Kilpirauhasen vajaatoiminta vs raudanpuute
Olen lukenut tästä aiheesta useasti, että oireet näissä ovat hyvin samankaltaisia ja kumpikin vaikuttaa kumpaankin. Tai ainakin niin, että raudanpuute voi huonontaa myös kilppariarvoja. Mutta päteekö se myös toisinpäin?
Raudan puutetta ilman anemiaa mulla on ollut jo vuosia (ja nyt jo sitten se anemiakin). Ferritiini on aina ollut max 30, vaikka miten rautaa söisi, niin se ei vaan nouse. Sitten kun ei syö, niin se lähtee tippumaan saman tien.
Kipparin arvoja on vain muutaman kerran katsottu vuosien varrella (suvussa paljon vajaatoimintaa ja oireista on melkein kaikki). Viitteissä ovat aina olleet, mutta ei koskaan mitään kehuttavia. Nyt tällä vkolla olivat t4v 11.3 (viitarvot 11-22) ja tsh 3.16 (0.3-4.2).
Lääkärin lausuntoa en ole vielä näistä saanut. Varmaan nyt ainakin rautakuurille taas joudun, mikä on oikeasti yhtä turhan kanssa. Itse tässä nyt pohdiskelen, että voiko kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa raudan imeytymättömyyttä? Eli jos saisin nyt kilpirauhaslääkityksen edes kokeiluun ja sillä ne arvot paremmaksi, niin voisiko se vaikuttaa positiivisesti myös rauta-arvoihin? Onko kellään kokemusta tai tietoa näistä?
Kommentit (58)
Facebookista löytyy aiheesta ryhmiä.
30 on alhainen.
Siis nuo kilpirauhasarvothan ovat täydellisen normaalit? Mitä sekoilua tämä nykyään on kun varta vasten oikein halutaan syödä elimistön omaa toimintaa sekoittavia lääkkeitä?!
Sinulla on anemia niin eikö ole johdonmukaista olettaa, että väsymys johtuu silloin siitä? Wtf oikeasti.
Minun kilpirauhasarvoni olivat nätisti raja-arvojen sisällä mutta oireiden perusteella minulle kuitenkin aloitettiin tyroksiinilääkitys, nyt (n. vuoden sitä syönyt) lääkäri vielä harkitsee annoksen nostoa. Oloni on parempi muttei normaali.
En tiedä onko yhteyttä rauta-arvoihin, mutta hemoglobiinini on normaalisti huidellut ylärajoilla mikä lasketaan naiselle vielä normaaliksi, kunnes kilpirauhasoireilu alkoi, jolloin hemoglobiinikin putosi 30 yksikköä (ei yhtenä romahduksena, mutta muutaman vuoden aikana). Muita rauta-arvoja ei ole taidettu ikinä ottaa, hemoglobiininkin tiedän vain kun yhden lääkkeen vuoksi pitää veriarvoja seurata vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ferritiini alle 20 ja tsh 4-5, eikä ole ehdotettu sen paremmin rautakuuria kuin tyroksiiniakaan.
Kiva sinulle :). Sinulla ei ollut sitten varmasti myöskään anemiaa? Tai t4v ihan alarajoilla ja iso liuta oireita, jotka liittyisivät kilpirauhasen vajaatoimintaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis nuo kilpirauhasarvothan ovat täydellisen normaalit? Mitä sekoilua tämä nykyään on kun varta vasten oikein halutaan syödä elimistön omaa toimintaa sekoittavia lääkkeitä?!
Ne "normaalit" arvot ovat keskimääräisyyksiä, eivät kaikille normaaleja. Sama pätee ruumiinlämpöön ja sykkeeseen ja hemoglobiiniin ja kaikkeen muuhunkin. Jollekulle normaalit arvot tarkoittaa toisella vakavaa sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on anemia niin eikö ole johdonmukaista olettaa, että väsymys johtuu silloin siitä? Wtf oikeasti.
Tää medikalisaatio on lähtenyt ihan käsistä etenkin nyt kun mammat leikkii lääkäreitä joissain fb-ryhmissään. Käy lekureita sääliksi kun nää ramppaa vaatimassa laihdutuspillereitä ja energiapillereitä ”piilosairauksiinsa” vaikka heillä ei sairauksia ole muuta ku toiveissaan.
Helpompaa syödä pilleriä ku muuttaa elintapoja. Näin se vaa on.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinä et ainakaan toimi lääkärinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne "normaalit" arvot ovat keskimääräisyyksiä, eivät kaikille normaaleja. Sama pätee ruumiinlämpöön ja sykkeeseen ja hemoglobiiniin ja kaikkeen muuhunkin. Jollekulle normaalit arvot tarkoittaa toisella vakavaa sairautta.
:DddDdddddd
Väitteesi ei kyllä pidä paikkaansa kuin erittäin harvinaisissa poikkeuksissa eli ei ole relevantti tässä keskustelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ferritiini alle 20 ja tsh 4-5, eikä ole ehdotettu sen paremmin rautakuuria kuin tyroksiiniakaan.
Kiva sinulle :). Sinulla ei ollut sitten varmasti myöskään anemiaa? Tai t4v ihan alarajoilla ja iso liuta oireita, jotka liittyisivät kilpirauhasen vajaatoimintaan?
Ap
Yleislääkärit eivät tiedä ferritiinistä mitään muuta kuin että 30 on ok. Ei ole kaikilla ok, 30 voi jo aiheuttaa oireita.
Mulla ollut alimmillaan 23 eikä lääkärit piittaa mitään. Itse joutuu olemaan sarvet ojossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitteesi ei kyllä pidä paikkaansa kuin erittäin harvinaisissa poikkeuksissa eli ei ole relevantti tässä keskustelussa.
No satun itse olemaan sellainen harvinainen poikkeus, joten on hyvinkin relevantti minulle. Sain vakavia vajaatoiminnan oireita vaikka kilpirauhasarvot olivatkin niiden sinun rakastamiesi normaalin raja-arvojen sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei anemiaa, mutta vasta-aineet pilvissä. Oireista on vaikea sanoa, kun elämään tällaisena on jo tottunut vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulla on ollut tsh 4.5 ja tv4 8.5 aikoinaan ja kaikki vajisoireet ja lääkäri sanoi että ei ole vajaatoimintaa. Oli itse asiassa oikeassa. Olin ylikuntoinen eli kun stressi hellitti ja lepäsin tarpeeksi kauan ja elintapani muuttuivat paremmiksi niin vointinikin parani.
Olisi ollut kamalaa jos olisi aloitettu lääkitys silloin ja pilattu oman kilpparini toimintakyky, kun vikaa ei ollut. Lääkitys olisi kuitenkin virheellisesti saanut oloni keinotekoisesti paremmaksi lyhyellä aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:DddDdddddd
Sivistä sinäkin itseäsi. Aloita vaikka googlaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No satun itse olemaan sellainen harvinainen poikkeus, joten on hyvinkin relevantti minulle. Sain vakavia vajaatoiminnan oireita vaikka kilpirauhasarvot olivatkin niiden sinun rakastamiesi normaalin raja-arvojen sisällä.
Aivosi ainakin käyvät vajaalla kun noin itteesi otat pelle
Nyt lapset nukkumaan, kun aikuiset keskustelee!
Tyroksiinia syöty kohta 15 vuotta. TSH ja t4v olivat just ja just rajoilla, mutta vasta-aineet selvästi koholla. Yksityinen endokrinologi sanoi heti, että kyseessä on perinnöllinen vajaatoiminta. Lääkitys aloitettiin oireiden perusteella - käsittääkseni kokeneemmat lääkärit uskaltavat katsoa viitearvoja ninenomaan viitteellisinä ja luottavat potilaan oireisiin. Pahimmat oireet olivat ehdottomasti jatkuva fyysinen väsymys, painonnousu, palelu ja ns. aivosumu. Suosittelen endokrinologia, jos siihen vain on mahdollisuus. On hintansa väärtti. Lääkitys korjasi oloni suht pian.
Gluteeni ja vehnä pois niin alkaa rauta imeytymään.
Minä en lähtennyt pyytää mitään ihme pillereitä ,enkä laihdutuspillereitä.Rupesi oleman kivut ja ihmettelin kun vatsa turposi.Painoa ei ollut tullut hirveästi.Lääkäri määräsi kasan verikokeita.Nyt tulos se ,että hän ehdotti lääkitystä.Katsotaan mitä tapahtuu kropalle.Tosiaan en ole sohvaperuna.Liikuntaa tulee harrastettua ja ruokavalio on ollut ihan o.k.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMulla on ollut tsh 4.5 ja tv4 8.5 aikoinaan ja kaikki vajisoireet ja lääkäri sanoi että ei ole vajaatoimintaa. Oli itse asiassa oikeassa. Olin ylikuntoinen eli kun stressi hellitti ja lepäsin tarpeeksi kauan ja elintapani muuttuivat paremmiksi niin vointinikin parani.
Olisi ollut kamalaa jos olisi aloitettu lääkitys silloin ja pilattu oman kilpparini toimintakyky, kun vikaa ei ollut. Lääkitys olisi kuitenkin virheellisesti saanut oloni keinotekoisesti paremmaksi lyhyellä aikavälillä.
Onneksi välillä näinkin päin. Lääkärin pitää tosiaan osata ottaa niin monen monta asiaa huomioon tehdessään ratkaisuja ja läheskään kaikki ei valitettavasti osaa.
Itse olen kyllä jo täysin valmis kokeilemaan lääkitystäkin, koska alan olla jo aika loppu tämän oloni kanssa ja huolettaa tosiaan sekin, miten sitä tulee sitten töistään selviämään, jos tämä meno jatkuu.
Ap
Mitäs helvetin pikku pellejä täällä on taas turpaa aukomassa kun keskustellaan sairauksista? Eikö näitä uli-kakaroita saada siivottua täältä?
Valitettavasti en tarkalleen, siitä on aikaa toistakymmentä vuotta. Sen muistan, että TPOAb eli tyreoideapoeroksidaasi oli 408, siis aivan metsässä. Mulla on siis autoimmuuniversio, tulehdus, johtaa vajaatoimintaan https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…. Yleislääkärit eivät ilmeisesti nykyäänkään määrää tätä koetta, vain perus-TSH:n ja T4V:n.
Silloisia oireita sen sijaan....palelu, uupumus, hiustenlähtö, tolkuton lihominen (+30 kg), kuivat silmät, kuiva iho, kuorsaus, muistikatkokset, sanojen hakeminen, änkytys, aivosumu. Kaikki poissa nykyään. Elin raskasta elämäntilannetta (omaishoitajuus), joten kuittasin paljon väsymyksellä ja tajusin mennä lääkäriin vasta, kun nivelet eivät enää taipuneet rapuissa kuin takaperin alas kulkemiseen, kolmekymppisenä :/ Hiipimällä tuleviin oireisiin tottuu, se on vaarallista.