Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla henkilöllisyystodistusta, ajokortti , passi vai pelkkä kelakortti...?

kortiton
30.01.2021 |

Seurasin tuota yhtä ketjua, ja siitäpä syystä laitoin uuden ketjun tulille. Itselläni on pelkkä kela-kortti, ja sillä olen pärjännyt vaikka ikääkin on 50 ja risat. Miettinyt kyllä henkilöllisyystodistuksen hankintaa, mutta pitäisi ilmeisesti ottaa puoli sukua todistamaan että olen se kuka väitän olevani.
Mutta kun tähänkin asti olen "paperittomana" pärjännyt, niin eipä ole tullut tehtyä asian eteen mitään.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkkokaupasta tilaamisen olen ulkoistanut lapsilleni. Ja viimeksi kyllä onnistui noutaa postin paketti. Ehkä oon sellainen vanha dinosaurus joka ei hanki asioita turhan takia. Ja mietin että pärjääkö tässä yhteiskunnassa näin, mutta vielä ei ole tullut seinää vastaan. -ap-

Postipaketteja on erilaisia, ja joidenkin noutamiseen ei tarvitse näyttää henkkareita. Samoin kuin jotkut paketit voi noutaa toisen henkilön puolesta lähetystunnuksella, kun toisiin vaaditaan vastaanottajan laatima valtakirja.

Itse olen saanut postista pakettini ajokorttia vastaan tai kokonaan ilman sitä, mutta kirjatun kirjeen kohdalla vaaditaan ehkä jo virallista henkilöllisyystodistusta.

Vierailija
22/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti ja pian vanheneva passi.

Ja kuvaton Kela-kortti toki. Nykyäänhän ei kuvallisia enää saakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti, passi ja kelakortti löytyy.

Vierailija
24/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passi, henkilöllisyyskorti ja kelakortti.

Vierailija
25/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saat postipaketin postista pelkällä Kela-kortilla?

Ei saakaan. Pitää ottaa mukaan kaveri, jolla on asianmukaiset henkkarit. Nykyään ongelman pystyy kiertämään tilaamalla paketin automaattiin. Tai sitten ei tilaa postipaketteja, kuten minä, vaikka henkilökortti mulla onkin.

Vierailija
26/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passi ja kelakortti. Ajokorttia ei ole ja henkilökortti on turha, kun on passi.

Vierailija
27/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri uusittu henkilötodistus.

Vierailija
28/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa. Itse olen pärjännyt toistaiseksi tuolla kela-kortilla. Pankkiinkin onnistui tunnistautuminen kun lähetin postissa jäljennöksen vanhasta kuvallisesta kelakortista. Enkä vielä ole keksinyt mihin sitä henkilökorttia tarvitsisin.  Että tuntuisi turhalta menoerältä kustantaa sitä pienestä eläkkeestäni.

Jos pankki on tosiaan kelpuuttanut vanhan kuvallisen kelakortin henkilöllisyystodistukseksi, on se toiminut tässä väärin. Tai sitten tapauksesta on jo paljon aikaa. Nykyään kaikki pankit vaativat henkilöllisyyden todentamiseen joko henkilökortin tai passin.

Henkilökortin hakeminen on melko simppeli homma, jonka voi tehdä netissä. Ensikertaa haettaessa saattaa myös käynti rekisteritoimistossa olla tarpeen. "Puolta sukua" ei tarvitse eikä voikaan ottaa mukaan todistamaan henkilöllisyyttäsi. Jos haet korttia ensimmäistä kertaa eikä sinulla ole virallista henkilöllisyystodistusta, sinulle esitetään kysymyksiä joihin vastaamalla osoitat olevasi se henkilö, joka väitätkin olevasi. Samalla sinulta otetaan myös allekirjoitus eli sähköinen käsialanäyte.

Henkilökortin hinta on himpun alle viisikymppiä plus passikuvan hinta, joka on kai jotain 15 euron kieppeillä (??) joten ihan mahdottoman suuresta investoinnista ei ole kyse. Jos budjetti ei tähän taivu, niin Kela voi huomioida henkilökortin hankintakulut perustoimeentulotuessa menona. Perustoimeentulotukea voi saada henkilö tai perhe, jonka tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Eli lopulta kyse on pelkästään siitä, viitsiikö nähdä sen "vaivan" että pistää prosessin vireille. Tosiasia kuitenkin on, että on paikkoja, joissa ainoastaan passilla tai henkilökortilla voi osoittaa henkilöllisyytensä. Jos tarvittavaa dikumenttia ei löydy, loppuu asiointi siltä erää siihen. Kyllähän siitäkin ylimääräistä vaivaa ja harmia tulee.

Vierailija
29/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saat postipaketin postista pelkällä Kela-kortilla?

Ei saakaan. Pitää ottaa mukaan kaveri, jolla on asianmukaiset henkkarit. Nykyään ongelman pystyy kiertämään tilaamalla paketin automaattiin. Tai sitten ei tilaa postipaketteja, kuten minä, vaikka henkilökortti mulla onkin.

Paitsi ettei ne paketit ikinä mene automaatteihin, joten henkkarit pakko olla silti.

Vierailija
30/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs nyt joitakin tuntuu hiertävän tämä asia.

Vierailija
31/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa. Itse olen pärjännyt toistaiseksi tuolla kela-kortilla. Pankkiinkin onnistui tunnistautuminen kun lähetin postissa jäljennöksen vanhasta kuvallisesta kelakortista. Enkä vielä ole keksinyt mihin sitä henkilökorttia tarvitsisin.  Että tuntuisi turhalta menoerältä kustantaa sitä pienestä eläkkeestäni.

Hanki nyt vaan se henkkari. Hankalaksi teet elämäsi ilman. Kelakortti tässä oikeastaan turha on. Henkkari kelpaa terveyskeskuksessa ja apteekissa.

Et ilmeisesti koskaan asioi henkilökohtaisesti pankissa tai käy äänestämässä? Tai matkusta yhtään mihinkään? Jos asut kerrostalossa ja unohdat avaimet kotiin, yleisavaimella sulle oven avaava kysyy henkkaria.

Vierailija
32/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne ketään tartte todistamaan, kyselevät sulta kysymuksiä vanhemmistasi ja läheisistä sukulaisista. Todistuksen hakemiseen tarviit jonkun jolla jo henkilökortti tai passi.

Vierailija
33/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pankki on tosiaan kelpuuttanut vanhan kuvallisen kelakortin henkilöllisyystodistukseksi, on se toiminut tässä väärin. Tai sitten tapauksesta on jo paljon aikaa. Nykyään kaikki pankit vaativat henkilöllisyyden todentamiseen joko henkilökortin tai passin.

Henkilökortin hakeminen on melko simppeli homma, jonka voi tehdä netissä. Ensikertaa haettaessa saattaa myös käynti rekisteritoimistossa olla tarpeen. "Puolta sukua" ei tarvitse eikä voikaan ottaa mukaan todistamaan henkilöllisyyttäsi. Jos haet korttia ensimmäistä kertaa eikä sinulla ole virallista henkilöllisyystodistusta, sinulle esitetään kysymyksiä joihin vastaamalla osoitat olevasi se henkilö, joka väitätkin olevasi. Samalla sinulta otetaan myös allekirjoitus eli sähköinen käsialanäyte.

Henkilökortin hinta on himpun alle viisikymppiä plus passikuvan hinta, joka on kai jotain 15 euron kieppeillä (??) joten ihan mahdottoman suuresta investoinnista ei ole kyse. Jos budjetti ei tähän taivu, niin Kela voi huomioida henkilökortin hankintakulut perustoimeentulotuessa menona. Perustoimeentulotukea voi saada henkilö tai perhe, jonka tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Eli lopulta kyse on pelkästään siitä, viitsiikö nähdä sen "vaivan" että pistää prosessin vireille. Tosiasia kuitenkin on, että on paikkoja, joissa ainoastaan passilla tai henkilökortilla voi osoittaa henkilöllisyytensä. Jos tarvittavaa dikumenttia ei löydy, loppuu asiointi siltä erää siihen. Kyllähän siitäkin ylimääräistä vaivaa ja harmia tulee.

Ihan muutama kuukausi sitten lähetin kuvallisen ja kuvattoman todisteen. Tämä henkilö joka oli viestin laittanut verkkopankkiin, niin soitti minulle ja lähetti vielä vastauskuorenkin.

Asia oli ehkä kiireellinen koska en ollut huomannut tuota viestiä verkkopankissa, ja uhkaus oli että tili suljettaisiin. Lähetin vastauksen tähän viestiin, ja selitin tilanteeni. Joustoa löytyi ja hyvä niin.

Ongelma ei olisi hankkia tuota korttia, ja rahallisestikin olisi mahdollista. Mutta kun lähinnä tuntuu että pankki tarvitsee tunnistautumiseen sekä posti, niin käyttö olisi niin satunnaista.  -ap-

Vierailija
34/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä miksi pitää uuden ajokortin lisäksi olla henkilökortti, eikä ajokortti käy henkkariksi. Samasta puljusta tulee kumpikin.

Sen tajuan, että jos on vielä pahvinen ajokortti, niin se on helppo väärentää.

Mulla on passi, ajokortti ja kela- kortti.

Ongelma, tai siis ns. ongelma on siinä että nykyään Traficom (entä TRAFI) myöntää ajokortin. Ennen se oli poliisi. Toinen seikka on se että ajokortissa ei ole viiden vuoden voimassaoleva aikaa, mutta paljon pidempi.

Vierailija
35/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkkokaupasta tilaamisen olen ulkoistanut lapsilleni. Ja viimeksi kyllä onnistui noutaa postin paketti. Ehkä oon sellainen vanha dinosaurus joka ei hanki asioita turhan takia. Ja mietin että pärjääkö tässä yhteiskunnassa näin, mutta vielä ei ole tullut seinää vastaan. -ap-

Mä olen vielä vanhempi kuin sinä, enkä voisi kuvitellakaan eläväni tuolla tavalla. Ei matkustamista, ei autolla ajoa, ei edes voisi ostaa omia ostoksiaan. Ihan kuin joku vajaakykyinen.

Kun en ole vielä keksinyt mihin sitä hölö-korttia tarvitsisin. Ajokorttia ei ole joten eipä sitä autoaakaan silloin tarvitse. Matkustaminen ei ole mun juttuni. Tietokonettakaan en ole oppinut käyttämään, ja ehkä olen vajaakykyinen koska en myös osaa sieltä verkkokaupoista mitään tilata. Ja ihan osaan kyllä ostokseni tehdä, minusta on käytännöllisempää tehdä ostokset ihan paikan päällä. Ja näin erilaisia me ihmiset olemme, eli elämäni on rikasta monellakin tapaa. Ilman näitä mainitsemiasi asioita.

Entäs kun sun pitää todistaa henkilöllisyytesi pankissa,ja sulla ei olekaan sitä ns hölökorttia jota niin mollaat,jääpi rahat saamatta!

Vierailija
36/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki nyt vaan se henkkari. Hankalaksi teet elämäsi ilman. Kelakortti tässä oikeastaan turha on. Henkkari kelpaa terveyskeskuksessa ja apteekissa.

Et ilmeisesti koskaan asioi henkilökohtaisesti pankissa tai käy äänestämässä? Tai matkusta yhtään mihinkään? Jos asut kerrostalossa ja unohdat avaimet kotiin, yleisavaimella sulle oven avaava kysyy henkkaria.

En asioi henkilökohtaisesti pankissa. Enkä käy äänestämässä. Tuon kyllä tiedostan että jos oven taakse jäisin, niin sisälle en pääsisi. Mutta en koskaan lähde ovesta ettenkö tarkistaisi että avain, lompakko ja avain olisi mukana.  -ap-

Vierailija
37/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on 55 euroa jos tekee hakemuksen paikan päällä. Siihen päälle passikuvan hinta, niin se on 70 euroa, varsin iso raha työttömälle, eläkeläiselle tai muuten pienituloiselle, ja kaikki pienituloiset eivät saa toimeentulotukea. Syrjäkylillä poliisiasemalla käyminenkin on kallista, ja siellä voi joutua käymään vielä toisenkin kerran kun noutaa kortin.

Vierailija
38/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa. Itse olen pärjännyt toistaiseksi tuolla kela-kortilla. 

Onko sulla siis henkkareissa kaikki sun sairaudet,joihin saat kelakorvauksen!

Älä puhu pötyä

Vierailija
39/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen ihmetellyt, miksi ei passin ja henkarin voimassaolo aikaa vois pidentää 5 vuodesta 10 vuoteen, niin kuin passi oli ennen vanhaan.

Lapsille 5v voi olla ihan ok, mutta aikuisille?

Vierailija
40/59 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen vielä vanhempi kuin sinä, enkä voisi kuvitellakaan eläväni tuolla tavalla. Ei matkustamista, ei autolla ajoa, ei edes voisi ostaa omia ostoksiaan. Ihan kuin joku vajaakykyinen.

Olen eri mutta sairaana ja köyhänä en matkustele, silmäsairauden takia en voi ajaa autolla enää. Henkilökorttia en voi hankkia kun ei poliisi voi minua tunnistaa, olen miettinyt pääni puhki miten tästä selviän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä