Sinä, joka edelleen ravaat kuntosalilla korona-aikana
Kommentit (230)
Huvittavaa tämä väittely, mikä liikunta on hyväksyttyä ja mikä ei. Kuntosali on monille tärkeä harrastus ja vielä terveellinen sellainen, joten antakaa nyt olla.
Sama kuin valitettaisiin kerrostaloasumisesta. Kaikkien kuuluisi asua korvessa omakotitalossa, jossa tehdään omavaraisesti kaikki. Olisi paljon peltotöitä, navettatöitä ja lumitöitä ympäri vuorokauden. Kyllä pysyisi kunto hyvänä ja kaikilla olisi töitä. No, elämme nyt kuitenkin 2020-lukua, joten hyväksytään se.
Vieläkö jotku vanhusten ulkopuolella ihan oikeasti pelkää koronaa? En tiedä repäisinkö nauruun jos joku kaveri/työkaveri/tuttava tulisi kauhistelemaan mun salilla käyntiä. Kaikki elävät jo suunnilleen normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä päin kuntosali on yleisimpiä altistuspaikkoja ravintoloiden/kahviloiden lisäksi. Selkeästi levittävät virusta.
Kuntoilla voi myös ulkona lenkillä tai nostella painoja kotona, kuntosali muutenkin ihan turhaa rahanmenoa.
Tuossa juuri muutama sivu putkeen perusteltiin, miten kuntoilla ei voi kotona. Kunnon välineisiin menisi tuhansia euroja, eikä niille olisi edes tilaa kotona monilla. Lenkkeily ei ole lihaskuntoharjoittelua, eikä kuntosali ole ollenkaan turhaa rahanmenoa.
Lumitöihin mars. Ja jos ei omalla pihalla ole, niin ilahduta mummoja, pappoja ym. tekemällä heille lumityöt. Tulee airobinen ja lihaskuntoharjoittelu ja hyvä mieli kaupan päälle. Nyt järkeä siihen itsensä pumppaamiseen, pois kuntosalilta ennenkuin jokainen paikka on kiinni ja kaikki määrätään olemaan kotona. Siinäpä sitten pönötätte!
Huomaa, ettei osa kirjoittajista ymmärrä lihaskuntoharjoittelusta mitään, jos kuvitellaan lumitöitä tehokkaaksi kokonaisvaltaiseksi lihaskuntotreeniksi.
Ne on sitä vanhaa kansaa, jolle vain iskelmä on oikeaa musiikkia ja joku kituuttaminen tehtaassa ainoaa hyväksyttävää työtä :D
Aika moni aivotyöläinenkään ei mitään kuntosalia elämäänsä kaipaa. Lumityöt ja hiihto, pyöräily on paljon parempaa liikuntaa, kuin sali. Aika harva haluaa treenata lihaksiaan niiden itsensä takia, ellei ole joku älyllisesti vähän vajaa, että luulee sen olevan coolia.
Mun mielestä taas lumityöt, hiihto ja pyöräily ovat aivotonta ja tylsää toimintaa. Näin meitä on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Jos lopettaisin kuntosalilla treenaamisen, lihoisin aivan valtavasti, kun minulla e8 ole varaa hankkia kuntoiluvälineitä kotiin eikä ole tilaakaan. Mun mielestä koronatartunta on pienempi paha kuin ylipaino.
Jo on paskanpuhetta. Minä tein kymmenen kilometrin kävely lenkkejä päivittäin säällä kun säällä ja kotona voi tanssia kuluttaen kaloreita jos ei ole kuntoiluvälineitä. Steppilauta ja käsipainot ei paljoa maksa.
Enempi se kuntosali maksaakin kuin kuntovälineet kotiin, eikä mikään estä ulkoilua jollei pakkaset sitten aiheuta hengitysvaikeuksia tms., sellaiselle joka kuntoilee kuitenkin kuntosalilla ei aiheuttane.
Yleisesti kuntosalijäsenyys maksaa 20e/kk. Ei kovin montaa kuukautta tarvitse skipata ja käyttää ne rahat omiin välineisiin, niin alkaa olemaan kotona jo uskomattoman hyvä kuntosali.
Mutta kuntosalilla käynnissä on etuja, pääseepähän joskus poistumaan kotoa johonkin harrastukseen ja potentiaalisesti tapaa muita ihmisiä ja ehkä jopa kumppanin. Ei kotona eristäytyminen ja erakkoelämä ole lopulta sen arvoista.
20 € kuussa on 240 € vuodessa. Tiedätkö ollenkaan mitä kuntosalivälineet maksaa? Eihän tuolla saa yhtään mitään. Ja kuinka monella on tilaa järkätä kotiinsa sali? Alakerran naapuritkin tykkää kun mavepainot rysähtää lattiaan... Ihmiset tekee siellä salilla muutakin kuin vatsarutistuksia ja hauiskääntöjä 2 kg painoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Jos lopettaisin kuntosalilla treenaamisen, lihoisin aivan valtavasti, kun minulla e8 ole varaa hankkia kuntoiluvälineitä kotiin eikä ole tilaakaan. Mun mielestä koronatartunta on pienempi paha kuin ylipaino.
Jo on paskanpuhetta. Minä tein kymmenen kilometrin kävely lenkkejä päivittäin säällä kun säällä ja kotona voi tanssia kuluttaen kaloreita jos ei ole kuntoiluvälineitä. Steppilauta ja käsipainot ei paljoa maksa.
Kaikille kuntoilu ei ole pelkkää kaloreiden kulutusta, vaan esimerkiksi lihasten ja voiman kasvattamista. Lihaksia ei kasvateta kävelylenkeillä, tanssilla tai kämäisillä käsipainoilla.
Se salilla käynti onvähän kuin henkireikä. Pääsee vekseli Himasta, ja pysyy hauli kasassa. Ainaki mun salilla jengi desinfioi treenin jälkeen laitteet jakäsidesit löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten noudatan suosituksia mutta kuntosali on poikkeus. En lenkkeile lumessa ja pakkasessa, hoidan juoksun matolla. En pyöräile lumessa, pyöräilen salilla. Crosstraineria veivaan, soutulaitetta soudan. Keväällä, syksyllä ja kesällä voi taas urheilla ulkona, mutta talvella käytän kuntosalia oli tilanne mikä tahansa. Sen riskin olen valmis ottamaan, hyvinvointini tarvitsee liikuntaa. Monesta muusta asiasta voin luopua mutta liikuntaa tarvitsen pysyäkseni terveenä monellakin tavalla.
Nää on just järkyttäviä, nämä, jotka tarvitsevat liikuntaa pysyäkseen terveinä. Itse en ole koskaan harrastanut erikseen liikuntaa ja olen 48-vuotias nainen, eikä mulla ole MITÄÄN kremppoja tai vaivoja tai kipuja, tai muutakaan sairautta, joka heti vaanisi, jos en mene jonnekin tyhmälle kuntosalille! Lumityöt sujuu, töissä jaksan ja kannan puita sisään kolmea tulisijaa varten, joilla lämmitän taloa pattereiden lisäksi. Kesällä teen puutarhahommia.
Jos alan harrastaa liikkumista se tarvitaan lähinnä hengästymisen estämiseen, eli alan hengästyä toimissa, siksi olenkin jo aloittanut liikkumisen (siis ekaa kertaa elämässäni käytännössä) ja menen salille kunhan koronatilanne hellittää. Ei tulisi mieleenkään olla niin tyhmä, että menen nyt salille hankkimaan koronan. Hiihdän, kävelen ja aion ostaa polkupyörän, kunhan kesä tulee. Mutta siis salikin on alkanut vähän kiinnostaa, mutta terveenä pysyy kuule ilman sitä tyhmää saliakin.
Jaa. Minä taas olin 26 vuotta pullukka. Noista vuosista viisi viimeistä jo oikeasti läski. Mitään kremppoja ei kyllä ollut, mutta kerran olisin ollut myöhästymättä jatkolennolta jos olisin jaksanut juosta portille. En jaksanut. Hengästyin myöskin töissä toiseen kerrokseen kävellessä.
Tästä lihavuusajastani suurimman osan kävelin ja pyöräilin koulumatkat (3-4 km suuntaansa, vaihteli koulun mukaan). Aikuisiässä (19-26) asuin kaupungissa ilman autoa ja kuljin joka paikkaan kävellen. Joka päivä yli 10k askelta. Ohessa tein myös osa-aikaisesti seisomatyötä jossa oli nostelua ja kantelua. Läskinä pysyin vaikken edes ole mikään himosyöjä.
Kaikki muuttui kun aloitin salilla käymisen. Normaalipainossa, hyvässä kunnossa, ei hengästytä enää niin helposti. Lenkkeily tai muu ulkoilu ei motivoisi, jos ulkoliikunta on ainoa vaihtoehto, en liikkuisi ollenkaan.
Koska get strong or die drying.
Kun kerran baarissa käyminen on ihan ok, niin miksei salilla käyminenkin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä päin kuntosali on yleisimpiä altistuspaikkoja ravintoloiden/kahviloiden lisäksi. Selkeästi levittävät virusta.
Kuntoilla voi myös ulkona lenkillä tai nostella painoja kotona, kuntosali muutenkin ihan turhaa rahanmenoa.
Tuossa juuri muutama sivu putkeen perusteltiin, miten kuntoilla ei voi kotona. Kunnon välineisiin menisi tuhansia euroja, eikä niille olisi edes tilaa kotona monilla. Lenkkeily ei ole lihaskuntoharjoittelua, eikä kuntosali ole ollenkaan turhaa rahanmenoa.
Lumitöihin mars. Ja jos ei omalla pihalla ole, niin ilahduta mummoja, pappoja ym. tekemällä heille lumityöt. Tulee airobinen ja lihaskuntoharjoittelu ja hyvä mieli kaupan päälle. Nyt järkeä siihen itsensä pumppaamiseen, pois kuntosalilta ennenkuin jokainen paikka on kiinni ja kaikki määrätään olemaan kotona. Siinäpä sitten pönötätte!
Huomaa, ettei osa kirjoittajista ymmärrä lihaskuntoharjoittelusta mitään, jos kuvitellaan lumitöitä tehokkaaksi kokonaisvaltaiseksi lihaskuntotreeniksi.
Ne on sitä vanhaa kansaa, jolle vain iskelmä on oikeaa musiikkia ja joku kituuttaminen tehtaassa ainoaa hyväksyttävää työtä :D
Aika moni aivotyöläinenkään ei mitään kuntosalia elämäänsä kaipaa. Lumityöt ja hiihto, pyöräily on paljon parempaa liikuntaa, kuin sali. Aika harva haluaa treenata lihaksiaan niiden itsensä takia, ellei ole joku älyllisesti vähän vajaa, että luulee sen olevan coolia.
Minulla on kolme pientä lasta, eikä mitään mahdollisuutta käyttää aerobiseen liikuntaan sellaista määrää aikaa kuin lihaskunnon kehittämiseen tarvittaisiin. Aloitin kuntosalin juuri siksi, että huomasin ettei 10 km kävelyt tuplarattaiden kanssa päivittäin plus juoksu/pyörällenkki muutaman kerran viikossa enää riitä edes ylläpidoksi. Nyt salitreeni 2-4 kertaa viikossa ja kunto kiittää. Minulle on henkilökohtaisesti aika yhdentekevää, kokevatko muut ihmiset tarvitsevansa lihaskuntotreeniä vai eivät. Minä olen ihan kantapään kautta todennut tarvitsevani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Kaikille kuntoilu ei ole pelkkää kaloreiden kulutusta, vaan esimerkiksi lihasten ja voiman kasvattamista. Lihaksia ei kasvateta kävelylenkeillä, tanssilla tai kämäisillä käsipainoilla.
Ja mitä vanhempi on, sitä enemmän sitä lihasta (mikä ei kasva kävelemällä jossain pellolla) tarvitsisi tukemaan esimerkiksi selkärankaa ja oikaisemaan ryhtiä, joka huononee iän ja sairauksien myötä. Mutta ei ne jotkut sitä usko, ellei se tule jonkun 60-vuotiaan alkoholistisen ex-raksamiehen suusta (joka ei siis luota mihinkään, mitä joku terveydenhoitoalan ammattilainen sanoo). Mutta omatpa ovat kipunsa 🤷♀️ Itsellä ainakin esimerkiksi tietokoneella istumisesta kipenevät hartiat lopetti kipuilemisen, kun rupesin nostelemaan painoja kävelyn sijaan.
Kosks mies joka ei nosta satkua penkistä on hom0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koronan voi saada ihan mistä vaan. Minä sain sen viime vuonna keväällä ruokakaupasta. Ja voin sanoa sen varmasti koska asun yksin omakotitalossa, tein etätöitä enkä silloin poistunut kotoani mihinkään muualle kuin ruokakauppaan ja sieltä se sitten tuli.
Eli kyllä käyn kuntosalilla koska vaikka mitä teet niin voit koronan saada.
Sait koronan vai ”koronan”? Ei sitä koronaa kuule viime keväänä mistään ruokakaupasta saatu. Taisi olla ihan itsediagnosoitu ”korona”.
??? No ihan kuule testeissä todetun koronan. Riski saada tartunta on pieni mutta silti olemassa. Voit tuudittautua ajatukseen ettei se ole mahdollista ja siitä sulle tulee parempi mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten noudatan suosituksia mutta kuntosali on poikkeus. En lenkkeile lumessa ja pakkasessa, hoidan juoksun matolla. En pyöräile lumessa, pyöräilen salilla. Crosstraineria veivaan, soutulaitetta soudan. Keväällä, syksyllä ja kesällä voi taas urheilla ulkona, mutta talvella käytän kuntosalia oli tilanne mikä tahansa. Sen riskin olen valmis ottamaan, hyvinvointini tarvitsee liikuntaa. Monesta muusta asiasta voin luopua mutta liikuntaa tarvitsen pysyäkseni terveenä monellakin tavalla.
Nää on just järkyttäviä, nämä, jotka tarvitsevat liikuntaa pysyäkseen terveinä. Itse en ole koskaan harrastanut erikseen liikuntaa ja olen 48-vuotias nainen, eikä mulla ole MITÄÄN kremppoja tai vaivoja tai kipuja, tai muutakaan sairautta, joka heti vaanisi, jos en mene jonnekin tyhmälle kuntosalille! Lumityöt sujuu, töissä jaksan ja kannan puita sisään kolmea tulisijaa varten, joilla lämmitän taloa pattereiden lisäksi. Kesällä teen puutarhahommia.
Jos alan harrastaa liikkumista se tarvitaan lähinnä hengästymisen estämiseen, eli alan hengästyä toimissa, siksi olenkin jo aloittanut liikkumisen (siis ekaa kertaa elämässäni käytännössä) ja menen salille kunhan koronatilanne hellittää. Ei tulisi mieleenkään olla niin tyhmä, että menen nyt salille hankkimaan koronan. Hiihdän, kävelen ja aion ostaa polkupyörän, kunhan kesä tulee. Mutta siis salikin on alkanut vähän kiinnostaa, mutta terveenä pysyy kuule ilman sitä tyhmää saliakin.
Ok, sinä olet terve vaikka et liiku, aplodit sinulle. Entä sitten? Mikä tämän itsensämainostuspaasauksen idea oli?
Jyväskylässä salilta lähtöisin 35 ihmisen tartuntaketju. Uudet virusmuunnokset näyttävät tarttuvan ärhäkämmin myös kuntosalitiloista.
Tottakai virus voi tarttua kuntosaleilta helpostikin esimerkiksi pinnoilta tai hengitysilmasta. Hiki ja sylki lentää kovilla painoilla treenatessa. Paras ratkaisu olisi laittaa myös yksityiset salit kuukaudeksi kiinni, sillä jos ovat auki, niin kyllähän sinne joku ajattelematon minäminä-tyyppi änkeää, vaikka näyttöä olisikin siitä, että tartunnat leviävät myös kuntosalitiloissa. Treenata voi hetken aikaa ulkona ja kotonakin.
Miksi en kävisi? Olen töissä kokoajan koronalle alttiina. Salilla kuitenkin pystyn pitämään hygieniasta huolta, piyämään turvavälit ja ajoittaa käyntini niin ettei siellä ketään muuta ole.
Ennemmin töistäni koronan saan ja entä nuo jotka ravintoloissa käy?
Poistatin kommenttini avohankikävelystä, koska sillä sohaisee väärällä lailla muurahaispesään. Olen sitä mieltä, että liikunnan kuuluisi olla iloinen asia kaikille liikuntamuodosta riippumatta myös korona-aikana, ja ehkä juuri varsinkin nyt. Tosiasia kuitenkin, että toisissa liikuntamuodoissa tartuntariski on suurempi, mm. kuntosaliharjoittelussa.
Minä aloin keväällä kuntoilemaan taas aktiivisemmin, laitoin kalorit tarkkailuun ja lenkkeilin joka päivä. Sainkin kolmisen kiloa pois, olen ihan normi painoinen.
Kesälomalla jatkoin tiiviimmin, lisäsin uintia joka päivä, usein parikin treeniä päivässä.
Syksyllä aloitin tavoitteellisessa ryhmässä kuntosalilla. Tiesin olevani rapakuntoinen, mutta totuus löi vasten kasvoja. 7-portaisella asteikolla kuntoni oli tasoa heikko, toiseksi alin luokitus. Lihasmassan määrä oli normaalin asteikon ulkopuolella.
Olen aina syönyt terveellisesti, mutta siis liian vähän. Energiaa lisättiin reippaasti.
Treenit ryhmässä on 2 kertaa viikossa, lisäksi 2 treeniä omalla ajalla ja yksi lenkki viikossa.
Kahden kuukauden jälkeen lihasmassani lisääntyi 1,8 kiloa, nyt uudemmissa testeissä 4 kk jälkeen yhteensä 2,6 kiloa. Nyt tähtään naisten keskimääräiseen lihasmassan määrään. 2 kk testien jälkeen kuntoluokitus nousi jo pykälällä ylemmäs.
Kun ryhmä oli pakko lopettaa joulukuun alussa 10 hlön rajoitusten vuoksi, perustimme 6 hengen pienryhmän. Tällä porukalla ollaan treenattu koko ajan. Sali ei ole mikään 20€ halpissali, vaan jäsenmaksu on 49€, joten kävijämäärät eivät ole isoja. Jokaisen käytön jälkeen laite desinfioidaan, niin ryhmätreeneissä kuin omilla käynneillä. Eilenkin kävin tekemässä rankimman hiit-treenin, ja aioin jatkaa ehdottomasti. Kotona löytyy kahvakuulaa, levypainoja, käsipainoja, kuminauhoja ym, mutta kotitreenistä ei milloinkaan saa yhtä tehokasta kuin ohjatusta treenistä.
Ravintolassa olen käynyt vapaa-ajalla kerran tänä vuonna, brunssilla kesäkuussa, lounaspaikoissa toki. Baareissa en koko viime vuonna, viisi teatteria on peruttu ja pari konserttia, lippu Ratinaan Ismo Alangon keikalle odottaa yhä toteutumista
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä salilta lähtöisin 35 ihmisen tartuntaketju. Uudet virusmuunnokset näyttävät tarttuvan ärhäkämmin myös kuntosalitiloista.
Tottakai virus voi tarttua kuntosaleilta helpostikin esimerkiksi pinnoilta tai hengitysilmasta. Hiki ja sylki lentää kovilla painoilla treenatessa. Paras ratkaisu olisi laittaa myös yksityiset salit kuukaudeksi kiinni, sillä jos ovat auki, niin kyllähän sinne joku ajattelematon minäminä-tyyppi änkeää, vaikka näyttöä olisikin siitä, että tartunnat leviävät myös kuntosalitiloissa. Treenata voi hetken aikaa ulkona ja kotonakin.
Mistä sinä olet päätellyt, että tilanne olisi kuukauden päästä oleellisesti parempi? Korona on jyllännyt jo kohta vuoden eikä loppua näy. Liikuntaharrastukset nyt on viimeinen jota kannattaa lähteä kieltämään.