Sinä, joka edelleen ravaat kuntosalilla korona-aikana
Kommentit (230)
Koska olen lukiossa lähiopetuksessa vähintään 20 ihmisen kanssa joka päivä, niin en jotenkin usko, että todennäköisyyteni saada korona salilta (jossa yleensä samaan aikaan max 4 ihmistä) olisi suurempi verrattuna riskiin saada se koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn salilla silloin, kun siellä on hiljaisinta. Myöhään illalla/yöllä, aikaisin aamulla ennen töitä ja mieluummin arkipäivinä. Omalla salilla myös on puhdistusliinoja ja siivooja käy joka päivä.
Kaupassa käyn, kun pakko. Silloinkin vältän ruuhkaa, mutta onhan siellä määrällisesti enemmän ihmisiä neliöihin nähden. Lisäksi desinfioimattomien elintarvikkeiden, ostoskorien ja kärryjen lääppiminen mahdollistaa useamman saastuneen kontaktipinnan, kuin salilla. Kaiskki ihmiset eivät myöskään osaa kaupassa pitää turvaväliä ja sairaat todennäköisemmin käyvät kaupassa, kuin salilla. Riski saada tartunta on siis kaupassa paljon suurempi.
Mikä tässä punttisalissa on nyt se ongelma?
Siivoojan käynti kerran päivässä ei tässä tilanteessa riitä. Omat hikijäljet on tarpeen pyyhkiä välineistä pois muhimasta saman tien ennen seuraavaa käyttäjää. Kaupassa voi lotrata käsidesillä pitkin matkaa aina kun siltä tuntuu, että kädet likastuvat.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen lukiossa lähiopetuksessa vähintään 20 ihmisen kanssa joka päivä, niin en jotenkin usko, että todennäköisyyteni saada korona salilta (jossa yleensä samaan aikaan max 4 ihmistä) olisi suurempi verrattuna riskiin saada se koulusta.
Tämän voi kyllä kääntää niinkin päin, että jos satut saamaan tartunnan salilta, jatkotartuntojen todennäköisyys on suuri, koska sinulla on paljon lähikontakteja päivittäin. On myös iso riski, että itse olet siellä salilla tartuttaja, koska olet lähikontaktissa päivittäin koronan todennäköisesti hyvin vähäoireisena sairastavien teinien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän voi kyllä kääntää niinkin päin, että jos satut saamaan tartunnan salilta, jatkotartuntojen todennäköisyys on suuri, koska sinulla on paljon lähikontakteja päivittäin. On myös iso riski, että itse olet siellä salilla tartuttaja, koska olet lähikontaktissa päivittäin koronan todennäköisesti hyvin vähäoireisena sairastavien teinien kanssa.
As I said, saan tartunnan todennäköisemmin koulusta kuin salilta, ja koska salilla käynti auttaa minua jaksamaan fyysisesti ja henkisesti huomattavasti paremmin kuin joku lenkkeily, niin olen valmis ottamaan sen riskin. Tätä "erityisaikaa" on eletty jo melkein vuosi, niin en rupea todellakaan koko loppuelämääni kököttämään neljän seinän sisällä treenaamatta ja masentuen, peläten kuolemaa.
Tuo kenelle kirjoitit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
As I said, saan tartunnan todennäköisemmin koulusta kuin salilta, ja koska salilla käynti auttaa minua jaksamaan fyysisesti ja henkisesti huomattavasti paremmin kuin joku lenkkeily, niin olen valmis ottamaan sen riskin. Tätä "erityisaikaa" on eletty jo melkein vuosi, niin en rupea todellakaan koko loppuelämääni kököttämään neljän seinän sisällä treenaamatta ja masentuen, peläten kuolemaa.
Tuo kenelle kirjoitit
Tässä ei lasketa aikaa omalle, vaan koronan kuolemalle. Tilanne jatkuu loputtomiin, jos ei jaksa ottaa huomioon tämänhetkisiä olosuhteita, kun riittävää rokotekattavuuttakaan ei saada nopeasti voimaan.
Siinähän se oma vastustuskyky romahtaa kun lopettaa terveelliset elämäntavat.
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalilla käynti on vain yksi keino terveellisten elämäntapojen noudattamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Koska uusimman tieteen mukaan oireettomat ihmiset EIVÄT levitä koronavirusta, vaikka heillä olisi se.
Et näe kuntosaleilla oireellisia ihmisiä, koska he älyävät olla tulematta jos on koronaoireita.
Sen takia jokainen voi käydä nykyisin kuntosalilla ilman riskiä. Siis kunhan nyt vain kukaan oireellinen ei tule sinne. Yleensä terveydestä välittävät ihmiset ovat älykkäitä, eivätkä tule oireellisena.
Lähde??
Vierailija kirjoitti:
Ja psyykkinen terveys! Urheilla pitää ihan mielenterveydenkin takia, ja kakkia ei kiinnosta rämpiä lenkkipolulla tai hiihtoladulla lumisateessa. Siksi sisäliikuntaa hyvin turvavälein...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja psyykkinen terveys! Urheilla pitää ihan mielenterveydenkin takia, ja kakkia ei kiinnosta rämpiä lenkkipolulla tai hiihtoladulla lumisateessa. Siksi sisäliikuntaa hyvin turvavälein...
Tuo on totta, ja itseäni motivoi lihaskunnon kehittäminen. Minulla ei ole sellaista vartaloa, jossa lihaskunto erityisemmin kehittyisi lumihangessä rämpimisellä tai hiihtoladulla lykkiessä. Ehkä jopa päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kenelle kirjoitit
Niin, tässäpä pähkinä. Lisääkö todennäköisyyttä saada tartunta, jos lisää kontakteja työhön liittyvien lisäksi iltaisin salilla. Vai "saako tartunnan todennäköisemmin koulusta kuin salilta".
Ajoitan treenit niin, että paikalla on mun lisäksi vain pari ihmistä. Yleensä ei sitäkään ja saan jumppailla yksin.
Pesen käsiä ja lotraan käsidesiä sekä tärkeimpänä pyyhin laitteet aina desinfiointiaineella käytön jälkeen (ja ennen, jos huomaan ettei edellinen treenaaja ei ole niin tehnyt).
Sali, jolla käyn on tosi pieni ja siellä on hyvä yhteishenki, eli kaikki puhaltaa yhteen hiileen koronan torjunnassa. Ei pelota sairastuminen.
Tietenkin pelkään saavani tartunnan, siksi käynkin salilla varhain aamulla ennen töihin menoa, jolloin siellä on lisäkseni 0-5 ihmistä valtavassa tilassa.
Olen opettaja, joten todennäköisemmin saan tartunnan kuitenkin työpaikaltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kenelle kirjoitit
Niin, tässäpä pähkinä. Lisääkö todennäköisyyttä saada tartunta, jos lisää kontakteja työhön liittyvien lisäksi iltaisin salilla. Vai "saako tartunnan todennäköisemmin koulusta kuin salilta".
Sä et varmaan sitten käy esimerkiksi ruokakaupassakaan, vaan tilaat ruoat kotiin? Siellä ruokakaupassahan voi olla joku muu? Ja kun lähdet lenkille (jos siis lähdet pois neljän seinän sisältä), joku koronaan sairastunut voi olla kävellyt samassa porraskäytävässä jne..
Käyn salilla jossa lisäkseni on mun mies eli meidän talon alakerrassa. Uimahallien avaamista odotan kuin kuuta nousevaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja APllä vaan laardimäärä kasvaa.. ja kasvaa.
En ole AP, mutta en käy salilla ja rasvaprosenttini on alhainen ja ei ole löllerökerrosta ympärilläni. Teen ruumiillista työtä ulkona ja en myöskään autoile, vaan liikun yleensä polkupyörällä ja kävellen.
Nyt kun joidenkin mukaan salilla pitäisi pyyhkiä ja desinfioida kaikkia kosketuspintoja joka välissä, niin eikö samaa pitäisi sitten tehdä kaikkialla? Kuinka moni teistä desinfioi jokaisen ovenkahvan, ostoskärryn, ostoskorin, kaupasta ostetun tuotteen jne? Kaikkiin noihin on joku muukin koskenut tai joku muu tulee koskemaan jälkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun joidenkin mukaan salilla pitäisi pyyhkiä ja desinfioida kaikkia kosketuspintoja joka välissä, niin eikö samaa pitäisi sitten tehdä kaikkialla? Kuinka moni teistä desinfioi jokaisen ovenkahvan, ostoskärryn, ostoskorin, kaupasta ostetun tuotteen jne? Kaikkiin noihin on joku muukin koskenut tai joku muu tulee koskemaan jälkeesi.
Ja kouluissa pulpetit jne... Jos rupeaa miettimään liian pitkälle näitä juttuja, tulee hulluksi. Eli kyllä se normaali-ihmiselle riittää, että käy missään ulkona niin harvoin kun voi (kaupat ja liikunta), pesee käsiä niin usein kuin mahdollista, käyttää maskia oikeaoppisesti ja läträä käsidesiä, sekä pitää turvavälit (vaikka olisi maski!).
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin juuri nyt lähteä salille. Pari kertaa käyn viikonloppuisin.
Ajattelen että ihan hyvin voisin sairastua ruokakaupassa kuin salilla..
Aha, käyn aamulla kuudelta maski naamalla kaupassa. Usein ei ole muita asiakkaita ollenkaan.
Ei siellä kukaan vieressä hikisenä puuskuta sylki suusta lentäen.
Ihan sama mitä teet, kunhan et tautia tartuta muihin.
Itsekkyys, joustamattomuus ja mielikuvituksen puute.