V*tuttaa olla tomaatille allerginen!
Rakastan tomaattia. Tomaatti leivän päällä, salaatissa, kastikkeissa, ketsuppina, salsana.. mitään en voi syödä tai tulee inhottava polte kurkkuun. Laiton eilen vähän ketsuppia ruokaan ja siitä saan kärsiä vieläkin :( onko muita tomaattiallergisia? Minulla tämä puhkesi vasta aikuisena, joten en ole oppinut vielä elämään ilman.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee aftoja kaupan tomaateista ja tomaatti valmisteista. itse kasvatetut tomaatit eivät aiheuta mitään ongelmia.
samoin myöskin ystävälläni hän hakeekin meiltä joka kesä tomaattinsa.
Ja syy ei voi olla missään tomaatin genomissa, koska kaupasta ostetun tomaatin siemenestä kasvatettu tomaatti ei aiheuta mitään kun minä sen itse kasvatan. En käytä apulantaa enkä mitään myrkkyjä kasvatuksessa...
Tehköön jokainen itse omat johtopäätöksensä,siitä mikä aiheuttaa aftoja suuhun, kaupasta ostetun tomaatin syömisen seurauksena.
No tässä pitää osata vähän genetiikkaa ja kasvinjalostusta: siemenestä kasvatettu yksilö on perimältään eri, kuin se mitä olet syönyt. Samalla tavalla kuin miehen ja naisen lapsi, on siemen kahden "vanhemman" tuotos.
Se on uniikki genomi suhteessa niihin mitä syöt, koska ne on kasvatettu teollisesti "tuotetuista" kloonitomaateista, jotta niillä on varmasti halutut ominaisuudet. Viljelijät kasvattaa siemenistä, joilla on kaikilla ihan sama perimä aina. Kloonienkin risteytys tuottaa jo ihan erilaisen jälkeläisperimän, eli tässä tapauksessa sen sinun siemenesi.
Hyvä esimerkki on metsästä löytyvä omenapuu: upeat hedelmät, mutta kun maistat niin usein kitkerää on. Koska se on kasvanut siemenestä, joka on ollut kahden hyvänmakuisen yksilön mielivaltaisesti yhdistyneen perimän tuotos. Tämän vuoksi omenien lisääminen tapahtuu joko varttamalla tai sitten ostamalla tiedetty lajike taimena.
-Sama
Itsekasvatetut tomaatit poimitaan kypsinä. Kaupasta ostetut on poimittu raakana ja kypsytetty laatikoissa. Kemiallinen koostumus on erilainen.