Tuttavaani sanotaan usein juntiksi. Määrittele mitä mielestäsi juntti tarkoittaa.
Entinen koulukaverini on saanut useiden ihmisten osalta haukkumasanan juntti. Millainen ihminen on mielestäsi juntti?
Kommentit (125)
Ihminen, joka on kaikinpuolin keskiverto ja normaali, Katsoo jääkiekkoa, käy Prismassa, on pari lasta ja koira, keskustalaiset tai perussuomalaiset mielipiteet, nationalisti. Ihminen jossa ei ole mitään omaa ja joka aina tekee kaiken kuten muutkin.
Tällää Treella näitä piisaa: ajetaan mopomiitteihin, melutaan ja syljeskellään, heitetään roskat maahan. Vedetään röökiä vaikka lasten leikkipaikalla, ei sen väliä ja tumpit suoraan maahan lintujen syötäväksi. Kerrostalossa melutaan ja huudetaan eikä välitetä naapureista. Kauheet lärvit vkolopuisin.
Kaupungille mennään tuulipuvussa ja kulttuuria on joku surkea kesäteatteri.
Kiroillaan ja huudetaan puhelimeen, mies toki harppoo kadulla aina naisen edellä eikä odota naistaan.
Töllätään ihmisiä eikä väistetä jalkakäytävällä, toki siellä myös pyöräillään ja jos huomauttaa, kysytään "onko sulla kuukaktiset".
Popeda ja manserokki. Näin jokapäivä meno Treella.
Vierailija kirjoitti:
Juntti pariskunta ei tiedä että ravintolassa tai lounaspaikassa riisutaan aina päällysvaatteet ensin pois ennenkuin aloitetaan ruokailu.
Ei, tämä pariskunta marssii toppatakit päällä tarjottimien kanssa hakemaan ruokaa eivätkä riisu ulkotakkeja pöydässäkään.
Mies aloittaa nälissään ahmimaan ruokaa ennenkuin vaimo ehtinyt pöytään.Ruokaa haetaan lisää samalle likaiselle lautaselle.
Pöydässä ei jutella, ahmitaan vain ja toljotetaan samalla muita ihmisiä.Junttimies ei osaa auttaa ulkotakkia vaimonsa päälle tai pitää naiselle ovea auki. Junttimies ei myöskään osta koskaan vaimolleen kukkia.
Enemmän kyllä ihmettelen sinua :D Missä linnan juhlissa kuvittelet ihmisten yleensäkkin elävän? Elämä ei ole mikään käsikirjoitettu leffa... Kuulostat sitäpaitsi aika katkeralta.
Vierailija kirjoitti:
Juntti on sellainen ihminen, joka ei edusta omaa arvomaailmaasi. Kaikki ovat juntteja jonkun toisen näkökulmasta.
Paitsi toiset ovat kermaperseitä.
Kapea maailmankuva, sivistymätön, huono itsetunto jota pönkitetään haukkumalla niitä jotka elävät toisella tavalla tai uskaltavat pyrkiä johonkin parempaan. Usein juntti on myös jämähtänyt paikoilleen sekä henkisesti että fyysisesti.
Junttiudella ei ole mitään tekemistä ihmisen asuinpaikan kanssa. Juntti voi olla yhtä hyvin kaupunkilainen kuin maalainenkin.
Kerro minulle millainen ystäväsi on, minä kerron sinulle millainen sinä olet.
Koulukaverin puolesta kyselet X""""DDDDD
Juntti: julistaa kovaan ääneen, ettei lue mitään paitsi ehkä korkeintaan Aku ankkaa. Akkarissa ei toki ole mitään vikaa, jos se ei ole ainoa lukeminen. Minä en ole aikoihin lukenut muuta kuin uutisia, mutta en koskaan julistaisi sitä omalla naamallani.
Vihaa kaikkia maaaaaamuja tasapuolisesti. Viis siitä onko hän kriminaali vai pitkää päivää painava työntekijä.
Jutut ovat luokkaa "kaljaa ja makkaraa, ai että, kyllä kelpaa!"
No oikeastaan wee.teet ovat poikkeuksetta juntteja.
Juntti on myös käytöstavaton ja pitää hirveää meteliä missä ikinä liikkuukin. Kailottaa puhelimeen julkisilla paikoilla ja riitelee häpeilemättä missä tahansa. Ei ymmärrä miksi pikaruokaravintoloissa omat jäljet pitää siivota. Jättää kaiken hujan hajan perässään, ei nosta sitä minkä tiputtaa. Hajottaa vahingossa kananmunat kaupassa eikä kerro myyjille, vaan häipyy vain paikalta.
Juntti on mielestäni ihminen joka ajattelee kapea-alaisesti osaamatta kyseenalaistaa omia näkemyksiään ja käyttäytyy suvaitsemattomasti muita kohtaan. Ihminen joka perustaa ajattelunsa mielipiteille eikä niinkään faktoille ja on helposti muiden vietävissä. Tällaista ihmistä sanoisin itse juntiksi.
Juntti on sellainen joka häpeää itseään ilman syytäkin, hiukan karkea ei silti tyhmä. Nostaa haarukkansa pystyyn ravintolassa, kuultu juttuja ei nähty sentään. Huutaa työpaikalla.
Juntti asuu kehä 1:n ulkopuolella eli susirajan takana.
Kauheasti negatiivisia assosiaatioita liittävät juntit itseensä näköjään :D
https://kaino.kotus.fi/suomenetymologinensanakirja/?p=article&etym_id=E…
juntti
maalainen, maalaispoika; poika, jätkä; tyhmä, outo; suomalainen
Vierailija kirjoitti:
Juntti on ihminen, jonka mielestä hänen elämäntapansa ja -arvonsa ovat ne ainoat oikeat. Juntti ajattelee, että kaikki mitä hän ei ymmärrä on automaattisesti pas kaa.
Olen aika paljon samaa mieltä tämän kanssa, ja siitä tuleekin oikeastaan mieleen, että juntissa ja snobissa on paljon samaa, noin syvemmin persoonaa arvioiden.
Juntti on joku seinäjokelainen autokorjaamon omistaja, joka ei ole lukenut yhtään kirjaa sitten amiksen, ja pitää turhana kaikkea paitsi sitä mitä hän itse osaa, ja katsoo nenänvartta pitkin kaikkia, jotka esimerkiksi osaavat käyttäytyä kunnolla. Snobi taas on joku helsinkiläinen kauppatieteen maisteri, joka ei ole korjannut yhtään räystästä tai pesukonetta koko elämänsä aikana, pitää turhana kaikkia jotka eivät puhu bisnesjargonia, ja katsoo nenän vartta pitkin kaikkia, jotka neppaile viinitietämyksellä ja pukeudu jonkun kalliin brändin kilipukinkullikarvoista ommeltuun neuleeseen.
M42
No siis.... Ihan kaikella ystävyydellä, mutta täällä savolaisessa maalaiskaupungissa monet ovat vähän juntteja.
Nytkin olen asioimassa eräässä liikkeessä (miesvaltainen ala), odotan kassalla vuoroani ensimmäisenä. Kassan taa tulee omistajafirman mies, ei mitään reaktiota, ei tervehdi, ei edes katsekontaktia, ottaa puhelimen ja alkaa samaan aikaan puuhata muuta. Sivusta kävelee vanha pappa minun ohi ja alkaa selvittää omaa asiaansa jolloin kassantaa tullut mies alkaa sujuvasti hoitaa hänen asiaa ilman että edelleenkään reagoi minuun saati koko kasvavaan jonoon takanani, ihan kuin ei näkisikään meitä.
Kun tuo miesasiakas lähti, henkilökuntaan kuuluva mies nostaa katseensa kysyvästi sanoen "no" (ei edelleenkään tervehdi). Kun hoidan asiani, hän ei mitenkään kuittaa asiaa vaan kääntää vaan selkänsä ja alkaa puuhata muuta. Hän olisi voinut vaikka sanoa, että jää odottelemaan hetki menee.
Olen huomannut muissakin tilanteissa että erityisesti vanhemmat miehet käyttäytyy meitä naisia kohtaan kuin meitä ei olisikaan, ihan pokkana kävellään eteen, ei väistetä vaikka toinen joutuisi ojaan kävelemään, ei ole mitään tilannetajua eikä välttämättä perus käytöstapoja.
Juntteja, taidan asioida jatkossa muualla.
Vierailija kirjoitti:
Junttius liittyy huonoihin käytöstapoihin. Hän saattaa esim piereskellä juhlapöydässä ja kiroilla arvokkaassa tilaisuudessa. Esim kun Teuvo Hakkarainen katsoi patsasta ja ihmetteli että mikä tuossa on taidetta kun poika siinä pissii niin ajattelin että voi junttia.
Taidepuhekin on opetettua ja opittua. Patsas pissivästä pojasta vaikka on kuuluisa ja maamerkki niin siitä voisi ajatella vaikka mitä. Hakkaraisen ajatteli uusiksi. Hyviä tapoja voi rikkoa tieten. Ei ole puhdas juntti eikä Suomessa sellaisia ole ollut sataan vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Kapea maailmankuva, sivistymätön, huono itsetunto jota pönkitetään haukkumalla niitä jotka elävät toisella tavalla tai uskaltavat pyrkiä johonkin parempaan. Usein juntti on myös jämähtänyt paikoilleen sekä henkisesti että fyysisesti.
Junttiudella ei ole mitään tekemistä ihmisen asuinpaikan kanssa. Juntti voi olla yhtä hyvin kaupunkilainen kuin maalainenkin.
Elikäs pitää olla akiivivasuri ja kaikkea vastaan? Sellaisten sivistys on hyvin ohkaista mutta sillä selviää kun nimittää muita junteiksi.
Tässä on juntti itse paikalla ?!