Onko mantelikala ainoastaan pääkaupunkiseudun ruokaa
Muutimme Helsingistä Etelä-Karjalaan ja aina välillä maistuisi mantelikala, ihan peruskamaa kauppojen pakastealtaissa, luulisi että löytyisi täältäkin- vaan ei mistään! Edes Citymarketista, emme tienneetkään syövämme jotain stadilaista perinneruokaa. Mistä mahtaa johtua- onko ruokafolkloristeja paikalla ?
Kommentit (26)
No jopas nyt jollekin huonon itsetunnon omaavalle nasahti !
A) EN tietääkseni lesonnut olevani stadilainen- vaimoni tosin on
B ) enkä huomannut muutenkaan millään tavoin taivastelleeni maaseudun oloja suuntaan tai toiseen- ihmettelen vaan mantelikalan puutetta- anteeksi kauheasti. Niin ja pakastealtaat on ratsattu lähes koko maakunnasta mutta ei löydy- voin elää sen asian kanssa. Lehmiä en täällä nähnyt, maaseudun kasvattina oletan moiset ihmeet tunnistavani. Susista on ollut mainintoja- en ole itse nähnyt. Miksi tämä viaton kysymykseni otti noin koville.
Voi Gubbe voi Gubbe. Teillä on siis ollut aikaa koluta koko maakunta läpi Luumäeltä Parikkalaan, mutta ei ole aikaa arkena tehdä nopeaa mantelikalaa palasteseistä, korppujauhosta, mantelista, rasvasta ja mausteista. Valintoja, valintoja... Mutta tsemppiä nyt kuitenkin! Hyvän valinnan asuinpaikaksi olette kuitenkin valinneet. Meijän seutu on mukavaa, vaikkei mantelikalaa pakasteesta löydykään.
Koululaisen ruokalistalla sitä näkyis olevan.
Mantelikala tehdään itse niin että valitaan tasakokoisia mantelilastuja ja ne ladotaan kalan päälle käsin yksi kerrallaan hienoksi matoksi kuin suomut.
Gubbe kirjoitti:
No jopas nyt jollekin huonon itsetunnon omaavalle nasahti !
A) EN tietääkseni lesonnut olevani stadilainen- vaimoni tosin on
B ) enkä huomannut muutenkaan millään tavoin taivastelleeni maaseudun oloja suuntaan tai toiseen- ihmettelen vaan mantelikalan puutetta- anteeksi kauheasti. Niin ja pakastealtaat on ratsattu lähes koko maakunnasta mutta ei löydy- voin elää sen asian kanssa. Lehmiä en täällä nähnyt, maaseudun kasvattina oletan moiset ihmeet tunnistavani. Susista on ollut mainintoja- en ole itse nähnyt. Miksi tämä viaton kysymykseni otti noin koville.
Rakas Gubbe. Jos olisit vain ollut vailla tietoa, onko Etelä-Karjalassa mantelikalaa, olisit vain kysynyt sitä. Sen sijaan vedit mukaan ruokafolkloristin, stadilaisen perinneruuan, edullisen kodikkaan talonne leivinuuneineen helloineen jne. Enemmän aloituksesta paistoi humble brag kuin ihan vaan tiedonpuute mantelikalasta ;). Juttu läksi laukalle sen takia. Pyydän anteeksi, ehkä itsekin olisin voinut hillitä näppäimistöäni.
Toivotaan että löydät mantelikalasi pian ja pääset nauttimaan herkkuasi!
Mantelikalaa syötiin Turussa ja naapurikunnissa kouluissa jo 1970-luvulla ja sen kanssa tarjoiltiin aina pinaatti-perunamuussia, njam! On muuten tosi hyvää ihan itse tehtynäkin. ;)
Mitä hain k-ruoka.fi haulla niin valtaosassa Etelä-Karjalan K-kaupoista löytyi Finduksen mantelikalaa. Esim kaikista sittareista, ellei itse satu löytämään sieltä niin se henkilökunta on ihan sitä varten siellä.
Jos kalasta tykkää on muuten omasta mielestäni Pirkka kalakeittopakaste ihan parasta keittoa, kun jatkaa sitä kalapaloilla, perunalla ja vaikka sienillä saa sitä vaikka 10 annosta alle 1€ annoshintaan. Itse teen sen kirkkaana ja nytkin on yksi kattilallinen jääkaapissa meneillään.