Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

V*tuttaa olla tomaatille allerginen!

Vierailija
27.01.2021 |

Rakastan tomaattia. Tomaatti leivän päällä, salaatissa, kastikkeissa, ketsuppina, salsana.. mitään en voi syödä tai tulee inhottava polte kurkkuun. Laiton eilen vähän ketsuppia ruokaan ja siitä saan kärsiä vieläkin :( onko muita tomaattiallergisia? Minulla tämä puhkesi vasta aikuisena, joten en ole oppinut vielä elämään ilman.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tomaatti tekee aftoja suuhun, pidän kyllä tomaateista mutta en aftoista. Jopa pieni määrä ketsuppia riittää ja tuntuu ankealta syödä hampurilaisia tai makaronlaatikkoa ilman ketsuppia.

Vierailija
2/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa kurkkuketsuppia saman makuista mutta ei sisällä tomaattia. Tai sitten tätä https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/siipiweikot-hot-wings-kastik-500ml-…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näissä tapauksissa siedätyshoito auta? 

Vierailija
4/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se ainakaan auta tuohon, että aftoja tulee suuhun tomaatista.

Minulla on sama juttu kuin kommentoijalla nro 1.

Ainoa keino välttää nuo aftat on se, ettei syö tomaatteja missään muodossa.

Joten tomaattikastikkeet yms. ovat ruokavalioini ulkopuolella.

Vierailija
5/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee toisinaan samankaltainen oire, mutta syy ei ole allergia vaan kurkkurefluksi. Voisin syödä tomaattia muuten päivittäin :(

(Minulla on testattu allergiat).

Vierailija
6/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se ainakaan auta tuohon, että aftoja tulee suuhun tomaatista.

Minulla on sama juttu kuin kommentoijalla nro 1.

Ainoa keino välttää nuo aftat on se, ettei syö tomaatteja missään muodossa.

Joten tomaattikastikkeet yms. ovat ruokavalioini ulkopuolella.

Mulla on ihan sama ongelma, mutta itse kasvatettuja tomaatteja pystyn syömään. Mulla on sellainen ihan Tokmannilta ostettu tomaattiamppeli terassilla ja siitä saan pitkin kesää napsia tomaatteja.

Tosi moni muu, joka kärsii afta-ongelmasta, on havainnut saman. Jotku pystyvät syömään jopa kaupan luomutomaatteja. Minulla ne menevät silloin tällöin, mutta "pitkässä käytössä" tekevät myös aftoja.

Vierailija
7/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen rypsille ja rapsille allerginen. Mieti kuinka vaikeaa on kun lähes joka tuotteeseen on niitä tungettu!

Ei keksiä tai leipää ilman rypsiä. Ei yhtäkään levitettä, kauramaitoa, einestä, kastiketta yms.

Vierailija
8/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen rypsyille ja rapsille allerginen. Mieti kuinka vaikeaa on kun lähes joka tuotteeseen on niitä tungettu!

Ei keksiä tai leipää ilman rypsiä. Ei yhtäkään levitettä, kauramaitoa, einestä, kastiketta yms.

Mä taas olen maidolle allerginen, ja maitoa on myös vähän joka paikassa. Kyläily ihmisten luona myös vaikeaa, kun moni ei ymmärrä, että maitoallergia ei ole sama kuin laktoosi-intoleranssi ja tyrkyttävät laktoositonta. Jotkut loukkaantuu, kun ei voi syödä laktoositontakaan, jotkut naureskelee että pieret sitten vaan. Juu, ei tule ilmavaivoja vaan hengitysvaikeuksia, jos syön maitoa edes vähän.

Tsemppiä kaikille allergikoille, eivät ole mukavia vaivoja nämä.

Vierailija
9/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen rypsille ja rapsille allerginen. Mieti kuinka vaikeaa on kun lähes joka tuotteeseen on niitä tungettu!

MITEN KUKAAN on pystynyt hankkimaan itselleen rypsi & rapsi allergian?

Vierailija
10/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITEN KUKAAN on pystynyt hankkimaan itselleen rypsi & rapsi allergian?

Ei allergioita hankita. Ne tulee vaan.

Varmaan olen saanut rypsistä yliannostuksen, sitä kun on todella vaikea välttää. Herkkyys oli jo olemassa ja sitten puhkesi allergia. Ja kaiken lisäksi erittäin paha allergia.

Vierailija
11/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ot, mutta luin ensin, että "mä olen ryppyisille lapsille allerginen".

Silmät ristissä yövuoron jälkeen...

Vierailija
12/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi elät nykyaikana, 1800-luvulla olisit kuollut tuohon, kun leivän päälle olisi vaan tuputettu lisää margariinia, kun veto on pois ja maha kipeä. Kaikki keliaatikot kuolivat vielä 1900 luvun puoliväliin saakka lapsena, koska tautia ei tunnettu.Kkeliakia on vasta nykyaikana alkanut yleistyä, kun geenivirhettä kantavat jäävät henkiin ja lisääntyvät.

t: perinnöllisyystutkija

Vierailija
13/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi elät nykyaikana, 1800-luvulla olisit kuollut tuohon, kun leivän päälle olisi vaan tuputettu lisää margariinia, kun veto on pois ja maha kipeä. Kaikki keliaatikot kuolivat vielä 1900 luvun puoliväliin saakka lapsena, koska tautia ei tunnettu.Kkeliakia on vasta nykyaikana alkanut yleistyä, kun geenivirhettä kantavat jäävät henkiin ja lisääntyvät.

t: perinnöllisyystutkija

En olisi kuollut. 1800-luvulla ei käytetty koko rypsiä missään. Voita leivän päälle jos sitä oli ja leipäkin olisi ollut ehtaa viljaa.

Vierailija
14/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupallisten tomaattilajikkeiden genomi on tosi kapea. Kun on suosittu kestävyyttä ja kokoa, niin maku on kärsinyt. Jos kestää itse kasvatettuja tomaatteja niin kannattaa metsästää erilaisia perinnelajikkeita, joissa geenit ovat mahdollisimman kaukana kaupallisista.

Vierailija
15/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee toisinaan samankaltainen oire, mutta syy ei ole allergia vaan kurkkurefluksi. Voisin syödä tomaattia muuten päivittäin :(

Hei, epäilen itselläni samaa. Onko tuohon olemassa jotain hoitoa/lääkitystä? Vai pitääkö vain ruokavaliolla yrittää välttää oireita?

Vierailija
16/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, epäilen itselläni samaa. Onko tuohon olemassa jotain hoitoa/lääkitystä? Vai pitääkö vain ruokavaliolla yrittää välttää oireita?

Pääasiallisesti samat hoidot kuin tavalliseenkin refluksiin: mahahappoja laimentavat, kuten Somac ja Zolt, lisäksi reseptillä saa jotain muita. Vaikeammissa tapauksissa leikataan.

Muita: Sängynpäätyä 15-20cm ylös, vaikka tyynyillä, yritä olla syömättä 2h ennen nukkunaanmenoa. Vasemmalla kyljellä nukkuminen voi auttaa. Ruokavaliosta sen verran, että monilla on ruokia ( itselläni esimerkiksi kesäkurpitsa, peruna, parsa- ja kukkakaalit, tofu), jotka eivät ärsytä edes silloin kun stressaa tai on nukkunut huonosti.

Vierailija
17/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulin aikuisena allergiseksi perunalle. Pahimmillaan jo sotmenpäänkokoinen pala makkaraa jossa aavistus perunajauhoa sai aikaan hengenahdistuksen.

Minä olin täysin ilman perunaa vajaan vuoden. Sitten aloitin omatoimisen siedätyshoidon. Otin ehkä kerran viikossa ihan pienen murun ranskalaista perunaa tai shipsiä (siis mahdollisimman moneen kertaan käsiteltyä perunaa). Viikkojen kuluessa kasvatin annoskokoa ja sitä kuinka usein otin perunaa. Jos joskus tuli oireita pidin useamman päivän tauon ja jatkoin sitten pienemmällä annoksella taas uudelleen siedätystä. Lopulta reilun vuoden kuluttua pystyin syömään perunaa ihan normaalisti ilman ongelmia. Lapselle olen tehnyt samanlaisen siedätyksen perunaan ja hänellä se kesti 8 kuukautta.

Toisaalta perheessä kaikilla allergioita ja kaikkea ei saa siedätettyä. Pojalla vaikea maitoallergia ja siedätettiin kotona todella varovaisesti ja saatiin jo käytettyä cheetä leivonnassa mutta sitten tilanne romahti eikä siedätystä voinut jatkaa. Tytölle ensimmäinen siedätysyritys kanamunalle katkesi kun alkoi ihmeelliset silmäkivut sen jälkeen. Kymmenisen lääkärikäyntiä ja jopa pään magneettikuvaus tuloksettomana kunnes tajusin vahingossa että tyttö oli ruvennut reakoimaan kanamunaan ilmavälitteisesti ja sai rajuja kipukohtauksia kun raakaa kanamunaa käsiteltiin samassa huoneessa sekä joistakin kemikaaliesta myös.

Kypsennetylle tomaatille on saatu pari lapsista joko siedättymään tai allergia on muuten helpottanut. Tomaatin kohdalla ei tehty varsinaista siedätystä mutta lapset halusivat maistella meidän pitsoja joissa oli tomaattia ja saivat sitten pieniä muruja maistaa. Ajan kanssa siirtyivät syömään yhä isompia palasia sitä mukaa kun testattiin minkäverran voivat syödä oireitta ja nykyään voivat syödä koko pitsan missä tomaattikastike pohjalla.

Vierailija
18/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiseen refluksiin auttaa ruokavalio. Rakenteelliseen refluksiin auttaa lääkkeet/leikkaus.

Vierailija
19/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee aftoja kaupan tomaateista ja tomaatti valmisteista. itse kasvatetut tomaatit eivät aiheuta mitään ongelmia.

samoin myöskin ystävälläni hän hakeekin meiltä joka kesä tomaattinsa.

Ja syy ei voi olla missään tomaatin genomissa, koska kaupasta ostetun tomaatin siemenestä kasvatettu tomaatti ei aiheuta mitään kun minä sen itse kasvatan. En käytä apulantaa enkä mitään myrkkyjä kasvatuksessa...

Tehköön jokainen itse omat johtopäätöksensä,siitä mikä aiheuttaa aftoja suuhun, kaupasta ostetun tomaatin syömisen seurauksena.

Vierailija
20/23 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut kuoria tomaattia ja syödä pelkkä sisusta? Tekeekö minitomaatti saman reaktion?