Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetin lisätyn sokerin käytön. Vinkkaa sokeriton helppo herkku!

Vierailija
29.01.2021 |

Oma vinkki: Sekoita mascarponea ja kermaa, lisää hedelmiä. Todella hyvää ja makeannälkä menee ohi.
Sopii tietty jos karsastaa vain sokeria

Päätin etten ala muista aineista stressata, vaan sokerista nyt eka eroon, muuten syön mitä vaan ja olo tuntuu heti kevyemmältä puolentoista viikon jälkeen.

Ja omenakin maistuu makealta!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

* Raakalakutaateleita (valmiita) tai kaakaotaateleita, ne on niin makeita ettei pysty edes montaa syödä.

* Turkkilaisesta jogurtista saa vaikka mitä herkkuja, sekaan esim. marjoja, hedelmää, vähän pähkinää, ehkä raakalakujauhettakin jos kaipaa makeutusta, kaakaonibsejä...

* Perinteinen hedelmäsalaatti

Onko tarkoitus välttää sokeria vai vain valkoista sokeria vai makeutta?

Kuivatut hedelmät on hirvittävän makeita, ei mitään järkeä korvata sokeria toisella makealla asialla.

Mulla ainakin tarkoitus välttää vain lisättyä sokeria nyt alkuun, mutta taateli kuulostaa liian makealta koska omenakin tosiaan jo maistuu todella makealta.

Mutta kiitos hyvästä vinkistä. Kaikille kiitos, tosi hyviä ohjeita, laitan tän ketjun talteen!

-ap

Vierailija
22/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkuperseet koettaa rankaista itseään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis tavoite vältellä lisättyä valkoista, käsiteltyä sokeria, ylipäätään sokeria (esim. viljoissa olevaa luontaista sokeria) vai makeutta?

Jos tarkoitus on saada makutottumukset muuttumaan, ruuasta jätetään pois makeat asiat. On ne sitten superluomuwhateverruokia tai valkoista sokeria kahvissa. Ei syödä hunajaa, ei kuivattuja hedelmiä, eikä makeutusaineita.

Jos vältellään valkoista sokeria, silloinhan voisi ihan hyvin leipoa vaikka pipareita voista ja valkoisista jauhoista ja makeuttaa hunajalla.

Jos pointti on olla syömättä ylipäätään sokeria, ruokavalioon ei paljoa jää, koska vaikkapa luonnonjugurtissa on sokereita,myös laktoosittomissa. Samoin porkkanassa, perumassa, viljoissa jne.

Johan otsikossa sanotaan: ilman lisättyä sokeria.

Vierailija
24/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maustamaton jogurtti johon banaanista leikkaa palasia. Tai maustaa hunajalla.

Hunaja on pelkkää sokeria. Ei kovin hyvä vinkki.

Tämä. Sokeritonta "herkkua" ei yksinkertaisesti ole olemassa. Meidät on jo äidinmaidosta alkaen totutettu siihen, että himoitsemme makeaa makua. Tästä on luopuminen, jos meinaat sokeritonta elämää viettää. Ja ihan turha myöskään latkia "sokeritonta" cokista tai käyttää kaiken maailman korvikemakeuttajia. Samaa paskaa nekin.

Pointti on makeanhimosta eroon pääseminen. Se on hemmetin vaikeaa - monille mahdotonta -  ja ainoa tie "sokerittomuuteen".

Aloituksessa kysytään herkkua, ei makeaa herkkua. Sinusta en tiedä, minusta esimerkiksi kypsä brie on todella herkullista, samoin kunnollinen parmankinkku. Kermavaahto on parasta makeuttamattomana.

En vietä sokeritonta elämää, ja pidän noita silti herkullisina.

Vierailija
25/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hunaja on pelkkää sokeria. Ei kovin hyvä vinkki.

Niin on, mutta hyvin paljon sokeria (fruktoosia) sisältää myös esim. taatelit. Pieni määrä lisättyä sokeria ei liene pahasta, jos ruokavalio on muuten terveellinen.

Vierailija
26/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Banaani on sokerinen hedelmä, samoin taatelit.

Sokeria niissäkin on, vaikka se ei olekaan itse lisättyä sokeria.

Täysin sokeritonta ruokavalio ei ole olemassakaan.

Mm. kaikissa hedelmissä in hedelmäsokeria.

Jos viitsit lukea aloituksen, niin kyse oli lisätystä sokerista. Eli luontaisesti makeat hedelmät tms ok. Sun karppi-paranoialle on varmaan muita ketjuja.

Vierailija
27/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmä on sokeria . Kokeile siis lukea etiketit . Keitä kaalikeiton pitkään ja hartaasti . Sokeriton kevyt mehu , sokeriton mehukeitto ja päälle kermavaahtoa . Hedelmissä on hedelmäsokeria . Kasviksista saa vähän sokeria ja maidosta maitosokeria . Kokeile viinirypäleitä välipalana . Melkein kaikessa valmisruuassa on sokereita . Paistelet kyljyksiä ja maitorahka persikkasäilykkeellä ,sekoita . Ehkä jos laihduttaa noi nutrilett tuotteet apteekista mutta pitää lukea etiketti onko sokeria.

Vierailija
28/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä sai sinut tekemään päätöksen jättää sokeri? Itse olen ollut jo kolmatta kuukautta ilman lisättyä sokeria. Edelleen tekee ajoittain mieli herkkuja kyllä. Jatkossa aion herkutella silloin tällöin ja syödä juuri sitä herkkua, mitä tekee mieli. Ennen mätin makeaa päivittäin, siihen en halua palata. Olen normaalipainoinen mutta silti lähti pari kiloa itsestään, vaikka muuten söin reilustu ja määrää rajoittamatta.

Vierailija
29/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hunaja on lähes 100% sokeria.

Vierailija
30/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkuperseet koettaa rankaista itseään. 

Mäkin olin kiukkuinen ja väsynyt kun herkuttelin liikaa ja oli raskas olo.

Mielikin on parempi kun jätti tuon sokerin. :)

Vierailija
31/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs minä sun herkkusi tiedän.

Syöt mitä lystää.

Vierailija
32/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa myydään erikseen sokeriton suklaata. Ei se maistu samalle . Parempi jos on muutaman päivän ilman ruokia ja juo vettä ,se vaikuttaa sen että vanha ruoka ulostuu ja olo kevenee ,verensokeri arvot laskee. Sitten kasviskeittoa ja munakasta ,purista appelsiinista mehu munakkaan päälle.

Vierailija
33/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokerin vähentäminen johti mulla siihen, että en enää pysty syömään esimerkiksi suklaapatukoita. Niiden sokeri vihloo hampaita ja jälkeenpäin on suussa inhottava happohyökkäyksen maku.

Kun tekee makeaa mieli syön kreikkalaista jugurttia ja marjoja, pähkinöitä ja taateleita. Maapähkinävoi on hyvää ja kookoskerma marjojen kanssa. Joskus juon Cokis Zeroa. 

Olisi kiva leipoa jotain helppoa sokeritonta tai vähäsokerista viikonloppuna, onko hyviä reseptivinkkejä?

Kurpitsapiirakka Hesarista napsitulla vanhalla reseptillä. Kurpitsasoseen voi korvata myös omenasoseella.

Pohjassa on vain voita/margariinia, jauhoa ja vähän vettä. Pohjan voi tehdä kokonaan täysjyvävehnäjauhoista. Jauhot ja rasva nypitään ja lopuksi lisätään max. 2rkl kylmää vettä ja laitetaan jääkaappiin puoleksi tunniksi jonka jälkeen taputellaan rasvattuun vuokaan. Pohja pitää ehdottomasti esipaistaa 200 astetta n.15min.

Täytteeseen 500g kurpitsasosetta tai sokeritonta hedelmäsosetta. Maustetaan reilusti inkiväärillä (myös tuore inkivääri raastettuna käy) kardemummalla, vaniljalla ja kanelilla. Erotellaan munista (3kpl) valkuaiset ja keltuaiset. Keltuaiset sekoitetaan soseeseen ja lisätään 0,5dl sokeria. Valkuaiset vatkataan vaahdoksi ja varovasti käännellään muuhun täytteeseen. Paistetaan 175 asteessa 45min-tunti.

Lisäksi oman maun mukaan joku vaniljakastike/jätski/tmv asia.

Mulla diabetes ja tää on mun luottoresepti näillä omilla tuunauksilla. Hedelmäsoseet teen itse. Vadelmaomena on suosikkini kurpitsan jälkeen. Itse en syö lisänä mitään kastiketta.

Toinen on vähäsokerinen pullataikina piirakkapohjana. Täytteeseen marjoja tmv.

Vierailija
34/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan jäätelöä mutta siinä on paljon sokeria (ja rasvaa). Hankin jäätelökoneen. Teen sillä "jäätelöä" mihin laitan jugurttia ja soseutettuja hedelmiä tai marjoja. Tosi hyvää jäätelönhimoon vaikkakaan ei samanlaista kuin kaupan jäätelö.

Vierailija
35/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikä sai sinut tekemään päätöksen jättää sokeri? Itse olen ollut jo kolmatta kuukautta ilman lisättyä sokeria. Edelleen tekee ajoittain mieli herkkuja kyllä. Jatkossa aion herkutella silloin tällöin ja syödä juuri sitä herkkua, mitä tekee mieli. Ennen mätin makeaa päivittäin, siihen en halua palata. Olen normaalipainoinen mutta silti lähti pari kiloa itsestään, vaikka muuten söin reilustu ja määrää rajoittamatta.

Paino on heilunut viime vuosina ylös alas, ja varsinkin viimeisen vuoden olen syönyt karkkia, suklaata, pullaa tms. todella paljon ja yhtäkkiä tuli melkein 10 kiloa lisää.

Ennen kaikkea olo alkoi olla niin kauhea aina herkuttelun jälkeen että ihan oksetti.

Jotenkin alkoi karkkihyllykin jo ällöttää, kroppa kai "sanoi" että nyt riittää.

Ja mitkään kalorien seuraamiset tai hiilarittomat mulla ei ole koskaan toimineet pidempään, sokeria on helpompi vältellä kun ei muuten rajoita syömisiään. Ja voi että kyllä kannatti aloittaa kun olo on heti muutamassa päivässä parantunut! Krooninen nenän tukkoisuuskin alkaa helpottaa pikku hiljaa.

-ap

Vierailija
36/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokerin vähentäminen johti mulla siihen, että en enää pysty syömään esimerkiksi suklaapatukoita. Niiden sokeri vihloo hampaita ja jälkeenpäin on suussa inhottava happohyökkäyksen maku.

Kun tekee makeaa mieli syön kreikkalaista jugurttia ja marjoja, pähkinöitä ja taateleita. Maapähkinävoi on hyvää ja kookoskerma marjojen kanssa. Joskus juon Cokis Zeroa. 

Olisi kiva leipoa jotain helppoa sokeritonta tai vähäsokerista viikonloppuna, onko hyviä reseptivinkkejä?

Kurpitsapiirakka Hesarista napsitulla vanhalla reseptillä. Kurpitsasoseen voi korvata myös omenasoseella.

Pohjassa on vain voita/margariinia, jauhoa ja vähän vettä. Pohjan voi tehdä kokonaan täysjyvävehnäjauhoista. Jauhot ja rasva nypitään ja lopuksi lisätään max. 2rkl kylmää vettä ja laitetaan jääkaappiin puoleksi tunniksi jonka jälkeen taputellaan rasvattuun vuokaan. Pohja pitää ehdottomasti esipaistaa 200 astetta n.15min.

Täytteeseen 500g kurpitsasosetta tai sokeritonta hedelmäsosetta. Maustetaan reilusti inkiväärillä (myös tuore inkivääri raastettuna käy) kardemummalla, vaniljalla ja kanelilla. Erotellaan munista (3kpl) valkuaiset ja keltuaiset. Keltuaiset sekoitetaan soseeseen ja lisätään 0,5dl sokeria. Valkuaiset vatkataan vaahdoksi ja varovasti käännellään muuhun täytteeseen. Paistetaan 175 asteessa 45min-tunti.

Mulla diabetes ja tää on mun luottoresepti näillä omilla tuunauksilla. Hedelmäsoseet teen itse. Vadelmaomena on suosikkini kurpitsan jälkeen. Itse en syö lisänä mitään kastiketta.

Sun piirakassa on lisättyä sokeria.

Vierailija
37/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun piirakassa on lisättyä sokeria.

Niin. En vastannut ap:lle vaan jollenki muulle, jolle käy myös vähäsokerinen.

Kokeilin tuota piirakkaa myös ilman sokeria, mutta se maistui hyydytetyltä kurpitsamunakkaalta. Ihan hyvää, mutta ei kuitenkaan sama. Jos käyttää vaikka omenasosetta, sokeria ei tarvi lisätä.

Vierailija
38/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hunaja on lähes 100% sokeria.

Noin 65% glukoosia (joka maistuu makeammalta kuin sakkaroosi ja on samaa sokerityyppiä kuin verensokeri). Loput lienee sekoitus fruktoosia (sekin maistuu makeammalta kuin sakkaroosi) ja ehkä sakkaroosiakin? Olen biokemman labroissa testannut hunajasta vain tuon glukoosin, mutta fruktoosi "käy järkeen" kun medessä sitä luulisi olevan.

Vierailija
39/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oatlyn iKaffe-kaurajuoma kylmänä ja Talk-muru-nimiä muroja. Ripaus vaniljaa tai kanelia. Pähkinöitä.

Blenderissä raakakaakaojauhe, kaurajuoma, jäädytetyt banaaninpalaset ja mantelivoi (kuten maapähkinävoi mutta terveellisempi). Aineksia saa Ruohonjuuresta tai luontaistuotekaupoista.

Raakakaakao kuumana, johonkin kermaiseen kasvimaitoon. Laita paljon kaakaota.

Tumma suklaa 85% laadukas. Lähes sokeriton.

Raakakaakaota on turha tuhlata kuumennettaviin juttuihin.

Itse teen kaakaon kuohukermaan ja kuumaan veteen, sokeroimattomasta kaakaojauheesta toki. Viski tai rommi sopii sekaan, jos on oikein viluinen.

En keitä kaakaota, vaan sekoitan sen kuumaan (ei-kiehuvaan) kauramaitoon tai veteen.

Ja mulla tässä tumma suklaa, jossa sokeria alle 10g/100g eikä makeutusaineita. Muistaakseni runsassokerisen raja on 6 g/10 g, joten aika lähelle pääsee ja muutama suklaapala riittää. Esim hedelmäpommijogurtissa on saman verran sokeria kuin tässä suklaassa, ja sitä kuitenkin moni syö välipalana paljon enemmän.

Kuumenee se silti yli entsymaattisen rajan. Ellei 42 celsiusastetta ole sinulle ”kuumaa”. Mutta kukin käyttää rahansa tavallaan.

Uskooko joku tuota huuhaata vielä? Kuvittelin, että tuo pahin raakaruokasekoilu kypsennyksen tuhoavine vaikutuksineen olisi jo ehtinyt väistyä uusien hurahdusten tieltä.

Vierailija
40/50 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatekoinen jäätelö: lisää jäisiä, vähän sulaneita pakastevadelmia (kotim.) tilkkaan kermaa ja lisää hiukan hyvää kaakaojauhetta. Sekoita mikserillä, sauvasekoitin käy myös. Kohmeiset marjat tekevät jäätelörakenteen ja on makeahkoa ja hyvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi