Perustelut sille miksi en altistunut koronalle tässä tilanteessa?
Itselläni oli normaali suu-nenäsuoja. Toisella henkilöllä ei ollut ja hän oli minua erittäin lähellä (0-1 metriä) noin 20 minuutin ajan. Kuumeinen. Testattiin seuraavana päivänä koronapositiiviseksi. Virallisesti en altistunut, koska minulla itselläni oli suoja. Olen luullut, että käyttämäni suoja ei suojaa minua vaan muita minulta. Mutta näköjään se sitten suojaa minutkin.
Jäljityssoiton tekijältä en saanut selitystä. Sanoi vaan, että altistusta ei ole tapahtunut ja saan elää ihan normaalisti.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
No, olet kyllä altistunut. Kaikki altistuneethan eivät koskaan sairastu, syystä tai toisesta. Oliko sinulla siis kirurginen suu-nenäsuoja? Sen kyllä pitäisi kai jossain määrin suojata myös sinua, mutta ei tosiaan suoja ole 100%. Tämä on nykykäytännössä ongelma, kun maskin tehoon luotetaan liikaa, jopa uusien tutkimusten mukaan melko tehottomaan kangasmaskiin.
Omasta mielestänikin altistuin. En kyllä ymmärrä päätöstä. No kai heillä on ohjeensa. Oli kirurginen suu-nenäsuoja.
Onneksi kaikki töissä käyttävät suojia. Käytän ihan kaikkialla kodin ulkopuolella suojaa ja pidän etäisyyttä muihin. Kotonakin olen nyt pitänyt etäisyyttä perheenjäseniin. Missään en nyt käy paitsi töissä ja pakko oli käydä kaupassa.
Ap
Olen täysin immuuni koko taudille. En tarvitse mitään rokotetta enkä mitään muutakaan. Olen käytännössä voittamaton. Niin olet sinäkin.
Kyllä se kelkka maskien vaarallisuuden suhteen ihan syystä kääntyi. Nyt ei tartte niin suurta osaa väestöstä istuttaa karanteenissa kun "sullahan oli se maski..."
Miksi tapasit kuumeista ihmistä tai siis, miksi hän tapasi sinua jos oli kuumeessa??
Eihän se läheskään kaikkiin tartukaan. Varsinkin tämä perusmuotoinen on tosi huono tarttumaan. Sen on jo voinut todeta noista monista altistus per tartunta - luvuista. Ja varsinkin, jos altistumiseksi tosiaan katsotaan vain tilanteet, joissa ei kummallakaan ole ollut minkäänlaista suusuojaa ja silti tarttuu noin huonosti, niin onhan tämä vauhkoominen aika älytöntä.
On mielenkiintoista, että kaikki ei sairastu, vaikka on ilman maskeja oireisen henkilön kanssa samassa huoneessa tunnin ajan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tapasit kuumeista ihmistä tai siis, miksi hän tapasi sinua jos oli kuumeessa??
Tämä tapahtui työpaikallani. Enempää en voi asiaa avata valitettavasti vaitiolovelvollisuuden vuoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtui työpaikallani. Enempää en voi asiaa avata valitettavasti vaitiolovelvollisuuden vuoksi.
Ap
Panitteko?
Vierailija kirjoitti:
joku virhe tai sitten et ollut noin pitkään kuitekaan seurassaan
On ihan varmaa, että olin hänen kanssaan 15-20 minuuttia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
On mielenkiintoista, että kaikki ei sairastu, vaikka on ilman maskeja oireisen henkilön kanssa samassa huoneessa tunnin ajan.
Miksi tätä ei tutkita? Kiinassa oli bussi täynnä ihmisiä ja yksi oli koronapositiivinen, kaikki altistuvat mutta vain 23 68:sta matkustajasta sairastui koronaan. Istumapaikasta se ei ollut kiinni, sairastuneita oli joka puolella bussia istuneista. Lähellä istuneet eivät sairastuneet, vaikka kauempana istuneita sairastui.
Minä mietin kun kävin kaupassa 5. päivä. 24 tai jotain kylmetyin, vaikken ollut ihmisiä nähnyt. Oliko minulla oireeton joka puhkesi kun kylmetyin? Vai joku muu, mutta mikä kestää 3 viikkoa puhjeta? Mikä tauti ottaisi sen 3 viikkoa?
Minulla on lääkäri tulossa ja ainoa kyyti on riskiryhmäläinen naapuri. En tiedä pitäisikö perua.
Me olemme duunissa paikassa missä on noin 3000 ihmistä ympäri maailmaa ja vain noin muutama ihminen on sairastunut.
Olet altistunut. Järkyttävää, että muuta väittävät. Tilanne olisi toinen, jos tämä virusta kantava olisi maskia pitänyt. Riski olisi silloinkin, mutta huomattavasti pienempi.
Siinähän se maskien ”taika” juuri onkin, että kun kaikki käyttävät tippuu riski oleellisesti. Toki turvavälit olisi aina siitä huolimatta oltava. Mitä enemmän eri suojauskeinoja käyttää, sitä pienemmäksi riski muuttuu.
Se yksikin maskiton jossain ruuhkaisessa kaupassa tuo riskin muille, jotka joutuvat lähelle häntä (esim. kassajono).
Näin lyhyesti aiheesta kommentoiden.
Luen kansainvälisiä tieteellisiä vertaisarvioituja julkaisuja, joten perustan kommenttini näihin.
Suosittelen muillekin perehtymään The Lancetiin, Johns Hopkinsiin, Princetonin yliopiston julkaisuihin jne. Jos laiskottaa niin näiltä löytyy Facebook-sivut, josta tietoa löytyy helposti. Yllättävän vähän ja viiveellä Suomessa tiedotetaan aiheesta ja ajattelen, että juuri tästä syystä moni suomalainen ei ymmärrä mistä on kysymys. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä uutta siinä on? Ei mikään virus tartuta sataprosenttisesti. Ei kaikki kuolleet ruttoonkaan.
Kuullostaa tutulta. Meillä töissä altistuminen oli lähes tunnin kestävä ja koska työntekijöillä maskit, ei meitä laitettu karanteeniin. Sitten suhataan eri työpisteissä, myös kouluilla ihan normaalisti ja tavataan satoja ihmisiä, toki maskit on, mutta kyllähän tämä aikamoiselta tuuripeliltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Luontainen immuniteetti.
Ja mistä se koronajäljittäjä tämän päätteli?
No, olet kyllä altistunut. Kaikki altistuneethan eivät koskaan sairastu, syystä tai toisesta. Oliko sinulla siis kirurginen suu-nenäsuoja? Sen kyllä pitäisi kai jossain määrin suojata myös sinua, mutta ei tosiaan suoja ole 100%. Tämä on nykykäytännössä ongelma, kun maskin tehoon luotetaan liikaa, jopa uusien tutkimusten mukaan melko tehottomaan kangasmaskiin.