Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: ” Hanna tyrmistyi työhaastattelijan sanoista: ”Yksi asia sinussa mietityttää – se, että olet nainen”

Vierailija
26.01.2021 |

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/7eacb760-bed5-4afd-98a5-d1bba00c9005

Oletko itse kohdannut sellaista, että sukupuolella olisi merkitystä työtä hakiessa?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä todellakin olen kokenut tämän tyyppistä syrjintää. Ikävuosinani 25-40 on monia kertoja heitetty työhaastattelussa miten olen kuitenkin heti raskaana, mikäli minut palkataan. Useimmiten näistä rekryistä sitten palkattu mies ja muutaman kerran (tavallaan onneksi) vanhempi nainen. Ammattini - juristi, myöhemmin asianajaja. Ei juur toivoa ole lainmukaisuudesta, näemmä :(

Vierailija
42/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa mitään. Jos työ oli kantaa perunasäkkejä, niin kyllähän tuo on ihan oikea huolenaihe. Tuossa vaiheessa Hannan pitää vain kertoa, että kyllä löytyy ruista ranteesta ja näyttää muutama kyykky perunasäkki olalla. Sitten työntantajaa ei enää mietitytä, vaan voi palkata Hannan hyvillä mielin :)

Tuon ikäinen nainen on muutenkin uhka. Jää kohta äitiyslomalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä läheskään kaikki naiset lisäänny. Kummaa yleistämistä.

T. 43-vuotias vapaaehtoisesti lapseton nainen

Vierailija
44/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minultakin on joka ainoassa työhaastattelussa kysytty perhetilanteesta ja pohjustettu se tyyliin: 'älä nyt ilmianna meitä hehheh kun tällaista kysellään hehheh mutta...'

Ihan arkea naisille.

Ikävä nostaa kysymyksestä äläkkää, jos tahtoo saada paikan.

Mutta sitten voi nostaa, kun on selvinnyt ettei saanut palkkaa.

Meinaat, että kaikki hakijat pitää palkata? -eri 

En meinannut sitä. Meinaan vain, että ”tuo älä nyt ilmianna meitä hehheh” sanotaan, koska sen kysyminen on laitonta. Jos tuohon vastaamisen jälkeen ei saanut paikkaa jonka halusi, ei varmaan naurata ja voi tulla mieleen ilmiantaa.

https://www.ukkowork.fi/8-kysymysta-joita-ei-saa-kysya-tyohaastatteluss…

Ja todistustaakkahan on ainoastaan sinulla. Etkä silti saa sitä työtä.

Onnea vaan elämässäsi. Sinun on aika vaikeaa väittää, että sinua ei palkattu asian x persteella. 

Vierailija
45/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut järkyttävissä kokouksissa joissa on ruodittu kuka kutsutaan hastatteluun.

- Ei tätä, tällä on lapsia. Nehän on aina kipeänä sitten.

- Mikä tällainen nimi on, ei tätä voi edes lausua.

- Ei ketään "tietystä maasta"!

- Tää varmaan haluaa kohta lapsia (pomo itse raskaana)

- *Googlataan henkilön somea* Hyi mikä profiilikuva, ei tätä.

Vierailija
46/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä todellakin olen kokenut tämän tyyppistä syrjintää. Ikävuosinani 25-40 on monia kertoja heitetty työhaastattelussa miten olen kuitenkin heti raskaana, mikäli minut palkataan. Useimmiten näistä rekryistä sitten palkattu mies ja muutaman kerran (tavallaan onneksi) vanhempi nainen. Ammattini - juristi, myöhemmin asianajaja. Ei juur toivoa ole lainmukaisuudesta, näemmä :(

Voi kamalaa kun olet pahasti syrjitty, ja ihan raukkaparka-asianajajana juuri ja juuri tulet varmaan toimeenkin? 

Vierailija
47/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilleni on tehty sterilisaatio aikoja sitten, ja ikääkin alkaa olla. Silti oli noin puolisen vuotta sitten kysytty haastattelussa että " entäs noi lapsiasiat".

Vierailija
48/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SELITTÄKÄÄ KAKSI ASIAA

-MIKSI NAISIA EDES KUTSUTAAN TYÖHAASTATTELUIHIN, KUN KETJUN PERUSTEELLA TEITÄ EI KOSKAAN PALKATA?

-MIKSI NAISTEN JA MIESTEN TYÖLLISYYSPROSENTIT ON KUITENKIN TASOISSA? 

Vierailija
49/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ”kiellettyihin” kysymyksiin ole mitään velvollisuutta vastata totuudenmukaisesti. Vain hölmö ilmoittaa aikovansa hankkia lapsia työhaastattelussa.

Vierailija
50/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista paikkaa se haki, fyysisesti raskasta vai?

Vierailija
51/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kamalaa kun olet pahasti syrjitty, ja ihan raukkaparka-asianajajana juuri ja juuri tulet varmaan toimeenkin? 

Kyllä, olen kokenut sukupuolisyrjintää, enkä ole todellakaan ainoa nainen, joka on. Surullista, että koet tarvetta irvailla kokemastani syrjinnästä. Se ei ole oikeutettua millään alalla, eikä toimeentuloni jälkikäteenkään oikeuta sitä.

T: Se asianajaja

Vierailija
52/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minultakin on joka ainoassa työhaastattelussa kysytty perhetilanteesta ja pohjustettu se tyyliin: 'älä nyt ilmianna meitä hehheh kun tällaista kysellään hehheh mutta...'

Ihan arkea naisille.

Ei siitä mitään sanktiota tule. Saa vain selvityksen mitä vikaa itsessä oli miksi ei tullut valituksi ja mikä toisessa oli parempaa.

Eipä ole mitään velvoitetta antaa moisia selvityksiä, muutoin kuin teidän naisten suojatyöpaikoissa julkisella sektorilla 

Ei mitään velvoitetta, juu paitsi Suomen laki. Oletko jäänyt jonnekkin viime vuosituhannen puolelle kun et tätä tiedä?

Vierailija
53/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multakin on kysytty esimerkiksi, että kuka jää kotiin jos lapsi sairastuu; missä mies on töissä ja olenko harkinnut jääväni ”jollekkin” vapaalle tulevaisuudessa.

Olen kyllä saanut näiden kysymysten ja vastausten jälkeen työt.

Perhevapaiden kulut pitäisi jakaa kaikille työnantajille niin ehkä näistä päästäisi.

Eiköhän miesvaltainen yksityinen sektori rahoita jo aivan liikaakin naisvaltaista julkista sektoria.

Tulonsiirrot naisille on jo nyt kymmenissä miljardeissa euroissa. 

Tässä on papparainen, joka tulee suoraan keskiajalta! Toivottavasti ei pääse töissä mukaan rekryyn. Mä kyllä ilmiannan tämmöiset riippakivet heti, jos epäasiallista juttua tulee.

Vierailija
54/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan arkea naisille.

Ei siitä mitään sanktiota tule. Saa vain selvityksen mitä vikaa itsessä oli miksi ei tullut valituksi ja mikä toisessa oli parempaa.

Eipä ole mitään velvoitetta antaa moisia selvityksiä, muutoin kuin teidän naisten suojatyöpaikoissa julkisella sektorilla 

Ei mitään velvoitetta, juu paitsi Suomen laki. Oletko jäänyt jonnekkin viime vuosituhannen puolelle kun et tätä tiedä?

Ei todellakaan ole mitään väittämääsi velvoitetta. Voit toki laittaa linkin tähän lakiisi. 

Vierailija
55/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olen kokenut sukupuolisyrjintää, enkä ole todellakaan ainoa nainen, joka on. Surullista, että koet tarvetta irvailla kokemastani syrjinnästä. Se ei ole oikeutettua millään alalla, eikä toimeentuloni jälkikäteenkään oikeuta sitä.

Ja sinä voit kirkkain silmin sanoa, että sinua ei palkatta sukupuolesi takia, ja tiedät myös kaikkien hakemiesi paikkojen saaneiden sukupuolen? 

Vierailija
56/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan arkea naisille.

Meinaat, että kaikki hakijat pitää palkata? -eri 

En meinannut sitä. Meinaan vain, että ”tuo älä nyt ilmianna meitä hehheh” sanotaan, koska sen kysyminen on laitonta. Jos tuohon vastaamisen jälkeen ei saanut paikkaa jonka halusi, ei varmaan naurata ja voi tulla mieleen ilmiantaa.

https://www.ukkowork.fi/8-kysymysta-joita-ei-saa-kysya-tyohaastatteluss…

Ja todistustaakkahan on ainoastaan sinulla. Etkä silti saa sitä työtä.

Onnea vaan elämässäsi. Sinun on aika vaikeaa väittää, että sinua ei palkattu asian x persteella. 

No tietosi ovat tässäkin retuperällä. Kyllä se yhdenvertaisuuslaki lähtee siitä että se todistustaakka on jaettu, eli myös syytetty joutuu todistamaan, ettei syrjintää ole tapahtunut.

Vierailija
57/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan arkea naisille.

Ei todellakaan ole mitään väittämääsi velvoitetta. Voit toki laittaa linkin tähän lakiisi. 

Eli sä et ole velvoitettu noudattamaan lakia?

Mielenkiintoista, kerropa nyt miksi kuvittelet näin?

Vierailija
58/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä voit kirkkain silmin sanoa, että sinua ei palkatta sukupuolesi takia, ja tiedät myös kaikkien hakemiesi paikkojen saaneiden sukupuolen? 

Erittäin todennäköisesti minua(kaan) ei palkattu sukupuoleni takia näihin paikkoihin, ja tiedän kenet paikkoihin palkattiin. Viroista ilmoitettiin, yksityinen puoli selvisi googlella. Aikamoista sattumaa olisi, ettei yksikään kokemistani asiattomista työhaastatteluista johtanut lisääntymisikäisen naisen rekrytointiin.

Vierailija
59/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan arkea naisille.

Eli sä et ole velvoitettu noudattamaan lakia?

Mielenkiintoista, kerropa nyt miksi kuvittelet näin?

Laita toki se linkki siihen lakiin, joka velvoittaa selvittämään työnhakijoille nämä väittämäsi asiat? 

Eikö löydykään? 

Vierailija
60/71 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin todennäköisesti minua(kaan) ei palkattu sukupuoleni takia näihin paikkoihin, ja tiedän kenet paikkoihin palkattiin. Viroista ilmoitettiin, yksityinen puoli selvisi googlella. Aikamoista sattumaa olisi, ettei yksikään kokemistani asiattomista työhaastatteluista johtanut lisääntymisikäisen naisen rekrytointiin.

No voi kyynel. Onneksi ihan jokainen mies pääsee ihan jokaiseen hakemaansa työpaikkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi