Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustelut sille miksi en altistunut koronalle tässä tilanteessa?

Vierailija
29.01.2021 |

Itselläni oli normaali suu-nenäsuoja. Toisella henkilöllä ei ollut ja hän oli minua erittäin lähellä (0-1 metriä) noin 20 minuutin ajan. Kuumeinen. Testattiin seuraavana päivänä koronapositiiviseksi. Virallisesti en altistunut, koska minulla itselläni oli suoja. Olen luullut, että käyttämäni suoja ei suojaa minua vaan muita minulta. Mutta näköjään se sitten suojaa minutkin.

Jäljityssoiton tekijältä en saanut selitystä. Sanoi vaan, että altistusta ei ole tapahtunut ja saan elää ihan normaalisti.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä oli koronapositiivinen hoitaja( ei tietenkään vuorossa vielä tiennyt). Potilaat testattiin, työvuorossa olleita muita hoitajia ei. Vaikka esim ruokailut yhdessä. Kukaan ei siis altistunut.

On tää kummallista.

Vierailija
22/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koronapotilas ei yskinyt tai aivastellut, eikä puhunut kuola roiskuen, niin sinulle ei virus tarttunut. Hyvä tuuri kävi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy uudelleen testissä 5- 14 tartunta-aika. Osaamaton jäljittäjä. Eli voit sairastua koronaan ja levittää sitä

Vierailija
24/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö nykyinen politiikka jolla pyritään vähentämään aktiivisesti altistuneiden ja karanteenissa olevien määrää. Vaikea keksiä mitään järkevää selitystä miksi et olisi altistunut. Itse kyllä pyrkisin tuossa tilanteessa elämään niin karanteeninomaisesti kuin mahdollista ja testeihin pienistäkin oireista.

Jos korona haluttaisiin hävittää suomesta tai edes pitää korona tartunnat pienenä niin näinhän ei kannattaisi toimia. Ap tsemppiä ja koeta elää varoen ja kiitos kun jaksat välittää siitä ettet tartuttaisi muita.

Vierailija
25/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa paskaa se on päiväkodeissakin ja varmaan kouluissakin. Ketään ei kiinnosta työntekijät, opettajat, hoitajat tai ohjaajat.

Vierailija
26/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on riski saada sairaus. Varsinkin, jos maski on ollut kasvoillasi huonosti ja on jäänyt rakoja. Olen käyttänyt töissä nyt kuppimaista 2 luokan maskia ja sen istuvuudessa ja tiiviydessä on kyllä valtava ero noihin kirurgisiin perusmaskeihin.

Välttelisin muita ihmisiä ja jäisin pienimmistäkin oireista pois töistä.

Vierailija
27/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mielenkiintoista, että kaikki ei sairastu, vaikka on ilman maskeja oireisen henkilön kanssa samassa huoneessa tunnin ajan.

Miksi tätä ei tutkita? Kiinassa oli bussi täynnä ihmisiä ja yksi oli koronapositiivinen, kaikki altistuvat mutta vain 23 68:sta matkustajasta sairastui koronaan. Istumapaikasta se ei ollut kiinni, sairastuneita oli joka puolella bussia istuneista. Lähellä istuneet eivät sairastuneet, vaikka kauempana istuneita sairastui.

Kauempana istuneista, tai lähempänäkin, osa saattoi sairastua myös muusta altistuksesta kuin juuri silloin siinä bussissa tapahtuneesta.

Vierailija
28/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jatkan ihan normaalisti linja-autonkuljettajan työssä, vaikka koronavilkku on hälyttänyt. Samoin kollegat

Vierailija
29/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä oli koronapositiivinen hoitaja( ei tietenkään vuorossa vielä tiennyt). Potilaat testattiin, työvuorossa olleita muita hoitajia ei. Vaikka esim ruokailut yhdessä. Kukaan ei siis altistunut.

On tää kummallista.

Näin oli meilläkin. Kerrottiin ettei altistuneita ole koska ei ole korvaavia työntekijöitä. Tämä oli aikana jolloin maskeja vaadittiin vain asiakaskontakteissa, ei muiden työntekijöiden kesken.

Vierailija
30/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liekö nykyinen politiikka jolla pyritään vähentämään aktiivisesti altistuneiden ja karanteenissa olevien määrää. Vaikea keksiä mitään järkevää selitystä miksi et olisi altistunut. Itse kyllä pyrkisin tuossa tilanteessa elämään niin karanteeninomaisesti kuin mahdollista ja testeihin pienistäkin oireista.

Jos korona haluttaisiin hävittää suomesta tai edes pitää korona tartunnat pienenä niin näinhän ei kannattaisi toimia. Ap tsemppiä ja koeta elää varoen ja kiitos kun jaksat välittää siitä ettet tartuttaisi muita.

Juuri näin! Ajatelkaa millainen lovi tulee kassaan kun joudutaan makselemaan karanteenipäivärahoja kaikille. Säästöä.

Vierailija
31/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa on nykyään noin, että henkilökunnalla maskit ja vaikka olisi koko päivän koronapositiivisen lapsen kanssa samassa tilassa, ei ole altistunut. Näin ainakin Etelä-Suomessa ja olen kuullut että muuallakin.

Vierailija
32/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti et ole altistunut, tälläista tulkintaa harjoitetaan myös hoitotyössä. Jos hoitajalla/lääkärillä on normaali kirurginen maski kasvoilla korona positiivisen kohdatessaan hän ei ole altistunut ja voi jatkaa normaalisti työssäkäyntiä. 

Vierailija
33/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mielenkiintoista, että kaikki ei sairastu, vaikka on ilman maskeja oireisen henkilön kanssa samassa huoneessa tunnin ajan.

Mitä uutta siinä on? Ei mikään virus tartuta sataprosenttisesti. Ei kaikki kuolleet ruttoonkaan.

Areenassa muuten just kolmiosainen dokkari Lontoon ruttoepidemiasta.

Historia: Lontoon suuri ruttoepidemia | TV | Areena | yle.fi

Vierailija
34/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Ajatelkaa millainen lovi tulee kassaan kun joudutaan makselemaan karanteenipäivärahoja kaikille. Säästöä.

Kieltämättä tuli mieleen, että onko tämä näiden ihmeellisten päätösten takia. Jos todettaisiin, että oli työperäinen altistus, niin jouduttaisiin maksamaan karanteenipäivärahoja. Nyt voi vaan sanoa, että jostain muualta olen saanut koronan. Jos se siis edes tulisi. Niin mielenkiintoisia päätöksiä on ollut muidenkin kirjoittajien kohdalla, että ihmetyttää suuresti.

Ja juu, kyllä tosiaan nyt elän erittäin varovasti. Maski on naamalla koko ajan kodin ulkopuolella. Niin kuin on ollut tähänkin asti. Pysyttelen kaukana muista. Työssäni joudun valitettavasti olemaan ihmisiä lähellä, mutta kaiken muun teen, etten tartuttaisi mahdollista tautia. Ja jos tulee pienintäkään oiretta, niin menen heti testiin.

Ap

Vierailija
35/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jäljityssoittaja edes soittaisi, jos altistusta ei tapahtunut? 0/5

Vierailija
36/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jäljityssoittaja edes soittaisi, jos altistusta ei tapahtunut? 0/5

Eivät he ennen soittoa tienneet oliko minulla ollut maski vai ei ja kauanko kontakti täsmällisesti kesti ja mitä silloin tapahtui. Kyseli tarkkaan kaikki tiedot kontaktista. Siksihän niitä soittoja juuri tehdäänkin.

Ap

Vierailija
37/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämätöntä, että koko yhteiskunta suljetaan ja uhkaillaan ulkonaliikkumiskiellolla, mutta kaikkien määritelmien mukaan selvästi altistuneille sanotaan, että jatka vaan elämää normaalisti. Onko se nyt sitten ihme, että tauti jatkaa leviämistään.

Vierailija
38/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onko altistunut vai ei näyttää olevan Suomessa osin riippuvainen virukseen liittymättömistä asioista. Se ettei maski päässä voi altistua, ettei kaupassa voi altistua, tai että altistukseen vaaditaan vartin oleskelu, ovat kaikki puppua. Niiden tarkoitus on pitää yhteiskunta pyörimässä silläkin riskillä, että tauti leviää edelleen juuri näiden väärinarvioitujen kontaktien vuoksi.

Maskista on aina _jotain_ hyötyä, mutta ei välttämättä oleellista sellaista. Mikä tahansa obstruktio hengitysteiden edessä suojaa hieman. Se kuinka paljon ja onko sillä merkitystä riippuu maskin, huivin, suojaimen etc. rakenteesta (tiiviys, kerrokset) ja altistustilanteessa sillä hetkellä lentelevien pisaroiden koosta. Voidaan ajatella näin, että jos ilmavirta joutuu ulkopuolelta ilmateihin päästäkseen kulkemaan paljonkin siksakkia pikkuraoista, suurin osa pisaroista, pienistäkin, jää kyllä siihen.

Se sairastuuko kontaktista riippuu taas tosi monesta tekijästä. Useimmat taudinkantajat tartuttavat keskimääräisesti vähemmän kuin yhden ihmisen, supertartuttaja voi tartuttaa jopa kymmeniä. Kaikkiin altistuksiin suhtaudutaan potentiaalisina tartuntatilanteina siksi, ettemme voi tietää, kenestä tulee supertartuttaja.

Toinen juttu on itämis- ja tartuttavuusajat, jotka vaihtelevat ihmisestä toiseen. Jos esimerkiksi menee kuumeisena ja sairaanakin töihin, voi olla että tartuttavuusaika on itse asiassa jo ohi. Tästäkään emme kuitenkaan voi olla varmoja.

Toisin kuin moni edelleen luulee, tautia levittääkseen ei tarvitse köhiä, aivastella, niistellä jne. ihan puhuminen ja joskus jopa hengittäminen riittää. Tämä on ihan fysiologinen kysymys, siksihän koronatestikin otetaan nenänielusta.

Vierailija
39/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä suora lainaus THL:n sivuilta: ”Kasvomaski ei ole varsinainen hengityksensuojain, eikä se suojaa tehokkaasti käyttäjäänsä.” Olisi kiinnostavaa kuulla, miten tästä on päädytty siihen päätelmään, että se suojaa käyttäjäänsä täydellisesti eikä mitään altistusta tapahdu, jos on maski.

Vierailija
40/42 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mihinkään tautiin sairastu 100% ihmisistä. Olen yli 50-v, en ole koskaan ottanut influenssarokotusta enkä ole myöskään sitä koskaan sairastanut.