Kilpirauhasen vajaatoiminta vs raudanpuute
Olen lukenut tästä aiheesta useasti, että oireet näissä ovat hyvin samankaltaisia ja kumpikin vaikuttaa kumpaankin. Tai ainakin niin, että raudanpuute voi huonontaa myös kilppariarvoja. Mutta päteekö se myös toisinpäin?
Raudan puutetta ilman anemiaa mulla on ollut jo vuosia (ja nyt jo sitten se anemiakin). Ferritiini on aina ollut max 30, vaikka miten rautaa söisi, niin se ei vaan nouse. Sitten kun ei syö, niin se lähtee tippumaan saman tien.
Kipparin arvoja on vain muutaman kerran katsottu vuosien varrella (suvussa paljon vajaatoimintaa ja oireista on melkein kaikki). Viitteissä ovat aina olleet, mutta ei koskaan mitään kehuttavia. Nyt tällä vkolla olivat t4v 11.3 (viitarvot 11-22) ja tsh 3.16 (0.3-4.2).
Lääkärin lausuntoa en ole vielä näistä saanut. Varmaan nyt ainakin rautakuurille taas joudun, mikä on oikeasti yhtä turhan kanssa. Itse tässä nyt pohdiskelen, että voiko kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa raudan imeytymättömyyttä? Eli jos saisin nyt kilpirauhaslääkityksen edes kokeiluun ja sillä ne arvot paremmaksi, niin voisiko se vaikuttaa positiivisesti myös rauta-arvoihin? Onko kellään kokemusta tai tietoa näistä?
Kommentit (58)
Vaikka kilpirauhasarvot ovat viitealueen sisällä, se ei tarkoita, että kilpirauhanen toimii kunnolla. Noilla arvoilla et tulisi edes raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en lähtennyt pyytää mitään ihme pillereitä ,enkä laihdutuspillereitä.Rupesi oleman kivut ja ihmettelin kun vatsa turposi.Painoa ei ollut tullut hirveästi.Lääkäri määräsi kasan verikokeita.Nyt tulos se ,että hän ehdotti lääkitystä.Katsotaan mitä tapahtuu kropalle.Tosiaan en ole sohvaperuna.Liikuntaa tulee harrastettua ja ruokavalio on ollut ihan o.k.
Kannattaa tosiaan jättää nuo mistään tietämättömien asiattomuuksien huutelijat ihan omaan arvoonsa. Helppoahan se on huudella ja haukkua, kun ei itse ole kokenut mitään samankaltaista eikä ole empatiakykyä. Itselläni on myös ruokavalio ja liikunta kunnossa. Ylipainoa ei ole ollut koskaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kilpirauhasarvot ovat viitealueen sisällä, se ei tarkoita, että kilpirauhanen toimii kunnolla. Noilla arvoilla et tulisi edes raskaaksi.
Älä höpsi. Minä olen tullut kahdesti raskaaksi TSH-arvolla 4+.
Vierailija kirjoitti:
Gluteeni ja vehnä pois niin alkaa rauta imeytymään.
Vehnää olen vältellytkin jo melkein vuoden, muita viljoja vielä en. Tämä on kyllä ehdottomasti muistamisen arvoinen asia, kiitos siitä.
Ap
Vähän ohi aiheesta mutta: Joku otti esille raskauden. Jep, vajaatoiminta voi estää raskaaksi tulon. Ja toisaalta: heti raskauden paljastuttua thyroxin-annos pitää tuplata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpsi. Minä olen tullut kahdesti raskaaksi TSH-arvolla 4+.
Miksi aina puhutaan vain pelkästä TSH:sta? Moni asiantuntijoistakin on sitä mieltä, että se T4v on näistä kahdesta se tärkeämpi ja informatiivisempi arvo. Mutta kaikkea pitäisikin katsoa kokonaisuutena.
Tuosta rauta-arvosta ihan sellaisenaan, onko sinulla ap tutkittu B12-vitamiinin pitoisuudet verestä? Jos sitä ei ole tarpeeksi, voit syödä vaikka rautaharkkoja etkä siltikään saa tarpeeksi rautaa, kun se ei imeydy suolistosta. Äidilläni on pernisiöösianemia, joka tarkoittaa B12-vitamiinin imeytymishäiriötä. Ei vitamiinia, ei rautaa. Nykyisin hän saa vitamiinipistoksia säännöllisesti, rauta-arvot olleet ihan tarpeeksi hyvät, mutta hänellä se todettiin vasta keski-iässä, sitä ennen lääkärit vaan ihmetteli kun on jatkuvalla rautakuurilla eikä arvot vaan nouse.
Hurjia T4v-arvoja täällä! Itse olisin puolikuollut, jos T4v putoaisi alle 15:sta. Itse pyrin pitämään sen välillä 16-19, niin pysyn vielä hereillä ja lämpimänä.
Ja olen autoimmuunityreoidiittitapaus ollut jo 40 vuotta, viimeisimmän ultran mukaan kilpirauhasesta ei käytännössä enää mitään jäljellä. TSH nousi pahimmillaan "vain" 30:een ja tyroksiinin aloitettuani tipahti lähelle nollaa, laiska aivolisäke siis. T3v on mitattu myös, se oli lähempänä viitteiden alarajaa, joten siksikin T4v saa olla ihan reippaissa lukemissa, kunhan ei liikatoiminnan puolelle lipsahda (sen huomaa kyllä nopeasti, kun sydän alkaa vetää kierroksia).
Raudasta en tiedä, mutta nappaan sitä pari kertaa kuussa depottablettina kaiken varalta. Hemoglobiini on ollut aina yli 150, mutta sehän ei ferritiinistä kerro yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googleta esim. lääkäri Esa Soppi ja ferritiini.
Jos arvoon vain 30, se ei todellakaan ole hyvä vaan sinulla on raudanpuute ja kohta anemia. Yksityisellä rautainfuusio maksaa n. 600 euroa jos yksi pussi ei riitä. Se arvo ei nouse enää kotikonstein riittävästi jos se on noin alas laskenut.Minulla on jo anemia. Tuo 30 on ollut silloin parhaina aikoina, josta on jo yli kaksi vuotta ja nyt se oli 7. 600 € kuulostaa kyllä aika hurjalta näin opiskelijalle...
Miksi rauta ei imeytyisi, jos se on päässyt hyvin alas?
Ap
Mikä 7600eur? Yksi pussi 500mg rautainfuusio litkua maksaa 300 euroa apteekissa. Noilla sinun arvoillasi sain lääkäriltä rautainfuusion pyytämättä ja ilmaiseksi, mutta jotkut ovat menneet yksityiselle rautainfuusioon. Se 1000 mg nosti ferritiinini arvosta 5 melkein kahdeksaankymmeneen. Syyksi anemiaan paljastui myoomien aiheuttamat isot kuukautisvuodot. Ellei ole omakohtaista kokemusta anemian hoidosta niin turha on kenenkään alapeukutella mututuntumalla. Rautaa ei kestä niin paljoa kenenkään sisuskalut, että sen ferritiinirvon saa nopeasti ylös. Anemiasta voi saada esim. Sydärin ja kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googleta esim. lääkäri Esa Soppi ja ferritiini.
Jos arvoon vain 30, se ei todellakaan ole hyvä vaan sinulla on raudanpuute ja kohta anemia. Yksityisellä rautainfuusio maksaa n. 600 euroa jos yksi pussi ei riitä. Se arvo ei nouse enää kotikonstein riittävästi jos se on noin alas laskenut.Minulla on jo anemia. Tuo 30 on ollut silloin parhaina aikoina, josta on jo yli kaksi vuotta ja nyt se oli 7. 600 € kuulostaa kyllä aika hurjalta näin opiskelijalle...
Miksi rauta ei imeytyisi, jos se on päässyt hyvin alas?
ApMikä 7600eur? Yksi pussi 500mg rautainfuusio litkua maksaa 300 euroa apteekissa. Noilla sinun arvoillasi sain lääkäriltä rautainfuusion pyytämättä ja ilmaiseksi, mutta jotkut ovat menneet yksityiselle rautainfuusioon. Se 1000 mg nosti ferritiinini arvosta 5 melkein kahdeksaankymmeneen. Syyksi anemiaan paljastui myoomien aiheuttamat isot kuukautisvuodot. Ellei ole omakohtaista kokemusta anemian hoidosta niin turha on kenenkään alapeukutella mututuntumalla. Rautaa ei kestä niin paljoa kenenkään sisuskalut, että sen ferritiinirvon saa nopeasti ylös. Anemiasta voi saada esim. Sydärin ja kuolla.
Sori, huonosti kirjoitettu.
Siis ferritiini oli 7.
Ja sitten jatkoin uuteen lauseeseen tuosta hinnasta, että 600€ on paljon.
Ap
Nyt käyty hakemassa tuo Thyroroxin lääke.Ohjeet oli tyhjään mahaan ja se on ihan o.k.Onko tosiaan pariin tuntiin ei suositella maitotuotteitta lääkkeen jälkeen ? Aamulla olen juonut kahvin kauramaidon kanssa sekä puuroa johon raejuustoa.Nyt sitten farmaseutti oli niin pitäisi jättää se raejuusto.Kysyin saanko kahvin kanssa käyttää kauramaitoa.Ei tienyt.Huhtikuussa sitten uudestaan verikokeisiin.Tosiaan ei ongelma jättää raejuustoa pois,mutta olisi kiva kuulla miten toisilla tuo lääke imeytyy.Sekin kuinka monilla tuli sivuoireita lääkkeestä.
Näitä ongelmia lääkärit ei hoida. Vähättelevät vain.
Oireet voi johtuva muusta syystä.
Työpaikka, sisko, mies, oma pää - ajattele.
Vierailija kirjoitti:
Miksi rautakuurille? 30 on ihan ok arvo. Oletko varma, ettei väsymykset ym. johdu mielialasta?
Ferritiinin kuuluu olla lähelle 100 naisella.
Olisin kyllä huolissaan jos ferritiini ei jostain syystä nouse yli 30, edes pitkällä rautakuurilla.
TSH oli 5,1 ja T4V 11.Otettiin myös kilpparin vasta-aineet jotka olivat yli 1300.Nyt 7 vuotta napannut thyroxinia vaihtelevalla menestyksellä.
Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen Thyroxin-lääkitys. Mutta on myös ferritiini matalalla (noin 30) eikä nouse raudalla. Toisin sanoen, itselläni kilpirauhaslääkitys ei auta ferritiiniarvojen nostamisessa. Tai no, enhän tiedä, mikä ferritiinin tilanne olisi ilman kilpirauhaslääkitystä, olisiko mahdollisesti vielä huonompi.
Vaikeita juttuja ovat nämä ja tuntuu, että jokainen yksilö reagoi erilailla.