IL: ” Hanna tyrmistyi työhaastattelijan sanoista: ”Yksi asia sinussa mietityttää – se, että olet nainen”
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/7eacb760-bed5-4afd-98a5-d1bba00c9005
Oletko itse kohdannut sellaista, että sukupuolella olisi merkitystä työtä hakiessa?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä todellakin olen kokenut tämän tyyppistä syrjintää. Ikävuosinani 25-40 on monia kertoja heitetty työhaastattelussa miten olen kuitenkin heti raskaana, mikäli minut palkataan. Useimmiten näistä rekryistä sitten palkattu mies ja muutaman kerran (tavallaan onneksi) vanhempi nainen. Ammattini - juristi, myöhemmin asianajaja. Ei juur toivoa ole lainmukaisuudesta, näemmä :(
Voi kamalaa kun olet pahasti syrjitty, ja ihan raukkaparka-asianajajana juuri ja juuri tulet varmaan toimeenkin?
Kyllä, olen kokenut sukupuolisyrjintää, enkä ole todellakaan ainoa nainen, joka on. Surullista, että koet tarvetta irvailla kokemastani syrjinnästä. Se ei ole oikeutettua millään alalla, eikä toimeentuloni jälkikäteenkään oikeuta sitä.
T: Se asianajaja
Ja sinä voit kirkkain silmin sanoa, että sinua ei palkatta sukupuolesi takia, ja tiedät myös kaikkien hakemiesi paikkojen saaneiden sukupuolen?
Erittäin todennäköisesti minua(kaan) ei palkattu sukupuoleni takia näihin paikkoihin, ja tiedän kenet paikkoihin palkattiin. Viroista ilmoitettiin, yksityinen puoli selvisi googlella. Aikamoista sattumaa olisi, ettei yksikään kokemistani asiattomista työhaastatteluista johtanut lisääntymisikäisen naisen rekrytointiin.
T: Se asianajaja
No voi kyynel. Onneksi ihan jokainen mies pääsee ihan jokaiseen hakemaansa työpaikkaan.
Harmi, että sinun tyhmyytees ei lääkettä ole. Tässä konvossa ei ole kyse siitä pääseekö naiset kaikkiin hakemiinsa työpaikkoihin. Ihan yhtä lailla se on sitten väärin olla palkkaamatta miestä sukupuolen takia, mutta sitä ny sitten harvemmin tapahtuu.
Eri
Ja silti naisten työllisyys on jopa korkeampi kuin miesten. Millä sinä tämän selität?
Olen miesvaltaisella alalla. Kyllähän sitä on saanut kuulla vaikka mitä. Esim. Tätä paikkaa haki 82 ihmistä, joista 10 oli naisia. Sinä olet ainoa nainen joka pyydettiin haastatteluun, koska halusimme nähdä kuka nainen on suorittanut ko. alan perustutkinnonkin. Eli hain toimihenkilö töihin amk-papereilla, mutta minulla oli myös paperit ammattikoulusta. En saanut työpaikkaa. Minulta on kysytty myös miten mieheni pärjää, jos mä saan työpaikan. Nähtävästi oikea vastaus ei ollut, se että totesin mieheni osaavan avata itse jääkaapin oven. Joku työnantaja on ollut kiinnostunut tietämään montako vuotta aion tehdä töitä. Vastasin, 35 vuotta on eläke-ikään. Tämän jälkeen haastattelijat katselivat toisiaan ja mutisivat, että eivät tarkoittaneet tuota. Kaikkien työpaikkojen haastattelijat olivat yli 50-vuotiaita miehiä. Onneksi olen löytänyt hyvän työpaikan jossa sukupuolellani ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Naisten syrjintä työhaastatteluissa ja rekrytointitilanteissa on todellista. Sain tarpeekseni ja lähdin opiskelemaan ja hakemaan lisää ammattitaitoa, jotta voisin työllistää itse itseni.
Hain kerran yhtä paikkaa talon sisällä johon minua käytännössä ehdotettiin. Toinen ehdokas oli mies. Minulle sanottiin, että valitsija ei ole ikinä palkannut naista eikä palkannut silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten syrjintä työhaastatteluissa ja rekrytointitilanteissa on todellista. Sain tarpeekseni ja lähdin opiskelemaan ja hakemaan lisää ammattitaitoa, jotta voisin työllistää itse itseni.
Hain kerran yhtä paikkaa talon sisällä johon minua käytännössä ehdotettiin. Toinen ehdokas oli mies. Minulle sanottiin, että valitsija ei ole ikinä palkannut naista eikä palkannut silloinkaan.
Täytyy vielä lisätä, että toiseen paikkaan pääsin töihin vaikka kerroin jääväni 5kk päästä äitiyslomalle.
Miksi palkkaisin naisen mikä kuitenkin kohta sanoo jäävänsä äitiyslomalle. Eri asia jos nainen olisi jo iäkkäämpi.
Hanna siis haki sairaanhoitajan koulutuksella suuren yrityksen myynninedistäjäksi, ja ihmettelee kun ei tullut valituksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minultakin on joka ainoassa työhaastattelussa kysytty perhetilanteesta ja pohjustettu se tyyliin: 'älä nyt ilmianna meitä hehheh kun tällaista kysellään hehheh mutta...'
Ihan arkea naisille.Ikävä nostaa kysymyksestä äläkkää, jos tahtoo saada paikan.
Mutta sitten voi nostaa, kun on selvinnyt ettei saanut palkkaa.
Ei siitä mitään sanktiota tule. Saa vain selvityksen mitä vikaa itsessä oli miksi ei tullut valituksi ja mikä toisessa oli parempaa.
Eipä ole mitään velvoitetta antaa moisia selvityksiä, muutoin kuin teidän naisten suojatyöpaikoissa julkisella sektorilla
Ei mitään velvoitetta, juu paitsi Suomen laki. Oletko jäänyt jonnekkin viime vuosituhannen puolelle kun et tätä tiedä?
Ei todellakaan ole mitään väittämääsi velvoitetta. Voit toki laittaa linkin tähän lakiisi.
Eli sä et ole velvoitettu noudattamaan lakia?
Mielenkiintoista, kerropa nyt miksi kuvittelet näin?
Laita toki se linkki siihen lakiin, joka velvoittaa selvittämään työnhakijoille nämä väittämäsi asiat?
Eikö löydykään?
En tiedä mistä "väittämistäni asioista" puhut, kun en ole väittänyt yhtään mitään muuta kuin että lakia on noudettava. Olisko sulla mennyt sekaisin henkilöt?
Mutta toki riippuen siitä miten olet työnhakutilanteessa mahdollisesti laittomasti menetellyt, niin tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki tulevat nyt ensimmäisinä esiin. Ja kyllä sinä oikeudelle viimeistään joudut selvittelemään tekemisiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minultakin on joka ainoassa työhaastattelussa kysytty perhetilanteesta ja pohjustettu se tyyliin: 'älä nyt ilmianna meitä hehheh kun tällaista kysellään hehheh mutta...'
Ei siitä mitään sanktiota tule. Saa vain selvityksen mitä vikaa itsessä oli miksi ei tullut valituksi ja mikä toisessa oli parempaa.
Eipä ole mitään velvoitetta antaa moisia selvityksiä, muutoin kuin teidän naisten suojatyöpaikoissa julkisella sektorilla
Ei mitään velvoitetta, juu paitsi Suomen laki. Oletko jäänyt jonnekkin viime vuosituhannen puolelle kun et tätä tiedä?
Ei todellakaan ole mitään väittämääsi velvoitetta. Voit toki laittaa linkin tähän lakiisi.
Laita toki se linkki siihen lakiin, joka velvoittaa selvittämään työnhakijoille nämä väittämäsi asiat?
Eikö löydykään?
En tiedä mistä "väittämistäni asioista" puhut, kun en ole väittänyt yhtään mitään muuta kuin että lakia on noudettava. Olisko sulla mennyt sekaisin henkilöt?
Mutta toki riippuen siitä miten olet työnhakutilanteessa mahdollisesti laittomasti menetellyt, niin tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki tulevat nyt ensimmäisinä esiin. Ja kyllä sinä oikeudelle viimeistään joudut selvittelemään tekemisiäsi.
Kannattaa varmaan lukea ne aikaisemmatkin vastaukset, ennen kuin alkaa sivusta kommentoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö löydykään?
Kannattaa varmaan lukea ne aikaisemmatkin vastaukset, ennen kuin alkaa sivusta kommentoimaan.
Päinvastoin, sinun pitäisi olla sen verran fiksu, että ymmärrät keskustelevasi useamman kuin yhden ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö löydykään?
Päinvastoin, sinun pitäisi olla sen verran fiksu, että ymmärrät keskustelevasi useamman kuin yhden ihmisen kanssa.
Fiksu ihminen ilmoittaa olevansa eri kirjoittaja. Mutta vänkää vähän lisää. Sehän teiltä naisilta onnistuu.
Harmi, että sinun tyhmyytees ei lääkettä ole. Tässä konvossa ei ole kyse siitä pääseekö naiset kaikkiin hakemiinsa työpaikkoihin. Ihan yhtä lailla se on sitten väärin olla palkkaamatta miestä sukupuolen takia, mutta sitä ny sitten harvemmin tapahtuu.
Eri