Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö keski-ikäinen laihtumaan?

Fed up
28.01.2021 |

Nelisen ylimääräistä kiloa ilmestynyt vuoden sisällä, vaikka ainakin tuntuu, että syön ihan samaan tyyliin kuin ennenkin. Välillä oon tsempannut enemmänkin, mutta kilot eivät tunnu liikahtavan mihinkään. Ärsyttää. Pitääköhän tässä vaiheessa elämää yksinkertaisesti syödä vähemmän? En pahemmin herkuttele, syön kasvispainotteisesti, perusterveellisesti.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen pystynyt, kiristän aina kesäksi pari kiloa jo ennestään hoikasta varresta. Silti läheltä olen seurannut hyvän ystävän kamppailua ja hänellä ei kyllä toimi yhtään mikään. Just luin jonkun artikkelin missä näistä kerrottiin ja siinäkin todettiin että yksilöllisiä eroja on valtavasti. Yksi saattaa laihtua tavalla x monta kiloa ja joku toinen ei yhtään.

Vierailija
22/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ravitsemusneuvonnan ja liikunnan yhdistelmää. Jotkut personal-trainerit tekevät sitä. Lisäksi on mm. Hypoxia ja Cambridge-ohjelmaa, jotka molemmat hyviä. Eivät mitään pikakuureja vaikka moni niin väittää. Kyllä niissä opetellaan sitä oikean ruokavalion koostamista. Käveleminen esim. 3-5 krt/vko 5-10 km tepsii tosi hyvin yhdessä kevyen ruokavalion kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvot kannattaa tarkistuttaa jos lihominen on jotain ihan käsittämättömän nopeaa ja vaikeasti hallittavaa eikä mitään mieliala lääkitystä ole. Se tulee kuitenkin jossain vaiheessa monille, sekä miehille että naisille. Keski-iässä se on jo monella. Kun saa lääkityksen kohdilleen niin painonhallinta on helpompaa, ei toki laihduta kuin kilon tai pari. Muutenkin aineenvaihdunta kyllä heikkenee iän myötä, naisilla painonhallinta vaikeampaa kuin miehillä. 

Vierailija
24/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Olen 31-vuotiaasta asti yrittänyt laihduttaa, eli viimeiset 5 vuotta. En laihdu.

Ilmeisesti kun nainen ikääntyy, niin itsekuri katoaa.

BMI 38

Vierailija
25/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle keski-ikäisenä naisena (myös hypotyreoosi) toimii vain ja ainoastaan pätkäpaasto. Tammikuussa lähtenyt nyt 3 kg. Hienoa on, että kun syö, ei tarvitse yhtään katsoa mitään kalorimääriä, muuta kuin siinä mielessä että niitä tulee tarpeeksi. Syön 1-3 kertaa päivän aikana, paastoaika 16-20 h. Jo muutamassa päivässä vatsalaukku pienentyi onneksi niin, ettei ole nälkää paaston aikana. Minun aiempi moka olikin, että söin aina kun nälätti, ja vatsalaukku oli sen verran isompi, että jokainen ruokamäärä oli liian iso. 

Vierailija
26/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Olen 31-vuotiaasta asti yrittänyt laihduttaa, eli viimeiset 5 vuotta. En laihdu.

BMI 38

Oikealla ruualla ei tarvita itsekuria.

Vierailija
27/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

BMI 38

Itsekurilla on vaikea laihduttaa, se ei koskaan onnistu.

Vierailija
28/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä onnistuin karistamaan yli 10 kg melkein nelikymppisenä, ja kilot on pysyneet poissa. Mulla toimi tällaiset jutut: liikuntaa rajusti lisää. Teen nykyisin pitkiä juoksulenkkejä 3-4 krt viikossa, lisäksi voimaharjoittelua 1-2 kertaa viikossa. Pelaan myös jalkapalloa, mutta se on nyt tauolla rajoitusten takia. 

Eli paljon liikuntaa.

En käytä lainkaan leikkeleitä, syön kyllä useamman viipaleen ruisleipää päivässä, mutta en lainkaan kinkkua, juustoa tms. Aterialla syön aina paljon salaattia.

Mulle sopii se, että syön pieniä aterioita usein. Jos aterioiden väli venyy liian pitkäksi, mä syön herkästi ihan liikaa. Mulla on sellainen tietty runko ruokailuissa, eli aamupalalla pari eri vaihtoehtoa, samoin lounas ja päivällinen. Päivällisen jälkeen en syö illalla enää juuri mitään. Juon teeta ja saatan syödä jonkun hedelmän. 

Alkoholin olen jättänyt kokonaan pois..

Vierailija
29/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 lenkkiä viikossa!

M68v.

Vierailija
30/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh kirjoitti:

Ei laihtuminen ole mitään ydinfysiikkaa. Jos paino ei putoa, syömiset on pielessä. Ikä tai aineenvaihdunta ei ole este laihtumiselle. Sokeus omiin syömistottumuksiin on.

Ei kyllä ole pelkästään näin. Mä oon yrittänyt pätkäpaastolla laihduttaa yli vuoden. Ei mainittavia tuloksia. En vedä kaksin käsin herkkuja, syön normaalisti. Aloitin syksyllä ihan pienet lihaskuntotreenit, ihan kotosalla pari kertaa viikossa n. 30 min lihaskuntoa, ja itse asiassa loukkaantumisen takia olen tehnyt vielä vähän pienempiä määriä. Nyt paino on vasta alkanut laskea. Ei nyt huimasti, mutta kuitenkin. Aineenvaihdunta on muuttunut, kun ikää on karttunut. Lihasmäärän vähäinenkin kasvu näyttää kuitenkin vaikuttavan aineenvaihduntaan.

Vierailija
31/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykelääkkeet lihotti aivan sairaan nopeasti vaikka söin normaalisti. Nyt lääkkeiden lopetuksesta jo vuosi aikaa. Ja onneksi huomaan, että VHH ruokavalio + fyysinen työ pudottaa kyllä painoa kun vain pysyy ruodussa.

M48

Vierailija
32/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lihoin 30-40 ikävuosien välissä 15 kiloa "huomaamatta". Viimeisen lapsen jälkeen se alkoi. En kiinnittänyt huomiota syömisiin/juomisiin ja liikuntakin aina minimissään. Nyt olen havahtunut tähän, minkä kokoinen olen, pakko tehdä jotain koska itse en ole tyytyväinen kehooni enkä halua olla ylipainoinen vanhus, kuka ei pysty liikkua tai sairastelee painonsa takia.

Aloitin 5-2 pätkäpaaston ja sillä on vuoden alusta pudonnut pari kiloa. Lisäsin myös liikuntaa ja alko on katkolla. Jos tätä jaksaisi. Huomaan syömisen muutenkin vähentyneen, kun pitää pari paastopäivää viikossa. Nyt vaan tarvisi itsekuria jatkoon. Ja tuota lihasharjoittelua pitäisi tehdä myös.

Vierailija
33/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Viimekesä oli niin aktiivinen että paino putosi 5kg, nyt aloin taas himmailemaan kesää kohti loput 5 kiloa. Nyt mennään normaalipainon sisällä lisäksi. Kilo pudonnut tällä viikolla. 

Syön joko niukemmin kaloreja tai hiilareita, ihan fiiliksen mukaan. N 1200-1300 kcal päivässä joka tapauksessa. 

n60v

Vierailija
34/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

BMI 38

Millä sitten saa kalorit pysymään miinuksella? Ei millään, jos ei ole itsekuria. BMI 38

Vierailija
35/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

BMI 38

Millä sitten saa kalorit pysymään miinuksella? Ei millään, jos ei ole itsekuria. BMI 38

Syömällä sellaista ruokaa, joka pitää kylläisenä. Keho saa tarvitsemansa eikä ylimääräisiä mielitekoja ole ja ruokamäärät pysyy kuitenkin kohtuullisina. Ruokailuvälitkin pysyvät tarpeeksi pitkinä kun ei tarvitse kaiken aikaa syödä.

Vierailija
36/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

BMI 38

Syömällä sellaista ruokaa, joka pitää kylläisenä. Keho saa tarvitsemansa eikä ylimääräisiä mielitekoja ole ja ruokamäärät pysyy kuitenkin kohtuullisina. Ruokailuvälitkin pysyvät tarpeeksi pitkinä kun ei tarvitse kaiken aikaa syödä.

Kokeiltu, silti tulee mielitekoja. Joo, ei ole itsekuria vastustaa niitä, eli olen tuomittu olemaan ikuisesti lihava. Mutta mitäpä väliä enää tässä iässä.

Vierailija
37/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa se on ja vaatii äärimmäistä tiukkuutta. Minä olen 46 v nainen, joka aloitn pari vuotta sitten painonpudotusyritykset, kun lääkäri siiheen kehotti, syynä polvien nivelrikko ja huonoon suuntaan kehittynyt verenpaine ja tietyt veriarvot. Joihin kaikkiin auttaisi laihdutus.

Taustatiedoksi että mulla on kroonista unettomuutta sekä esivaihdevuodet oireineen päällä, sekä jatkuva kova työstressi ollut jo vuosia, mitkä vaikeuttavat asiaa. En myöskään pysty kauheasti liikkumaan polvieni takia ja teen istumatyötä. Olen 165 cm pitkä ja painan noin 100 kg.

Ensin kokeiliin karppausta. Ei auttanut mitään. Sitten karppaus + 16/8 pätkäpaasto: ei painonpudotusta lainkaan. Lainasin kirjastosta Patrik Borgin kirjan, jossa suositeltiin tiettyjä ruokavalion laatua ja syömisaikatauluja parantavia muutoksia kuten enemmän syömistä aamulla ja lounaalla, pari välipalaa mukaan, enemmän kasviksia, vähemmän kaloripitoisia juomia - laihduin kilon parissa kuukaudessa ja siihen jäi. Latasin Fatsecret sovelluksen ja aloin kirjata sinne kaikki syömiset, punniten kaiken kotona syödyn että tulee oikein. Paino pysyi samassa syöden 1500 kcal / päivä, ja alkoi laskea vasta kun laskin sen alle. Ihan käsittämätönä että 100-kiloinen ihminen oikeasti voi kulutta vain 1500 kcan päivässä, mutta niin se on!

Painonlasku oli kuitenkin niin hidasta ja polvien kivut pahenivat, että lääkärin kanssa päätimme että paino pudotetaan nyt ENE-kuurilla parikymmentä kiloa. 12 viikkoa pussipirtelöllä, 600 kcal / päivä. Lääkäri ennusti että lähtee 18-22 kg, mutta lähti vain 10. Mikä tietysti sopii yhteen tuon noin 1500 kcal peruskulutukseni kanssa. Nyt tässä yritetään pitää tuota tulosta ja taistella ihan järjettömiä ahmintahaluj vastaan.

Vierailija
38/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

BMI 38

Kokeiltu, silti tulee mielitekoja. Joo, ei ole itsekuria vastustaa niitä, eli olen tuomittu olemaan ikuisesti lihava. Mutta mitäpä väliä enää tässä iässä.

Et ole kokeillut.

Vierailija
39/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa se on ja vaatii äärimmäistä tiukkuutta. Minä olen 46 v nainen, joka aloitn pari vuotta sitten painonpudotusyritykset, kun lääkäri siiheen kehotti, syynä polvien nivelrikko ja huonoon suuntaan kehittynyt verenpaine ja tietyt veriarvot. Joihin kaikkiin auttaisi laihdutus.

Taustatiedoksi että mulla on kroonista unettomuutta sekä esivaihdevuodet oireineen päällä, sekä jatkuva kova työstressi ollut jo vuosia, mitkä vaikeuttavat asiaa. En myöskään pysty kauheasti liikkumaan polvieni takia ja teen istumatyötä. Olen 165 cm pitkä ja painan noin 100 kg.

Ensin kokeiliin karppausta. Ei auttanut mitään. Sitten karppaus + 16/8 pätkäpaasto: ei painonpudotusta lainkaan. Lainasin kirjastosta Patrik Borgin kirjan, jossa suositeltiin tiettyjä ruokavalion laatua ja syömisaikatauluja parantavia muutoksia kuten enemmän syömistä aamulla ja lounaalla, pari välipalaa mukaan, enemmän kasviksia, vähemmän kaloripitoisia juomia - laihduin kilon parissa kuukaudessa ja siihen jäi. Latasin Fatsecret sovelluksen ja aloin kirjata sinne kaikki syömiset, punniten kaiken kotona syödyn että tulee oikein. Paino pysyi samassa syöden 1500 kcal / päivä, ja alkoi laskea vasta kun laskin sen alle. Ihan käsittämätönä että 100-kiloinen ihminen oikeasti voi kulutta vain 1500 kcan päivässä, mutta niin se on!

Painonlasku oli kuitenkin niin hidasta ja polvien kivut pahenivat, että lääkärin kanssa päätimme että paino pudotetaan nyt ENE-kuurilla parikymmentä kiloa. 12 viikkoa pussipirtelöllä, 600 kcal / päivä. Lääkäri ennusti että lähtee 18-22 kg, mutta lähti vain 10. Mikä tietysti sopii yhteen tuon noin 1500 kcal peruskulutukseni kanssa. Nyt tässä yritetään pitää tuota tulosta ja taistella ihan järjettömiä ahmintahaluj vastaan.

Aloitit pari vuotta sitten ja olet kokeillut monta tapaa eikä mikään toiminut. Olisko niin, että mitään tapaa et ole malttanut noudattaa tarpeeksi kauan, että tuloksia olisi tullut? Painonpudotus on pitkäjänteistä puuhaa ja tuollaisella kokeiluilla olet saanut elimistösi varmasti sekaisin. Onnea vaan jatkoon!

Vierailija
40/41 |
29.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pystyy, mutta sitkeyttä se vaatii. Ensiksi, unohda laihdutuskuurit ja muutkin kuurimuotoiset pyrähdykset. Olen 47 v ja laihtunut 7 kg puolen vuoden aikana seuraavilla oivalluksilla:

- Tärkein muutos: hanki lisää lihasmassaa. Tämä on ollut 2 vuotta sitten alkanut projekti, joka tuottaa nyt tulosta. Perusaineenvaihdunta paranee huomattavasti. 

- syö säännöllisesti ja vain ruoka-aikoihin. Mieti ateriat ja ajankohdat etukäteen. Ole säännöllinen. Helpointa olisi jos saisit valmiiksi laaditut ateriasuunnitelmat.

- syö tasapainoisesti eli tarpeeksi isot välipalat, jolloin pääaterialla ei tarvitse syödä niin paljon. 

- Toiseksi tärkein muutos: ala syömään kuin olisit jo hoikempi. Tarkoittaa sitä, että poistat jokapäiväisestä ruokavaliostasi 200-400 kcal sen sijaan, että kuureilisit. Onnistuu, kun kirjaat aterioita muutaman viikon esim FatSecretia apuna käyttäen. 

- painon lasku tai nousu on todella pienestä kiinni. Muutos näkyy pitkällä aikavälillä. Jos syöt vaikka 200  kcal päivässä yli kulutuksen niin lihot, jos syöt 200 kcal alle kulutuksen niin laihdut. Ennen ajattelin, että lihoakseni pitää mättää hulluna ruokaa koko ajan ja vastaavasti laihtuakseni pitää nipistää ruuat minimiin. 

- seuraa painoa viikoittain. 

Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi