Ulosotto on pilannut elämäni
Viimeisimpänä tempauksena tyhjensivät koko toisen pankkitilini. Ei siellä mitään suuria summia ollut, mutta itselleni merkittävät säästöt. Säästöt olivat tarkoitettu yritystoiminnan aloittamiseen, jotta saisin velkani maksettua. Töitä olen hakenut tuloksetta jo ihan tarpeeksi kauan. Kertokaa miten tästä voi enää jatkaa eteenpäin, kun tuhkatkin viedään pesästä ja kaikki on mennyt? Olen nyt koko päivän itkenyt.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa...
Miten esim sairastunut on tilannut itselleen sairauden ja sitä kautta taloudellisen katastrofin? Tuon kaltaiset kommentit kertovat ettei sinulle ole koskaan itsellesi tapahtunut mitään isoa yllättävää ja empatiakyky on puhdas nolla. Vaikka kuinka itsekin olen sitä mieltä että tietenkin velat on maksettava, ymmärrän kuitenkin että tilanteita on erilaisia eikä kaikki suinkaan ole olleet vastuuttomia ja sitä kautta ulosottoon päätyneet.
Voiko Suomessa käydä niin, että menee sairauden takia vararikkoon?
Olen luullut että täällä on sen verran halpa terveydenhuolto, että niistä menoista selviää. Ja jos ei selviä ja on tuloton, niin saa ne maksettua Kelan kautta.
Esim kaikki lääkkeet eivät suinkaan ole kelakorvattavia. Työpaikan voi menettää sairauden vuoksi. Sairaudet usein myös vetävät ihmisen niin loppuun että jaksamista ei ole täytellä kaavaketta kaavakkeen perään tai aina edes maksaa laskuja ja alkaa selvittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa...
Miten esim sairastunut on tilannut itselleen sairauden ja sitä kautta taloudellisen katastrofin? Tuon kaltaiset kommentit kertovat ettei sinulle ole koskaan itsellesi tapahtunut mitään isoa yllättävää ja empatiakyky on puhdas nolla. Vaikka kuinka itsekin olen sitä mieltä että tietenkin velat on maksettava, ymmärrän kuitenkin että tilanteita on erilaisia eikä kaikki suinkaan ole olleet vastuuttomia ja sitä kautta ulosottoon päätyneet.
Olen luullut että täällä on sen verran halpa terveydenhuolto, että niistä menoista selviää. Ja jos ei selviä ja on tuloton, niin saa ne maksettua Kelan kautta.
Esim kaikki lääkkeet eivät suinkaan ole kelakorvattavia. Työpaikan voi menettää sairauden vuoksi. Sairaudet usein myös vetävät ihmisen niin loppuun että jaksamista ei ole täytellä kaavaketta kaavakkeen perään tai aina edes maksaa laskuja ja alkaa selvittelemään.
Lisään vielä että pelkästään se että lapseni syntyi, maksoi minulle Kelakorvausten jälkeen yli 700 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tyyppiesimerkki ihmisestä, jonka mielestä syy on aina muissa. Itse sinä olet ne velkasi hankkinut ja sinun ne tulee maksaa pois.
Kaikki eivät aina ole hankkineet niitä itse. Aviossa ollessa näin voi käydä, että toisen tekemä velka jää yhteisesti maksettavaksi eron jälkeen. Eikä ole mitenkään ennenkuulumatonta sekään, että vanhempi ostelee lastensa nimiin kamaa, lapsi on sitten ulosotossa. Näitä on hankalaa periä oikeusteitse, varsinkin jos uhri on ollut tapahtuessa aikuinen. Päänaukojilla unohtuu sekin, että joskus velat johtuu esimerkiksi nurin menneestä yritystoiminnasta. Velkoihin on voinut jäädä vaikkapa siksi, että muut (asiakkaat) eivät maksaneet omia velkojaan, ja yritykselle jäi saatavia joita ei koskaan saatu perittyä. Jostain isommasta yleensä on kyse silloin kun säästöihin kajotaan. Perus laskujen tai kulutusluottojen maksamattomuus tuottaa maksuhäiriömerkinnän, mutta itse ulosotto on yleensä suppea ja näinollen ulosmittaus tehdään vain tulevista tuloista.
AP, jos velkaa on paljon, velkasaneeraus on vaihtoehto. Kävisin itse velkaneuvojalla keskustelemassa tilanteesta, ovat hyvin ymmärtäväisiä yleensä ja osaavat auttaa eteenpäin. Jos kyse on pienemmistä veloista, on tahoja jotka tarjoavat apua velanmaksuun konkreettisesti, näistä velkaneuvoja yleensä tietää. Jos velkojia on vain muutamia, heidän kanssaan voi yrittää sopia takaisinmaksuaikatauluja keskenään, jolloin ulosmittaus loppuu. Jollei muuta vaihtoehtoa jää, suosittelen ottamaan säästöt käteisenä mitä saat kasaan. Jos ja kun toivottavasti löydät töitä, ulosotto vie suojaosan päältä ylimääräiset mutta tämä tapahtuu yleensä pienellä viiveellä. Parin kuukauden ajan ehtii yleensä säästöjä ottaa talteen.
Pitkään työttömänä olleella se viive voi olla jopa puoli vuotta. Onhan se törkeää, että jopa toimeentulostuesta pikkusen säästön keränneeltä voidaan ulosmitata " se toinen tili". Harvemmin pienistä veloista edes on muuta kuin suppea ulosotto eli toistuvaistulon ulosmittaus
Vierailija kirjoitti:
Kais oli kivaa ees sillon kuin velkaa teit.
En ole ap, mutta tein velkaa elämiseen, mistä ajatus että velka tehdään tuhlaukseen? Kun en edes tuhlaa. Maksoin myös velkani pois.
Vierailija kirjoitti:
Ulosotossa on arsytävää kun kaikki ulosmitattu raha pirstaloituu eri velkoihin, pari kymppiä sinne ja toinen tänne. Eli mikään velka ei oikein lyhene. Minä sain maksettua velat viimein pois kun maksoin netissä ulosoton verkkosivuilla aina pienintä velkaa pois ylimääräistä niin paljon kun pystyin. Kun yksi velka oli pois, ulosmitattu summa ei jakautunut ihan niin moneen osaan ja yksittäinen velka lyheni nopeampaa. Eli jos olet pystynyt säästämäänkin, suosittelen kirjautumaan ulosoton sivuille ja katsomaan aktiivisessa ulosmittauksessa olevat velat ja alkaa lyhentämään yhtä niistä niin isolla summalla kuin mahdollista.
Se hyöty tästä ketjusta oli, että kävin tuolla sivuilla taas ja katsoin velkojen tiedot. Minun kannattanee nyt lyhentää siellä yhtä tiettyä velkaa pois. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotossa on arsytävää kun kaikki ulosmitattu raha pirstaloituu eri velkoihin, pari kymppiä sinne ja toinen tänne. Eli mikään velka ei oikein lyhene. Minä sain maksettua velat viimein pois kun maksoin netissä ulosoton verkkosivuilla aina pienintä velkaa pois ylimääräistä niin paljon kun pystyin. Kun yksi velka oli pois, ulosmitattu summa ei jakautunut ihan niin moneen osaan ja yksittäinen velka lyheni nopeampaa. Eli jos olet pystynyt säästämäänkin, suosittelen kirjautumaan ulosoton sivuille ja katsomaan aktiivisessa ulosmittauksessa olevat velat ja alkaa lyhentämään yhtä niistä niin isolla summalla kuin mahdollista.
Se hyöty tästä ketjusta oli, että kävin tuolla sivuilla taas ja katsoin velkojen tiedot. Minun kannattanee nyt lyhentää siellä yhtä tiettyä velkaa pois. -ap
Hyvä että oli hyötyä. Itsellekin vasta liian myöhään selvisi miten kannattaa toimia, ja olisi voinut maksaa vähän jo pois silloin kun ei ollut edes töissä. Mutta muutamassa vuodessa sain yli kymmenen vuoden takaiset velat maksettua ulosotosta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testaa lumipallotekniikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kertonu mulle kirjoitti:
Omituista, että velat pitäisi maksaa takaisin
Velkaraha on hinnoiteltu korolla ja korko sisältää tietysti sen riskiosuuden, ettei kaikki pysty maksamaan velkojaan. Turha moralisoida asiaa sen kummemmin. Velananto on liiketoimintaa. Toki jos kaverilta lainaa, niin se on vähän eri asia.
Olen eri, mutta eihän tuossa mitään moralisoitu. Todettiin vaan, että velat pitää lähtökohtaisesti maksaa takaisin. Muuten joutuu ulosottoon. Silloin on vähän turha valittaa, että ulosotto vie säästöt.
Luitko edes aloituksen? Sillä PIENELLÄ säästösummalla oli tarkoitus saada yritystoiminta käyntiin, jotta saisin ne velat maksettua! Nyt vouti vei sen pienen summan ja loput jää sinne taas kasvamaan korkoa. Eihän se kokonaissumma edes lyhene, kun korot juoksevat. Pitäisi pystyä lyhentämään kunnollisia eriä toistuvasti. Jotain kohtuullisuutta ja inhimillisyyttä voisi olla, ja voitaisiin perehtyä ihmisten yksilöllisiin tilanteisiin. Kenen etu tämä nykysysteemi muka on -ap
Jos on jo ulosotossa ei todellakaan kannata edes harkita ryhtyvänsä yrittäjäksi. Nyt hiukan järkeä päähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kertonu mulle kirjoitti:
Omituista, että velat pitäisi maksaa takaisin
Velkaraha on hinnoiteltu korolla ja korko sisältää tietysti sen riskiosuuden, ettei kaikki pysty maksamaan velkojaan. Turha moralisoida asiaa sen kummemmin. Velananto on liiketoimintaa. Toki jos kaverilta lainaa, niin se on vähän eri asia.
Olen eri, mutta eihän tuossa mitään moralisoitu. Todettiin vaan, että velat pitää lähtökohtaisesti maksaa takaisin. Muuten joutuu ulosottoon. Silloin on vähän turha valittaa, että ulosotto vie säästöt.
Luitko edes aloituksen? Sillä PIENELLÄ säästösummalla oli tarkoitus saada yritystoiminta käyntiin, jotta saisin ne velat maksettua! Nyt vouti vei sen pienen summan ja loput jää sinne taas kasvamaan korkoa. Eihän se kokonaissumma edes lyhene, kun korot juoksevat. Pitäisi pystyä lyhentämään kunnollisia eriä toistuvasti. Jotain kohtuullisuutta ja inhimillisyyttä voisi olla, ja voitaisiin perehtyä ihmisten yksilöllisiin tilanteisiin. Kenen etu tämä nykysysteemi muka on -ap
Jos on jo ulosotossa ei todellakaan kannata edes harkita ryhtyvänsä yrittäjäksi. Nyt hiukan järkeä päähän!
Mikä on sinun ratkaisuehdotuksesi?
Kannattaisiko ap yrittää hankkia se työpaikka niin pystyisi kunnolla lyhentää velkoja. Yritystoiminta on aina riski. Sitten kun rahatilanne parempi niin koittaa sitä yrityksen perustamista.
Parempi kokeilla yrittäjyyttä kuin jatkaa rimpuilua työttömänä! Näköjään jotkut mieluummin näkisivät ap:n epäonnistuvan eli ulosotossa ja toimeentulotuella kuin elättävän itsensä ja perheensä ja jopa työllistävän joskus muita tulevaisuudessa.
Kannatan sitä, että katsot mikä on pienin velka ja siten helpoin maksaa pois, maksat sen, sitten siirryt seuraavaksi pienimpään jne. jne. Näin velat on helpompi nujertaa.
Luottokorttilaskua maksettaessa kannattaa muistaa, että eräpäivänä suuren summan maksu ei hyödytä niin paljon, koska korko juoksi koko kuun ajan sille suurelle summalle, joka kortilla oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa...
Eräs tuttuni sairasti ensin syöpää vuoden (kävi hoidoissa toisella paikkakunnalla) ja joutui sen jälkeen toisen syyn takia terveyskeskuksen vuodeosastolle pariksi kuukaudeksi. Kaikki säästöt menivät ja hän joutui makselemaan osissa lähes 1500 euron edestä eri maksuja. Hänen työeläkkeensä on pieni mutta juuri sen verran, että sai Kelasta harkinnanvaraista tukea vain kertakorvauksena muutaman satasen. Hän joutui tosissaan köyhäilemään esimerkiksi ruoan kanssa ja nippa nappa sai vältettyä laskujen menemisen perintään eli todellakin voi Suomessa joutua ulosottoon sairastumisen takia.
Korot voivat olla jopa monia satoja prosentteja. Onko tämä mielestäsi kohtuullista?[/quote]
==========
Ei ole, mutta ettekö te lue niitä velkasopimuspapereita ennen kuin allekirjoitatte?
Sehän se koko pointti olikin, että saisin siten velkani maksettua ja itseni työllistettyä. Yritys ei välttämättä tee tulosta ensimmäisinä vuosina, mutta maksaisinhan minä itselleni palkkaa, josta lyhentäisin velkaa. Lainaa en enää ota. - ap[/quote]
==========
jos nyt kuitenkin vaan menisit palkkatyöhön, helpommalla pääset.
Mieti sitä yritystä sitten kun ulosottorumba on ohi.
Vähän erikoiselta tuntuu että yritys pitäisi päästä perustamaan, vaikka velallinen ei ymmärrä Kelan asumistuen määräytymisperusteita. Viisainta lienee ottaa lusikka kauniiseen käteen ja yrittää saada työpaikka ja palkalla lyhentää velkaa.
Mitäs sössit raha-asiasi, olisit maksanut laskusi ajoissa, opettele elämään .
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko ap yrittää hankkia se työpaikka niin pystyisi kunnolla lyhentää velkoja. Yritystoiminta on aina riski. Sitten kun rahatilanne parempi niin koittaa sitä yrityksen perustamista.
Olen tällä hetkellä koulutuksessa. Luitko aloituksen? Töitä en ole onnistunut alaltani saamaan. Olin pitkään lasten kanssa kotona ja alallani on ylitarjontaa. Ns. hanttihommiin olen taas ollut liian kouluttautunut. Kuppi meni jo nurin. On hyödytöntä yrittää lyödä päätään seinään kerta toisensa jälkeen jos joku keino ei toimi. Siksi ajattelin yrittää jotakin muuta, kirjaimellisesti. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vähän erikoiselta tuntuu että yritys pitäisi päästä perustamaan, vaikka velallinen ei ymmärrä Kelan asumistuen määräytymisperusteita. Viisainta lienee ottaa lusikka kauniiseen käteen ja yrittää saada työpaikka ja palkalla lyhentää velkaa.
Miten Kelan asumistukikin tähän nyt liittyy?
Minun elämääni ulosotto ei ole pilannut.
Pitkä stoori mutta toivottavasti motivoi.
Olin ollut pitkään yrittäjä, nostanut palkkaa monta vuotta, pärjäsin hyvin. Halusin kokeilla kasvattaa yritystä hieman enemmän ja otin lainaa, johon minulla oli henkilökohtainen takaus (ei koko summalle). Alkuun kaikki menikin oikein hyvin, yritys kasvoi ja maksoin lainaa jopa ylimääräistä pois. Sitten sairastuin. Äkkiä ja rajusti. Olin vuoden työkyvytön ja sairaslomalla. Sain sairaspäivärahaa 600€/kk. Säästöt oltiin juuri lykätty omistusasunnon ostoon. Yrityksen töitä en pystynyt tekemään lainkaan. Pientä tekohengitystä sain annettua apukäsillä, mutta lopulta oli pakko luovuttaa ja yritys meni konkurssiin. Siitä onneksi jäi itselleni vain tuo takausosuus, kaikki muu meni konkurssin piikkiin, oy kun oli. Luojankiitos.
No siinä sairastumisen aikana myös asioiden hoitaminen oli mahdotonta, joten osa omista laskuistani meni ulosottoon. Hoidettiin ensisijaisesti puolison laskut ja asuntolaina, jotta edes toisen nimi pysyy puhtaana. Kaiken kukkuraksi kela peri väärin perustein tukia takaisin, mutta voimani eivät riittäneet sen oikaisuun.
Kaiken kaikkiaan ulosottoon siirtyi sitten noin 30.000€
Myöhemmin aloin tervehtyä ja olemaan pikku hiljaa taas työkuntoinen. Menin palkkatöihin ja palkkani on huikea 1400€ netto. Ulosotto ottaa siitä 400€ joka kuukausi.
Kun jaksamiseni parani, aloin tehdä suunnitelmia tulevaisuudesta ja laskea taloudellista tilannettamme kunnolla. Meillä oli yhteensä velkaa 80.000€. plus asuntolaina. Tässä on mm miehen ja minun opintolainat, autolaina, remonttilainaa yms. Sekä tuo ulosotto.
Otin tavoitteeksi maksaa koko tuon summan pois viidessä vuodessa. Vuodessa lyhensin ulosottoa 10t. Maksoin muita velkoja pois vyöryttämällä pienimmästä alkaen. Tällä hetkellä velkaa on 52.000€. 3,5vuotta tavoitteeseen.
Ja siis käytännössä meidän tilanne on se, että minun palkka ulosoton jälkeen menee ruokaan, bensoihin yms ja puolison tulot menevät velkojen minimilyhennyksiin, asuntolainaan ja muihin laskuihin. Eli elämisen kuluihin menee kaikki mitä palkoistamme tulee.
Olen perustanut puolisoni kanssa kaksi yritystä nollabudjetilla, ja kaikki sieltä tulevat tulot laitamme suoraan velkojen lisälyhennyksiin. Lisäksi kaikki kirppismyynnit, pullo palautukset, s bonukset menevät velkoihin. Hoidan tuttavien lapsia ja koiria pienellä palkalla pimeänä, ja jokainen euro niistä menee taas velkoihin. Kolmas yritys perusteilla.
Jokaisen sentin maksan takaisin ja teen helvetisti töitä sen eteen. Se, että tunnollisesti lyhennän ylimääräistä, auttaa myös siihen ettei meidän kotia tai autoja edes yritetä ulosmitata. Säästöt toki, mutta meillä on vain pieni hätätili miehen nimissä. Ei tarvitse säästää muutoin. Säästän sitten, kun olen maksanut kaiken velan pois.
Mikä ei mene millä tavalla? Jos isäsi yritys ei onnistunut, niin se ei tarkoita, etteikö minun voisi onnistua. Voihan se olla, ettei minunkaan onnistu. Mutta mitään hävittävää tässä ei enää ole. Osaan tehdä kannattavuuslaskelmat, ennusteet yms, markkinoida ja tiedän kyllä mikä määrä pitää myydä aikavälillä x, jotta pärjää. Jos myyntiä ei ole, niin toiminta lopetetaan. Aamupäivällä olin jo lähes luovuttanut, mutta p*ska vouti on lopulta vain hidaste, ei este. Parhaillaan hankin lisää ammatillista osaamista. Kiitos kannustuksesta. -ap