Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitäisi toimia, kun vanhat traumat ovat alkaneet tulla mieleen?

Vierailija
29.01.2021 |

Ajatukset syövyttävät mielen ja tekevät olon alkakuloiseksi ja surulliseksi. Miten näistä ajatuksista pääsisi eroon? Vai eikö pääse? Miten ne kannattaisi käsitellä?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menemällä terapiaan.

Vierailija
2/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumaterapiaan kannattaa mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa terapiaan. 😞

Vierailija
4/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia, ja sitten se, että vaikuttaa niihin omiin ajatuksiin.

Jos tulee huonoja ajatuksia, niin valitsee tietoisesti olla miettimättä niitä.

Itseäni myös lohduttanut se, ettää ymmärtää, ettei menneelle voi mitään. Niinpä siihen ei kannata kuluttaa niin paljon energiaa

Vierailija
5/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä asettua itsesi ulkopuolelle tilannetta tarkkailemaan kuin olisit videopelihahmo. Joskus ihmiset vahingoittavat toisiaan tahattomasti. Joskus tahallaan. Jos joku vahingoitti sua tahallaan, se on zaskapää. Ei ole sun ongelma että joku haluaa elää elämänsä kuspäänä ja on huono vanhempi tai puoliso tai mitä nyt vaan. Ei ollut sun syytä. 

Ja seuraavan kerran kun tämä tilanne pulpahtaa sun mieleen, ajattelet "olen käsitellyt tämän jo, ei ole mun ongelma enää", ja siirryt ajattelemaan ihan muita. Tämä vaatii vähän harjoitusta. Laita aivojen arkistoon joku erittäin kiva ajatus ja heti jos meinaat alkaa vielä velloa siinä traumassa vaihdat tähän kivaan ajatukseen.

Vierailija
6/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapia, ja sitten se, että vaikuttaa niihin omiin ajatuksiin.

Jos tulee huonoja ajatuksia, niin valitsee tietoisesti olla miettimättä niitä.

Itseäni myös lohduttanut se, ettää ymmärtää, ettei menneelle voi mitään. Niinpä siihen ei kannata kuluttaa niin paljon energiaa

Juuri ajatusten tukahduttaminen on kaikista haitallisin muoto. Parempi ok hyväksyä ajatukset ja vaikka kirjoittaa ne ylös ja kertoa niistä jollekin.

Vierailija
7/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia oli ainoa asia, josta mulle on ollut apua

Vierailija
8/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä asettua itsesi ulkopuolelle tilannetta tarkkailemaan kuin olisit videopelihahmo. Joskus ihmiset vahingoittavat toisiaan tahattomasti. Joskus tahallaan. Jos joku vahingoitti sua tahallaan, se on zaskapää. Ei ole sun ongelma että joku haluaa elää elämänsä kuspäänä ja on huono vanhempi tai puoliso tai mitä nyt vaan. Ei ollut sun syytä. 

Ja seuraavan kerran kun tämä tilanne pulpahtaa sun mieleen, ajattelet "olen käsitellyt tämän jo, ei ole mun ongelma enää", ja siirryt ajattelemaan ihan muita. Tämä vaatii vähän harjoitusta. Laita aivojen arkistoon joku erittäin kiva ajatus ja heti jos meinaat alkaa vielä velloa siinä traumassa vaihdat tähän kivaan ajatukseen.

Aika vaarallinen ehdotus, jos ihmisellä on trauman takia dissosiatiivisia oireita.

Vierailija
9/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi terapia auttaa vain, jos on traumatisoitunut ns. oikein. Sen sijaan jos on traumatisoitunut esimerkiksi hoidossa tapahtuneesta väkivallasta, on vaikeampaa löytää terapeuttia, joka ottaa todesta.

Vierailija
10/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että täällä antaa sellaiset ihmiset neuvoja, joilla ei ole minkäänlaista asiantuntemusta

Vierailija
11/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alan jo pikkuhiljaa tottumaan että samat traumat jostain viime vuosituhannelta pyörii mielessä aamuisin, päivisin, iltaisin ja öisin. Jokaikinen päivä.

Vierailija
12/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että traumat tulee esiin on merkki siitä että ne olisi hyvä käsitellä. Ainahan ne on taustalla kaivertamassa kunnes ne saa myötätuntoa ja tulee kohdatuksi mutta oireilu tapahtuu salakavalasti, fyysisesti, tiedostamattomasti, purkautuen muita kanavia pitkin.

Vierailija
13/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama ja en pääse kelan terapiaan koska en ole masentunut. Pitäisi olla masennus-dg. Nyt kun ei ole, ja vaikka kärsin väkivaltalpsuudesta, en saa terapiaa.

Lainaa lääkäri, psykoterapeutti Susanna Purra: kadotettu yhteys.

Tuo kirja on auttanut valtavasti.

Lyhyt tiivistys: kurjat tunteet, suru ja pelko ja hätä, pitää kehollisesti tuntea ja antaa niiden tulla. Tukahduttaminen on pahasta, ja siksi harjoitellaan sitä että annetaan tunteen tulla, ja keho poistaa tunteen sitten itse.

Myös tärinäterapia TRE (halpoja työväenopiston kursseja isoissa kaupungeissä) auttaa, siinä tehdään vähän samaa kuin mitä tuo kirja opastaa.

Vierailija
14/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kirjoittaa tai vaikka sanella puhelimeen. Myös auttavaan puhelimeen voi soittaa, jos haluaa purkaa ulkopuoliselle, eikä ole varaa terapiaan.

Voit kirjoittaa myös kirjeitä ihmisille, jotka liittyvät traumoihisi. Kirjeitä ei tarvitse lähettää, jos et halua.

On tärkeä alku tiedostaa, että on traumoja, jotka vaikuttavat nykyhetkeen. Lapsuudessa opittuja ajatusmalleja on hidasta ja vaikeaa muuttaa, takapakkeja tulee ja voimat menee. Mutta työ on sen arvoista.

Kirjallisuus auttaa myös, ja sitä on tarjolla paljon nykyään. Moniin hyviin opuksiin on kirjastoissa pitkät jonot, mutta kannattaa varata. Vaikea heittää tähän nyt mitään tiettyä kirjaa, koska et kerro tarkemmin ongelmistasi.

Kaikki tieto helpottaa paranemista. Kannattaa lukea esim. Mielenterveystalon sivuja. Toipuminen on pitkä prosessi, mutta välillä pienikin muutos voi olla ratkaiseva ja eteenpäin työntävä.

Toivottavasti sinulla on myös läheisiä, joille puhua. Voimia, olet oikealla tiellä <3

Vierailija
15/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiat on ihan p-skaa noin pääsääntöisesti. Se mitä ihminen tarvitsee on tuuria. :( Tuuria siten että tapaa oikeat ihmiset joiden kanssa synkkaa ja saa oikeita oivalluksia omaan elämään.

Vierailija
16/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne vaan kerrot kauheista kokemuksistasi mutta filteröi niin että sinua ei tunnisteta. Kyllä auttaa kun kaikki täällä pyörittelevät aihetta, monelta kantilta.

Vierailija
17/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kirjoittaa tai vaikka sanella puhelimeen. Myös auttavaan puhelimeen voi soittaa, jos haluaa purkaa ulkopuoliselle, eikä ole varaa terapiaan.

Voit kirjoittaa myös kirjeitä ihmisille, jotka liittyvät traumoihisi. Kirjeitä ei tarvitse lähettää, jos et halua.

On tärkeä alku tiedostaa, että on traumoja, jotka vaikuttavat nykyhetkeen. Lapsuudessa opittuja ajatusmalleja on hidasta ja vaikeaa muuttaa, takapakkeja tulee ja voimat menee. Mutta työ on sen arvoista.

Kirjallisuus auttaa myös, ja sitä on tarjolla paljon nykyään. Moniin hyviin opuksiin on kirjastoissa pitkät jonot, mutta kannattaa varata. Vaikea heittää tähän nyt mitään tiettyä kirjaa, koska et kerro tarkemmin ongelmistasi.

Kaikki tieto helpottaa paranemista. Kannattaa lukea esim. Mielenterveystalon sivuja. Toipuminen on pitkä prosessi, mutta välillä pienikin muutos voi olla ratkaiseva ja eteenpäin työntävä.

Toivottavasti sinulla on myös läheisiä, joille puhua. Voimia, olet oikealla tiellä <3

Paras on kirjoittaa paperille, ja tuikata tuleen.

Vierailija
18/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapiat on ihan p-skaa noin pääsääntöisesti. Se mitä ihminen tarvitsee on tuuria. :( Tuuria siten että tapaa oikeat ihmiset joiden kanssa synkkaa ja saa oikeita oivalluksia omaan elämään.

Mulla on sitten kahdesti elämässä ollut hyvä tuuri, koska kumpikin terapeutti oli todella hyvä ja osasi lukea minua ihmisenä niin, että osasi nopeasti reagoida juttuihini tavoilla, joista oli todella paljon hyötyä.

Vierailija
19/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sitten kahdesti elämässä ollut hyvä tuuri, koska kumpikin terapeutti oli todella hyvä ja osasi lukea minua ihmisenä niin, että osasi nopeasti reagoida juttuihini tavoilla, joista oli todella paljon hyötyä.

Sitten sinulla oli tuuria ja peukut siitä. 5-6 terapeuttia oli mulla eikä siitä nyt mainittavampaa hyötyä ollut. Minulla oli huono tuuri. He heijasti omia ongelmiaan minuun ja koin sen vähän vaivaannuttavaksi kun itse olin aika kiltti ja yritin keskustella.

Vai olenko oikeasti jotenkin kaheli eikä kellään muulla ole sitä kokemusta että terapeutti tarvitsisi apua melkein enemmän kuin itse?

Vierailija
20/42 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten sinulla oli tuuria ja peukut siitä. 5-6 terapeuttia oli mulla eikä siitä nyt mainittavampaa hyötyä ollut. Minulla oli huono tuuri. He heijasti omia ongelmiaan minuun ja koin sen vähän vaivaannuttavaksi kun itse olin aika kiltti ja yritin keskustella.

Vai olenko oikeasti jotenkin kaheli eikä kellään muulla ole sitä kokemusta että terapeutti tarvitsisi apua melkein enemmän kuin itse?

No siis kyllähän mä kävin monella terapeutilla etukäteen ns. kokeilukäynnillä ja moni karsiutui pois, ennen kuin sopiva löytyi. Mutta löytyi kumminkin, kahdesti. Ns. laatutaso kyllä vaihteli hurjan paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän