Minkä ikäinen olit, kun huomasit ensimmäisen selvän rypyn kasvoissasi?
Kommentit (66)
Olen 38 v. eikä ole vielä yhtään ryppyjä.
Iloitsen vielä kun voin. Kaikille tulee ryppyjä ennemmin tai myöhemmin.
13. Mua alettiin nimittäin koulussa kiusata siitä, että pitkän kaulani ympäri kulki kolme vaakasuoraa koko kaulan ympärii menevää "ryppyrengasta". Samalla huomasin, että mulla oli jo parivuotiaana kuvissa molempien silmien alla pari alaviistoon osoittavaa ryppyä, sellaisia rakenteellisia ihovekkejä. Lisäksi on aina ollut "marionette lines", kun on sellainen kasvojen rakenne että on erittäin korkeat poskipäät jotka sitten jyrkästi laskeutuu kohti nenänjuurta. Siihen jää sitten sellainen kuoppa/juonne siihen väliin. Tosiaan jo nuorena.
Ekat varsinaisesti ikääntymisen aiheuttamat rypyt huomasin 32-vuotiaana. Sopivasti kun valo osui sivusta, tajusin että mullahan on sibeliusrypyn alut, hennot "harakanvarvasryppyjen" viivat silmäkulmissa myös kun en hymyile, ja nenän sivuilla poskella pystyrypyt. Ne ei tuossa iässä vielä näkyneet ne rypyt muuta kuin epäedullisessa valossa. Nyt kun ikää on 50, ryppyjä on runsaasti, mutta eipä haittaa mitään.
Mulla on juonteita (nasolabiaalit ja marionetit), mutta ryppyjä ei ole yhtään. Otsakin on sileä kuin vauvan pylly :D Ja olen 43 v. Alkavat hamsteripussit ovat myös tulleet. Äidilläni oli sama juttu, varsinaiset rypyt tulivat vasta +60-vuotiaana.
Jostain syystä ei ole vielä tullut yhtään. Muutama harmaa partakarva kyllä on.
M40
Mulla on kuiva, atooppinen iho, ja olin 28 kun huomasin että silmänaluset on kuin mummoillla, ryppyistä rytistettyä kreppipaperimaista pintaa. Sitten 37-vuotiaana tuil seuraava ikääntymisrysäys, ja rypyille meni otsa ja silmäluomet alkoi roikkua. Sitten 47-vuotiaana viimeisin, nyt ryppyjen lisäksi naama roikkuu. Ei ole kyllä elämäni onnellisuutta mitenkään vähentänyt rypyt eikä roikkumiset. En juuri ulkonäköäni ajattele.
10-vuotiaana vaakaryppy otsassa.
Vanhempani hoitivat atooppista ihoani kuorruttamalla kortisonivoiteella myös naamani eivätkä koskaan perustaneet minkäänlaisesta aurinkosuojasta, koska aurinko tekee kuulema hyvää iholleni.
Mulla on ollut nasolabiaalit ja otsan vaakaviivat jo lapsena mutta 1. oikea ryppy tuli 62v:nä silmän alle ja toinen leuan alle
Käyttäjä7437 kirjoitti:
60 vuotiaana tuli yksi poikittaisryppy otsaan. Naururyppyjä silmäkulmissa vasta viime syksynä, kun täytin 70.
En ole ehtinyt hoitaa ihoa, kuin nuorena, mutta silloin taisi olla kovempia cremejä. Niitä kaiholla muistelen.
Uskon, että rypyttömyyteni pitkälti johtuu siitä, kun olen 16 vuotiaasta ollut vege eli vuodesta 1966.
Lisäksi jääkylmällä vedellä kasvojen huuhtelu vaikuttaa tehokkaalta.
Olen 56-vuotias kasvissyöjä (ollut 38-vuotiaasta lähtien ja nykyisin olen vegaani) eikä minullakaan ole ryppyjä vielä naamassa. Suojaan tosin ihoni aika hyvin auringolta eli sekin voi hieman vaikuttaa asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen 38 v. eikä ole vielä yhtään ryppyjä.
Iloitsen vielä kun voin. Kaikille tulee ryppyjä ennemmin tai myöhemmin.
Ei mitään ihmeellistä. Palaa asiaan kymmenen vuoden päästä. Ei tuossa iässä kuulukaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä v**un väliä!
Muistele hetki nuoruuttasi, mitä kaikkea teit ulkonäön vuoksi :). Ja kyllä, kyllä sua kiinnostaa.
En ole vielä huomannut ja olen 37. Otsassa on joskus ryppyjä, jos en ole juonut tarpeeksi vettä, mutta pysyviä ryppyjä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tosi paksu iho, mutta atooppisuus toi silmien alla ryppyjä 31v. Pahenevat vain
N32
Kuivuus pahentaa ryppyjä. Oletko kokeillut syödä Omega-3:a kuurina?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kuiva, atooppinen iho, ja olin 28 kun huomasin että silmänaluset on kuin mummoillla, ryppyistä rytistettyä kreppipaperimaista pintaa. Sitten 37-vuotiaana tuil seuraava ikääntymisrysäys, ja rypyille meni otsa ja silmäluomet alkoi roikkua. Sitten 47-vuotiaana viimeisin, nyt ryppyjen lisäksi naama roikkuu. Ei ole kyllä elämäni onnellisuutta mitenkään vähentänyt rypyt eikä roikkumiset. En juuri ulkonäköäni ajattele.
Oikea asenne <3
Googlaa nainen 37 ja sitten nainen 47, no, onko eroa 😄
Hyvin tuntuu iho siloittuvan kun ikää tulee ja näkö heikkenee.
PS: kuka hullu tiiraa jotain ryppyjään?
Ai ryyppyjä? Olihan niitä nuorempana. Ei enää näin vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Off topic: hassua, miten ryppyisyystai rypyttömyys ei vaikuta siihen, minkä ikäiseltä ihminen vaikuttaa.
Minulla on 53 v työkaveri, jolla on rasvainen ja paksu iho. Oli nuorena kuulemma paha akne. Tänä päivänä ei rypyn ryppyä. Silti näyttää ikäiseltään.
Vastaavasti on 42 v työkaveri, jolla on ryppyjä enemmän kuin 80 v äidilläni. Kuten kuiva iho rypistyy kuin pergamentti. Silti hän ei näytä ikäistään vanhemmalta.
Mistä tämä johtuu?
Siitä että mittasuhteet kasvaa ikääntyessä. Esim nenän luut kasvaa ja nenät isonee.
Mulla tosi paksu iho, mutta atooppisuus toi silmien alla ryppyjä 31v. Pahenevat vain
N32