Annatteko teinien maistaa alkoholia.
Itse annan uutenavuotena ja juhannuksena teinin maistaa ihan vähän kuohuvaa tai viiniä. Nyt puhutaan siis ihan oikeasti selaisesta 1/3 osasta viinilasista.
Harvoin edes tykkää, näin ollut jo pari vuotta nyt ikää 16
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut ammattini puolesta päihteistä, että mitä nuorempana alkaa ja maistelee, sitä helpommin alkoholisoituu. Jos saa lykättyä aloittamista mahdollisimman myöhäiseen ikään, ei se vie mennessään. Aivot eivät addiktoidu. Laissa ei myöskään ole kohtaa, että alkoholin maistelu sallittua alaikäisenä. Nuoret ovat kautta aikain juoneet ensin kotoa saadut maistelujuomat ja sitten salaa loput. Parasta olisi välttää alkoholia alaikäisenä
Kumpi parempi, antaa maistaa kotona vai pitää alkoholi tabuna? Jota sitten juodaan holtittomasti kun jostain saadaan? Kaikenlaista voi sattua sitten.
Mikä tabu? Tää on niin tätä suomalaista alkoholikasvatusta, jonka tulokset tunnetaan. Lapsilla on rajat, joista aikuisten kuuluu pitää kiinni. Alkoholi ei kuulu alaikäisille. Jos ottaa kulauksen joskus, se ei ole haitaksi. Kotona " juominen" on vain itsensä huijausta, että kun se lapsi maistelee kotona, se ei juo kylillä. Kyllä juo.
Olen antanut. Kun on saanut juhlapäivinä lasillisen ja joskus saunalonkeron, asiasta tulee normaali, eikä jännä ja salainen asia. Poika täyttää keväällä 17v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole antanut. Vanhin parikymppinen eikä käytä lainkaan alkoholia. Kaksi muuta juuri 17 eivätkä ole hekään vielä käyttäneet. Itse juon viiniä viikonloppuisin joten emme ole absolutisteja. Olen perustellut, että on aikuisten juoma. Vaikuttaa että alkoholikasvatus onnistui verrattuna useimpiin lastemme kavereihin.
Tai sitten, sinulle ei kerrota alkoholinkäytöstä
?Millaisissa perheissä te elätte, jos ajattelette että en huomaisi? Olen kotona valveilla kun lapset tulevat illalla tai yöllä kotiin. Harvoin ovat yötä pois ja kun aamulla tulevat, eivät haise tai näytä tai käyttäydy kuten krapulaiset. Alaikäisten tileiltä näen mihin rahansa käyttävät ja aikuisen rahankäytöstä olen perillä. Juttelen lasteni kanssa kaikesta, myös päihteistä. Minulle ei tarvitse kertoa. Tiedän ilmankin.
Jep. Alkoholia ei voi saada mistään ostamatta ja alaikäisen ostama alkoholi näkyisi kyllä tilitiedoissa.
Kyllä alkoholia voi opetella juomaan vasta 18-vuotiaanakin. Ei sitä tarvitse nuorempana alkaa harjoitella, että olisi täysinoppinut sitten kun se on laillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole antanut. Vanhin parikymppinen eikä käytä lainkaan alkoholia. Kaksi muuta juuri 17 eivätkä ole hekään vielä käyttäneet. Itse juon viiniä viikonloppuisin joten emme ole absolutisteja. Olen perustellut, että on aikuisten juoma. Vaikuttaa että alkoholikasvatus onnistui verrattuna useimpiin lastemme kavereihin.
?Millaisissa perheissä te elätte, jos ajattelette että en huomaisi? Olen kotona valveilla kun lapset tulevat illalla tai yöllä kotiin. Harvoin ovat yötä pois ja kun aamulla tulevat, eivät haise tai näytä tai käyttäydy kuten krapulaiset. Alaikäisten tileiltä näen mihin rahansa käyttävät ja aikuisen rahankäytöstä olen perillä. Juttelen lasteni kanssa kaikesta, myös päihteistä. Minulle ei tarvitse kertoa. Tiedän ilmankin.
Jep. Alkoholia ei voi saada mistään ostamatta ja alaikäisen ostama alkoholi näkyisi kyllä tilitiedoissa.
Näkyy jos käyttää rahaa ylipäätään johonkin. Oletteko oikeasti noin lastenne huijattavissa, että ette tiedä, juovatko he vai eivät? Ja että jos te ette tiedä, kukaan ei voi tietää omista lapsistaan. Olen yläkoulun ope, joka tietää hirvittävän hyvin, missä lasten kanssa nykyaikana mennään. Erityisen hyvin tiedän , mitä omat lapseni tekevät.
Ostan toki 9-luokkalaiselle kaljaa, kuten minullekin on aikanaan ostettu. Samapa tuo kun joku vanhempi kaveri tai spurgu sitä hakee kuitenkin, enkä muutenkaan halua että pojasta tulee joku ikineitsyt kilttimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyy jos käyttää rahaa ylipäätään johonkin. Oletteko oikeasti noin lastenne huijattavissa, että ette tiedä, juovatko he vai eivät? Ja että jos te ette tiedä, kukaan ei voi tietää omista lapsistaan. Olen yläkoulun ope, joka tietää hirvittävän hyvin, missä lasten kanssa nykyaikana mennään. Erityisen hyvin tiedän , mitä omat lapseni tekevät.
Joo yläasteikäisellä ei voi olla käteistä rahaa, eikä esim. kaverilla yökylässä ollessa voi juoda salaa alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo yläasteikäisellä ei voi olla käteistä rahaa, eikä esim. kaverilla yökylässä ollessa voi juoda salaa alkoholia.
Millaisia kavereita lapsillasi on? Onko siellä aikuisia kotona, kun yökyläilevät? Meillä kyläillään vain sellaisilla kavereilla, joiden vanhemmat tunnen ja jotka ovat kotona, kun lapseni siellä kyläilee.
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut ammattini puolesta päihteistä, että mitä nuorempana alkaa ja maistelee, sitä helpommin alkoholisoituu. Jos saa lykättyä aloittamista mahdollisimman myöhäiseen ikään, ei se vie mennessään. Aivot eivät addiktoidu. Laissa ei myöskään ole kohtaa, että alkoholin maistelu sallittua alaikäisenä. Nuoret ovat kautta aikain juoneet ensin kotoa saadut maistelujuomat ja sitten salaa loput. Parasta olisi välttää alkoholia alaikäisenä
Mun mielestä asia on niin, että jos jonkun kieltää kokonaan niin teininä tulee vaan sen takia vittuiluna vanhemmille vedettyä kännejä.
Mutta jos maistaa kotona ja toteaa ettei se ole niin hyvää, ei tule himoa vetää niitä kännejä -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi parempi, antaa maistaa kotona vai pitää alkoholi tabuna? Jota sitten juodaan holtittomasti kun jostain saadaan? Kaikenlaista voi sattua sitten.
Mikä tabu? Tää on niin tätä suomalaista alkoholikasvatusta, jonka tulokset tunnetaan. Lapsilla on rajat, joista aikuisten kuuluu pitää kiinni. Alkoholi ei kuulu alaikäisille. Jos ottaa kulauksen joskus, se ei ole haitaksi. Kotona " juominen" on vain itsensä huijausta, että kun se lapsi maistelee kotona, se ei juo kylillä. Kyllä juo.
Mä itse sain kotona maistaa alaikäisenä viinaa ja olutta jne totesin ettei ole kauhean hyvää ja en juonut kylillä.
Muuten olisin varmasti juonut kylillä
Vierailija kirjoitti:
Olemme antaneet maistella ruokapöydässä viiniä yläasteikäisistä asti. Lapset aikuisia nyt, ei ongelmia alkoholin kanssa vaan ovat ruuanlaitosta kiinnostuneita ( myös pojat) ja laadukkaista viineistä ruokailun yhteydessä.
Pakko kommentoida tähän. Veljeni alkoholismi alkoi juuri näin. Kiinnostus laatuviineihin ruoan valmistuksen yhteydessä.
En ole vielä antanut 13-vuotiaan edes maistaa, vaikka se on joskus kysynyt. Oon sanonut, että se olisi laitonta, niinkuin onkin.
En minäkään alaikäisenä saanut kotona maistaa alkoholia, ja se oli ihan ok ja ymmärrettävää. Enkä myöskään saanut ajaa autoa. Näihin juttuihin kun on ikäraja (toiseen myös ajokortti).
Olen antanut, ja jopa ostanut, niille mietoja juomia. Parempi saada kotoa, kuin kadulta.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan anna
Sinulla ongelmia alkoholin kanssa - ja niin kohta myös lapsillasi.
Join lapsena salaa isän viinoja.
En muista olinko edes koulussa vielä.
Sen muistan että itkin sitten illalla sängyn reunalla pahaa oloa:(
En tiennyt mistä kyse. Olin kännissä.