Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

isän hoitokotihoitoon menee 2000 e kk!!!

BusinessOK
29.01.2021 |

eläkettäkään tuskin saa niin paljoa, 1 pikkuhuone ja ruokaa siinä kaikki. ja omaan taloon menee 500 e vielä hänellä vastike ja sähkö,. saako tässä mitään tukia edes mistään Kelalta!=?

Kommentit (216)

Vierailija
21/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskusten vuodeosastoilla pötköttää köyhät ja rikkaat, ihan turhaan.  Osa tarvitsee laitospaikan. Osa pärjäisi kotona, mutta toistuvasti kotihoito, omainen tai potilas itse tilaa ambulanssin tai hakeutuu muutoin päivystykseen.

Virtsatietulehdus löytyy lähes jokaiselta iäkkäältä naiselta. Lääkäri ei jaksa potilaan tai omaisen painostusta ja lykkää osastolle, kotiutus jääköön heille (eli potilaan tai omaisen kanssa vänkääminen).

Nämä jotka pärjäävät kotona, ovat usein yksinäisiä/turvattomia henkisesti. Saatetaan pelätä kaatumista, joka voi käydä osastollakin. Jota ei osastollakaan huomata ehkä tunteihin.

Usein nämä potilaan itsensä tai omaisen mielestä hyvin huonokuntoiset, "ei missään nimessä kotiin", "se on heitteillejättö" ovat niitä osaston paraskuntoisia.

Osa oppii valehtelemaan oireita, ettei joutuisi kotiin.

Virtsatietulehdus aiheuttaa jostain syystä sekavuutta.

Vierailija
22/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskusten vuodeosastoilla pötköttää köyhät ja rikkaat, ihan turhaan.  Osa tarvitsee laitospaikan. Osa pärjäisi kotona, mutta toistuvasti kotihoito, omainen tai potilas itse tilaa ambulanssin tai hakeutuu muutoin päivystykseen.

Virtsatietulehdus löytyy lähes jokaiselta iäkkäältä naiselta. Lääkäri ei jaksa potilaan tai omaisen painostusta ja lykkää osastolle, kotiutus jääköön heille (eli potilaan tai omaisen kanssa vänkääminen).

Nämä jotka pärjäävät kotona, ovat usein yksinäisiä/turvattomia henkisesti. Saatetaan pelätä kaatumista, joka voi käydä osastollakin. Jota ei osastollakaan huomata ehkä tunteihin.

Usein nämä potilaan itsensä tai omaisen mielestä hyvin huonokuntoiset, "ei missään nimessä kotiin", "se on heitteillejättö" ovat niitä osaston paraskuntoisia.

Osa oppii valehtelemaan oireita, ettei joutuisi kotiin.

Jos vanhus itse on kotona niin hädässä, että soittaa ambulanssin ja jopa valehtelee päästäkseen kotoa pois, niin ei, hän ei todellakaan pärjää enää kotona. Omaisilla ja kotihoitajillakin on varmasti tarkempi kuva tilanteesta kuin satunnaisesti vanhuksen tapaavalla lääkärillä tai terveyskeskushoitajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakodissa asuminenhan on täyshoitoa, sisältää asunnon, kaikkine kuluineen, ruuat, siivoukset ja lisäksi ne hoivapalvelut, ei tuo 2000e/kk oikeastaan edes ole paljon kun ajattelee mitä kaikkea sillä saa. Saako mistään edes hotellihuonetta aterioineen tuohon hintaan? Laitoshoito voi maksaa todellisuudessa paljon enemmänkin, satoja euroja päivässä jos kyseessä on paljon apua tarvitseva, mutta kunnat maksaa siitä suurimman osan.

Vierailija
24/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos lennättäs isän vaikka Sri Lankalle hoitokotiin niin siellä varmaan pärjäisi hyvin 300 eurolla kuussa täysihoito!? ja aurinko paistas ja ruoka olisi parempaa ja ihmiset hymyilisi.

Vierailija
25/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on omaisuutta niin vanhus kustantaa itse tai varattomille sossu maksaa .

Ja tämähän on ihan reilua. Kannattaisi järjestellä omaisuutensa eteenpäin niin pitkällä tähtäimellä ettei vanhuuden ja avun tarpeen alkaessa löydy mitään. Esim. Asuntoa ei tarvitse omistaa , riittää asumisoikeus tai hallintaoikeus.

Vierailija
26/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
27/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko vain rikkaat hoitokodeissa? Köyhät pötköttää sairaalan vuodeosastolla vai?

Ei, vuodeosastot on jo lakkautettu vuosia sitten, nyt tarkoitettu mahdollisimman lyhytaikaiseen hoitoon, kotiutetaan ja monesti jo kotiutuspäivänä ampparilla takaisin. 

Kunnat ostaneet yksityiseltä paikat, n. 3500 hoito, vuokrasopimus erikseen kaupunkiyksiön verran, omat vaatteet ja itse maksaa lääkkeet. Kunnan maksusitoumus niin 100-120 jäätävä taskurahaa ihmiselle ja koko loppueläke kuluihin mutta kaikista huolehditaan, myös sillan-alla spurgut saavat paikan ja viereisessä huoneessa voi olla entinen isokenkäinen. Tasa-arvoa viimeinkin.

Toisaalta kunnat säästävät viimeiseen asti eivätkä ihmiset saa hoitopaikkoja, varsinkaan jos ei ole ärhäkkää omaista huolehtimassa asioista.

Nykyinen suuntaus että enintään viimeiset 6 kuukautta asumispalveluissa ennen kuolemaa, jopa lyhyemmäksi jää aika

Vierailija
28/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KEVAN eläkkeen saa ulkomaille KELAN ei. tässä on Kela taas saatananpalvoja ja KEVA Jumalan puolella.

https://www.keva.fi/henkiloasiakkaalle/tietoa-elakkeista/elake-ja-ulkom…

Vierailija
29/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoida isäsi itse, niin ei tarvitse maksaa muille heidän työstään.

Tämä se on aina vaan yhtä pätevä patenttivastaus.

Miten luulet että onnistuu täysin autettavan vanhuksen kanssa? 24/7 pitäisi olla valmiudessa ja lisäksi pitäisihän siinä jonkunlaista tajua olla vanhusten/sairaanhoidosta, monet ei todellakaan sovi siihen hommaan. Aika huonosti voivat monet vanhukset joiden puoliso on pakotettu omaishoitajaksi, vaikka on itsekin on jo iäkäs ja liikuntarajoitteinen.

Oma äiti on säätiön omistamassa hoivakodissa kunnan maksusitoumuksella vai mikä oikea termi onkaan, hän on siis täysin autettava vuode/pyörätuolipotilas, syötettävä, pestävä, ei tee enää mitään itsenäisesti. Ei onnistuisi multa hänen hoitaminen, lisäksi mulla ei vaan ole hoivaviettiä, vaikka kuinka on oma äiti kyseessä. Eläkkeestä jää omaan käyttöön hoivapalveluiden ja vuokran jälkeen joku hassu huntti mistä vielä maksetaan lääkkeet, onneksi on suht hyvä eläke ja isot säästöt. 

Vierailija
30/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on omaisuutta niin vanhus kustantaa itse tai varattomille sossu maksaa .

Omaisuus ei vaikuta hoitokuluihin. Ainoastaan sen tuoma tuotto.

Eläkkeen on riitettävä ja siitä pitää vähän jäädä käyttövaroja.

Tämä koskee tietysti niitä vanhuksia, joille hoitopaikka on välttämättömyys.

Ei niitä, jotka vain halutaan hoitoon.

Vierailija
31/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ”yksin jätetty” vanhus on sellainen, jolla on paljon varallisuutta mutta ei anna käyttää sitä omaan hoitoonsa senttiäkään. Omaisten on vaikea kävellä vanhuksen tahdon yli.

Vierailija
32/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko vain rikkaat hoitokodeissa? Köyhät pötköttää sairaalan vuodeosastolla vai?

Ei, vuodeosastot on jo lakkautettu vuosia sitten, nyt tarkoitettu mahdollisimman lyhytaikaiseen hoitoon, kotiutetaan ja monesti jo kotiutuspäivänä ampparilla takaisin. 

Kunnat ostaneet yksityiseltä paikat, n. 3500 hoito, vuokrasopimus erikseen kaupunkiyksiön verran, omat vaatteet ja itse maksaa lääkkeet. Kunnan maksusitoumus niin 100-120 jäätävä taskurahaa ihmiselle ja koko loppueläke kuluihin mutta kaikista huolehditaan, myös sillan-alla spurgut saavat paikan ja viereisessä huoneessa voi olla entinen isokenkäinen. Tasa-arvoa viimeinkin.

Toisaalta kunnat säästävät viimeiseen asti eivätkä ihmiset saa hoitopaikkoja, varsinkaan jos ei ole ärhäkkää omaista huolehtimassa asioista.

Nykyinen suuntaus että enintään viimeiset 6 kuukautta asumispalveluissa ennen kuolemaa, jopa lyhyemmäksi jää aika

Tämä on totuus, olen juuri itse hoitamassa näitä asioita.

Vierailija
33/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti noita maksuja nostetaan entisestään, yritämmehän nämä pitää hengissä nyt niiden kustannuksella jotka tekevät loppuelämänsä töitä nuo paikat maksaen mutta edes eläkkeelle eivät tule itse pääsemään.

Vierailija
34/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuka sitten maksaisi ap:lle siitä isän hoitamisesta? Tuskinpa hänkään pyhällä hengellä elää, ja laitoskuntoisen vanhuksen hoitaja ei voi muuta työtä tehdä.

Vierailija
35/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntahan noissa on yleensä maksajana palvelusetelin kautta. Monessa kunnassa vanhusten hoitokodit on myyty yksityiselle ja kunta osallistuu maksajana.

Omassa kotikunnassani vanhainkodin osti Attendo ja siellä ne hoidetaan kaikki laitoshoitoa tarvitsevat, sekä rikkaat että köyhät. Hoitomaksu riippuu varallisuudesta.

Vierailija
36/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuka sitten maksaisi ap:lle siitä isän hoitamisesta? Tuskinpa hänkään pyhällä hengellä elää, ja laitoskuntoisen vanhuksen hoitaja ei voi muuta työtä tehdä.

Jos toimii omaishoitajana, sen kunta maksaa.

Vierailija
37/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja hyvin maksaakin. 

Vierailija
38/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne menee siis mahdollinen perintö.

Jep. Eikä kannata yrittää lahjoittaa sitä etukäteen ja siten tehdä itseään varattomaksi jotta pääsisi yhteiskunnan eläviksi. Tuet voidaa evätä jos hakijan katsotaan tahallisesti huonontaneen taloudellista asemaansa.

Tämä on totta vain tietyssä määrin, eihän vanhusta kadulle jätetä.

Ai ei vai? Joka talvi kaduilla harhailee noita hylättyjä vanhuksia.

Niin, kun ovat lähteneet kotoa tai hoitopaikasta harhailemaan.

Katsos kun ei niitä lääkkeitä nykyään missään kukaan v ä h e n n ä ! Kyllä sullakin ajantaju katoaa, jos aina vaan lisätään vieraita aineita ja kun jonku mukamas "hoitaa" asiaa, tuleekin lisää tutkimuksia, siis kemiallinen kuorma lisääntyy jne. Se nyt vaan on "tuottavampaa" kuin tehdä itsensä työttömäksi:-(

Kyllä se sekavuus ja ulkona harhailu johtuu useammin ihan siitä perussairaudesta, ts joku muistisairaus, mikä on etenevä sairaus. Ko tila tulee, vaikka ei käyttäisi mitään lääkettä.

Vierailija
39/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja hyvin maksaakin. 

En luullutkaan, että maksu on päätähuimaava, mutta jonkinlainen korvaus kuitenkin. Joka maassa ei ole tuotakaan.

Vierailija
40/216 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oma isäni oli kaukaa viisas. Tuhlasi ja lahjoitti lapsilleen miljoonaomaisuutensa ennen hoitoikää. Nyt yhteiskunta maksaa hoitokodin.