakin uskonut sen, mitä olin lehdistä lukenut, että testin kestää kyllä hyvin, ei ole kivulias, ihan hyvin se menee. Ja nyt ei sitten mennytkään hyvin.
Tuon kokemuksen jälkeen meistä kukaan ei ole käynyt enää koronatestissä, vaikka flunssia on ollut.
Typerää dissata toisten pelkoja. Lopettakaa heti, pelolle ei voi mitään ja sitä ei takuulla helpota väheksyntä. Ihan sama koskee myös mm. hammaslääkäripelkoa tai synnytyspelkoa.
Itse testistä; multa on otettu vajaan vuoden aikana lukuisia kertoja. N. puolet kerroista se on ollut vain epämiellyttävää tai tehnyt vähän kipeää. Melko usein se on ollut todella epämiellyttävää ja kipu on ollut jo kohtuullisen kovaa. Pari kertaa kipu on ollut sietämätöntä. Sanoisin, että isoin tekijä tähän on näytteenottaja. Jotkut ovat varovaisia, osa runnoo väkisin ja pyörittää tikkua tosiaankin reilusti pidempään kuin sen pari sekuntia :(
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä miten on koulutettu? Tyhmä asenne on tyhmä asenne riippumatta henkilön koulutuksesta.
Hesariin pitää kai ilmoittaa tietyt tiedot itsestään, eli voi olla kyllä toimituksenkin valinta, että se laitettiin siihen.
Vierailija kirjoitti:
Pikkulasten turha raahaaminen tuollaiseen on sadistista.
Tuskin kukaan turhaan sinne lapsiaan viekään, eihän sitä aikaakaan saa varattua ilman, että lapsella on jokin oire.
Teholla töissä, kahdeksan kertaa jo nenänielutestissä käynyt. Varotoimenpiteenä meitä hoitajia testataan joka pikkuflunssasta tai kuumeilusta. Itselläni nousee lämpö pitkien työvuorojen ylirasituksesta, joten minua testataan yhtenään. Testi kestää noin 15 sekuntia ja tuntuu siltä, kuin nenään menisi vettä. Ei edes tee kipeää.