Te yhteiskunnan tukia saavat: pelottaako teitä koskaan, että ne tuet voidaan joskus lopettaa?
Itsellä olisi hermot kireällä koko ajan, kun ei tiedä kauanko ylipäänsä koko tukijärjestelmä on olemassa. Tavallaan on täysin riippuvainen muiden päätöksistä kun ei ole omia tuloja. Ahdistaako tämä asia teitä?
Huom: tämä ei ole keljuilua varten perustettu ketju, kiinnostaa vaan.
Kommentit (217)
En elä tuilla vaan omalla työllä, mutta tuleva eläke kyllä mietityttää. Silloinhan sitä on yhteiskunnan varassa.
T. 10 vuotta viralliseen eläkeikään
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän ylimielisiä kommentteja täällä tukia nauttivilta ihmisiltä. Pitävät tätä automaattisena oikeutenaan, jota ei muka mitenkään voi ottaa pois. Minäpä kerron: ne tuet voivat todellakin lähteä pois tai ne voidaan pienentää minimiin, sehän riippuu ihan yhteiskunnan politiikasta. Tuet väliaikaisena ratkaisuna ovat ok, mutta pidemmällä tähtäimellä tulisi kannustaa ja ohjata työntekoon. Niin se vain on.
Eläkeläiset ja sairaat ovat tietysti eri asia, mutta työkykyisen aikuisen on oltava valmis vastaamaan itsestään.
Se on sitten sen ajan murhe, tällä hetkellä ei kiinnosta. Kelan kolaukset kolisee eikä huolen häivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois menny vaikka vankilaa sitte, tuleeki halvemmaksi?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vankilapaivan-hinta-214-50-euroa/58…
Vankilat voitaisiin ulkoistaa vaikka Bulgariaan (joka on EU-maa). Bulgariassa yksi vankilavuorokausi maksaa 5 euroa.
Alahan ajamaan asiaa, mielelläni näkisin tuon päivän, kun sakkovankeja aletaan rahtaamaan Bulgariaan, ihmisoikeuksien mallimaa murenee.
Miksi ihmeessä joku Bulgaria tai mikään muukaan maa suostuisi ottamaan toisten maiden rikollisia maahansa?
Rahan takia tietysti.
Eli Suomen valtio maksaisi Bulgarialle siitä, että ottavat suomalaiset työttömät/osa-aikatyölliset sinne vankiloihinsa? Bulgaria joutuisi ensinnäkin rakentamaan aika monta uutta jättivankilaa lisää. Sen jälkeen Suomesta puuttuu sama määrää porukkaa, jotka tähän asti ovat käyttäneet jokaisen tukisenttinsä palveluihin Suomessa, esim. ruokakaupat.
Tosi hyvä idea! Kannattaa työstää tätä ideaa lisää siellä Kokooomuksen puoluetoimistossa ja pyytää Persut mukaan :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois menny vaikka vankilaa sitte, tuleeki halvemmaksi?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vankilapaivan-hinta-214-50-euroa/58…
Vankilat voitaisiin ulkoistaa vaikka Bulgariaan (joka on EU-maa). Bulgariassa yksi vankilavuorokausi maksaa 5 euroa.
Alahan ajamaan asiaa, mielelläni näkisin tuon päivän, kun sakkovankeja aletaan rahtaamaan Bulgariaan, ihmisoikeuksien mallimaa murenee.
Väitätkö, että Bulgariassa ei ole ihmisoikeudet voimassa?
Ei kukaan niin ole väittänyt. -eri
Ei pelota. Nyt koronan aikaan on päinvastoin valtavat paineet lisätä työttömien ja muiden tuensaajien saamaa rahamäärää ja luulen, että tämä tullaan tekemäänkin. Ei jollain 1000 € tuella pärjää. Vähintään 20% korotus olisi saatava kaikille. Lainaraha on nyt käytännössä ilmaista ja miksi sitä ei käytettäisi hätää kärsivien ihmisten elinolojen parantamiseen?
Ainahan voi mennä suoraan vankilaan, tuskin suomalainen vankila kovin paha paikka on? Toli sinkkuna voisi helposti asua teltassa, kunhan ruokaa, sähköä ja kamiinan polttoainetta saa jostain.
Jos tuet lopetettaisiin, niin ilmaistyöhän loppuisi kuin seinään ja firmat yms yhtymät joutuisivat maksamaan oikeaa palkaa siitä aivan oikeasta työstä, mitä nykyään teetetään kaiken maailman aktivointina. Nämä järjen jättiläiset jotka vaativat työvelvoitetta työttömille tukia vastaan tuntuvat olevan tyystin näköalattomia sen suhteen, miten tuo vääristää markkinaa. Olen itse joutunut aikanaan sanomaan heipat ilmaistyölle, koska en suostunut tekemään sitä ilmaiseksi yhtä pitkään kuin joku muu, ja suoraan sanottiin ettei he haluu käyttää aikaa liikaan perehdyttämiseen (koska maailmanlaajuinen pörssiyhtiönsä sai myös pidempään viihtyvän yhteiskunnan palkollisen tilalle. Ja sen jälkeen toisen. Ja jälleen uuden jne).
Ja olen siis itse työssä ja pidän työpaikan loppumista paljon todennäköisempänä kuin esim. asumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pätkääkään. Olen kiltisti elävä elämäntapatyötön, mutta olen elänyt kovien poikien ja kovan elämän keskuudessa. Jos valtiovalta kokee joskus edukseen lopettaa elättämiseni, niin ryhdyn itsekin kriminaaliksi ja suhteet on jo siihen eloon kunnossa.
Varmasti, mutta ota huomioon, että siellä on satoja, jopa tuhansia muitakin ”kriminaaleja” kaduilla vapaana, jotka ovat valmiita ottamaan osansa myös toisiltaan.
Kuten sanoin, niin minulla on suhteet kunnossa alamaailmaan. Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta nyt suuntasit sen ihan väärään osoitteeseen.
Tuskin olet ainoa. 😉
No en ole niin olettanutkaan. Kuitenkin, kun pääsen suoraan ammattimiesten koplaan, niin olenhan minä etuoikeutettu ja tuskin tuon monikymmenpäisen koplan muutkaan jäsenet käyttävät aikaa muiden kriminaalien jännittämiseen. Minulle on ihan luontevaa, että alan rikolliseksi, jos elättämiseni yhteiskunnan osalta loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota. Tukien loppuminen ei ole todennäköistä. Kuka haluaa lauman nälkäisiä ja epätoivoisia ihmisiä?
Kun sitä ei voi tietää. Ainakin tukia tullaan laittamaan vastikkeelliseksi tulevaisuudessa (siis velvoitetaan enemmän työkokeiluihin sun muihin), se on selvä. Sitä seuraava vaihe on sitten tukien pienentäminen. Tämä tarkoittaa perustuloon siirtymistä, eli 500 euroa kaikille kouraan ja se oli sitten siinä. Ei harkinnanvaraisia, ei asumistukia, ei muuta.
Itseä ainakin ahdistaisi tuossa tilanteessa. Yhteiskunta menee koko ajan kovempaan suuntaan.
Alapeukutin, koska tuo 500 e kuussa käteen olisi ainakin minulle loistava ratkaisu. Olen työmarkkinatuella, koska vakuutusyhtiö epäisi työkyvyttömyyseläkkeen toistuvasti. Joten elän jatkuva pelko persiissä että tulee karenssia. Korona on onneksi vapauttanut "toimenpiteiden" pelosta.
Jos saisi 500 e käteen ilman kysymyksiä, saisin melkein saman rahan käteen kuin nytkin, stressi poistuisi ja saisin opiskella rauhassa. Minulta on nimittäin evätty myöskin lupa opiskella työmarkkinatuella, siis omaehtoisen opiskelun tuki, vaikka oma työkkärivirkailijani sitä puolsi. Koulutuspalvelut saavat silti mielivaltaisesti evätä.
Nykysysteemi vaan passivoi. Ihmiset yrittäisivät paljon enemmän, jos sen 500 e saisi vaikka yrittelisikin jotain.
Niin joo, asumistukea en saa koska mies käy töissä. Kuten varmasti useimmilla. Tilanne, jossa kumpikaan puoliso ei kykene tekemään yhtään töitä, on varmasti erittäin harvinainen.
Kyllähän tuo välillä käy mielessä, mutta en usko että Suomi kaikista maista sallisi sen, että lapsiperheet ja vanhukset ajettaisiin kadulle. Silloin ongelma ei olis enää pelkästään Suomessa vaan lähes kaikissa länsimaissa, eikä sellaista tilannetta kerta kaikkiaan sallittaisi. Ja onhan minulla vielä viimeisenä turvana joitakin kymmeniä hehtaareja perintömetsää, pieni erämökki ja rahaa säästössä parin vuoden asumiskustannuksia vastaava määrä, että enköhän niillä hengissä pysyisi.
Ainoa asia mikä oikeasti ahdistaisi, on se kun joutuisin luopumaan kissastani. Itsestäni en välitä. Tämä työttömän elämä ei mitään herkkua ole, kissa on ollut ainoa ilo elämässä sen jälkeen kun jäin työttömäksi.
Jos tuet loppuu, rahat on hävissä eli työtkin on suurelta osin loppunut. Ei haittaa vaikka asuisi pahvilaatikossa, kunhan naapurilla menee vähintään yhtä huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota tai ahdista. Ei Suomessa koskaan tulla viimesiä tukia poistamaan!
"Koskaan"? Nyt on vähän perspektiivi hukassa. Toki sen jo tiesimmekin elämäntapasi perusteella.
Uuseliittiä on tänne haalittu kymmeniä tuhansia vain taakaksi. Koittapaaka jättää ne tyhjän päälle.
Omien kärsimyksestä viis.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuet loppuu, rahat on hävissä eli työtkin on suurelta osin loppunut. Ei haittaa vaikka asuisi pahvilaatikossa, kunhan naapurilla menee vähintään yhtä huonosti.
Tämä on demariasenne... kansa saa vaikka syödä ruohoa, kunhan tuloeroja ei ole.
Ei yhtään sen enempää, kuin työssäkäyviä pelottaa työnsä menettäminen.
Voisiko joku nyt vielä selittää, että miten ne avoimet työpaikat, joista saisi oikeaa palkkaa, lisääntyisivät, jos tuet lopetettaisiin? Tämä on sellainen yhtälö jota en ymmärrä.
Tässäkin ketjussa on paljon "fiksuja" ihmisiä, jotka on sitä mieltä, että kaikkien pitää mennä töihin, eikä elää tukirahoilla. Varmaan osaatte selittää tämän yhtälön meille tyhmille työttömille?
Toisaalta pelottaa, mutta on myös hyvä turvaverkko jos tapahtuu isoja yhteiskunnallisia mullistuksia, jollainen tukijärjestelmän lopettaminen olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pätkääkään. Olen kiltisti elävä elämäntapatyötön, mutta olen elänyt kovien poikien ja kovan elämän keskuudessa. Jos valtiovalta kokee joskus edukseen lopettaa elättämiseni, niin ryhdyn itsekin kriminaaliksi ja suhteet on jo siihen eloon kunnossa.
Varmasti, mutta ota huomioon, että siellä on satoja, jopa tuhansia muitakin ”kriminaaleja” kaduilla vapaana, jotka ovat valmiita ottamaan osansa myös toisiltaan.
Näinhän se menee. Kun tuet loppuu ja aletaan rikollisiksi, ei sitä pääsekään ryöstelemään hyväosaisia, koska he ovat selustansa ja asuinalueensa turvanneet. Joudutte tappelemaan keskenänne ja voin sanoa, että se on maailma jota te ette kestä.
Ei tällaista ole suunnitteilla. Tarkoitushan on ollut, että jos perustulo olisi noin alhainen, sen päälle voisi hakea muitakin tukia. Eri asia ok sitten, onko se järkevä systeemi, että tukiviidakko säilytetään edelleen. Fiksumpaa olisi nostaa se perustulo suosiolla hieman korkeammaksi.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: En usko, että tukia täysin koskaan lopetetaan, mutta toki systeemit voivat muuttua. Se on epävarmuustekijä, jonka kanssa täytyy elää. Sairauseläkeläisenä kun ei muutakaan voi. Eihän se elämä kellään ole varmaa. Työssäkäyväkin voi joutua työttömäksi jossain vaiheessa, ja yrittäjältä voi mennä firma nurin.