Kuukautiskipumainen tunne rv 23
Mulla on ollut muutamien päivien ajan semmoista lähes jatkuvaa kuukautiskipumaista jomottelua alamahalla. Samalla lantiossa tuntuu paineentunnetta ja koko ajan on pissahätä. Osaisiko kukaan sanoa, onko tällainen normaalia näin varhaisilla viikoilla? Harjoitussupistuksia tulee myös.
Kommentit (26)
Liitoskipuja ehdottaisin, minulla ne tuntui lantiossa ja säteili toisinaan reisiinkin. Alkoivat noilla viikoilla, juilivat muutaman viikon ja sitten olivat poissa, kunnes tulivat loppuraskaudessa takaisin. Tuntuivat jomotuksena alaselässä ja alavatsalla ja välillä vihloivat häpyliitoksen tuntumassa.
Vauva voi painaa myös lantion hermoja, mikä aiheuttaa kipuja. Minulla puutui jatkuvasti vasemman jalan etureisi, kun oli hermo puristuksissa. Lähti onneksi pois synnytyksen jälkeen.
Paineentunne voi myös johtua siitä, että vauva painaa ja se, että pissittää koko ajan, on normaalia kun vauva ja kohtu kasvaa. Voi olla myös oire raskausdiabeteksestä, mutta jos virtsatesti oli puhdas, niin johtunee vain siitä kohdun kasvusta.
Mitä tulee niihin harjoitussupistuksiin, vaikka niiden pitäisi olla kivuttomia, netissä on pilvin pimein juttuja, joiden mukaan harjoitussupistukset voi myös olla kivuliaita ja tuntua juuri tuollaisena kuukautiskipumaisena aaltomaisena tunteena. Silti ne erottaa kyllä niistä oikeista supistuksista, mutta jos ovat kovin kivuliaita, voivat kypsyttää kohdunsuuta. Jos tilanne pysyy ennallaan, kannattaa kohdunsuun tilanne käydä tutkituttamassa, ettei ennakoi ennenaikaista synnytystä.
Lähtökohtaisesti raskausaikana on kaikenlaista kipua ja kolotusta, josta ei tarvitse olla huolissaan, vaikka etenkin ensikertalaisena varmasti pelottaa. Kroppa joutuu sen verran koville, että tuskin kukaan selviää ilman raskausvaivoja.
Minulla oli tuollaista kipua n. rv 12 lähtien, myös limatulpasta alkoi irtoamaan osia jostain viikolta 15. Nyt rv 30 meneillään ja viime viikolla olleessa neuvolalääkärin tarkistuksessa kaikki hyvin, tarkistettiin myös kohdunkaula.
Eli ei välttämättä tarkoita mitään, mutta ehkä ottaisin varmuuden vuoksi neuvolaan yhteyttä :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tuollaista kipua n. rv 12 lähtien, myös limatulpasta alkoi irtoamaan osia jostain viikolta 15. Nyt rv 30 meneillään ja viime viikolla olleessa neuvolalääkärin tarkistuksessa kaikki hyvin, tarkistettiin myös kohdunkaula.
Eli ei välttämättä tarkoita mitään, mutta ehkä ottaisin varmuuden vuoksi neuvolaan yhteyttä :)
Mistä tietää että on limatulpan osia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää että on limatulpan osia?
Koostumus oli erilainen kuin valkovuodossa, myös ulkonäkö ja väri olivat juuri sellaisia kuin limatulpassa (esim. verisiä viiruja tai sellainen räkämäinen väri ja koostumus). Limatulppa kuitenkin uusiutuu, jos synnytyksen aika ei vielä ole.
VOI olla normaalia kuten moni on todennut, mutta ei todellakaan kannata lykätä tarkistusta. Kukaan tuskin voi ensiraskaudessaan (tai myöhemmissäkään) itse päätellä, että onko tämä nyt ennenaikaiseen synnytykseen johtavaa oireilua vai jotain muuta.
Jos pahin olisi tapahtumassa ja ennenaikainen synnytys alkamassa, silloinkin tilanne on aina parempi jos on vähän pelivaraa vielä. Keuhkoja voidaan auttaa kypsymään, jos vain lapsi pysyy vielä pienen hetken sisällä. Osastolla etenemistä voidaan yrittää vielä keinotekoisesti hidastamaan.
Mene tutkimuksiin jo tänään!
Itselläni ei ollut paria vihlaisua lukuun ottamatta mitään tuntemuksia. Kuukautiskipumaiset tuntemukset alkoivat samana päivänä kuin vauva syntyi (täysiaikaisena).
Voivat olla varsinaisi supistuksia, jotka kypsyttävät kohdunkaulaa. Itse tunnistin tuon tyyliset kivut supistuksiksi vasta kolmannen raskauden kohdalla..
Kohdunkaulan tilanne olisi hyvä tutkia ja levätä.