Minkä ikäinen olit, kun huomasit ensimmäisen selvän rypyn kasvoissasi?
Kommentit (66)
37. Toisen silmän ja posken välillä. Olen nukkunut 37 vuotta sillä kyljellä, joten ryppy on tullut siitä. Tiedättekö, kun painaa posken tyynyyn ja se menee lyttyyn. Kun katson peilistä ja painan poskea kuin se painuisi tyynyyn, niin se painuu juuri tuolla tavalla kuin ryppy menee :D Olen 41v nyt, eikä muita ryppyjä ole. Näytän kuitenkin ihan ikäiseltäni, eli muita muutoksia kasvoissa kyllä on, ohentuneet huulet, roikkuvampi leukalinja, mutta ryppyjä ei. Pienet silmät ja rasvainen iho varmaan edesauttataneet.
N. 30-vuotiaana sairastelin ja itkin paljon (oli surua), ja minulle tuli selkeät rypyt otsaan, kulmien väliin ja suupieliin.
Mutta ne lähtivät pois, kun terveys parani. Nyt olen 38, enkä näe enää mitään varsinaisia ryppyjä. Joskus kun en ole juonut tarpeeksi tai olen syönyt liikaa suolaa, nukkumisen jälkeen tyynystä jäävät painaumat näkyvät kauemmin "juonteina" kasvoissa tai kaulalla. Mutta menevät kyllä pois, kun pitää huolta nesteytyksestä ja ihon kosteutuksesta.
53 vuotias. Ihmetellen katselin ylähuulen päälle toiseen reunaan tullutta "arpea" ja yritin miettiä, mistä se olisi voinut tulla. Ihmettelin sitä vuoden, kaksi, kunnes havaitsin toisen pienemmän toisella puolella. Ne olivatkin ns. "tupakkaryppyjä"! Pystyjuonteita, joita joillekin tulee iän myötä. Olin kauhuissani, nytkö olenkin siis vanha jo!
38-vuotiaana. Nyt olen 40. En ole käyttänyt koskaan meikkejä.
Muistaakseni 25 vuotiaana kauhistelin ekaa kertaa nenän ja suun välisiä juonteita eli nasolabiaaleja, kasvoni vain ovat sen malliset. Sibeliusrypyt jäi ekaa kertaa iholle samoihin aikoihin mutta ne menevät ja tulevat. Siitä pari vuotta niin tuli otsan vaakarypyt ja ovat pysyvät nyt 34 vuotiaana. Nyt uusina tulokkaina on tullut silmien sivuille ja ja toisen silmän alle hentoisia viivoja ja suun alasivuille pienet kuopat eli alkavat marionettijuonteet. Kaikesta tästä huolimatta en ainakaan vielä vanhemmalta näytä, usein kuulen muilta näyttäväni nuoremmalta mitä olen. Harmittaa kyllä hirveästi nämä uudet juonteet, mutta minkäs teet. Kaikki vanhenevat joskus ja nyt on näköjään mun aika.
75 vuotta ikää, en ole vielä huomannut ryppyjä.
Heti käytyäni silmien laseroinnissa. Voi luoja!
N63
20v alkoi tulla otsaan juonteita. Nyt ovat jo hieman syventyneet, ikää 22v.
41 v. huomasin pienen rypyn otsassa. Nyt olen 45, pari ryppyä lisää mutta nekin pieniä, ei näytä pahalta.
65-vuotiaana. Sibelius-ryppy kulmien välissä ja naurunrypyt silmäkulmissa.
Vierailija kirjoitti:
Off topic: hassua, miten ryppyisyystai rypyttömyys ei vaikuta siihen, minkä ikäiseltä ihminen vaikuttaa.
Minulla on 53 v työkaveri, jolla on rasvainen ja paksu iho. Oli nuorena kuulemma paha akne. Tänä päivänä ei rypyn ryppyä. Silti näyttää ikäiseltään.
Vastaavasti on 42 v työkaveri, jolla on ryppyjä enemmän kuin 80 v äidilläni. Kuten kuiva iho rypistyy kuin pergamentti. Silti hän ei näytä ikäistään vanhemmalta.
Mistä tämä johtuu?
Siihen vaikuttaa esim roikkuuko kasvot, kudokset ja iho. Mulla ei ole ryppyjä, olen 49 v. Mutta minulla on poimuja, esim nenän vieressä nasaalipoimut ja posket alkaa myös roikkumaan ja leukalinja muuttuu, tulee sellainen bulldoggiposki. Nämä tekee sen, että ikä kyllä näkyy. Mummollani oli sama homma ja melko rypytön oli kuolleessaan melkein 90 vuotiaana. Silti oli ihan ikäisensä näköinen, koska kudos roikkui.
Joillakin taas saattaa olla tosi bergamenttinen ja tosi ryppyinen iho, mutta silti hän saattaa näyttää nuorelta ja iättömältä melkein, kun kudos ihon alla on kuosissa. Heidän ikää on vaikea arvioida jos sitä ei tiedä, siksi iätön. Lapsen opettaja jäi eläkkeelle ja olin aivan yllätynyt, koska en ollut ikinä ajatellut hänen ikää. Toki näytti jonkun verran iäkkäältä naiselta, mutta en tiennyt tarkemmin. Sigourney weaver esim on sellainen. Tähän vaikuttaa alkoholi ja erityisesti sokeri. Ne löystyttää ihon alaisia kudoksia. Ryppyjä taas tekee aurinko.
Vierailija kirjoitti:
Off topic: hassua, miten ryppyisyystai rypyttömyys ei vaikuta siihen, minkä ikäiseltä ihminen vaikuttaa.
Minulla on 53 v työkaveri, jolla on rasvainen ja paksu iho. Oli nuorena kuulemma paha akne. Tänä päivänä ei rypyn ryppyä. Silti näyttää ikäiseltään.
Vastaavasti on 42 v työkaveri, jolla on ryppyjä enemmän kuin 80 v äidilläni. Kuten kuiva iho rypistyy kuin pergamentti. Silti hän ei näytä ikäistään vanhemmalta.
Mistä tämä johtuu?
Minusta ois myös mielenkiintoista tietää, että miksi joku näyttää vanhemmalta. Kun ei kerta rypyistä johdu?
Käyttäjä7437 kirjoitti:
60 vuotiaana tuli yksi poikittaisryppy otsaan. Naururyppyjä silmäkulmissa vasta viime syksynä, kun täytin 70.
En ole ehtinyt hoitaa ihoa, kuin nuorena, mutta silloin taisi olla kovempia cremejä. Niitä kaiholla muistelen.
Uskon, että rypyttömyyteni pitkälti johtuu siitä, kun olen 16 vuotiaasta ollut vege eli vuodesta 1966.
Lisäksi jääkylmällä vedellä kasvojen huuhtelu vaikuttaa tehokkaalta.
Onneksi olkoon, olet 74 ja vielä osaat pöytäkonetta käyttää 😆
Minäkin luulin vielä 35-vuotiaana että jeeees olen rypytön. Sitten kävin teatterin naistenhuoneessa jossa oli ison peilin edessä alhaalta päin tuleva valo ja meinasin halvauksen saada kun näin itseni.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin luulin vielä 35-vuotiaana että jeeees olen rypytön. Sitten kävin teatterin naistenhuoneessa jossa oli ison peilin edessä alhaalta päin tuleva valo ja meinasin halvauksen saada kun näin itseni.
Näinhän se menee. Se oman kylpyhuoneen peili on usein se imartelevin valo.
Noin 36-vuotiaana huomasin pienet harakanvarpaat silmäkulmissa. Tykkäsin niistä tosi paljon, muuttivat ulkonäköäni lempeämpään suuntaan. Nyt 48-vuotiaana ne näkyy jo kunnolla, molemmissa silmäkulmissa on pieniä ryppyjä ylöspäin että yksi isompi ryppy, joka suorastaan ampaisee kohti taivaita :D Mulla on ollut tosi hauska elämä, ja nykyään se näkyy myös päällepäin.
26-vuotiaana ilmestyi pitkäaikaisen stressin seurauksena kulmien väliin sibeliusryppy, joka syvenee syvenemistään...
N33v.
Oletteko huomeänneet, että ihmisillä joko
A) naama rypistyy
B) naama valahtaa
Joko-tai.