Luonnonsuojelija lapsi ei halua ajokorttia
Esikoiseni on 17 v aiemmin on puhuttu, että hommaa ajokortin (me maksamme ) heti 18 v täytetyään. Nyt sanoo, että ei halua ajaa autoa luonnonsuojelullisista syistä. On muutenkin kiinnostunut luonnonsuojelusta, kierrättää ja on kasvissyöjä.
Olin kuvitellut, että jo 10 v jatkunut harrastusrumba olisi minun osaltani ohi. Lapsi ajaisi itse harrastuksiinsa ja voisi ehkä jopa kuskata joskus pikkuveljeään tarvittaessa. Huonolla säällä haluaa autokyydin kouluun ja takaisin, mikä vaatii työjärjestelyjä minulta.
Sanoin, että kuljetuspalvelu loppuu siihen hetkeen, kun kortti voisi olla taskussa. Nyt sitten olen kuulemma ihan kauhea ja minun pitäisi ymmärtää hänen luonnonsuojelupoinrtinsa. Ei korttia tai autoa halua koskaan.
Kommentteja tilanteeseen?
Kommentit (70)
Voi voi kun meni mamman halut sekaisin kjn saakaan teinistä pikkuveljen hovikuskia. Jotta voi ite istua kotona. Kuskaa ite sitä nuorinta lastasi se ei ole vanhimman velvollisuus vaikka olisikin kortti.
Tuohan toimii ihan samalla logiikalla kuin ympäristöministeri. Vaalikampanjansa aikana leveili sillä, ettei käytä omaa autoa. Kun tarvitsee kyytiä joukkoliikennevälineiden ulottumattomiin; lue "Pohjois-Karjalassa Joensuun ruutukaavan ulkopuolelle"; niin pyytää jotakin kaveriaan kuskaamaan autollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten hän melko pian todennäköisesti myös huomaa miten helppoa autolla kulkeminen on ja päättää hankkia oman auton, mutta tätä ei hänelle kannata sanoa ettei tämän takia kieltäydy kortin ajamisesta.
Olen nähnyt monien vannoutuneiden julkisilla kulkijoiden muuttavan mielensä kun ovat päässeet omalla autolla ajamisen helppouden makuun "pakon edessä".
Tämä juuri on se lapseni pointti. Pelkää, että kun autolla ajo olisi helposti mahdollista, sitä myös tekisi. Nyt siis tavallisesti pyöräilee kouluun. Huonolla säällä kuskaan (esim. 25 astetta pakkasta, lumipyry). Jos auto ja kortti olisi itsellä, voisi tulla houkutus käyttää autoa. Sitä ei siis halua.
Ap
Heh, nuoruuden naiviutta, ymmärrettävää. Se kyllä kelpaa, että joku muu ajaa nuoren sinne minne hän haluaa.
Mä luulen, että nuorella on tuossa ihan pointtia. Kuinka moni autollinen lähtee kävellen ostamaan maitopurkkia vaikka 15-20 min kävelymatkan päähän, jos vaihtoehtona on hurauttaa se parissa minuutissa autolla? Vaikka miltei kaikille meistä reilun puolen tunnin kävely tekisi vain hyvää.
Ei naiiviutta, vaan varsin terävänäköistä havainnointia ihmisten loputtomasta mukavuudenhalusta.
Mitä jos ehdottaisit nuorellesi seuraavaa järjestelyä?
Hankkikoon kortin, mutta jos käyttää autoa ns. turhiin ajeluihin, niin joutuu jokaisesta sellaisesta maksamaan esim. 50 sentin sakkomaksun, jonka voi laittaa klassisesti lasipurkkiin. Lahjoitatte vaikka vuoden kuluttua kertyneet rahat luonnon/eläintensuojeluun.
Myös muu perhe voi osallistua ;)
Tämä on ihan hauska idea. Kannustaisi koko perhettä vähentämään autonkäyttöä.
En usko, että pelkää ajamista tai ajokorttia sinänsä. Joskus tuosta kyselin, eikä ainakaan mitään siitä sanonut. Ei ole koskaan ajanut oikeaa autoa, mutta tietää noin periaatteessa miten ajetaan. On pelannut satoja tunteja autopelejä, joten jos osaa pelissä peruutella rekkoja, niin kai sitä oppii tavallista autoakin peruuttelemaan.
Ap
Meillä kans luonnonsuojelijateinille ihan mahdotonta erotella bioroskat ja muovit, metallit ja lasi. Puhumattakaan että veis muovi- ja muut kierrätysroskat 300 metrin päähän ostarille kierrätyslootiin.
Kerro hänelle ettei ajokortti aiheuta tosiaan päästöjä. Sitten kerrot että jos sinä kuskata hänet harrastuksiin, samat päästöt tulee kun kuskaisi itse itsensä. Järkeä päähän nirppanokalle. Kaikille ei makseta ajokorttia.
😆 Nuorten logiikka on joskus kyllä ihan pettämätön. ❤️🙈
Vierailija kirjoitti:
😆 Nuorten logiikka on joskus kyllä ihan pettämätön. ❤️🙈
Niin. Eikö tuo ole ihan järkevä logiikka? Jos mahdollisuus autoajeluun on, sitä tulee helpommin tehtyä, kuin jos sitä mahdollisuutta ei ole. Helpompaa siis on estää itseltään tuo mahdollisuus kokonaan, kuin joka kerta painia itsensä kanssa, mennäkö autolla vai ei. Sama kun jos kotona ei ole suklaata, on helpompi olla syömättä suklaata, kuin jos sitä kotona on.
Olen itse vastaavanlainen luonnonsuojeluteini, joka ei halua ajokorttia ympäristösyistä.
Kuulostaa kuitenkin kummalliselta, että lapsesi kaikesta huolimatta vaatii sinulta autokyytejä?
Itse käytän aina julkisia, ja autokyyti on vaihtoehto vain, jos julkiset eivät kulje.
Olen kyllä ajokortin ajatellut hankkia, sitten kun on aikaa ja motivaatiota opiskella liikennesääntöjä (tällä hetkellä ei vois vähempää kiinnostaa sellaisten opettelu :D) juurikin siksi, ettei tarvitse aina anella jotakuta viemään paikkoihin, joihin julkiset eivät kulje.
Autoa en varmaan hanki kuitenkaan, koska julkisia aion käyttää jatkossakin pääasiassa, vaikka ajokortin hankkisinkin: sen saa sitten lainaan, kun muutaman kerran vuodessa tarvitsee.
T. 18v
Vierailija kirjoitti:
Olen itse vastaavanlainen luonnonsuojeluteini, joka ei halua ajokorttia ympäristösyistä.
Kuulostaa kuitenkin kummalliselta, että lapsesi kaikesta huolimatta vaatii sinulta autokyytejä?
Itse käytän aina julkisia, ja autokyyti on vaihtoehto vain, jos julkiset eivät kulje.
Olen kyllä ajokortin ajatellut hankkia, sitten kun on aikaa ja motivaatiota opiskella liikennesääntöjä (tällä hetkellä ei vois vähempää kiinnostaa sellaisten opettelu :D) juurikin siksi, ettei tarvitse aina anella jotakuta viemään paikkoihin, joihin julkiset eivät kulje.
Autoa en varmaan hanki kuitenkaan, koska julkisia aion käyttää jatkossakin pääasiassa, vaikka ajokortin hankkisinkin: sen saa sitten lainaan, kun muutaman kerran vuodessa tarvitsee.
T. 18v
Julkisilla ei täällä pääse kulkemaan. Tai pääsee, mutta matkaan harrastuspaikasta kotiin voisi mennä puoli vuorokautta. Treenejä kun on ympäriinsä ja ne loppuvat usein myöhään illalla. Harrastus alun perin aloitettiin 2 km päästä, nyt sitten voi matkaa olla 30 km. Koulumatkat (15 km) normaalisti tekee pyörällä, mutta esim. viime viikolla joinain päivinä pyöräteillä oli 1 m kinos, kun aura lykkäsi kaikki lumet autotieltä pyörätielle. Bussilla matkaan menisi 1,5 t suuntaansa.
Ap
Jes, taas yksi riippakivi autoilevien tuttavien riesaksi. Kyytiä ollaan mankumassa tämän tästä, tietenkin ilmaiseksi kun on "sama suunta", vaikka kuskin pitää aikataulut sovittaa toisen pillin mukaan ja tehdä lyhyitä parin kymmenen kilometrin koukkauksia. Ja jos sattuukin jotain maksamaan niin tapahtuu huokailun ja tuhahtelun saattelemana, kun pitkin hampain suostuu maksamaan sentilleen puolet alakanttiin lasketusta bensakulusta. Sen lisäksi saa kuunnella koko matkan kuinka turhaa auton omistaminen on ja kuinka kukaan järkevä ei sellaista hanki.
Tosin aina voi käydä hyväkin tuuri ja onkin asiallinen, jota kuskailee ihan mielellään. Siis ei vingu, ei ajeluta turhan päiten ja lyhyestäkin reissusta antaa vielä tukun kahisevaa vaivanpalkaksi.