Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanotaan, että liikunta ei ole avainasemassa laihdutuksessa?

Miten niin ei laihduta?
29.01.2021 |

Aina sanotaan, että sillä on laihdutuksessa merkitystä, mitä syö. Liikunta on hyvä lisä ja suuremmat lihakset kuluttavat enemmän levossakin.

Mutta jos ajatellaan, että minulla on nyt vaikka 16 viikon jakso, jolloin syön 1500 kcal/pv ja laihdun X kg harrastamatta liikuntaa. Jos sen sijaan tuon ajanjakson aikana söisin saman 1500 kcal/pv ja kävelisin reippaasti 60 min (n. 300 kcal) niin laihtuisinko teoriassa tuon ajanjakson aikana 2-3 kg enemmän?

Näin se minun ymmärrykseni mukaan menee, mutta aina toitotetaan sitä, ettei laihduttajalla liikunta yksistään laihduta, vaan ruokavaliolla on ”vain” väliä. Johtuuko tämä ainoastaan siitä, että ajatellaan laihduttajan automaattisesti syövän sitten tuon 300 kcal kuluttavan lenkin jälkeen esim 400 kcal ylimääräistä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnasta tulee hirveä nälkä.

Voi olla, mutta mun ei ainakaan tee mieli mitään roskaruokia liikuntasuorituksen jälkeen. Syön siis ehkä määrällisesti enemmän, mutta terveellisemmin.

Sama, ja tulee juotua vettäkin enemmän liikunnan ansiosta, joka myös tukee painonhallintaa.

Vierailija
22/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompi jättää patukka syömättä kuin liikkua sen eteen 60 minuuttia.

Miten niin? Minä jätän patukan syömättä ja liikun vähintään 60 min. joka päivä. En voi kuvitella päivää ilman liikuntaa.

Mitali on postissa! (mutta ei luetun ymmärtämisestä)

Mikä ihmeen mitalin jakaja olet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi perehtyä tarkemmin laihdutusohjeisiin.

Olen kait ymmärtänyt ihan väärin yhden ohjeen mitä noudatin koska laihduin ihan liikaa.

Vierailija
24/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta toimii VAIN jos kaloreita ei tule liikaa.

Treenaan 7-10h viikossa, juoksen 40-50km viiikossa, salia, pumppia, uintia. Tuolla teeenimäärällä luulisi että olen luuviiulu, mutta olen ihan tukevan ylipainoinen bmi 31.

Tämä on jatkunut vuosikymmenen eli paino on koko ajan ylipainon puolella vaikka urheilen valtavasti. Laihtuisin kyllä jos rajoittaisin syömistä. En vaan voi rajoittaa koska sitten en jaksa urheilla, olen kokeillut ja ei toimi, heikottaa ja on huono olo.

Olen loistokunnossa ja vetäisen cooperissa ikäluokkani (40+) parhaan tuloksen.

Vierailija
25/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin ilman liikuntaa (nivelrikon vuoksi en voinut liikkua) laihdutin 11 kg neljässä kuukaudessa. Aineenvaihduntani toimii vain kilpirauhaslääkkeiden avulla. Nyt paino on pysynyt samana vuoden. Enkä liiku nytkään kuin sisällä vähän kotitöitä tehden. Olen aina inhonnut liikuntaa, mutta ilman sitäkin voi olla hoikka.

Ruokaa vain vähemmän, se on toimiva keino laihduttamiseen.

Vierailija
26/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nimenomaan on se idea. Tosi paljon saa liikkua pienenkin kalorimäärän kuluttaakseen. 

Tämä. Ihminen voi helposti syödä muutamassa minuutissa energiamäärän, jonka kuluttamiseen kuluu useita tunteja rankkaa liikuntaa. Useimmilla töissäkäyvillä ihmisillä ei vuorokauden tunnit riitä liikkumaan riittävästi kulutuksen kannalta. Helpompi on vähentää sitä kulutuksetarvetta vähentämällä energian sisäänottoa.

Vierailija
27/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla saa paremman vartalon.

Vierailija
28/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen on avainasemassa laihtumisessa.

Toistan.

Syöminen on avainasemassa laihtumisessa.

Ellet tätä yksinkertaista asiaa ymmärrä; et laihdu.

Liikunnalla hiotaan kropan kremppoja ja muuta toiminnallisuutta kuntoon jossa sivutuotteena on etuja myös siihen laihtumiseen mutta SYÖMINEN on tärkein laihtumisen osa-alue.

Vierailija
29/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnasta tulee hirveä nälkä.

Ja niin pitääkin tulla. Itseään ei pidä näännyttää. Vähäinen syöminen ja intensiivinen liikkuminen on tuhon tie.

Itse olen laihtunut 12-13 kg nyt vajaassa vuodessa syömällä 2000kcal päivässä ja liikkumalla fiksusti: painotreeniä nousevalla vastuksella, 3-4 krt viikossa vajaa tunti. Lisäksi 2 x 15min HIIT. Lisäksi hyötyliikuntaa kävelyn muodossa. Lihakset ovat vahvistuneet ja kehon rasvaprosentti pienentynyt ja on koko ajan hyväruokahalu JA saan syödä kunnolla! Siis pitää syödä kunnolla. Sekä nukkua riittävästi ja nauttia elämästä. 

Miksi ihmeessä söisin vähän kun voin syödä paljon ja silti laihtua? Eli jos oikeasti haluaa olla hyväkuntoinen, hyvännäköinen ja hyvin voiva, niin suosittelen nimenomaan sitä likkuntaa ja ruokaa. 

T. Nyt 60kg nainen, 2000-2200 kcal päivässä eikä tarvi kituuttaa!

Vierailija
30/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nimenomaan on se idea. Tosi paljon saa liikkua pienenkin kalorimäärän kuluttaakseen. 

Tämä. Ihminen voi helposti syödä muutamassa minuutissa energiamäärän, jonka kuluttamiseen kuluu useita tunteja rankkaa liikuntaa. Useimmilla töissäkäyvillä ihmisillä ei vuorokauden tunnit riitä liikkumaan riittävästi kulutuksen kannalta. Helpompi on vähentää sitä kulutuksetarvetta vähentämällä energian sisäänottoa.

Siksi voikin liikkua fiksusti, rakentaa lihastaa, saada koneisto käyntiin. Sitten ei tarvi tuntikausia hinkuttaa pururataa ja laskea niitä suupaloja. Voi vain syödä ja liikkua nauttien ja riittävästi. En ikinä enää palaa tuohon ajattelumalliin että tämänkin munkin kalorit on niin ja niin paljon, ja niin kauan pitäisi juosta jne. Nykyään olen 12 kiloa laihempi kuin kaloreita rajoittaessani, syön sen munkin hyvällä ruokahalulla ja silti paino ei nouse eikä tarvitse tunteja liikkua päivässä. Ihanaa :).

Vierailija
31/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen ap. Sitäpaitsi liikunta lisää aineenvaihduntaa ja jos lihasmassa lisääntyy, se lisää lepokulutustakin ja parantaa aineenvaihduntaa entisestään. Kyllä sillä liikunnallakin on iso merkitys, ei ihminen luontaisesti ole mikään sohvaperuna eikä meidän fysiikkamme sovellu siihen, että emme käyttäisi kehoamme. Se on luonnotonta.

Lihasmassa lisääntyy rankalla kuntosalitreenillä ja isoilla painoilla. Ei millään kävelyllä ja venyttelyllä mitä täällä yleensä tarjotaan. Se 10 000 askelta kävelyä on todellakin pohja. Sen jälkeen aletaan liikkua ja sen merkitys on 20% painonpudotuksesta.

Vierailija
32/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman liikuntaa pystyy laihtumaan, mutta suurin osa ei pysty laihtumaan ilman ruokavalion muutosta.

Liikunta toki tukee laihtumista, mutta tärkeämpää on se, mitä laitat suuhun. Ja kuten joku sanoi, liikunta saattaa aiheuttaa kovempaa näläntunnetta eli saattaa jopa tehdä laihtumisen vaikeammaksi.

Mulla pitkät päivittäiset kävelyt normalisoivat aikoinaan syömistä (olin buliiminen eli ahmin ja oksensin). Se ahmimisyllyke katosi niin pitkälle että laihduin muutamassa kuukaudessa monta kiloa ja syömisistä jäi kaikki höttö pois. Tämähän voi vaihdella ihmisten välillä mutta minulla säännöllinen selvästi rasittava ja hikoiluttava liikunta normalisoi ruokahalua, löytyi kuin itsestään se kylläisyyssignaali. Bulimian ja ahminnan taustalla on kuitenkin usein itserankaisu/häpeä/surun välttely yms joten se ei yleensä pelkällä liikunnalla katoa jos tunnesyitä ei hoideta. Mutta tilapäisesti hoikistuin melko helposti silloin parissakymmenissä.

Samoin moni fyysisen työn tekijä on vähintään normipainoinen.

Vierailija
33/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on pähkinänkuoressa, liikunta on verrattain tehotonta verrattuna siihen, että jättää energian ottamatta sisään alunperinkin. Lisäksi se, että jos lisää liikuntaa merkittävästi niin täytyy huolehtia että saa kuitenkin riittävästi energiaa sen liikkumisen kattamiseksi. Eli yhtälö menee vähän turhan monimutkaisesti verrattuna siihen, että jättää vain ylimääräiset syömättä.

Liikunnasta toki on muita hyötyjä sitten toisaalta.

Vierailija
34/34 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla tarkoitetaan sitä, että kunnon läskit mässyttää niin tolkuttomia määriä ruokaa, että sellaista kaloriylijäämää ei liikkumalla kuluteta -> liikunta ei ole avainasemassa.

Näin on, esim.minä joka vedän suklaalevyn päivässä, joutuisin liikkumaan aika paljon niiden työpäivän aikana kertyvien about 10 000 askeleen lisäksi, että kuluttaisin ne reilut 1000 lisäkaloria. Aluksi työpäivän jatkuva liikkeellä olo laihdutti muutamia kiloja, vaikka söin tavalliseen tapaan. Pian elimistö kuitenkin tottui liikuntaan, ja paino palasi ennalleen.