Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6v lapsen itsetyydytys - pitääkö huolestua?

Vierailija
29.01.2021 |

Huomasin muutama viikko sitten, että lapseni on alkanut viettämään enemmän aikaa käsi housuissa ja jonkin esineen päällä istuen. Kyseessä on hyvin kehittynyt, herkkä lapsi eikä ole koskaan kokenut fyysistä tai henkistä väkivaltaa. Miten asia pitäisi ottaa puheeksi lapsen kanssa?

Mieheni kanssa päätimme yhdessä ettei asiaa oteta esille lapsen kanssa, sillä koemme että se olisi normaali vaihe lapsen kehityksessä. Olen kuitenkin huomannut lapsen tekevän tätä useammin, ja olenkin alkanut miettimään jos asiasta pitäisi edes jotain mainita lapselle.

Mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä? Kannustammeko itsensä tutkimiseen vai tulisiko asiaan kiinnittää enemmän negatiivista huomiota?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on pervo. Tuota pitää kysyä lääkriltä eikä palstoilta. Sairas.

Vierailija
62/86 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä tarvi kysyä lääkäriltä. Riittää jos osaa googlettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unnutus on tavallinen osa lapsen kehitystä. Jotkut lapset löytävät unnutuksen pian synnyttyään ja toiset joskus myöhemmin. Se on tapa tutustua omaan kehoon. Lapsella voi myös olla vaiheita tai tilanteita, joissa he unnuttavat enemmän.

Väestöliiton vuonna 2013-14 toteuttaman lasten seksuaaliterveyskyselyn mukaan enemmän kuin kaksi kolmesta (71 %) varhaiskasvatuksessa työskentelevistä kyselyyn vastanneista totesi, että omassa päiväkodin lapsiryhmässä on lapsi tai lapsia, jotka unnuttavat avoimesti ainakin joskus.

”Itsetyydytys ja oman kehon tutkiminen, joihin ei liity häpeää, on erinomainen pohja terveen seksuaalisuuden kehittymiselle.” (vanhemman vastaus)

Vanhemmista lähes yksi kymmenestä (8 %) sanoi, että oma lapsi unnuttaa tai tyydyttää itseään avoimesti usein. Jopa kaksi vanhempaa viidestä (38 %) sanoi lapsensa unnuttavan joskus tai harvoin.

”Myös itsensä kosketteluun sylissä esim. Iltasadun aikaan olen puuttunut. Tässä olen kuitenkin miettinyt onko asiaan syytä puuttua kun mielestä pippeli on tilanteessa lähinnä unileluna.” (vanhemman vastaus)

”Esikoista kiinnostaa omat elimet kovasti ja välillä muistutellaan, että omaa kalustoa voi tutkia yksinkin :)” (vanhemman vastaus)

Tavallisinta unnutus on silloin kun lapsi pyrkii nukahtamaan. Jos lapsi koskettelee itseään peiton alla, esimerkiksi omassa sängyssä, ei siihen kannata puuttua mitenkään.

Unnuttaminen on normaalia ja tavallista ja kuuluu normaaliin lapsen kehitykseen. Toiset lapset tekevät sitä enemmän ja toiset vähemmän, jotkut eivät tee ollenkaan. Lapset oppivat sopivuussääntöjä ja hyviä tapoja. On tärkeää, että näitä sääntöjä ja rajoja opetetaan lapselle ystävällisesti niin, että lapsen keho ja seksuaalisuus säilyvät arvokkaana. Omaan rauhaan ohjaamisen syynä on lapsen suojaaminen, eikä paheksunta.

”Haluan, että lapsi oppii, että seksuaalisuus on osa ihmisenä olemista ja täysin siis luonnollista ja hyväksyttävää, mutta samalla toivoisin hänen ikätasoisesti ymmärtävän mikä on yhteiskunnallisesti hyväksyttyä, lähinnä siis niiden omien oikeuksien ymmärtämistä ja ihmisten erilaisuuden kunnioittamista. Esimerkiksi niin, kun lapsi löysi itsehyväilyn jo varhain ja huomasin sen olevan mukavaa. Toisaalta en olisi hennonut häntä kieltää, mutta täytyi yrittää selittää, että sitä voi sitten tehdä omalla ajalla, rauhassa tms.” (vanhemman vastaus)

Kirjoittanut: Vanhemmuuden asiantuntijat, Väestöliitto https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/kuinka-tavallista-on-unnutus/

Vierailija
64/86 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on pervo. Tuota pitää kysyä lääkriltä eikä palstoilta. Sairas.

Mulla nousee karvat pystyyn kun tietää että täällä luuhaa pedoja kyttäämässä ja kertoilemassa sairaita fantasioitaan, lapset runkuttelemassa kuin aikuiset. hyi hitto..

Vierailija
65/86 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää luuhaajat on just niitä joille on annettu lapsena seksistä ihmeellinen häpeään kiedottu likainen kuva ja sekoitettu lapsen unnutus seksiin aikuisten taholta. Eivät pääse ikinä yli siitä lapsuuden epämääräisestä kokemuksesta kun raivottu pitämään kädet peiton päällä tms. Ja siksi seksuaalisuus jää jumittamaan lapsen tasolle, eivät kasva aikuisiksi seksuaalisuuden suhteen.

Unnutus on normaali asia. Seksi on ihan normaali asia. Unnutuksella ei ole mitään tekemistä aikuisten välisen seksin kanssa. Jos aikuinen sekaantuu unnutukseen, se sekoittaa lapsen päätä. Omassa rauhassa, ei aikuisia siihen paikalle. JÄTTÄKÄÄ NE LAPSET RAUHAAN. tai niistä tulee yhtä sekoja kuin teistä. Mene itsekin omaan rauhaan fäppäämään, jos et kykene aikuisten väliseen tasaveroiseen seksuaaliseen kanssakäymiseen.

Vierailija
66/86 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, miten allöttävää lukea monen palstailijan pervot kommentit! Unnutus on hyväksi lapsen kehitykselle, eikä unnuttelijasta todellakaan kasva mitään itsensäpaljastelijaa.

Vierailija
67/86 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin aloitin itsetyydytyksen tuossa iässä...

T. Nainen

Juu aivan varmasti työntelit dildoa reiästä sisään 6-vuotiaana ja sormettelit itseäsi orkkuja saaden. Jos niin teit, sinua on käytetty seksuaalisesti hyväksi lapsena. Jotain rajaa näihin juttuihin..myös te "naisena" esiintyvät pedot.  

Mä aloitin jo joskus 3-4-vuotiaana hinkkaamalla itseäni pöydän kulmiin, sängyn reunoihin ja sellaisiin. Opin hieromaan kädellä orgasmin vasta lukiossa. Kaikkeen seksuaaliseen nautintoon ei muuten aina kuulu penetraatio.

Mulla ei ole hyväksikäyttötaustaa, ja nykyään oon ihan normaali ja onnellinen aikuinen. Itsetyydytys on aina ollut minulle voimavara ja hyvän olon lähde. Kannattaa ehkä itse harkita terapiaa jos ahdistaa noin paljon ihan tavallinen ja hyvä asia, josta ei oo kenellekään mitään haittaa.

Vierailija
68/86 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Nainen

Juu aivan varmasti työntelit dildoa reiästä sisään 6-vuotiaana ja sormettelit itseäsi orkkuja saaden. Jos niin teit, sinua on käytetty seksuaalisesti hyväksi lapsena. Jotain rajaa näihin juttuihin..myös te "naisena" esiintyvät pedot.  

Mä aloitin jo joskus 3-4-vuotiaana hinkkaamalla itseäni pöydän kulmiin, sängyn reunoihin ja sellaisiin. Opin hieromaan kädellä orgasmin vasta lukiossa. Kaikkeen seksuaaliseen nautintoon ei muuten aina kuulu penetraatio.

Mulla ei ole hyväksikäyttötaustaa, ja nykyään oon ihan normaali ja onnellinen aikuinen. Itsetyydytys on aina ollut minulle voimavara ja hyvän olon lähde. Kannattaa ehkä itse harkita terapiaa jos ahdistaa noin paljon ihan tavallinen ja hyvä asia, josta ei oo kenellekään mitään haittaa.

Mitä lukiossa tuumattiin kun teit itsesi onnelliseksi?

Vierailija
69/86 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää huomauttaa että käsi pois housuista, se on huono käytöstapa, tuossa iässä se on vielä tahatonta tutkiskelua.

Tällä tavalla toimitaan ihan varhaiskasvatuksessa, käsien paikka ei ole housujen sisällä, kumma ettei lapsille näitä käytöstapoja opeteta kotona. Tuosta asiasta ei näin pienen kanssa tarvitse käydä mitään seksi keskustelua.

Hei, tapasin kerran varhaiskasvatuksen ammattilaisen varhaiskasvatusikäisen lapsen.

Käyttäytyi huonosti ja piti muistuttaa miten käyttäydytään.

Mitenkä ei ollut oppinut siellä kotona?

Jännä juttu.

Btw. ei ole ainoa.

Vaikea uskoa että olet ammattilainen jos et ole kuullut sellaisesta kuin toisto, toisto, toisto.

Vierailija
70/86 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen turvallisuuden tunne on järkkynyt. Kehittänyt siksi omat keinonsa mielihyvän saamiseksi. Onko lapsella autistisia piirteitä?

Vierailija
71/86 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotte sille että ei noin saa tehdä, lapsi luultavasti nähnyt jotakin mitä ton ikäisen ei olisi pitänyt nähdä.

Onkos sattunut isillä tai äidillä sormikas pöksyyn lapsen läsnä ollessa?

Vierailija
72/86 |
30.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä muistan että siskon pojat noissa ijissä runkkailivat milloin missäkin jopa vieraiden läsnä ollessa. Toisinaan nukahtivatkin runkkausasentoihin ( mahallaan kädet housuissa).- Muistan myös itekki runkkailleeni ennen kouluikää samalla tyylillä

Vierailija
73/86 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi aloitti unnutuksen 48 vuotiaan. Hieroo itseään joka paikkaan. Mutta ajan kanssa menee kyllä ohi.

Tuon ikäinen ei voi unnuttaa. Se on vain lapsia koskeva termi.

Vierailija
74/86 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Nainen

Mitä lukiossa tuumattiin kun teit itsesi onnelliseksi?

Käytin sanaa "lukio" aikakauden, en paikan määreenä.

Vierailija
75/86 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sanan ”unnutus” käyttö jonkinlainen tekosyy itsetyydyttämisen hyväksymiseen??

Vierailija
76/86 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sanan ”unnutus” käyttö jonkinlainen tekosyy itsetyydyttämisen hyväksymiseen??

Älytön kysymys. Ei tietenkään. Itsetyydytys ei ole mitenkään kiellettyä, joten ei tarvitse mitään muuttuakseen hyväksytyksi.

Mutta jos meni sinulta ohi: on asioita jotka tehdään omassa rauhassa ja tämäkin kuuluu niihin.

Vierailija
77/86 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan syyllistä tai saa häpeämään asiaa... sillä tavalla niitä seksuaalisesti estoisia ja häpeilevä aikuisia tulee..

Sietäisikin aikuisten vähän hävetä, toisin kuin nykyään, kun pettäminen ja itsensä myyminen on julkista viihdettä parhaaseen katseluaikaan.

Niin katsos kun se seksi on ihan luonnollista eikä mikään häpeä. Ihme juttuja tosiaan opetettu. Jumala lähettää lapset postissa ja ateistille haikara tuo mukulat.

Vierailija
78/86 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
79/86 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Vierailija
80/86 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä aloittaja voi olla tosissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän