Normaalipainoisen laihduttaminen on aivan uskomattoman vaikeaa
En tiedä enää mitä teen. En vaan kykene laihtumaan mitenkään. Olen kokeillut pätkäpaastoilua, en pysty nukkumaan nälän takia vaan uni supistuu molemmista päistä ja olo hirveän nuutunut. Enkä pysty keskittymään jos koko ajan nälkä. Olen kokeillut herkkujen poistamista, silloin syöminen menee pakkomielteiseksi ja sorrun jopa ahmimiseen mitä en muutoin tee ollenkaan. En pysty vähähiilihydraattiseen, silloin koko ajan todella uupunut ja nuutunut olo, en myöskään jaksa liikkua silloin ollenkaan ja liikunta on kuitenkin itselleni yksi ehdottomasti tärkeimmistä mielihyvän lähteistä.
Olen myös yrittänyt hyväksyä ulkonäköni, mutta se on erittäin vaikeaa kun rasva kerääntyy vääriin paikkoihin, varsinkin kasvoni ovat todella pyöreät ja en ole muutenkaan mikään kaunotar. Kasvojen vuoksi näytän suorastaan ylipainoiselta. Tänään aamupainon perusteella BMI järkyttävät 23.80. En pysty deittailemaan ulkonäköni vuoksi normaalisti, tämä häiritsee seksielämää jne. Ollessani painoindeksissä BMI 21 olen pystynyt olemaan vielä tyytyväinen ulkonäkööni ja kehosuhde oli rento. Ei ole myöskään varaa mihinkään rasvaimuun tai kauneuskirurgiaan, kasvojeni pyöreyttä varmaan pystyttäisiin vähentämään kirurgin veitsellä. Ulkonäköini aiheuttaa jopa itsetuhoisia ajatuksia, joten minun on pakko löytää keino joten voin laihtua.
Joten muut normaalipainossa laihduttaneet, kertokaa mikä teillä toimi ja mikä ei toiminut.
Kommentit (396)
Suomesta taitaa puuttua mahdollisuus kirjautua vankilatyyppiseen hoitoon, jossa et vaikka kolmeen kuukauteen saa syödä kun se mitä annetaan ja milloin annetaan. Terveellisiä kokonaisia aterioita pätkäpaastotyllisesti, tai mikä ruokavalio kenelläkin toimii. Samalla terapiassa selvitellään miksi ruuasta on tullut ihmiselle se ainoa tapa saada nautintoa ja iloa. Kolmen kuukauden päästä tämä syöminen on jo tapa, jota pystyy ylläpitämään siviilissä.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta taitaa puuttua mahdollisuus kirjautua vankilatyyppiseen hoitoon, jossa et vaikka kolmeen kuukauteen saa syödä kun se mitä annetaan ja milloin annetaan. Terveellisiä kokonaisia aterioita pätkäpaastotyllisesti, tai mikä ruokavalio kenelläkin toimii. Samalla terapiassa selvitellään miksi ruuasta on tullut ihmiselle se ainoa tapa saada nautintoa ja iloa. Kolmen kuukauden päästä tämä syöminen on jo tapa, jota pystyy ylläpitämään siviilissä.
No joo, varmaankaan ei ole tuollaista vankilatyyppistä hoitoa. Siinä rajoitettaisiin vapaan ihmisen itsemääräämisoikeutta. Mutta entinen, sairaalloisen lihava tuttuni oli kuukausia sairaalahoidossa (hoidettiin yhtä muutakin ongelmaa, ei vain lihavuutta), jossa sai valmiit ateriat, joiden kalorimäärä oli laskettu laihdutusta silmälläpitäen. Hän oli siellä pitempään kuin 3kk ja laihtui noin 50 kg. Terapiassakin kävi samalla. Kotiuduttuaan lihoi entiselleen. Ei kannettu vesi kaivossa pysy, jos aito motivaatio puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntuu, että normaalipainossa pitää laihtua, kyse ei ole liiasta painosta vaan siitä, että olet tyytymätön kehonkoostumukseesi. Eli olennaista ei ole olla miinuskaloreilla vaan olla samassa painossa pienemmällä rasvaprosentilla. Syöt siis samaan tapaan mutta liikut enemmän. Ei kannata sitä puntaria tuijottaa niin paljon.
No joo, mutta ei.
Näin 160-senttisenä olen painanut joskus 62 kiloa, joskus 52 kiloa. Vaikka olin päälle 60kg periaatteessa normaalipainossa, näytin kyllä pulskalta ja siihen olisi saanut hommata huolella lihasta, että olisi ollut hyvä, ei-pulska kehonkoostumus. Minulle ei kasva hyvin lihas, joten aika mahdotonta se olisi ollut.52-kiloisenakaan en näytä laihalta vaan aika tyypillisen normaalipainoiselta. Eli kaikki on aika yksilöllistä.
Samaistun tähän. Olen itse nyt isompi kuin koskaan 166cm/66kg ja vartalotyyppini on omena. Olen bmi:n mukaan vielä normaalipainoinen, mutta kun paino kertyy nimenomaan keskivartaloon on vaikutelma aika tanakka. Kaverini on vartaloltaan päärynämallia ja lähes saman pituinen ja painoinen, mutta näyttää mielestäni hoikalta painon jakautuessa niin eri tavalla. Painaessani vielä 55 kg oli minulla silloinkin 10 kg enemmän painavia kavereitani enemmän vatsamakkaraa, sillä kaikki extra oli silloinkin keskivartalossa. Itselläni ei ole juuri ollenkaan lihasta eli extrapainoni on muodostuu lähinnä rasvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntuu, että normaalipainossa pitää laihtua, kyse ei ole liiasta painosta vaan siitä, että olet tyytymätön kehonkoostumukseesi. Eli olennaista ei ole olla miinuskaloreilla vaan olla samassa painossa pienemmällä rasvaprosentilla. Syöt siis samaan tapaan mutta liikut enemmän. Ei kannata sitä puntaria tuijottaa niin paljon.
No joo, mutta ei.
Näin 160-senttisenä olen painanut joskus 62 kiloa, joskus 52 kiloa. Vaikka olin päälle 60kg periaatteessa normaalipainossa, näytin kyllä pulskalta ja siihen olisi saanut hommata huolella lihasta, että olisi ollut hyvä, ei-pulska kehonkoostumus. Minulle ei kasva hyvin lihas, joten aika mahdotonta se olisi ollut.52-kiloisenakaan en näytä laihalta vaan aika tyypillisen normaalipainoiselta. Eli kaikki on aika yksilöllistä.
Samaistun tähän. Olen itse nyt isompi kuin koskaan 166cm/66kg ja vartalotyyppini on omena. Olen bmi:n mukaan vielä normaalipainoinen, mutta kun paino kertyy nimenomaan keskivartaloon on vaikutelma aika tanakka. Kaverini on vartaloltaan päärynämallia ja lähes saman pituinen ja painoinen, mutta näyttää mielestäni hoikalta painon jakautuessa niin eri tavalla. Painaessani vielä 55 kg oli minulla silloinkin 10 kg enemmän painavia kavereitani enemmän vatsamakkaraa, sillä kaikki extra oli silloinkin keskivartalossa. Itselläni ei ole juuri ollenkaan lihasta eli extrapainoni on muodostuu lähinnä rasvasta.
En ymmärrä miksi täällä ihmetellään aloittajan tarvetta laihtua. Mulla sama kuin tällä kirjoittajalla, eli pituutta 166 cm ja paino ollut enimmillään 66 kg:n tuntumassa (viimeisen 15 vuoden aikana), ja vaikka noihin aikoihin treenasin paljon salilla eli oli lihasmassaa, niin kyllähän minä olin pläski. Mulla paino kertyy vain ja ainoastaan reisiin ja alavatsaan, eli olin todella epäsuhtaisen muotoinen noissa kiloissa.
Mikään laiheliini en ole ollut koskaan. Ennen lapsia (2) painoin lähes koko aikuisiän noin 57-58 kg. Liikuin järkyttävän paljon, mutta söin vähän mitä sattuu. Nyt reippaasti yli 40-vuotiaana painoa tulee, jos ei yhtään säännöstele syömisiä. Olen viimeisen vuoden aikana saanut pudotettua muutamia kiloja niin, että paino tuntuu nyt kaiken aikaa olevan noin 59 kilossa. Ja miten tähän pääsin? No, syön edelleen myös herkkuja, mutta vähemmän ja harvemmin. Hiilareita välttelen lähinnä arkisin eli työpäivinä syön hyvin kasvispainotteisesti. Niinä päivinä kun vedän juoksulenkkiä ja teen sen päälle lihaskuntotreeniä, syön enemmän hiilareita. Varmaan hiilarit pysyy kuitenkin joka päivä alle 100 grammassa. Tämä tuntuu sopivan mulle ja toivon, että tällä mennään loppuelämä.
Vierailija kirjoitti:
Ehka bmi 23 on normi, mutta on se jo pyorea ja jos on nuori niin kylla nakyy naamassa.
Itse laihdutin 10v. Joskus paino tippui sitten taas nousi. Ruoka oli koko ajan mielessa. Ja syylisyys syomisesta. Eika elama ollut kuosissa. Taisin olla masentunut.
Kilot lahti kun menin naimisiin ja sain lapsen. Elama taydentyi ja sitten nyt on rinnalla aina rakkaat jotka tyhjentavat minunkin lautasen. Kun ruokkii toista ei ehdi itse syoda niin paljo ja on muutakin ajateltavaa :D
Samaa mieltä tuosta, että ainakin sirorakenteisella ihmisellä BMI 23 on jo vähän pyöreähkö. Mulla BMI 21 on ehdoton yläraja.
Alkaa aikaikkunassa syöminen toimia. Esim eilen oli nukkumaan mennessä kova nälkä, nukuin silti hyvin kun vihdoin pääsin uneen. Eli ei tarvinnut pyöriä nälän takia.
Vielä kun pystyisi ottamaan sen 1-2 "paastopäivää" viikossa, niin voisi syödä rennommin niinä muina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, miten ihmeessä painoni on voinut nousta viikossa 2kg, kun olen ryhtynyt laihduttamaan?
Siis miten tämä voi olla mahdollista? Olen jättänyt pois karkit,leipomisen,vaalean leivän, lisännyt veden juontia n. 2litraan/ pvä, mutta paino näyttää vain nousevan?!?
Olen n. 165cm pitkä, viikon alussa paino oli n.70kg, mutta painoni nyt 71.5kg eli bmi on ihan liian suuri!
Olen syönyt esim. seuraavasti:Aamupala maitokahvi ja maitorahkan sekaan lisätyt maito,kaurahiutaleet,pähkinärouhe,hunaja annoskoko n.1,5-2,5dl
Lounas: vaihdellen erilaisia salaatteja ilman kastiketta, esim. feta tai tonnikalasalaattia tai kasvispihvit luonnonjugurttiin tehdyllä tzatzikilla ja juuresraastetta tai kaalikeittoa +ruisleipää edamjuustolla 1-2 palaa-
Välipala: sama kuin aamupala, mutta pienempi määrä tai hedelmä tai raastetta raejuustolla tai salaattia - päivällinen kaalikeittoa + 1-2 palaa ruisleipää edamjuustolla
Iltapala: Aamupalarahkan loput tai pari juustoleipää kasviksilla/ keitetty kanamuna ja iltatee.
Teen kevyttä toimistotyötä enkä harrasta kuntoliikuntaa, ainoastaan hyötyliikun.
Kertokaa, mitä teen väärin, on hankala laskea kaloreita joka ruoka- aineesta erikseen, kun ei omista grammavaakaa. Pitääkö minun turvautua nutrilett- kuuriin,kuten jku toinenkn täällä on tehnyt? Laskureiden mukaan energian tarve päivittäin on n. 1700kcal.
Auttakaa minut laihtumisen alkuun!!!!Sun energiantarve (siis ihan perusenergiankulutus) luultavasti on paljon vähemmän kuin mitä oot laskureilla saanut. Veikkaan että on jotain 1400-1500 kcal. Lisäksi, laskin pyöreästi että noissa sun päivän syömisissä on toi 1700 kcal suurinpiirtein. Joten ei ihme jos oot lihonut. Laihtuakseen olisi hyvä saada n. -500 kcal vaje päivään. Tarkoittaa että syöt vähemmän ja liikut jonkin verran. Esim. syöt 1200 kcal ja sitten liikuntaa se 300 kcal niin saat päivään -500 kcal.
Vähennä tota leivänsyöntiä ja ota tilalle kaurapuuro. Leipäsiivussa on keskimäärin 80 kcal ja juustosiivussa 70 kcal. Siitä tulee jo 150 kcal ja kaksi leipää juustolla on jo 300 kcal! Ei laihduttajan ruokaa, ainakaan lisukkeena. Tässä sulle mun vinkit. Ja vielä, yhden rasvakilon polttamiseen sun pitää kuluttaa 9 000 kcal. Joten, laskeppa siitä kuinka monta päivää menee edes yhden vaivaisen kilon (rasvaa) pudottamiseen, kun sinulla on päivässä -500 kcal.
Kilo ylimääräistä=7000kcal. Ohis korjaa.
1kg rasvaa = 40 000 kilojoulea. Tämä taas on reilusti yli 9 000 kcal. Eli nimenomaan rasvan polttamiseen kuluu ylikin 9t kcal.
Onko se väärin että haluaa olla hyvännäköinen? Totta kai normaalipainoisenkin kannattaa laihtua jos ei näytä omasta mielestään tarpeeksi hyvältä. Eri ihmisillä on erilaiset ruumiinrakenteet ja geenit sanelee mihin se rasva jakautuu.
Ei mee hyvin laihduttelut. Alkaa jo tuo nutrailukin kiinnostaa, mutta tiedän että oikeasti sillä katoo vaan lihakset. Olen pitänyt erittäin tiukasti treenistä kiinni, toivottavasti näkyisi edes joskus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näe peilistä itseäsi niin kuin muut näkevät!
Kaikki mitä kerroit viittaa vain ja ainoastaan siihen. Ehkä ole sairastumassa anoreksiaan tai sinulla on jokin muu psyykkinen kriisi meneillään? Ja onhan olemassa se bodymlrfinen häiriökin. Pahalta joka tapauksessa kuulostaa.
Naisessa kuuluu olla rasvaa. Meidän kehomme ei toimi ilman rasvaa, emme ole miehiä. Kasvojen pyöreys on ihmisen ominaisuus, se ei ole normaalipainoisella laihdutuksen paikka. Joilla on pyöreämmät kasvot ja joilla enemmän suorakulmaiset.
Älä tuhoa omaa terveyttäsi. Kun laihduttaminen normaalipainoisella johtaa siihen, että elimistö pitää hanttiin, niin olet ihan itse väärässä. Ei sinun kuulu laihduttaa.
Kyllä mun keho toimi ihan hyvin hoikempanakin, itse asiassa paremmin kuin nyt. Silloin kuukautiset olivat enemmän kellontarkat eikä kestäneet niin montaa päivää kuin nyt.
En vaan pysty elämään "lihavana", en koe että elämä olisi nyt elämisen arvoista. Haluaisin itsekin löytää esim parisuhteen ja perustaa perheen, mutta ulkonäköni on kerta kaikkiaan ihan liian toimiva ehkäisykeino.
Olet todella syvällä itseinhossa. Et ole realistinen ollenkaan. Kukaan bmi 23 kieppeillä ei ole niin lihava, että ei parisuhdetta löydy ja koko elämä on pilalla. Voi kun itse kuulisit miltä kuulostat. Todellakin, olet nyt syvällä psyykkisissä ongelmissa, usko nyt vaan. Tarvitset psyykkistä apua, et laihdutusohjeita.
Ajattele nyt. Kehosi ei halua laihtua, olet normaalissa painossa, et edes sen ylälaidalla. Ja ajattelet että kaikki on pilalla. Eikä siinä nyt jokin särähdä sinunkin korvaasi? Eikö kertakaikkiaan mikään?
Olin useamman vuoden tinderissä ja todella usein tuijotettiin treffeillä kuin vain jotain halpaa makkaraa. Ei nykymiehille kelpaa vähän pyöreä, pitäisi olla joko hoikka tai fitness. Ainakin täällä helsingissä tinder on miehille kuin karkkikauppa missä on toinen toistaan upeampia naisia. Ei tavis kiinnosta ketään.
Miksi edes haluaisit miehen, jolle ei kelpaa tavis? Jos perustaisit perheen tällaisen miehen kanssa ja hiukan taas lihoisit lasten saannin myötä, mitenhän se mies siihen suhtautuisi? Tai kun ylipäätään vanhenet? Tinder ei ole oikea paikka löytää vakavaa suhdetta tai perheen perustamista.
Ap:n ongelma on löytää se oikea, jolle sopii omana itsenään, eikä laihdutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt minäkin kirjoitan tähän ketjuun. Olen yrittänyt pudottaa muutamaa vaivaista kiloa, paino 57 ja haluan muutaman kilon pois. Mutta EI. Ei onnistu sitten millään, normaalipainoisella. Johtuuko keski-iästä vai missä on vika? Olen syönyt vähemmän, terveellisemmin, ja liikkunut myös. Mitä voin enää tehdä paremmin? Enkö koskaan enää saa hoikempaa kehoani takaisin, kun ikää alkaa olla 50? Jos urheilee liikaa keho vaan turpoaa enemmän ja olen kuullut että lihakset nostavat painoa, niinhän se onkin. Eli mitä voi enää tehdä?
Toisaalta lihakset lisäävät peruskulutusta, sen minkä kulutat vaikka makaisit vain sängyssä. Joten siinä mielessä kannattaa niitä lihaksia yrittää hankkia, parhaansa mukaan.
Jep, jos näytät paremmalta mutta painat 60kg niin se ei kelpaa kun halutaan näyttää löysemmiltä mutta painaa 57??
Miten vähän sitä pitää pikein syödä??? Että edes 3-5 kg lähtis? Alan olla epätoivoinen, todellakin, kesä tulossa ja maha kuin pallo.
Suomessa on ikävä tilanne, koska 30v naisen keskipaino on 73 kg. Varmasti on hankalaa laihduttaa, jos tuo on normaalipaino, koska todella hankalaa olla noin ylipainoinen ilman että jotenkin olisi ongelmia. Korkeintaan 60 kg painava taas on kieltämättä hankalammassa tilanteessa pituudesta riippuen. Jos ei näytä peilin edessä lihavalta ja on 60 kg seutuvilla korkeintaan, niin tekee vaikka sitten rasvaprosenttimittauksen ja sisäelimien rasvan, että onko syytä edes laihduttaa.
Painonhallinan ongelmat kielivät usein jonkilaisista mielenterveysongelmista. Yleensä masennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia normaalipainoisen pitää laihduttaa?
T. 124 kg
Itse tunnen oloni ainakin paremmaksi kun BMI:ni on 20-21 kuin silloin, kun se oli 24. Joku toinen voi tuntea päinvastoin.
Sama juttu. BMI 20:ssa syön normaalisti ja liikun. BMI 24:ään kun olen päätynyt, olen kärsinyt ahmimishäiriöstä ja en ole jaksanut liikkua lainkaan.
Jessus noita kalorimääriä. 😮
Mun lepokulutus on alle 1300, eli jos on normi työpäivä jolloin liikuntaa ei juurikaan tule, niin syödä ei saa käytännössä mitään tai heti paino nousee. Ei ole normaalipainon säilyttäminen ihan helppoa pienikokoiselle, jo vähän iäkkäämmälle naiselle. 😔